Problem med div i Mozilla og NS
Fra : Jacob Heilskov Niels~

Dato : 01-09-03 03:10

Jeg er i færd med at lave min første hjemmeside og bruger både
tabeller og css (man skal kravle, før man kan gå...)

Jeg anvender to js-menuer placeret i divs.

I IE6 er der ingen problemer.

Problem #1:
I Mozilla 1.4 og NS 7.1 ligger den vertikale "hovedmenu" 7-8 px
for langt til venstre (uden for min tabel) og menuen kan kun
aktiveres i dette forkert placerede område.

Problem #2:
Opera 7.11 viser slet ikke js-menuerne, selv om den burde (med
sin egen fortolkning, selvfølgelig.)

Jeg er sikker på, at begge problemer er css-relaterede, idet
tingene virker uden css.

http://www.hongkong.dk/test.htm

Jeg håber, I kan hjælpe og beklager samtidig de rodede koder i
både html og css.

På forhånd tak!
Jacob

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 01-09-03 08:00

Jacob Heilskov Nielsen wrote:
> I IE6 er der ingen problemer.
Sikkert fordi du har testet din side i IE6 samtdig med at du har udviklet den.

> Jeg er sikker på, at begge problemer er css-relaterede, idet
> tingene virker uden css.

Browser producenterne er ikke tankelæsere. Hvis du ønsker at din side skal virke i alle
browsere, er første skridt at få din kode til at overholde de fælles W3C-standarder.
Og der er vi så heldige at W3C stiller en online validerings service gratis til rådighed.
http://validator.w3.org/

Næste skridt er at benytte en DOCTYPE som tricker Standard-mode, så de forskellige browsere
_prøver_ at overholde standarderne, fremfor Quirks-mode.

Du kan læse mere om doctyper her
http://www.html.dk/artikler/00036/

Hintzmann c",)

Fra : Jacob Heilskov Niels~

Dato : 01-09-03 14:21

Martin Hintzmann Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Og der er vi så heldige at W3C stiller en online validerings service gratis til rådighed.

Såvel css som html 4.01 validerer, selvfølgelig. Det fremgår også af min side.

> Næste skridt er at benytte en DOCTYPE som tricker Standard-mode, så de forskellige browsere
> _prøver_ at overholde standarderne, fremfor Quirks-mode.

De nævnte problemer eksisterer uanset om jeg bruger
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> eller
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Som nævnt er jeg temmelig sikker på, at problemerne har med css at gøre, og selv om css
validerer, kan jeg jo have lavet en fejl, der får andre browsere end IE til at misforstå siden.

Nogle ideer?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-09-03 14:38

Jacob Heilskov Nielsen skrev:

> Såvel css som html 4.01 validerer, selvfølgelig. Det fremgår
> også af min side.

Prøv at validere din css igen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Heilskov Niels~

Dato : 01-09-03 14:45

Jens GyldenkærneClausen wrote

> Prøv at validere din css igen.

Er netop gjort:
"W3C CSS Validator Results for
http://www.hongkong.dk/hongkongstyle.css

No error or warning found
Congratulations!
This document validates as CSS!"

Så validerer det vel?

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 01-09-03 14:51

Jacob Heilskov Nielsen wrote:

> Såvel css som html 4.01 validerer, selvfølgelig. Det fremgår også af min side.

Hmm...
http://validator.w3.org:8001/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.hongkong.dk%2Ftest.htm&verbose=1&fussy=1

Men det er nok ikke der hunden ligger begravet.

> [...]
> validerer, kan jeg jo have lavet en fejl, der får andre browsere end IE til at misforstå siden.

Jeg tror det har noget med menu-script'et at gøre.
Du kan jo spørge ham der har lavet det eller finde en anden menu.

Hintzmann c",)

Fra : Jacob Heilskov Niels~

Dato : 01-09-03 15:02

Martin Hintzmann Andersen wrote

> Hmm...
> http://validator.w3.org:8001/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.hongkong.dk%2Ftest.htm&verbose=1&fussy=1

Nå, nå, ja, ja - en validator i "nazi-mode" kan vel altid finde fejl...

> Men det er nok ikke der hunden ligger begravet.

Det tror jeg heller ikke.

> Jeg tror det har noget med menu-script'et at gøre.
> Du kan jo spørge ham der har lavet det eller finde en anden menu.

Jeg prøver at spørge udvikleren.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-09-03 15:01

Jacob Heilskov Nielsen skrev:

> "W3C CSS Validator Results for
> http://www.hongkong.dk/hongkongstyle.css
>
> No error or warning found

Ovenstående validering fanger ikke css-fejl i html-dokumentet.

Prøv denne:

<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.hongkong.dk%2Ftest.htm>

Her er meldingen:

Errors
URI : http://www.hongkong.dk/hongkongstyle.css

* Line: 0 Context : .m3iconh

Invalid number : padding-left
   Too many values or values are not recognized : 1px solid black

I øvrigt har du en ] nederst i css-filen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-09-03 14:51

Jacob Heilskov Nielsen skrev:

> Jeg er i færd med at lave min første hjemmeside og bruger både
> tabeller og css (man skal kravle, før man kan gå...)

Du bruger absolut positionering blandet med normal positionering -
det er ikke nemt at håndtere.

> I IE6 er der ingen problemer.

Har du prøvet at ændre vinduesstørrelsen mens siden vises?

> I Mozilla 1.4 og NS 7.1 ligger den vertikale "hovedmenu" 7-8 px
> for langt til venstre (uden for min tabel) og menuen kan kun
> aktiveres i dette forkert placerede område.

Fejlen opstår kun når browservinduet er bredere end menuen -
formentlig fordi der er forskel på om browserens kant er medtaget i
den javascriptværdi du henter fra browseren.

> Jeg er sikker på, at begge problemer er css-relaterede, idet
> tingene virker uden css.

Problemet med størrelsen tror jeg skyldes en fejl i javascriptet
(eller nærmere en forkert antagelse). Prøv evt. at spørge
eksperterne i .clientside.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Heilskov Niels~

Dato : 01-09-03 15:49

Hej Jens,

Tak for validator-tippet, som dog desværre ikke løser mine problemer.

> [...]

> den javascriptværdi du henter fra browseren.
>
> Problemet med størrelsen tror jeg skyldes en fejl i javascriptet

Ja, men prøv at se siden i Mozilla / NS uden css:

http://www.hongkong.dk/test2.htm

Her placerer menuen sig (som det eneste) korrekt.
Så kan det vel ikke udelukkes at være et css-problem?