Mad olie til lowcarb retter
Fra : Steen F.

Dato : 01-09-03 01:04

Hejsa

Hvad er det rette produkt at bruge som madolie (olivenolie) til stegning på
en lowcarb diet?
Jeg bruger Becel Solsikkeolie, men har netop læst at solsikkeolie indeholder
for mange mættede fedtsyrer...

Anyone?

Hilsen Steen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-09-03 08:21

"Steen F." <steen.koldingNOSPAM@NOSPAMstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det rette produkt at bruge som madolie (olivenolie) til stegning

> en lowcarb diet?

Om det er på lowcarb diæt eller ej er uden betydning. Der er ingen
kulhydrater i olie...

Så følgende gælder generelt:

olivenolie er godt at stege i, hvis man kan lide smagen og køber en god
olie. Derudover skal der steges ved svag varme. Olivenolie tåler ikke høje
temperaturer.

Soyaolie er god til stegning ved høj temperatur. Den har et højt rygepunkt.

Hvis du blander smule smør i olien, når du steger, kan du SE, hvornår
temperatturen er for høj (når fedtstoffet er mørkt). Uden smør i kan du ikke
kontrollere temperaturen på panden.

Du kan som regel læse på olieflaskerne, om olien er egnet til stegning ved
lav temperatur, stegning ved høj temperatur (friturestegning) eller
salatdressing.

> Jeg bruger Becel Solsikkeolie, men har netop læst at solsikkeolie
indeholder
> for mange mættede fedtsyrer...

Prøv at google dig frem, når du er i tvivl om sådanne ting.

Søg på "solsikkeolie og fedtsyrer" så få du følgende som øverste link:

http://www.fi.dk/mad/sundmad/fedtstoffer/fedt_og_olier/guide/solsikkeolie/

Og der står bla.

"Olien egner sig bedst til kolde formål og bagning på grund af det høje
indhold af flerumættede fedtsyrer. Solsikkeolie har en sund fordeling af
fedtsyrer."

På Becels egen side kan du også blive klogere:
http://www.becel.dk/produkt/produkter.htm

Mvh. Lisbeth

Fra : Anette

Dato : 01-09-03 09:25

> [...]

> en lowcarb diet?
> Jeg bruger Becel Solsikkeolie, men har netop læst at solsikkeolie

Sesamolie, diverse nøddeolier, rapsolie og olivenolie er i mit køkken.
Forsøg at gå efter dem med flest enkelt umættede fedtsyrer.

Anette

Fra : Helle Biks

Dato : 01-09-03 10:09

Palmin eller palmeolie skulle også være godt - især til høje temperaturer.

Helle

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-09-03 15:37

"Helle Biks" <virkerkunkort@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Palmin eller palmeolie skulle også være godt - især til høje temperaturer.

Palmin/palmeolie er kokosolie. Det tåler høje temperaturer, men er ikke
sundt i den raffinerede udgave.

Læs mere her:
http://www.fi.dk/mad/sundmad/fedtstoffer/fedt_og_olier/guide/kokosolie/

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Westh

Dato : 03-09-03 13:10

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message news:<3f53621b$0$28631$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
> Palmin/palmeolie er kokosolie. Det tåler høje temperaturer, men er ikke
> sundt i den raffinerede udgave.

Palmeolie og kokosolie er faktisk ikke det samme - palemolie udvindes
af - surprise! - oliepalmens frugter (se
http://travel.indiamart.com/andaman-nicobar/islands/gifs/red-oil-palm-fruit.jpg).
Både kokos- og palmeolie indeholder dog store mængder mættede
fedtsyrer, hvilket både er grunden til deres gode stegetekniske
egenskaber og til, at det ikke er tilrådeligt at spise for meget af
dem.

MVH

Peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-09-03 20:01

[Steen F. | Mon, 1 Sep 2003 02:03:54 +0200]

>Hvad er det rette produkt at bruge som madolie (olivenolie) til stegning på
>en lowcarb diet?

Altså lowcarb i sig selv sætter ikke specifikke krav til dit valg af
fedtstof.

Personligt er jeg lidt vild med olivenolie, macadamiaolie og rapsolie;
til at stege i har jeg dog en "billig" olivenolie der kan tåle lidt
mere; så jeg steger altid i olivenolie, evt. med en klat smør.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk