Spise brød på Omega/Atkins?
Fra : Steen F.

Dato : 01-09-03 01:00

Hejsa.

Jeg ved at det er en dårlig idé at spise rug- og franskbrød når man følger
en lowcarb diet, men er det mel som er synderen? Gær og mælk og æg er jo ok,
så hvorfor er brød fyfy?

Kan man evt. selv bage sit eget "lowcarb brød" med noget special mel? I så
fald hvilket produkt?
Jeg er interesseret i rug- og franskbrød men evt. også pizzabund og boller.

Hilsen Steen
- som savner sit brød!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-09-03 08:25

"Steen F." <steen.koldingNOSPAM@NOSPAMstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en lowcarb diet, men er det mel som er synderen? Gær og mælk og æg er jo

Når du spørger sådan, er det tegn på, at du mangler den grundlæggende viden
om, hvad du er i gang med. Du vil derfor have gavn af at få fat i en bog og
sætte dig ind i emnet. *S*

Man ja.. det ER melet, der er synderen.
Mel indeholder store mængder kulhydrat. (carbohydrates)

Lowcarb = få carbohydrates .... altså få kulhydrater

> Kan man evt. selv bage sit eget "lowcarb brød" med noget special mel?

Her kan René Hjorth garanteret hjælpe dig med råd.

Mvh. Lisbeth

Fra : mus

Dato : 01-09-03 16:56

> [...]
>
> Lowcarb = få carbohydrates .... altså få kulhydrater

> Her kan René Hjorth garanteret hjælpe dig med råd.

Hmm må lige spørge til det med lowcarb, der er så meget i debatten for
tiden.

Der skal lige siges at jeg ikke kender noget til lowcarb overhovedet.

Jeg undrer mig over en ting. Det lyder som om man slet ikke må få brød ?

Lowcarb står for få kulhydrater, det betyder vel ikke at man slet ikke må få
brød7rid etc. - men må få mindre mængder brød/ris etc. eller tager jeg fejl?
Hvad med grøntsager må det spises ad libitum? Det er jo også kulhydrater -
sunde kulhydrater.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-09-03 18:28

"mus" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg undrer mig over en ting. Det lyder som om man slet ikke må få brød ?

Det må du gerne.

Men på en lowcarb-kur er mængden af kulhydrater begrænset.
Fra 20 gram om dagen og opefter....

Hvis du vil bruge rationen på brød, kan du jo bare gøre det.
Det vil være en usund løsning, og næppe mange vil vælge at gøre det.

> Lowcarb står for få kulhydrater, det betyder vel ikke at man slet ikke må

> brød7rid etc. - men må få mindre mængder brød/ris etc. eller tager jeg
fejl?

Se svaret ovenfor.

> Hvad med grøntsager må det spises ad libitum? Det er jo også kulhydrater -
> sunde kulhydrater.

Du svarer selv. Der er også kulhydrater i grønsager, så nej - de kan ikke
spises ad libitum på en lowcarb kur.

Mvh. Lisbeth

Fra : mus

Dato : 02-09-03 06:12

> [...]

> Se svaret ovenfor.

> Du svarer selv. Der er også kulhydrater i grønsager, så nej - de kan ikke

synes det lyder meget som en kur og ikke en kostomlægning.

Er da sikker på den er effektiv, men er den sund?

Men det er nu også effektivt hvis man spiser masser af grøntsager og så er
det sundt.

Har selv prøvet at skære ned på brød/ris/pasta etc., således at jeg faktisk
ikke havde dette repræsenteret i mit aftensmåltid. Spiste grøntsager, kød,
frugt etc i store mængder. Dertil motion. spiste nok ca to skiver brød i
løbet af dagen med diverse pålæg. Og der skal lige siges at jeg ikke var
vildt overvægtig.

Jeg tabte 12 kilo på ca 15 uger.

Hertil skal dog også siges at jeg faldt tilbage i mine gamle spisemønstre.
Æv

LN

Fra : Nicolai Lang

Dato : 02-09-03 18:45

On Tue, 2 Sep 2003 07:12:06 +0200, "mus" <spoi@sol.dk> wrote:

>synes det lyder meget som en kur og ikke en kostomlægning.

Den oprindeligt Atkins New Diet Revolution er en kostomlægning, som
efter man har overstået vægttabet beskriver en vedligeholdelses diæt.

Men det er klart at hvis man går tilbage i sine gamle vaner så tager
man jo på igen - der var jo en årsag til at man oprindeligt blev
overvægtig.

Men 1-2-3 år (eller mere) på en fornuftig diæt har da forhåbentlig
også lært en instinktivt hvad der er sundt og ikke sundt, og måske
lært en hvor grænsen for hvad man kan tillade sig at spise går. F.eks.
så man ikke spiser en hel rulle chokoladekiks, men nøjes med 2 til
kaffen.

>Er da sikker på den er effektiv, men er den sund?

Ja det er jeg sikker på den er.

>Men det er nu også effektivt hvis man spiser masser af grøntsager og så er
>det sundt.

Det kommer an på hvilke grøntsager. Kartofler, ris, bønner, majs er
alle meget kulhydratholdige.

>Jeg tabte 12 kilo på ca 15 uger.

>Hertil skal dog også siges at jeg faldt tilbage i mine gamle spisemønstre.
>Æv

Det er jo dér udfordringen virkelig er. Men har du så taget på igen?

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : mus

Dato : 02-09-03 18:36

"Nicolai Lang" <nicolai@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Den oprindeligt Atkins New Diet Revolution er en kostomlægning, som
> efter man har overstået vægttabet beskriver en vedligeholdelses diæt.

Hmm vedligeholdelses diæt. Må man så få brød og feks tomater her

> [...]
> lært en hvor grænsen for hvad man kan tillade sig at spise går. F.eks.
> så man ikke spiser en hel rulle chokoladekiks, men nøjes med 2 til

jamen er kulhydrater generelt usunde? Der er vel mange sunde kulhydrater.

> Det kommer an på hvilke grøntsager. Kartofler, ris, bønner, majs er
> alle meget kulhydratholdige.

Ok her fik jeg vist ikke uddybet. Spiste brød hver dag (ca 2 skiver) og
masser af grøntsager i form af tomater, agurk, lidt majs, spinat champignon,
gulerødder, blomkål, broccoli etc. en sjælden gang kartofler/ris/pasta(feks
en gang om ugen eller hver 14 dag og i små mængder)

> Det er jo dér udfordringen virkelig er. Men har du så taget på igen?

Ja det er det efter de 15 uger faldt jeg desværre tilbage på mine dårlige
spisevaner. Der skete så meget i mit liv på det tidspunkt at kost var det
sidste jeg pludselig tænkte på og det var jo ikke rigtigt vane endnu. Men
der gik dog faktisk næsten et år før jeg begyndte at tage på og det undrer
mig noget.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 02-09-03 19:53

On Tue, 2 Sep 2003 19:35:30 +0200, "mus" <spoi@sol.dk> wrote:

>Hmm vedligeholdelses diæt. Må man så få brød og feks tomater her

Spørger lige René.... Tomater ja. Brød i så små mængder at det næsten
ikke er det værd. Men så har man jo heldigvis LC brød.

Men igen YMMV (Your Mileage May Vary), og nogen kan klart tåle mere
end andre. Det lærer man jo hen ad vejen.

>jamen er kulhydrater generelt usunde? Der er vel mange sunde kulhydrater.

Ja det vil jeg vove og påstå de er i de mængder som man får dem i hvis
man følger de generelle kostråd.

Kulhydrater er kulhydrater. Men du kan så få dem i sammenhænge som er
mere sunde end andre. F.eks. sammen med vitaminer. Men hvis man vil
tabe sig på en lavkulhydratkur så er der kun én slags - og det er dem
man skal undgå.

> [...]
>gulerødder, blomkål, broccoli etc. en sjælden gang kartofler/ris/pasta(feks
>en gang om ugen eller hver 14 dag og i små mængder)

Du har jo så også lavet dig en sammensætning som er rimelig fattig på
kulhydrater. For mig at se lyder det som om du faktisk har været i
ketose, ikke mindst på baggrund af det flotte vægttab. Det kan så være
at du måske har fået 70 gram kulhydrater om dagen - og det så med din
krop har været tilpas lidt til at forbrænder fedtdepoter.

>Men
>der gik dog faktisk næsten et år før jeg begyndte at tage på og det undrer
>mig noget.

Det eneste jeg kan tænke på er at du måske ubevidst har holdt
kulhydratindtaget (eller fedt) forholdsmæssigt lavt således at kroppen
ikke har haft noget at "ligge på lager".

Men uanset har du jo fundet en måde at tabe dig på, så det er vel bare
om at prøve igen - måske i en mere moderat udgave? Og så når du har
tabt dig, holde øje med vægten således at du kan holde dig nede?

Eller måske endnu bedre - bruge målebånd istedet for vægt. Din
kropsbygning kan jo også have ændret sig, således at de "ekstra" 15
kilo sidder bedre fordelt i dag? Vægt er bare nemmere at bruge som
målestok. Men i perioder hvor min vægt har været den samme i 2-3 uger
synes jeg bukserne er blevt løsere. Så det er måske ikke helt korrekt
udelukkende at fokusere på kilo.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : mus

Dato : 02-09-03 20:08

> [...]
> at du måske har fået 70 gram kulhydrater om dagen - og det så med din
> krop har været tilpas lidt til at forbrænder fedtdepoter.

Jeg vil lige sige at jeg spiste over ½ kilo grønt om dagen ( -
brød/kartofler/ris/pasta)
Dertil 3-6 stk frugt

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-09-03 18:16

> Ja det vil jeg vove og påstå de er i de mængder som man får dem i hvis
> man følger de generelle kostråd.

Nej... kulhydrater er ikke usunde.
Og det er de heller ikke ifølge Atkins.

Det Atkins mener er usundt, at den overdrevne mængde af kulhydrater, mange
mennesker spiser - og heraf spises der tillige rigtig mange af de usunde
kulhydrater som eksempelvis sukker.

> Kulhydrater er kulhydrater.

Nej.... der findes forskellige typer kulhydrat.

> Men du kan så få dem i sammenhænge som er
> mere sunde end andre. F.eks. sammen med vitaminer.

Lige præcis.

Mange af de vitaminer og mineraler kroppen har behov for kan du ganske
enkelt kun få ved at spise fødevarer med kulhydrater.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nicolai Lang

Dato : 01-09-03 20:10

On Mon, 1 Sep 2003 17:56:22 +0200, "mus" <spoi@sol.dk> wrote:

Hej "Mus"...

>Jeg undrer mig over en ting. Det lyder som om man slet ikke må få brød ?

Traditionelt brød inderholder så meget kulhydrat at man i praksis ikke
kan spise det, hvis man vil tabe sig efter lavkulhydrat metoden.

>Lowcarb står for få kulhydrater, det betyder vel ikke at man slet ikke må få
>brød7rid etc. - men må få mindre mængder brød/ris etc. eller tager jeg fejl?

Under "induction" - den første uges tid - må man ifølge Dr. Atkins få
20 gram. Andre kurer i samme famillie varierer lidt på det.

Efter den indledene periode kan mange skrue lidt mere op for indtaget
af kulhydrater, men fakta er at man kommer aldrig til at kunne spise
brød, ris, pasta, kartofler som en hovedbestandel af kosten sålænge
man er på selve kuren. Men når man har tabt sig tilstrækkelig går man
på en "maintenance" diæt hvor man så skruer op og normaliserer kosten
indtil man får fundet sin egen personlige grænse.

>Hvad med grøntsager må det spises ad libitum? Det er jo også kulhydrater -
>sunde kulhydrater.

I denne sammenhæng er kulhydrater kulhydrater. Hvis du vil have
kroppen i ketose (hvorved den forbrænder sine fedtdepoter), så skal du
holde dig fra allle kulhydrater. Eneste "smuthul" er at fibrer trækkes
fra.

Men de fleste grøntsager er heldigvis lavkuldratholdige. Undtagelserne
er ting som kartofler, majs, frugt (undtaget blåbær), ingen bønner
undtaget de grønne, ikke for meget tomater ....

Til gengæld så virker kuren. Og man kan synde med ting som man ikke
kan på andre kure. Kager, fede desserter, is, specialbrød, ost i
rigelige mængder osv.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-09-03 19:29

Nicolai Lang wrote:

> Til gengæld så virker kuren. Og man kan synde med ting som man
> ikke kan på andre kure. Kager, fede desserter, is, specialbrød,
> ost i rigelige mængder osv.

Ikke forstået? Kager, desserter og is er ting der som regel indeholder
en del sukker. Mener du at man kan speciallave disse ting uden sukker,
men stadig med høj fedtmængde?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : sune vuorela

Dato : 14-09-03 19:43

En der kalder sig Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> skrev:

>Ikke forstået? Kager, desserter og is er ting der som regel indeholder
>en del sukker. Mener du at man kan speciallave disse ting uden sukker,
>men stadig med høj fedtmængde?

Lige præcis!

Tag din favoritopskrift på hjemmelavet is - og så udskift sukker med
sødemiddel (atwel eller perfect fit)... det bliver godt!
Jeg har også leveret min opskrift et par gange. find den evt på
groups.google.com

Der findes også kageopskrifter der er kulhydratfattige, men her må
andre på banen.

--
Sune

Fra : Nicolai Lang

Dato : 14-09-03 23:47

On 14 Sep 2003 18:28:40 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

>Ikke forstået? Kager, desserter og is er ting der som regel indeholder
>en del sukker. Mener du at man kan speciallave disse ting uden sukker,
>men stadig med høj fedtmængde?

Ja, det kan man Der findes færdige sukkererstatninger med
bageegenskaber f.eks. på apotekerne.

Og så er der jo også færdige blandinger til brød, is, kager, vafler,
pandekager og meget mere - bl.a. dem min kæreste udvikler
(http://lowcarb.dk - men den er forældet efterhånden), se f.eks.
www.feelingok.net / http://www.feelingfat.net/locarbshop.asp der har
vores og mange andre produkter.

Desserten her til aften var en Rabarber Gelato lavet med udgangspunkt
i Ice Magic (der lige knap er i handlen endnu) NAM NAM! Den var rigtig
go'.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : John W

Dato : 02-09-03 07:40

mus wrote:

> Hmm må lige spørge til det med lowcarb, der er så meget i debatten for
> tiden.

Hej Mus

Jeg synes det er synd at du starter et nyt spørgsmål i en igangværende tråd
- Steen spørger om opskrifter til brød - og nu har du drejet hele tråden
over i om grøntsager er godt eller ondt... Det var måske en god ide at
starte et helt nyt spørgsmål næste gang - og så henvise til den tråd man
har læst...

Det er ikke ment som et surt opstød - men kender det fra mig selv - man
bliver så glad, når folk har svaret på ens spørgsmål - indtil man så læser,
at det "bare" er nogle andre der stiller et nyt spm...

Men for øvrigt tak til alle i denne gruppe - I er gode til at komme med
konstruktivt feedback...

Jeg har nu tabt 14 kg - så nu ligger vægten hvor den skal være - og har nu
holdt den i 1 mdr - uden det har været noget problem... på trods af diverse
vingummi mv :)

/john

Fra : mus

Dato : 02-09-03 17:33

> [...]
>

> Jeg har nu tabt 14 kg - så nu ligger vægten hvor den skal være - og har nu
> holdt den i 1 mdr - uden det har været noget problem... på trods af

Hej John

Du har fuldstændig ret. Det ville jeg vist også selv blive irriteret over,
hvis jeg nu tænker mig lidt om.
Jeg blev grebet af emnet og havde så travlt, så jeg tænkte mig ikke særlig
godt om.
Det vil jeg være opmærksom på for fremtiden.

Tillykke med vægttabet.

LN

Fra : Steen F.

Dato : 03-09-03 20:22

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Når du spørger sådan, er det tegn på, at du mangler den grundlæggende
> viden om, hvad du er i gang med. Du vil derfor have gavn af at få fat
> i en bog og sætte dig ind i emnet. *S*

Jeg har læst Niels Ehler's bog om Omega-metoden (Spis fedt - bliv slank).
Lavkulhydratsdiæt er et nyt og lidt uoverskueligt område for mig. Glykemisk
indeks og kulhydratprocenter...

Men hvis man kan få specielt lowcarb mel og derfor bage sit eget brød med
lavt kulhydratindhold, vil jeg givetvis få det lettere i hverdagen.

Hilsen Steen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-09-03 19:58

[Steen F. | Mon, 1 Sep 2003 02:00:02 +0200]

>Jeg ved at det er en dårlig idé at spise rug- og franskbrød når man følger
>en lowcarb diet, men er det mel som er synderen? Gær og mælk og æg er jo ok,
>så hvorfor er brød fyfy?

Som du selv er inde på er det melet der er det "farlige" - det er
simpelthen for meget stivelse i almindeligt moderne mel.

>Kan man evt. selv bage sit eget "lowcarb brød" med noget special mel? I så
>fald hvilket produkt?

Det er ikke "bare lige", men jeg tror at der er opskrifter på
internettet som man kan begynde at eksperimentere med.

Ellers kan du jo købe lowcarb melblandingerne på nettet, f.eks.
www.FeelingOk.net har et godt udvalg, men der nærmeste jeg kender til
Danmark er en lille butik i Randers :)

Jeg bør også pointere for de få der ikke ved det, at jeg har en
økonomisk interesse i lowcarb produkter i al almindelighed, og køber du
f.eks. noget brød i England, har jeg en chance for at tjene et par
kroner :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Steen F.

Dato : 03-09-03 20:27

Rene' Hjorth wrote:
> [...]
> internettet som man kan begynde at eksperimentere med.
>
> Ellers kan du jo købe lowcarb melblandingerne på nettet, f.eks.

Hej Rene

Tak for svaret! Hvad hedder den butik i Randers du omtaler? Har du evt. et
tlf.nr. på dem?

Men kan jeg gå ud fra, at hvis man bager et lowcarb brød med speciel
melblanding/bagepulver og undlader sukker, så har jeg et brød som er
acceptabelt at spise mht. kulhydratindholdet? (ikke nødvendigvis set med
Atikins øjne, men lowcarb generelt).

Hilsen Steen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 03-09-03 21:15

[Steen F. | Wed, 3 Sep 2003 21:26:41 +0200]

>Tak for svaret! Hvad hedder den butik i Randers du omtaler? Har du evt. et
>tlf.nr. på dem?

Butikken hedder "Prikken" og deres telefonnummer er 86407064, men jeg
ved ikke om de sæher pr. postordre?

> [...]
>melblanding/bagepulver og undlader sukker, så har jeg et brød som er
>acceptabelt at spise mht. kulhydratindholdet? (ikke nødvendigvis set med

Det er lige præcist det der er formålet; og det er også OK med
Atkins-øjne, og også den gode doktor sælger brødblandinger :)

Men det er også lidt et spørgsmål om tilvænning; jeg savnede meget brød
i starten, men synes ikke det der betyder så meget mere?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk