Multiplicering af chilli plante?
Fra : Archon

Dato : 31-08-03 20:51

Hej,

Folk er misundelige på min chilli apache - hvordan laver jeg nye platner
af dem - er det nyt skud af frugt eller gren/blad jeg skal komme i et
glas vand så den spirer?

Michael Nielsen
M.Sc.EE

Music: http://mp3.com/archon2
Website: http://www.archonia.dk

Fra : Anette

Dato : 01-09-03 01:21

Archon <sequoia@NOSPAMtiscali.dk> wrote:
> Folk er misundelige på min chilli apache - hvordan laver jeg nye
> platner af dem - er det nyt skud af frugt eller gren/blad jeg skal
> komme i et glas vand så den spirer?

Modne Frugter indeholder fine frø som du kan forære væk

/ Anette

Fra : Archon

Dato : 01-09-03 07:05

Anette wrote:

> Modne Frugter indeholder fine frø som du kan forære væk

Jeg synes at have hørt om at de er "sterile", når man køber dem - men
man kan da altid prøve.

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-09-03 13:23

"Anette" <anette@snotmail.com> wrote in message

> Modne Frugter indeholder fine frø som du kan forære væk

Duer desværre ikke. Apache er en F1 hybrid, så frøene giver ikke planter som
originalen.

mvh
Preben

Fra : Anette

Dato : 01-09-03 14:30

Preben Andersen <pran@privat.dk> wrote:

> Duer desværre ikke. Apache er en F1 hybrid, så frøene giver ikke
> planter som originalen.

Sorry - det vidste jeg ikke.
Holder nok ikke godt nok øje med mine planter, altså om de bliver magen til
"moderplanten"
Men de smager glimrende

/ Anette

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-09-03 14:36

> Sorry - det vidste jeg ikke.
> Holder nok ikke godt nok øje med mine planter, altså om de bliver magen
til
> "moderplanten"
> Men de smager glimrende

Ja helt sikkert, men de mister nok styrken efterhånden som årene går, hvis
du tager frø fra nogen, du har taget frø fra osv.

mvh
Preben

Fra : Archon

Dato : 02-09-03 07:48

Preben Andersen wrote:

> Duer desværre ikke. Apache er en F1 hybrid, så frøene giver ikke planter som
> originalen.

Kan man gøre det ved at tage stiklinger?

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-09-03 16:27

"Archon" <sequoia@NOSPAMtiscali.dk> wrote in message

> Kan man gøre det ved at tage stiklinger?

Det burde man kunne, og så mister man jo ikke noget af det originale. Jeg
har aldrig prøvet, men vil straks rive et par skud af og sætte dem i vand.

mvh
Preben

Fra : Jakob Bock

Dato : 01-09-03 15:16

Preben Andersen skrev:

> Ja helt sikkert, men de mister nok styrken efterhånden som årene går, hvis
> du tager frø fra nogen, du har taget frø fra osv.

Eller måske bliver de stærkere -- det er der ingen der skal kunne sige
med sikkerhed, da frø af en F1-sort ikke er frøstabile.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock