Hvilket træ/bær?
Fra : Henrik Juul

Dato : 31-08-03 20:46

Jeg har brug for lidt ekspertviden her.
Hvilket træ er her tale om, se billedet:
http://www.janning-juul.dk/hvilket_trae.htm

Er bærret evt. giftigt?

Mvh
Henrik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-08-03 21:42

On Sun, 31 Aug 2003 21:46:09 +0200, Henrik Juul
<henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> wrote:

>Jeg har brug for lidt ekspertviden her.
>Hvilket træ er her tale om, se billedet:
>http://www.janning-juul.dk/hvilket_trae.htm

Det kunne godt minde lidt om en tarmvridrøn (Sorbus torminalis).
Jeg har dog ikke set sådan en i det virkelige liv, og bladene på dit
eksemplar på billedet ligner ikke helt bladene på billederne i min bog.
Men bærrene gør.

Har du mulighed for at tage nogle flere billeder? Især af bladene og
hvordan de sidder på grenene i forhold til hinanden.

>Er bærret evt. giftigt?

Ikke hvis det virkelig er en tarmvridrøn.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henrik Juul

Dato : 02-09-03 18:03

Så er der endnu et billede på samme link!

Mvh
Henrik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-09-03 19:16

On Tue, 02 Sep 2003 19:03:28 +0200, Henrik Juul
<henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> wrote:

>Så er der endnu et billede på samme link!

Det er ikke en tarmvridrøn - det er som nævnt andetsteds i tråden en
Viburnum opulus.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henrik Juul

Dato : 02-09-03 22:29

Og dermed giftig!?- Gælder det både for blomster og bær?

Det er lidt ærgerligt for vi har lavet omkring 8 liter koncentreret
saft (som giver over 80 liter drik) af hovedsageligt hyldeblomster og
så disse Viburnum Opulus blomster, hvilket giver en let bitter smag,
men absolut ikke udrikkelig.

Mvh
Henrik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-09-03 18:07

On Tue, 02 Sep 2003 23:28:57 +0200, Henrik Juul
<henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> wrote:

>Og dermed giftig!?- Gælder det både for blomster og bær?

En bog jeg har kalder den 'ret giftig', en anden at forgiftninger med
dødelig udgang kendes. Og at både bark og frugt er giftig.

> [...]
>saft (som giver over 80 liter drik) af hovedsageligt hyldeblomster og
>så disse Viburnum Opulus blomster, hvilket giver en let bitter smag,

Selv om jeg normalt er langt fra hysterisk med giftige planter, så ville
jeg nok i dette tilfælde se at få den saft hældt væk.

Der er jo ingen grund til at friste skæbnen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-09-03 20:39

Henrik Juul wrote:

> [...]
> saft (som giver over 80 liter drik) af hovedsageligt hyldeblomster og
> så disse Viburnum Opulus blomster, hvilket giver en let bitter smag,

De fleste plante giftstoffer nedbrydes ved kogning.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-09-03 21:49

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> De fleste plante giftstoffer nedbrydes ved kogning.

Måske - men kogt hyldeblomstsaft???
Hilsen Inger

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 31-08-03 23:36

Henrik Juul wrote:

> Jeg har brug for lidt ekspertviden her.
> Hvilket træ er her tale om, se billedet:
> http://www.janning-juul.dk/hvilket_trae.htm

Viburnum opulus, Kvalkved

> Er bærret evt. giftigt?

Ja, de kan give kvalme og opkastning

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-09-03 08:57

Peter Ole Kvint wrote:

> Viburnum opulus, Kvalkved

Sådan een har jeg også. Der har været masser af hvide blomster,
men ingen bær. Er det bare en 'børnesygdom'?

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 02-09-03 06:49

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Sådan een har jeg også. Der har været masser af hvide blomster,
> men ingen bær. Er det bare en 'børnesygdom'?

Snare at planten er en hybrid. Da hybrider ofte er ufrugtbare.

Fra : Henrik Juul

Dato : 01-09-03 11:51

Jeg er kommet til at bruge blomsterne sammen med alm. hyldeblomster til en
hyldeblomstdrik - jeg kender desværre ikke forholdet, da jeg plukkede lidt
hist og lidt pist.- Ved du, om saften fra blomsterne fra Viburnum opulus,
Kvalkved er farlig at indtage?

Mvh
Henrik

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 02-09-03 06:48

Henrik Juul wrote:

> [...]
> hist og lidt pist.- Ved du, om saften fra blomsterne fra Viburnum opulus,

Nej, og jeg er ikke sikker på om dine blomster ikke er fra en anden
nærtstående art.