Gulvvarme kontra radiatorer
Fra : Jakob

Dato : 31-08-03 20:29

Hej med jer!

De fleste folk jeg har snakket med på det sidste er ved eller har lagt
gulvvarme i deres hus ved nybygning eller om bygning/restaurering.

Er det et modefænomen eller er der en tekninsk/økonomisk besparelse ved at
gøre det? Er det billigere at fyre med gulvvarme (uanset gulvbelægning)?
Jeg kan godt se, at det måske er billigere at lægge gulvvarme i et hus, når
man bygger nyt, men ved en restaurering (f.eks. lægning af nyt gulv) er der
jo osse mange der læggere rørene i gulvet.

Jeg står ikke over for at skulle rive et gulv op, men hvis jeg får fat i et
gammelt hus (som jeg er ude efter) ville det jo være godt at vide hvorfor
alle i andre lægger varmen i gulvet...

Håber I gider komme med nogle kommentarer.

Hilsen Jakob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-08-03 21:25

> [...]
> alle i andre lægger varmen i gulvet...
>
> Håber I gider komme med nogle kommentarer.

Fordi du kan holde en-to grader lavere rumtemperatur uden at det føles
koldt - tvært imod. Det skulle give en lidt lavere varmeregning, men mit
væsentligste argument er. at man altid har det varmt om fødderne. Ogs så
slipper man for møbleringsbøvlet - det er altså træls med en radiator lige
under vinduet, hvor man også gerne vil placere andre ting.

Læg dig på gulvet en times tid, og prøv så det samme i et hus, der har
gulvarme. Så er du ikke mere i tvivl.

Mvh Maria

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 31-08-03 22:24

> Læg dig på gulvet en times tid, og prøv så det samme i et hus, der har
> gulvarme. Så er du ikke mere i tvivl.

Husk at tage et tæppe over så du holder på varmen

Men ulempen med et traditionelt gulvvarmen indstøbt i beton er at det
regulerer meget langsomt. Så når solen pludseligt varmer meget kan det
ikke nå at skrue ned og det tager også længere at få varmen op. F.eks
ved et omslag i vejret hvor temperaturen lige dykker 30 grader samtidig
med at der kommer en kraftig blæst. (læs vinterstorm)

Vi har nu fået en brændeovn til at supplere gulvvarmen - så kan
temperaturen i stuernes hæves i en fart - og det hygger

/A

Fra : Jakob

Dato : 01-09-03 08:48

Dvs. at det egentlig er et holdningsspørgsmål?
Det kan jo osse være ubehageligt med et varmt gulv, hvis man har varme
fødder...

Jeg tror ihvertfald ikke der er den helt store økonomiske besparelse i
forhold til konventionel radiatorvarme.
- Men det er ikke så besværligt at male væggen, når der ikke sidder en
radiator. Og den samler ikke støv og skal ikke rengøres.

Jakob