Tiscali, inkasso og advokat ...
Fra : rasmus

Dato : 31-08-03 17:34

Hej med jer!

Jeg har fået et brev fra et advokatkontor, der vil inddrive gæld for
Tiscali.
Forløbet er (nogenlunde) som følger:

Jeg modtager en opkrævning - og rykkergebyr - fra Tiscali for
internetforbrug i år 2000. Det undrede mig en del, for jeg var ikke kunde
hos Tiscali (hvis firmaet overhovedet eksisterede) på det tidspunkt. Jeg
ringede straks til Tiscali og spurgte, hvad pokker det var for noget. Jeg
fik det svar, at Tiscali havde købt et andet firma (hvilket kunne jeg ikke
få oplyst), som jeg skyldte penge for internetforbrug i år 2000.

Det undrede mig også, for inden jeg flyttede fra Odense til København i år
2000 kontaktede jeg min internetudbyder og meddelte, jeg skulle flytte og
ikke fik brug for firmaet mere - og at de meget gerne lige måtte sende en
regning på mit forbrug. Dette fortalte jeg Tiscali - og udtrykte samtidig
undren over, at jeg først hører noget nu (mere end 2 år efter).

Tiscali sagde, at det pågældende firma havde haft problemer med at sende
regninger ud. Jeg mente ikke det var mit problem og det havde den pågældende
Tiscalimedarbejder forståelse for, så vi aftalte, at jeg ville modtage en
regning på mit internetforbrug og ikke andet. Hverken renter eller gebyrer.
Desuden ville jeg få oplyst præcist hvilket og hvor meget forbrug, der var
tale om.

Fint nok - hvis firmaet hævder, jeg mangler at betale en regning, har de nok
ret .

Men jeg modtog ikke den aftalte regning. Derimod modtog jeg en regning plus
gebyr - som i øvrigt havde været forbi min gamle adresse i Odense.

Jeg kontaktede igen Tiscali og gentog hvad jeg tidligere havde sagt.
Medarbejderen beklagede og lovede at sende den aftalte regning.

Tiden gik og jeg modtog yderligere end regning med rykkergebyr. Den regning
sendte jeg retur med besked om den aftale, jeg havde lavet; Send mig
regningen og kun regningen! Denne procedure gentog sig.

Tiden gik igen og så modtog jeg en skrivelse fra Intrum Justitia - med
yderligere gebyr. Så ringede jeg til Intrum og forklarede, hvad jeg havde
sagt til Tiscali og at jeg ikke var enig i, at jeg skyldte beløbet. Intrum
ville så sende den besked og sagen retur til Tiscali.

Nogen tid efter modtog jeg på ny en regning plus gebyr fra Tiscali. Den
sendte jeg retur og frabed mig flere breve . send mig regningen og kun
regningen.

Så hørte jeg ikke mere - før brevet fra advokatkontoret.

Bottom-line: Jeg har ringet og skrevet til Tiscali en hel del gange. Jeg vil
selvfølgelig betale regningen for mit forbrug - hvis jeg altså kan få at
vide hvad jeg skal betale for. Og hvis jeg ikke skal lastes for, at et firma
ikke kan finde ud af at sende en regning .

Det giver sig selv, at jeg har brugt en hel del tid (og penge) på at komme i
kontakt med Tiscali. Ofte har jeg siddet i telefonkø i halve timer inden jeg
er kommet igennem.

Jeg husker ikke længere beløbet på den oprindelige regning, men det var i
omegnene af et par hundrede kroner. Ifølge advokatkontoret er hovedstolen
424 kroner, men det må være inkl. et gebyr eller to.

Jeg spørger så:

Hvad skal jeg skrive til advokatfirmaet?

mvh

ras

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 31-08-03 20:02

Ifølge et forbrugerprogram på tv er det ulovligt at indsende regninger til
inkasso, når kunden har gjort indsigelse imod opkrævningen, dvs. der er
tvist om gælden.

Tiscalis praksis er altså ulovlig. Jeg ved dog ikke hvordan du bedst tager
affære, hvis Tiscali insisterer på sine ulovligheder.

Mikkel

Fra : rasmus

Dato : 31-08-03 20:08

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> Ifølge et forbrugerprogram på tv er det ulovligt at indsende regninger til
> inkasso, når kunden har gjort indsigelse imod opkrævningen, dvs. der er
> tvist om gælden.

- ja jeg ved det ... det var jo også derfor jeg straks ringede til inkasso.
Men nu ligger den jo ikke længere hos inkasso men hos en advokat ... der jo
snakker om fogedret osv.

> Tiscalis praksis er altså ulovlig. Jeg ved dog ikke hvordan du bedst tager
> affære, hvis Tiscali insisterer på sine ulovligheder.

- den er også ufattelig uproffesionel

ras

Fra : Tim Christensen

Dato : 31-08-03 21:57

rasmus wrote:

> - ja jeg ved det ... det var jo også derfor jeg straks ringede til inkasso.
> Men nu ligger den jo ikke længere hos inkasso men hos en advokat ... der jo
> snakker om fogedret osv.

De kan ikke slæbe dig i fogedretten da de mangler et udlægsfundament dvs
et dokument der viser at du skylder dem pengene det kan være fx:
pantebreve, skylddokumenter (”gældsbreve”), forlig og domme, hvor
kreditoren har fået rettens ord for, at han har penge til gode. Det er
altså Tiscalis opgave at dokumentere at du skylder pengene. De kan dog
slæbe dig i byretten for at få retten til at fastslå at du skylder dem
penge.

At Tiscali påstår at du skylder dem penge betyder langt fra at de har
ret. Tiscali er kendt for at blive ve med at sende opkrævninger til
tidligere kunder og at sende sagerne til inkasso selvom at der gjort
indsigelse mod kravet.

Fra : rasmus

Dato : 31-08-03 22:04

"Tim Christensen" <icecone@eson.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> altså Tiscalis opgave at dokumentere at du skylder pengene. De kan dog
> slæbe dig i byretten for at få retten til at fastslå at du skylder dem

- så er jeg lidt mere tryg ... sådan et skylderdokument har advokaten sendt
til mig og bedt mig skrive under på!

> [...]
> ret. Tiscali er kendt for at blive ve med at sende opkrævninger til
> tidligere kunder og at sende sagerne til inkasso selvom at der gjort

- uniddelbart kan jeg godt forstille mig, at jeg har manglet at betale den
regning i tidernes morgen (sommeren 2000). Og jeg aftalte jo også med
Tiscali, at de skulle sende regningen og så ville jeg betale ... de sendte
bare en regning med rykkergebyr ... som jeg jo ikke vil betale og som jeg
havde aftalt med dem, at jeg ikke skulle betale ...

ras

Fra : Tim Christensen

Dato : 31-08-03 22:21

rasmus wrote:

> - uniddelbart kan jeg godt forstille mig, at jeg har manglet at betale den
> regning i tidernes morgen (sommeren 2000).

Jeg ville ihvertfald kræve at de specificerede præcist hvad det er du
skylder penge for og hvilken af de virksomheder de har opkøbt det er du
skylder penge.

> [...]
> bare en regning med rykkergebyr ... som jeg jo ikke vil betale og som jeg
> havde aftalt med dem, at jeg ikke skulle betale ...

En til ting til (som måske/måske ikke er relevant) de må max sende tre
rykkere for den samme gæld og rykkergebyret må max være 100 kroner per
gang. Plus de skal have givet dig en frist på 10 dage inden de sendte
sagen til inkasso, denne frist kan evt. have været en del af
rykkerskrivelsen. Hvis de ikke har givet dig denne frist kan de ikke
gøre krav på inkasso gebyr.

Mvh

Tim

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 31-08-03 21:31

rasmus wrote:
> Jeg
> fik det svar, at Tiscali havde købt et andet firma

Tiscali var før World Online som før var Image Scandinavia.

World Online havde sammen med Shell en bix som hed 12move, den blev overtaget
rent af Tiscali og integreret i normal portefølje.

World Online har opkøbt Internord (Med enkelt fordringer).

Word Online har opkøbt DIA.

Så der har du sikkert et eller andet sted det navn du (måske) skylder
penge.

--
Morten!

Fra : rasmus

Dato : 31-08-03 21:45

> Så der har du sikkert et eller andet sted det navn du (måske) skylder
> penge.

- jeg har både haft worldonline og 12move ... så det er jo nok en af dem.
Humlen er jo, at jeg ikke benægter, at jeg muligvis mangler at betale en
regning. Jeg mener bare ikke jeg skal betale et rykkergebyr for en regning,
jeg får 2 år forsinket (og som jeg i sin tid bad om at få). Det var jo også
det, jeg aftalte med Tiscali, første gang jeg kom gennem telefonkøen ... og
det er så den sag, der nu er havnet hos en advokat ...

ras

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-09-03 16:01

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev i en meddelelse
> Hej med jer!
>
> Jeg har fået et brev fra et advokatkontor, der vil inddrive gæld for
> Tiscali.
> Forløbet er (nogenlunde) som følger:

SNIP.

Jeg opsagde for over 2 år siden min internetforbindelse hos WorldOnline.
Jeg modtog i starten fakturaer, som jeg gjorde indsigelse mod, men de fortsatte
med at komme.
Jeg hørte så ikke noget i ca 2 år indtil der kommer et brev fra et inkassofirma
på knap 12.000 kr.

Jeg skrev igen et brev til dem. Nu har jeg så modtaget et brev, hvori de skriver
at de har modtaget min opsigelse, og det sluttede pr. 1/8-2001.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : rasmus

Dato : 01-09-03 17:02

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
skriver
> at de har modtaget min opsigelse, og det sluttede pr. 1/8-2001.

- de er satme dygtige derinde hos tiscali ...

ras