Grønlands stilling i det danske rige
Fra : Andy

Dato : 30-08-03 21:56

Følgende sætning fandt jeg på en hjemmeside om Grønland.

-
Although Danish sovereignty was established in the 1600s, in 1924 Norway
made an ambitious claim for it based on the Icelandic colonists of the
second century. The claim was lost and in 1953 the international court
ratified Denmark's sovereignty over Greenland. This state of affairs lasted
for another 20 years before Greenland agitated for, and received, more
autonomy. In 1979 the Danist parliament granted Greenland home rule, and in
1998 the right to full, uncontested independence, if they want it.
-

Hvad er baggrunden for den sidste linje, og hvad er lovgrundlaget?

Andy

Fra : Rune Wold

Dato : 31-08-03 10:20

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvad er baggrunden for den sidste linje, og hvad er lovgrundlaget?

Der ikke noget lovrundlag, det var vist en udtalelse, der var vedtaget
ligesom
en folketingsbeslutning.
Under alle omstændigheder vil grønlandsk selvstændighed ikke være noget
problem set fra folketingets side, idet der alene ville være tale om at
ændre den alm. lov, der fastlår det danske riges grænser.

/Rune Wold

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 31-08-03 11:46

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> problem set fra folketingets side, idet der alene ville være tale om at
> ændre den alm. lov, der fastlår det danske riges grænser.

Med mindre man er interesseret i at have 2 medlemmer fra den suveræne
stat Grønland siddende i et eventuelt fremtidigt dansk Folketing vil
grønlandsk suverænitet vel også kræve en grundlovsændring af § 28...

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Rune Wold

Dato : 31-08-03 12:18

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Med mindre man er interesseret i at have 2 medlemmer fra den suveræne
> stat Grønland siddende i et eventuelt fremtidigt dansk Folketing vil
> grønlandsk suverænitet vel også kræve en grundlovsændring af § 28...

Dette er en misforståelse af GRL § 28.
Denne bestemmelse er først og fremmest en maksimerimg af antallet af
folketingsmedlemmer herunder også antallet af oversøiske medlemmer.
Den giver hverken Grønland eller Danmark en ret eller pligt til at have
færøske eller grønlandske repræsentanter i forsamlingen.

/Rune Wold

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-03 12:22

Rune Wold skrev:

>Under alle omstændigheder vil grønlandsk selvstændighed ikke være noget
>problem set fra folketingets side, idet der alene ville være tale om at
>ændre den alm. lov, der fastlår det danske riges grænser.

Det er da egentlig spøjst at sådan noget skulle kunne gøres
forholdvis enkelt. Vil det sige at Danmark kunne indskrænkes til
at omfatte Amager og intet andet - hvis der altså kunne skaffes
Folketingsflertal for det?

--
Bertel

Fra : Rune Wold

Dato : 31-08-03 12:27

> [...]
> forholdvis enkelt. Vil det sige at Danmark kunne indskrænkes til
> at omfatte Amager og intet andet - hvis der altså kunne skaffes

Synes du selv, at det er en god sammenligning, Amager og Grønland.
Iøvrigt vil det jo ske i en situation, hvor det grønlandske folk selv ønsker
det.

/Rune Wold

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-03 13:28

Rune Wold skrev:

>Synes du selv, at det er en god sammenligning, Amager og Grønland.

Jeg er interesseret i at få afklaret om en sådan ændring kan
foretages enkelt eller ej. Du må da gerne tage Jylland eller
Bornholm i stedet.

>Iøvrigt vil det jo ske i en situation, hvor det grønlandske folk selv ønsker
>det.

Mit spørgsmål er rent hypotetisk.

--
Bertel

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 31-08-03 17:55

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er da egentlig spøjst at sådan noget skulle kunne gøres
> forholdvis enkelt.

Det er sandsynligvis fordi grænseændringer kan være mere eller mindre
påtvunget udefra (eller for så vidt indefra), fx efter krig. I sådanne
tilfælde kan en vedtagelsesprocedure som for en grundlovsændring gøre en
juridisk korrekt afståelse praktisk umulig.

I det hele taget er de fleste procedurer vedrørende internationale
aftaler relativt enkle når man ser bort fra den seneste grundlovs
suverænitetsafgivelsesbestemmelser.

Alt dette er formentlig begrundet i at staten skal kunne være relativt
smidig over for internationale begivenheder som man i realiteten ingen
kontrol har over.

TT