Skorsten - afstand til brandbart materiale
Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-08-03 18:51

Som udgangspunkt skal en muret skorsten have 10cm til brandbart
materiale. Men jeg mener at have set et sted at man for enden af en let
skillevæg på en trækonstruktion kan komme tættere på bare der isoleres
mellem træskelet og skorsten med minieraluld.

Alstå en let skillevæg der ender mod skorstenen og hvor jeg af hensyn
til stabiliteten af det sidste stykke ønsker udhænget så kort som
muligt.

Jeg kan bare ikke finde det igen ....

/A

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 30-08-03 21:03

Hej

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:
> [...]
> skillevæg på en trækonstruktion kan komme tættere på bare der isoleres
> mellem træskelet og skorsten med minieraluld.

I forbindelse med min egen skorsten fik jeg at vide, at jeg IKKE kunne
isolere mig ud af de 10cm. Men når det brandbare er under 3cm tykt, så
må det komme tættere på og jeg kan ikke huske om der overhovedet er en
grænse. Så hvis du har mulighed for at slå et 2,9cm tykt bræt på som går
mellem væg og skorsten og så lægge gibs udenpå, så skulle der ikke være
nogen problemer.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 31-08-03 09:08

> [...]
>
> Alstå en let skillevæg der ender mod skorstenen og hvor jeg af hensyn
> til stabiliteten af det sidste stykke ønsker udhænget så kort som

Bygningsreglement for småhuse side 55.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : edob

Dato : 31-08-03 10:49

Hej NG

Har netop opsat en GRAMETA stålpladeskorsten hvor følgende fremgik af
monteringsvejledningen:

"Ved loftsgennemføringen kan der accepteres en min. afstand på 50 mm til
brændbart, ikke bærende materiale af tykkelse på under 30 mm."

Er ikke klar over om ovenstående også gælder murede skorstene.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 31-08-03 22:18

Citat:"at jeg IKKE kunne isolere mig ud af de 10cm."

> Bygningsreglement for småhuse side 55.

Det er der de 10 cm står ?

Mit bygningsreglement har ikke sidenumre da det er i elektronisk form

/A

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 01-09-03 16:10

> Det er der de 10 cm står ?
>
> Mit bygningsreglement har ikke sidenumre da det er i elektronisk form

pkt. 8.5.3. og 8.5.4.

bemærk noten til 8.5.4. som sikkert er den du søger.

Men jeg tolker det som, at det rent faktisk kun gælder de angivene
bygningsdele(spær, bjæ....) fordi de har en relativ begrænset berørings
flade. Men sæt dog en stål regl som sidste stolpe i skillevæggen, så er
problemet løst(så kan væggen til og med beklædes med træ, hvis kravene til
skorstenen ellers er opfyldt) .

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 01-09-03 20:41

> bemærk noten til 8.5.4. som sikkert er den du søger.

Lige præcis:" muret skorsten med 108 mm vanger og skorstensforing og
isoleret fra
træværket med mindst 20 mm mineraluld"

> Men jeg tolker det som, at det rent faktisk kun gælder de angivene
> bygningsdele(spær, bjæ....) fordi de har en relativ begrænset
> berørings flade.

Ja du har nok ret - ellers burde det være en mere generel kommentar.

>Men sæt dog en stål regl som sidste stolpe i
> skillevæggen, så er problemet løst(så kan væggen til og med beklædes
> med træ, hvis kravene til skorstenen ellers er opfyldt) .

Ja det var da egenligt en god ide at slutte af med lidt stål - Nogen
gange er det de mest indlysende ting man ikke kan få øje på...

/A

Fra : Kim F. Andersen

Dato : 31-08-03 16:50

Hej Anders + gruppe.

Der lyder en masse gode råd her, men også en masse hvis, hvis, hvis ????

Det eneste rigtige er at kontakte din lokale skorstensfejer, som også skal
føre tilsyn.
Jeg har selv talt med min skorstensfejer om råd, vejledning osv.
De er altid behjælpelige med informationer til og om, hvordan man udføre
monteringen korrekt.
Hvis du ikke ved, hvem der er din skorstensfejer, kan du få det oplyst på
kommunen.

M. V. H.

Kim Andersen

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 31-08-03 20:23

> Hej Anders + gruppe.
>
> Der lyder en masse gode råd her, men også en masse hvis, hvis, hvis ????

Der er da ikke så meget at være i tvivl om, efter at have set i
bygningsreglementet. Som kan lånes på biblioteket, af alle.

Fra : Felix

Dato : 31-08-03 21:01

On Sun, 31 Aug 2003 21:23:23 +0200, Philip Oest Møller wrote:

>Der er da ikke så meget at være i tvivl om, efter at have set i
>bygningsreglementet. Som kan lånes på biblioteket, af alle.

Eller ses på
<http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL>

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 31-08-03 22:17

> Der er da ikke så meget at være i tvivl om, efter at have set i
> bygningsreglementet. Som kan lånes på biblioteket, af alle.

"problemet" er kun at den henviser til en hulens masse andre
publikationer som ikke altid er lige tilgængelige - og slet ikke ved
denne tid.

De kan alle købes for nogle få hundrede kroner stykket men for os
amatører kunne det være lækkert hvis man kunne "leje" en elektronisk
udgave når man har behov for at slå noget specifikt efter.

/A

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 01-09-03 15:44

> [...]
> amatører kunne det være lækkert hvis man kunne "leje" en elektronisk
> udgave når man har behov for at slå noget specifikt efter.

Bestil tirsdag formiddag og den er med posten onsdag(ikke efterkrav, men
girokort).
Og koster 100 kr. incl. moms., eks. eksp. gebyr.

http://www.bygnet.dk/bygnet/servlet/BygNetServlet

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 01-09-03 16:07

> [...]
> men girokort).
> Og koster 100 kr. incl. moms., eks. eksp. gebyr.

Yep de har mange spændende bøger - jeg har købt en om dimensionering af
spærkonstruktioner hos dem - For at vurdere om mine spær vil kunne bære
et "tungt" tag.

Men det løber nu op at få sit eget bibliotek

Pt har jeg vist omkring 8 anvisninger mm fra det lokale "central
bibliotek". Heribland den famøse "By og byg anvisning 200 - Vådrum" der
er uundværlig til projektering af badeværelse ....

/A

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 01-09-03 21:46

> [...]
> bibliotek". Heribland den famøse "By og byg anvisning 200 - Vådrum" der
> er uundværlig til projektering af badeværelse ....

En imponerende mængde erfaringer til så få penge, altså set i forhold til
hvor dyre erfaringer kan være .

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 31-08-03 22:19

> Det eneste rigtige er at kontakte din lokale skorstensfejer, som også
> skal føre tilsyn.

Ikke sikkert han vil værdsætte at jeg ringer før mandag morgen .... Men
det er nu også kommunen der skal godkende min ansøgning - Og den er på
vej ud af printeren nu og bliver afleveret imorgen tidlig.

Da jeg har fået mange råd herigennem skal jeg nok lægge papirene online
når jeg har fået dem godkendt - men jeg skal bare ikke have flere gode
ideer lige nu

Så min forstuvede storetå har 14 dage til at komme sig inden det for
alvor går løs

/A