Førstegangs husejer: Normalt forbrug af ol~
Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 18:35

Davs,

Som næsten nybagt husejer har jeg bestemt mig for at holde lidt øje med de
forskellige forbrug i huset. Og jeg har nu noteret et stykke tid, men ved
egentligt ikke hvad der er "normalt"...dvs om vores forbrug af olie/vand er
hvad man kunne forvente eller om de er alt for høje.

I juli måned:
Olie: 36 liter
Vand: 9 (regner med det er kubikmeter? Enheden er visket ud på måleren).

Huset er 200kvm og normalt isoleret.
Igennem juli måned har al gulvvarme/radiatorer været deaktiveret og vi er 3
der har brugt vand.

Er disse tal normalt? Umiddelbart synes jeg 36 Liter olie er meget?

--
TH

Fra : zigge

Dato : 30-08-03 23:09

"TH" <th_at_cogito.greatdanedk> wrote in message

> [...]
3
> der har brugt vand.
>
> Er disse tal normalt? Umiddelbart synes jeg 36 Liter olie er meget?

Man regner med at hver person i huset bruger ca. 200 liter vand i døgnet
totalt. Så et forbrug på 9000 liter er ikke for meget.
Hvis i kun har brugt olie til opvarmning af brugsvand er 36 liter ganske
normalt. Hvis huset er nogenlunde isoleret skal du regne med at bruge ca.
1500 - 2000 liter olie pr. år.

Ting der er med til at spare vand er; nyt toilet med Halvt/helt skyld. (3
eller 6 liter pr. skyl mod 10-12 liter i et gammelt toilet!) opvaskemaskine
(bruger mindre vand end hånd-opvask) og en nyere vaskemaskine (specielt hvis
den tredje er en der bruger ble .

Ting der er med til at spare olie; er brændeovn (evt. med varmeflytter),
elvandvarmer om sommeren, mere isolering (for meget er for lidt) og
udluftning 2x5 minutter pr. dag, hvor man lukker radiatorene og åbner mange
vinduer.
Ting der ikke spare olie; er "sparedyser" på vandhanerne, der er
pisseiriterende på køkkenhanen og får en til at stå længere under bruseren.
Varmtvandshaner der drypper og fugtig luft i huset fordi man glemmer at
lufte ud (hver person afgiver ca. 2 liter sved i døgnet)

Mvh
//zigge

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 23:25

zigge wrote:

> [...]
> varmeflytter), elvandvarmer om sommeren, mere isolering (for meget er
> for lidt) og udluftning 2x5 minutter pr. dag, hvor man lukker

Tak for svar.
En ting jeg undrer mig over...Det med elvandvarmer. Hvorfor er det billigst
om sommeren?
Vi har mulighed for at skifte mellem oliefyr og el på vores
varmtvandsbeholder. - men jeg har aldrig forstået meningen med dette (udover
det redundante system naturligvis).

--
TH
Pffmppppmppffpmmpp fmpmfpmpp mpmppfmfm

Fra : zigge

Dato : 31-08-03 01:59

> [...]

> Vi har mulighed for at skifte mellem oliefyr og el på vores
> varmtvandsbeholder. - men jeg har aldrig forstået meningen med dette

Det er fordi at der uundgåeligt vil være et vist spild på oliefyret, som du
undgår ved at opverme direkt i vandet med elvarmelegmet. Fyret skal lige
bruge lidt ekstra hver gang til at komme igang på og til at opvarme
keddelvæggene osv. Det mest optimale er en varmtvandsbeholder inde i
køkkenskabet lige under vandhanen, men der er sjældent plads. På den måde
undgår man også den mængde varmt vand der står i rørene og afkøles imellem
oliekeddelen og vandhanen. Man kan få nogle gennemstrømningsvandvarmere der
ikke fylder mere end en dåse småkager, men jeg ved ærligt talt ikke hvor
økonomiske de er. (?)

Mvh
//zigge

Fra : Hauge

Dato : 31-08-03 02:21

Hejsa

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> wrote in message
> Man regner med at hver person i huset bruger ca. 200 liter vand i døgnet
> totalt. Så et forbrug på 9000 liter er ikke for meget.

Jeg har aldrig forstået hvordan man kan bruge 200 liter vand/døgn pr.
person.

Man må da lade vandhanen løbe det meste af døgnet, hvis man skulle kunne
lade den mængde vand løbe igennem systemet i døgnet..

Hvis man sover 8 timer i døgnet og er på arbejde i andre 8 timer, så er der
8 timer tilbage at bruge vand i, op i 200 liter : 25 liter/time.. Hvordan er
det muligt, selvom man regner med toilet, vask, opvask, tøjvask, mad og
drikke?? Jeg kan ikke bruge så meget, andet end hvis jeg lader vandet løbe
for fuld hammer, hver gang jeg bruger en kop vand..

Er der reelt nogle her i gruppen, der bruger 200 liter i døgnet, og hvordan?

Mvh Hauge

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 31-08-03 07:52

Hauge wrote:

> Er der reelt nogle her i gruppen, der bruger 200 liter i døgnet, og
> hvordan?

Hus, have, husstand 1 person. Forbrug 170 liter/døgn.
Jeg opsamler regnvand til havevanding.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 31-08-03 07:54

Hauge wrote:

> Er der reelt nogle her i gruppen, der bruger 200 liter i døgnet, og
> hvordan?

Er normalen ikke nede på 130 liter?

\MK

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-08-03 10:22

Morten Klostergaard skrev i

> Er normalen ikke nede på 130 liter?

Det gælder vist Københavns Kommune, men der er flest lejligheder. En
have ta'r lidt ekstra.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-08-03 10:29

Hauge skrev i news:SpamFreeID.6035082@spamfree.dk:

> Er der reelt nogle her i gruppen, der bruger 200 liter i døgnet, og
> hvordan?

Jeg har lige aflæst vandmåleren. Vi har brugt 133 m3 det forløbne år, og
er fire voksne samt et spædbarn i de seneste tre måneder. Det giver godt
91 l/døgn pr. voksen (så er ekstra blevask ikke indregnet).

Vi har udskiftet husets mest benyttede toilet til et med 3/6 l skyl, men
mangler at skifte to. Vi har opvaskemaskine og vaskemaskine. Vanding i
haven sker kun med kande.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 31-08-03 13:02

On Sun, 31 Aug 2003 03:20:39 +0200, "Hauge"
<6035082.hauge@spamfree.dk> wrote:

>Jeg har aldrig forstået hvordan man kan bruge 200 liter vand/døgn pr.
>person.
Hvor meget regner du med, at du selv bruger?

>Man må da lade vandhanen løbe det meste af døgnet, hvis man skulle kunne
>lade den mængde vand løbe igennem systemet i døgnet.

Hvis du tænder for vandhanen og lader den løbe med en tynd stråle i et
døgn vil du forbruge ca. 380 liter vand eller 140.000 liter på et år -
prøv selv, hvis du ikke tror på det.....

Ifølge danske Vandværkers Forening lå gennemsnitsforbruget pr. dansker
på 136 liter i døgnet i 2000. Heraf gik 49 liter til bad og hygiejne,
36 liter til toiletskyl, 18 til tøjvask, 13 til rengøring og opvask og
10 til madlavning plus 10 liter til alt det andet.

KS

Fra : Mari

Dato : 03-09-03 19:47

"Hauge" <6035082.hauge@spamfree.dk> skrev i en meddelelse
> Er der reelt nogle her i gruppen, der bruger 200 liter i døgnet, og
hvordan?

Vi har et konstant vandforbrug på ca. 50 m3 pr. person om året
og det er incl. bilvask mv. - hvilket jeg har hørt skulle være normen.
Det giver et dagligt forbrug pr.person på 136 liter

/Mari

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 31-08-03 16:11

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> wrote in message

> Ting der er med til at spare vand er; nyt toilet med Halvt/helt skyld. (3
> eller 6 liter pr. skyl mod 10-12 liter i et gammelt toilet!)
opvaskemaskine

Hvis man har ældre toiletter, kan jeg på det varmeste anbefale en
vandsparedims fra Lykkebo Miljø (www.lykkebo-miljoe.dk) til 350,-. Vi havde
oprindeligt købt et nyt toilet, men det gamle var PLØKumuligt at få skruet
ud af gulvet, så vi opgav og solgte toilettet igen. Så så vi i Rene ord for
pengene om den der plasticdims, og det er ret smart - den giver stort skyl
(hiv i knoppen og hold) og lille skyl (hiv i knoppen og slip) og tager 10
min. at installere.

/Anne

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-08-03 14:31

Hejsa,
> [...]

> men ved egentligt ikke hvad der er "normalt"...dvs om vores forbrug af
> olie/vand er hvad man kunne forvente eller om de er alt for høje.

Det er altid rart - også fordi - så kommer der ingen pludselige
overraskelser. Husk i øvrigt lige at tage strømforbruget med

> I juli måned:
> Olie: 36 liter

Det lyder ikke forkert. Det billigste hvis du kun bruger olie til varmt vand
og har muligheden er elvarme i sommerhalvåret og så helt slukke for fyret.
Endnu mere udtalt hvis man som vi har solvarme til vandet (det kan så dog
nok diskuteres om investeringen i solvarmepaneler kan betale sig, men de var
her da vi flyttede ind). Eventuelt kan du - hvis cirkulationen kun er til
radiatorer (og altså ikke varmt vand) slukke for cirkulationen om sommeren
og på den måde undgå varmetab i rør mm. Husk at pumpen skal køre
regelmæssigt (nok mindst én gang om ugen) for at undgå at den gror fast, 1-2
minutter er nok.

> Vand: 9 (regner med det er kubikmeter? Enheden er visket ud på
> måleren).

Der er kubmikmeter. Det er vel ikke helt galt for tre personer. Vi (2
personer) brugte sidste år cirka 75 kubikmeter vand, 1500 liter olie, 4500
kWh strøm og 8 rummeter brænde. Har a-mærket køleskab, fryser,
opvaskemaskine og vaskemaskine. Tørrer altid i aftrækstørretumbler. Ingen
sparepærer og andet halløj, men sensor på udendørslyset (et must når man bor
på landet uden gadelys og ikke vil have det tændt hele aftenen om vinteren).

I fyringssæsonen har vi altid radiatorerne (danfoss termostater) på cirka 2½
i stue og andre steder hvor vi opholder os, gulvvarme på 3½ i badeværelset
og stort set uden undtagelse ild i brændeovnen der kan opvarme det meste når
vi er hjemme.

Vores hus er på 170 kvm og fra 1860, isoleret efter 1997-standard i det
meste af gulvene samt under loftet.

** Lars

Fra : Mari

Dato : 31-08-03 16:21

"TH" <th_at_cogito.greatdanedk> skrev i en meddelelse
> Er disse tal normalt? Umiddelbart synes jeg 36 Liter olie er meget?

Hvad fortalte sælger??

http://www.teknologisk.dk/energi/9752

Vand - her har vi en gylden regel, på 50m3 pr. person pr. år. og det
svinger ikke ret meget fra det tal.

/Mari

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-03 19:32