Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd til kamerakøb: Olympus C-750 Ultra Zoo~
Fra : Fums

Dato : 30-08-03 19:12

Jeg vil have et nyt kamera (spørg ikke hvor jeg hitter pengene for det ved
jeg ikke endnu). Jeg kigger på et
Olympus C-750 Ultra Zoom http://www.olympus.dk/digital/c750uz.htm som
tilsyneladende er det eneste kamera med 10 gange zoom i følge butikkerne -
hvis jeg da ikke skal have et spejlrefleks.

Ifølge
http://dk.kelkoo.com/b/a/sbs/dk/photo/title/C+750+/brand/Olympus/124901.html
svinger prisen en del (Fona vil endda have 7000 kr. og min lokale fotoshop
(Photo World fra Click.dk). Er der nogle erfaringer med nogle af
butikkerne... især om hvor længe er de om at levere?

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : Tom

Dato : 30-08-03 19:18

> Jeg vil have et nyt kamera (spørg ikke hvor jeg hitter pengene for det ved
> jeg ikke endnu).

Klip dit hår og få dig et arbejde

> [...]
> tilsyneladende er det eneste kamera med 10 gange zoom i følge butikkerne -
> hvis jeg da ikke skal have et spejlrefleks.

Der er så mange mærker på markedet i dag og halvdelen af dem er mildest talt
dårlige til at tage gode billeder med.
Prøv i stedet at fortælle om dit behov og forventninger og hvor længe du
regner med at beholde kameraet.

--
Tom

Fra : Fums

Dato : 30-08-03 20:02

Tom skrev news:3f50ea4e$0$5149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> Klip dit hår og få dig et arbejde

Hvorfra ved du jeg er langhåret? Jeg har tid hos frisøren kl. 9 på tirsdag,
og skal til noget samtale om job m.m. på mandag.

> [...]
> dårlige til at tage gode billeder med.
> Prøv i stedet at fortælle om dit behov og forventninger og hvor længe du

Det skal bruges til at lave min fotolog samt at lave nogle A4 billeder med
mellemrum. Mest ting, men hvis jeg er heldig også et par mennesker.

Jeg forventer at beholde kameraet resten af mit liv, men det bliver nok
smidt ud om 4 år hvis udviklingen fortsætter.

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : Tom

Dato : 30-08-03 20:17

> Hvorfra ved du jeg er langhåret? Jeg har tid hos frisøren kl. 9 på
tirsdag,
> og skal til noget samtale om job m.m. på mandag.

Det var en reklame jeg kom i tanke om hvor en ung gut gerne vil have en
masse ting/penge fra sin bedstemor som så siger "teksten" til ham

> Det skal bruges til at lave min fotolog samt at lave nogle A4 billeder med
> mellemrum. Mest ting, men hvis jeg er heldig også et par mennesker.

Jo så er olympus da et udmærket valg

> Jeg forventer at beholde kameraet resten af mit liv, men det bliver nok
> smidt ud om 4 år hvis udviklingen fortsætter.

Hvis du vælger spejlrefleks med > 4 mpix, auto samt manuel indstilling af
diverse ting så er kameraet også dækket ind for fremtiden. (I det mindste
med at tage billeder, men alle features med at vise klokken i hele verden og
internetadgang kommer nok i de næste modeller)

--
Tom

Fra : Fums

Dato : 30-08-03 20:43

Tom skrev news:3f50f80d$0$5144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> [...]
og
> internetadgang kommer nok i de næste modeller)

Jeg kan lige klarer tretrins billeder (tænd, zoom, skyd)

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : Tom Wagner

Dato : 30-08-03 20:04

On Sat, 30 Aug 2003 20:12:17 +0200, "Fums" <spam.er@uønsket.irc>
wrote:

>Olympus C-750 Ultra Zoom http://www.olympus.dk/digital/c750uz.htm som
>tilsyneladende er det eneste kamera med 10 gange zoom i følge butikkerne -

Panasonic DMC-FZ2 har da vist 12 x zoom.

Hilsen Tom

Fra : Fums

Dato : 30-08-03 21:53

Tom Wagner skrev news:v7t1lv0u39rftf81hq9mkjo8tftm4q2kkp@4ax.com
> Panasonic DMC-FZ2 har da vist 12 x zoom.

Jeg kan ikke finde nogle som sælger det, og ej hellere nogen omtale udover
hvad de selv skriver
http://www.panasonic.dk/produkter/default.asp?af=pro&pg=detail&id=752&KatID=9

Er to megapixels ikke for lidt til at lave A4 fotos? Jeg har 2,1 nu og har
kun lavet 10x15 fotos.

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : Lars Møller

Dato : 30-08-03 20:14

Hej

Fujifilm S5000 har også 10x optisk zoom

Med venlig hilsen
Lars Møller
Renholt Foto
www.renholt.dk

-----------------------------

Fra : Fums

Dato : 30-08-03 21:45

Lars Møller skrev news:3f50f76c$0$5165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> Fujifilm S5000 har også 10x optisk zoom

Det har fået en voldsom pæn omtale hos
http://www.fotoshoppen.com/shop/productinfo.asp?id=248
Det ser meget teknisk ud. Er det et kamera man kan bruge uden en uddannelse?
Som skrevet før skal jeg helst bare tænde, zoome og skyde.

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : ThomasM

Dato : 30-08-03 22:03

"Fums" <spam.er@uønsket.irc> wrote in message
> [...]
uddannelse?
> Som skrevet før skal jeg helst bare tænde, zoome og skyde.

Det skulle undre mig meget om der ikke er en auto-funktion så du bare kan
pege og skyde. Derudover er der jo mulighed for at lege med de manuelle
muligheder når du får mod på det (og det gør du - nok før som siden..). Husk
også at kigge på f.eks. www.dpreview.com for anmeldelser af de kameraer du
overvejer.
Jeg kan i øvrigt kun anbefale Fotoshoppen - jeg har selv købt kamera der og
fået meget god service.

/ThomasM

Fra : -Thomas H-

Dato : 30-08-03 21:58

> [...]
> (Photo World fra Click.dk). Er der nogle erfaringer med nogle af
> butikkerne... især om hvor længe er de om at levere?

Jeg har for omkring 1 månedes tid siden investeret i sådan et Olympus
C-750UZ Kamera. Jeg er meget tilfreds med det, og jeg syntes det tager nogle
fine billeder.

Jeg har lavet et lille eksempel hvor du kan se hvor meget kamerat kan zoome.
Det sidste billede med digital zoom også er knapt så godt, men sådan er det
jo når man bruger digital zoom.. se eksemplet her:
http://www.trainweb.dk/zoom/

Jeg har så prøvet og få et par billeder fremkaldt i 10x15 og 20x30 Cm, og de
blev ganske gode, jeg kan ikke se forskel på om de var taget med et
digitalkamera eller et spejlrefleks

Du kan se nogle billeder jeg har taget med det på min hjemmeside
www.trainweb.dk og så galleri.

Jeg syntes at en af de store fordele ved det her kamera er, at det kan ta
billeder i 3:2 format, så man ikke skal hen og beskære, dem hvis man vil
have dem fremkaldt ! Jeg ved godt der er mange andre kameraer som også kan
gøre det.

Med Venlig Hilsen
-Thomas H.-

Fra : Fums

Dato : 30-08-03 22:58

Thomas H skrev news:3f510fad$0$83066$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> [...]
det
> jo når man bruger digital zoom.. se eksemplet her:

Godt eksempel. Det er lige det jeg har brug for... og du har ret. Digital
zoom sucks.

> Jeg har så prøvet og få et par billeder fremkaldt i 10x15 og 20x30 Cm, og
de
> blev ganske gode, jeg kan ikke se forskel på om de var taget med et
> digitalkamera eller et spejlrefleks

Det er altså en god gruppe denne her.

> Du kan se nogle billeder jeg har taget med det på min hjemmeside
> www.trainweb.dk og så galleri.

Det her kan lyde hårdt, men jeg håber ikke du bliver såret. "Er det dine
evner eller kameraret som svigter ved de bevægende tog?" Jeg har ikke selv
fotografet ting i så høj fart, men kan det gøres skarpere?

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : -Thomas H-

Dato : 31-08-03 15:27

> Det her kan lyde hårdt, men jeg håber ikke du bliver såret. "Er det dine
> evner eller kameraret som svigter ved de bevægende tog?" Jeg har ikke selv
> fotografet ting i så høj fart, men kan det gøres skarpere?

De billeder du ser i det føste galleri hvor de ikke står skarpt, det skyldes
at de er taget meget tidligt om morgenen. Der var derfor ikke nok lys, og
billederne ville derfor blive for mørke hvis jeg valgte en hurtigere
lukketid. Der var desværre ikke noget at gøre ved det

Det kan sagtens gøres skarpere, det er bare et spørgsmål at vælge en
hurtigere lukketid.

Med Venlig Hilsen
-Thomas H.-

Fra : Fums

Dato : 30-08-03 23:24

> [...]
> Jeg har for omkring 1 månedes tid siden investeret i sådan et Olympus
> C-750UZ Kamera. Jeg er meget tilfreds med det, og jeg syntes det tager

Hvor meget fylder billederne? Og hvor stort et ramkort har du?

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : -Thomas H-

Dato : 31-08-03 15:34

> -Thomas H- skrev news:3f510fad$0$83066$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> nogle
>
> Hvor meget fylder billederne? Og hvor stort et ramkort har du?

Jeg har et 128 Mb hukommelseskort, og det er svært at sige hvor mange
billeder der kan ligge på sådan et kort da billed størrelsen variere meget..
Alle de billeder jeg har taget er taget i 3:2 med størrelse på 2288x1520 og
de fylder fra 650 til 750 Kb stk.

Med Venlig Hilsen
-Thomas H.-

Fra : Fums

Dato : 31-08-03 15:53

-Thomas H- skrev news:3f52073f$0$83048$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> [...]
meget..
> Alle de billeder jeg har taget er taget i 3:2 med størrelse på 2288x1520

Hvor mange billeder skriver kameraet at der kan være når du sætter kortet i
tomt?

Jeg troede at billederne ville være i stil med 2-4 MB. Når de er så små kan
der jo sagtens være 150 billeder på et 128 MB kort, så jeg vil ikke bruge
flere penge på et større kort. 150 billeder må være rigeligt til en dags
brug.

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : Lars Hjortø

Dato : 01-09-03 14:28

> [...]
> (Photo World fra Click.dk). Er der nogle erfaringer med nogle af
> butikkerne... især om hvor længe er de om at levere?

Jeg har et 740, og det har også 10 gange zoom, men desværre også "kun" 3
Mpixel... Til gengæld er det noget billigere end 750'eren.
Hvis det er planen at skrive ud i A4 kan det godt være at det er lige i
underkanten men 3 Mpixel.
Men bortset fra det er kameraet lige til at gå til for amatører der intet
ved om fotografering (og måske heller ikke vil vide det).

Venlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Fums

Dato : 01-09-03 15:44

Lars Hjortø skrev news:3f53497c$0$48900$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
> [...]
> Men bortset fra det er kameraet lige til at gå til for amatører der intet
> ved om fotografering (og måske heller ikke vil vide det).

Hvordan har pixelleringen det i søgeren? Jeg har lånt (købt som skal leveres
tilbage når de igen har 750eren) og når jeg kigge igennem søgedimsen er det
hele meget grynet/pixelleret. Søgeren siger at det hele er bedre på
750'eren, men det skal det sandelig også være for jeg er slet, slet ikke
tilfreds. På mange områder er det gamle Ixus bedre (men det er godt at kunne
komme tættere på).

Er der en 760'er på vej?

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : Lars Hjortø

Dato : 01-09-03 16:59

> [...]
> 750'eren, men det skal det sandelig også være for jeg er slet, slet ikke
> tilfreds. På mange områder er det gamle Ixus bedre (men det er godt at

Jeg synes nu ikke der er nogen problemer med at søgeren er "grumset".
Opløsningen i søgeren er opgivet til 180.000 pixels, hvor f. eks. Digital
Ixus V3 har optisk søger, hvor man SÅ VIDT JEG KUNNE FINDE UD AF, korriger
mig hvis jeg tager fejl, ikke ser det samme som det man fotograferer. Nu
skriver du ikke hvad det er for et Ixus du sammenligner med, men hvis det er
med optisk søger er det ikke helt fair at sammenligne "grumsetheden", da en
optisk søger i sagens natur vil være helt klar.
Jeg vil mene at optisk søger er ubrugeligt dels hvis man bruger S-macro
funktionen der på 740 går helt ned til 3 cm, og hvis man er helt ude i 10 x
zoom. Så bliver man nok lidt overrasket når man ser billedet, der nok ikke
helt indeholder dem man havde regnet med.

> Er der en 760'er på vej?

Ingen anelse. Men hvis du venter længe nok kommer der jo altid noget der er
bedre og/eller billigere.

Hvis du er interesseret i yderligere erfaringer jeg har gjort mig med mit
740 eller andre spørgsmål er du da velkommen til at fyre løs.
Men jeg skal jo nok pointere at jeg var helt "grøn" da jeg købte kameraet
for 2½ måneder siden.

Venlig hilsen Lars.
--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Fums

Dato : 01-09-03 17:55

Lars Hjortø skrev news:3f536ce0$0$48909$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
> [...]
en
> optisk søger i sagens natur vil være helt klar.

He he, det står på mit site jeg har en Canon Ixus og det er den jeg
sammenligner med, men mig bekendt er de senere lavet på samme måde.

> [...]
> zoom. Så bliver man nok lidt overrasket når man ser billedet, der nok ikke
> helt indeholder dem man havde regnet med.

Jeg tog billeder af nogle æbler på et træ. Det var helt umuligt at se hvad
det forestillede på det lile billede, men det er blevet synligt efter det er
kommet på computeren. Jeg kan ikke leve med, at jeg ikke kan se hvad jeg
fotograferer så aflevere kameraet igen, men jeg regner stadivæk med at kigge
på 750'eren når den igen kommer tilsalg i Danmark (udsolgt overalt).

> Ingen anelse. Men hvis du venter længe nok kommer der jo altid noget der
er
> bedre og/eller billigere.

Ja, det er jo det dejlige ved udviklingen.

> [...]
> 740 eller andre spørgsmål er du da velkommen til at fyre løs.
> Men jeg skal jo nok pointere at jeg var helt "grøn" da jeg købte kameraet

Det husker jeg. Jeg skal nok finde flere senere.

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk