Kilopris 1000 kr.
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-04-01 00:31

Hvad er kriterierne for at levere 'årets første kartofler'. Jeg mener - til
den kilopris ville man jo kunne forsvare at lave dem i opvarmet drivhus året
rundt?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 10-04-01 17:44

Årest første kartofler og årets første tomater og agurker og jordbær og ....
handles til en urealistisk høj pris på GASA-auktioner eller Københavns
Grøntorv pgra. underholdningsværdien og fordi vi endelig kan få de friske
varer leveret efter en lang vinterperiode med kedelige importerede varer
eller lagervarer. Frugt og grønt-grosisterne der køber ind på GASA/KGT har
det jo ligesom forbrugerne - de nye og friske varer er bare guf.

Så derfor er svaret nej - du kan ikke forvente at få en kilopris på 1000,-
for kartofler du dyrker i opvarmet drivhus.

Betingelserne for at kunne få den gode pris er omtrent :
- du skal være fast leverandør til/medlem af GASA/KGT
- kartofler skal dyrkes på friland (der må godt bruges plastikoverdækning
under visse betingelser)
- fra du starter med at levere skal du kunne levere permanent hele sæsonen
ud, ikke noget med at levere 10 kg. og så undlade at levere de næste 14 dage
- du skal også kunne levere kartofler i juli, hvor de måske koster 60 øre
kiloet

Det er omtrent reglerne, som jeg kan huske dem, fra dengang jeg arbejdede på
GASA/Århus.

mvh. Klaus

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9aljhv$o1e$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-04-01 23:59

Klaus Eriksen <>
> [...]
> - du skal være fast leverandør til/medlem af GASA/KGT
> - kartofler skal dyrkes på friland (der må godt bruges plastikoverdækning

Det er sikkert sandt nok, men hvordan får man kartoflerne til at spire
udendørs i januar måned?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : havesider.dk

Dato : 12-04-01 01:13

klip
> Det er sikkert sandt nok, men hvordan får man kartoflerne til at
spire
> udendørs i januar måned?

Jamen så ved du hvorfor man ikke kan få nye danske kartofler i
Januar.

Mvh
Leif Johansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-04-01 08:04

On Thu, 12 Apr 2001 02:12:31 +0200, "havesider.dk"
<homeleif@get2net.dk> wrote:

>spire
>
>Jamen så ved du hvorfor man ikke kan få nye danske kartofler i
>Januar.

Nej, at man ikke får nye danske kartofler i januar er fordi der ikke
er nogen pointe i at få kartofler til at spire udendørs i starten af
oktober måned.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-04-01 14:52

> Jamen så ved du hvorfor man ikke kan få nye danske kartofler i
> Januar.
>
> Mvh
> Leif Johansen

Øh, nu skal de jo også lige gro lidt inden man kan høste. Så vidt jeg husker
var der nye kartofler først i denne måned, ikke? De må så være sat, på
friland, her midvinter. Det er her min fantasi ikke strækker. Hvordan
foregår det? Mit ræsonnement gik på, at så måtte man anvende kunstig
opvarmning. Plastdække kan vel ikke skaffe varme midvinter, samt forhindre
frost?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 12-04-01 22:43

> Øh, nu skal de jo også lige gro lidt inden man kan høste. Så vidt jeg
husker
> var der nye kartofler først i denne måned, ikke?

Hvis der har været nye kartofler primo april på vore breddegrader, så er de
drevet frem i opvarmet drivhus. Og findes der købere til den slags - ja, så
er fænomenet nye kartofler blevet lidt for udvandet.

mvh. Klaus Eriksen

Fra : havesider.dk

Dato : 13-04-01 01:19

"Klaus Eriksen" <klaus_eriksen@vip.cybewrcity.dk> skrev i en
meddelelse news:9b57bm$rdp$1@news.cybercity.dk...
klip
> [...]
slags - ja, så
> er fænomenet nye kartofler blevet lidt for udvandet.

Netop!
mvh
Leif
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-04-01 01:04

- ja, så

> Netop!
> mvh
> Leif

Det stemmer jo ikke godt med det Klaus skriver den 10/4. Hvilken restaurant
kan have lyst til at købe for vild overpris for en vare der ikke er hvad den
giver sig ud for at være? Jeg tror egentlig det er pressen vi skal have fat
i i denne sag, som åbenbart er interessant at komme med hvert år, uden at gå
ind på realiteterne bag nyheden. Nå, det er forresten det normale for det
meste pressestof.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen