Skifteretten mm.
Fra : Ham Selv

Dato : 30-08-03 13:37

Den ene af mine forældre er netop død, den anden har Senil Dements - er dog
ikke umyndiggjort. Vi er 3 børn, jeg er den mellemste.
Den ene søsken har overtaget mine forældres nyere bil og den anden har fået
lavet en fuldmagt til min senil demente fars konto.
Jeg føler, at der sker ting, som er mindre heldig bag min ryg,. Men hvad kan
jeg gøre for, at komme mere "på forkant" med hvad der sker. Altså at få
vished om, at alt foregår på ærlig og lovlig vis.
Er der ikke noget med, at vi (far samt børn) skal i skifteretten. Hvis ja,
hvad skal der så ske i denne ret ?.

Fra : Rune Wold

Dato : 30-08-03 14:07

"Ham Selv" <e-mail@esenet.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Den ene søsken har overtaget mine forældres nyere bil og den anden har
fået
> lavet en fuldmagt til min senil demente fars konto.

Selvom en senil dement ikke er umyndigjort, vil aftaler af et vist økonomisk
omfang, der indgås med ham, som regel ikke blive anderkendt som gyldige.
Slet ikke når de har karakter af misbrug.

[klip]

> [...]
> jeg gøre for, at komme mere "på forkant" med hvad der sker. Altså at få
> vished om, at alt foregår på ærlig og lovlig vis.

Fortæl det hele til skiftedommeren.

[klip]

> Er der ikke noget med, at vi (far samt børn) skal i skifteretten. Hvis ja,
> hvad skal der så ske i denne ret ?.

Dødsboet efter førstafdøde skal skiftes. Længstlevende får næppe lov til at
sidde i uskiftet bo. Men husk at gøre dommeren opmærksom på din fars sygdom.

/Rune Wold

Fra : Hanne Christensen

Dato : 30-08-03 18:48

Rune Wold wrote:
> Dødsboet efter førstafdøde skal skiftes. Længstlevende får næppe lov til at
> sidde i uskiftet bo. Men husk at gøre dommeren opmærksom på din fars sygdom.
>
> /Rune Wold

Hvorfor kan længstlevende ikke sidde i uskiftet bo, såfremt der ikke
sker misbrug af boet? Evt. umyndiggørelse giver vel ikke krav om skifte?

vh
Hanne

Fra : Rune Wold

Dato : 30-08-03 19:01

"Hanne Christensen" <hanne2670@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor kan længstlevende ikke sidde i uskiftet bo, såfremt der ikke
> sker misbrug af boet? Evt. umyndiggørelse giver vel ikke krav om skifte?

Se Arvelovens § 11:

§ 11. Er ægtefællen umyndig, under værgemål efter værgemålslovens § 5, under
samværgemål efter værgemålslovens § 7, eller er der beskikket skifteværge
for ægtefællen, kan boet kun udleveres til uskiftet bo, såfremt skifteretten
finder dette bedst for ægtefællen.

Bestemmelsen kræver, at faren umyndiggøres eller kommer under en af de
nævnte former for værgemål. Det vil dog næppe være noget problem henset til,
at han er senil dement.

/Rune Wold

Fra : Bjarne Larsen

Dato : 30-08-03 20:17

Lige et par spørgsmål mere i forbindelse med skifteretten:

1. Hvor lang tid går der fra dødsfaldet og indtil man bliver indkaldt til
skifteretten
2. Jeg har ladet mig fortælle, at det kun er et af børnene og dennes
påhæng der skal møde i skifteretten. Dette kan jeg overhovedet ikke se
logikken i, og da slet ikke, at mine svigerinder skal i skifteretten, fordi
min mor er død. Er det da ikke alle børnene samt den overlevende forældre ?.
Det er i øvrigt mine svigerinder, som alene er skyld i denne totale splid,
som nu er opstået i familien. Men det er en hel anden historie.
3. Bør jeg gøre visse forberedelser inden jeg skal i skifteretten, eller
er det ikke "mit bord". Fx så har min ene bror for ca. 10 år siden købt mine
forældres daværende bolig til ca. 3 millioner. Dette har han vel næppe
allerede betalt. Og så er der jo også lige alle de andre ting som pantebreve
mm. som jeg regner med ligger sikkert i banken, eller hvad ?. Fordi jeg
spørger på denne måde er fordi, at han på nuværende har 100% adgang til alle
de papirer som mine forældre har liggende hjemme. Og der er ingen opsyn med
disse papirer overhovedet !.
4. Kommer der automatisk en skriftlig invitation fra skifteretten med
posten, eller hvordan foregår dette ?.

På forhånd tak.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-08-03 23:06

"Bjarne Larsen" <e-mail@esenet.dk> skrev Sat, 30 Aug 2003 21:17:15 +0200

> [...]
>logikken i, og da slet ikke, at mine svigerinder skal i skifteretten, fordi

Det er heller ikke tilfældet.

Alle arvinger har lige ret / pligt til at møde i skifteretten (og /
eller senere hos den advokat der evt. bliver udpeget til at forestå
skiftet). Hvorvidt arvingers ægtefæller overhovedet har ret til at møde
er jeg lidt usikker på, men pligt har de ihvertfald ikke.

Det du tænker på er nok den situation hvor et bo bliver udlagt til
privat skifte. Her er det ofte sådan at een eller to af arvingerne
ordner alt det praktiske med møder i skifteretten, boopgørelse osv., men
det forudsætter at *samtlige* de andre arvinger giver vedkommende
fuldmagt dertil.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred