Hjælp - familiediskussion vedr. arv.....
Fra : [BitSeN]

Dato : 29-08-03 21:55

Hej,

vi sidder i en større diskusion om arv og ret.

Tænkt eksempel, et ægtepar har været gift i mange år, aldrig med andre
og ingen børn udenfor ægteskab.

Den ene ægtefælle dør, der er ikke oprettet særeje, og der er en
fællesformue på kr. 100.000.

Hvordan kan / bliver formuen fordelt mellem børn og enke ?

mvh
Brian

Fra : Rune Wold

Dato : 29-08-03 22:02

"[BitSeN]" <bimmer@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fællesformue på kr. 100.000.
>
> Hvordan kan / bliver formuen fordelt mellem børn og enke ?

Enken får først og fremmest hendes halvdel af fællesejet, dvs. 50.000 kr.
Mandens del af fællesejet falder i arv efter arvelovens regler således:

1/3 til enken
resten deler børnene

/Rune Wold

Fra : [BitSeN]

Dato : 29-08-03 22:12

On Fri, 29 Aug 2003 23:01:42 +0200, "Rune Wold" <news78@stofanet.dk>
wrote:

>Enken får først og fremmest hendes halvdel af fællesejet, dvs. 50.000 kr.
>Mandens del af fællesejet falder i arv efter arvelovens regler således:

> [...]
Tusind tak for den hurtige hjælp, jeg fik ret...... - så håber jeg
bare det er rigtigt..

Fra : Rune Wold

Dato : 29-08-03 22:18

[klip]

> Tusind tak for den hurtige hjælp, jeg fik ret...... - så håber jeg
> bare det er rigtigt..

Se Arveloven

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010072729-REGL

/Rune Wold

Fra : [BitSeN]

Dato : 29-08-03 22:52

On Fri, 29 Aug 2003 23:17:51 +0200, "Rune Wold" <news78@stofanet.dk>
wrote:

>[klip]

>Se Arveloven
>
>http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010072729-REGL
>
>/Rune Wold

Thanx

Fra : bem

Dato : 30-08-03 07:53

[BitSeN] wrote:

> Tusind tak for den hurtige hjælp, jeg fik ret...... - så håber jeg
> bare det er rigtigt..

Det er jeg bange for, at det ikke er. Familieadvokaten skriver:

"Den længstlevende ægtefælle har altid ret til at sidde i uskiftet bo med de
fælles livsarvinger, hvis der udelukkende var fælleseje i ægteskabet. "

Det betyder i jeres tilfælde, at børnene førs arver, når den længstlevende
dør.

/Bo

Fra : bem

Dato : 30-08-03 07:58

bem wrote:

> "Den længstlevende ægtefælle har altid ret til at sidde i uskiftet bo
> med de fælles livsarvinger, hvis der udelukkende var fælleseje i
> ægteskabet. "

Det står i øvrigt i arvelovens §8.

/Bo

Fra : Rune Wold

Dato : 30-08-03 11:16

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det betyder i jeres tilfælde, at børnene førs arver, når den længstlevende

Jeg er fuldstændig enig med familiadvokaten, at enken har denne ret. Men det
spørgsmål, der blev stillet, måtte efter en naturlig forståelse gå ud på, at
enken valgte at skifte med det samme efter førstafdøde.
Således bliver der intet problem mht. uskiftet bo

/Rune Wold

Fra : bem

Dato : 30-08-03 11:52

Rune Wold wrote:

> Men det spørgsmål, der blev stillet, måtte efter en naturlig
> forståelse gå ud på, at enken valgte at skifte med det samme efter
> førstafdøde.

Okay, sådan forstod jeg det ikke. Men det forklarer jo dit svar

/Bo

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 14:08

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Okay, sådan forstod jeg det ikke. Men det forklarer jo dit svar

Vor herre bevare os...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 01:15

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
kr.
> Mandens del af fællesejet falder i arv efter arvelovens regler

Hvad betyder 'uskiftet bo' i forbindelse med dette tænkte eksempel..?

Hr. Bjørn

Fra : Else Holm

Dato : 30-08-03 09:46

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern_AT_post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Rune Wold" <news78@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvad betyder 'uskiftet bo' i forbindelse med dette tænkte
eksempel..?

Det betyder, at den efterlevende ægtefælle har ret til at beholde hele
boet, uden at skulle skifte med fællesbørnene. Først når den længst-
levende dør eller indgår nyt ægteskab, har børnene ret til at få deres
arv udbetalt.

- og endelig så er der faktisk en undtagelse, når fællesformuen "kun"
er på 100.000 kr. - så kan den efterlevende ægtefælle udtage det
hele efter Arvelovens § 7, Stk. 2. "Den efterlevende ægtefælle har
altid ret til af boet at udtage så meget, at værdien heraf sammenlagt
med den efterlevendes bos- og arvelod samt fuldstændige særeje
udgør indtil 150.000 kr. (2002: 180.000 kr.)."

--
Else

Fra : David T. Metz

Dato : 30-08-03 10:41

Else Holm skriblede:

> Det betyder, at den efterlevende ægtefælle har ret til at beholde hele
> boet,

"Beholde" er vel snarere "råde over" (hvis der er tale om større værdier
end i eksemplet)?

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 16:27

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> "Beholde" er vel snarere "råde over" (hvis der er tale om større
værdier
> end i eksemplet)?

Det er nu en gang forældrenes penge og de kan smide dem i kloakken (også
i overført betydning), hvis de synes.

Man kan naturligvis forsøge at få den eller den efterladte umyndiggjort,
indtil da har børnene *intet* at skaffe i forældrenes/enkemandens/enkens
lommer (i det nævnte tænkte tilfælde).

Hvordan kan man overhovedet få sig selv til at sige 'råde over', det er
!"#¤%&/()=?` vores/forældrenes penge.

Hr. Bjørn

Fra : alexbo

Dato : 30-08-03 16:40

"Bjørn Jørvad" skrev i

> Det er nu en gang forældrenes penge og de kan smide dem i kloakken
Ikke børnenes arv.

> Man kan naturligvis forsøge at få den eller den efterladte umyndiggjort,
> indtil da har børnene *intet* at skaffe i forældrenes/enkemandens/enkens
> lommer (i det nævnte tænkte tilfælde).

Arveloven.
§ 20. Såfremt en arving godtgør, at ægtefællen ved misbrug af sin rådighed
over boet væsentligt har formindsket dette eller har fremkaldt nærliggende
fare for en sådan formindskelse, eller at ægtefællen har forsømt sin
forsørgelsespligt over for arvingen, er ægtefællen pligtig at skifte med
denne.

Stk. 2. Som misbrug af rådighed over boet betragtes navnlig urimeligt
forbrug, tegning af en uforholdsmæssig høj livrente samt ydelse af gaver
eller andre begunstigelser, der står i misforhold til det uskiftede bos
formue.

mvh

Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 16:41

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
gaver
> eller andre begunstigelser, der står i misforhold til det uskiftede

...og i den forbindelse vil jeg gerne have en *jurists* udtalelse om, der
i efterfølgende vil foreligge en umyndiggørelse...?

Hr. Bjørn

Fra : alexbo

Dato : 30-08-03 17:48

"Bjørn Jørvad" skrev

> ..og i den forbindelse vil jeg gerne have en *jurists* udtalelse om, der
> i efterfølgende vil foreligge en umyndiggørelse...?

Indtil da kan du få min.
Et tvangsskifte er en engangsforestilling, hvor den forudrettede arving får
sin fædrende/mødrende arv.
En umyndiggørelse er en langtidsting, reguleret af værgemålsloven.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 17:58

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Indtil da kan du få min.

Tak da... (men desværre lægger jeg intet i det).

> Et tvangsskifte er en engangsforestilling, hvor den forudrettede
arving får
> sin fædrende/mødrende arv.
> En umyndiggørelse er en langtidsting, reguleret af værgemålsloven.

Bag et tvangsskifte ligger altså en del.

Desværre er det ikke sikkert juristerne vil udtale sig, da arveret er en
omfattende sag og bl.a. et speciale, der tjenes gode penge på.

At du og jeg kan slå op i arveloven er altså ikke nok.

Hr. Bjørn

Fra : alexbo

Dato : 30-08-03 18:19

"Bjørn Jørvad" skrev

> Desværre er det ikke sikkert juristerne vil udtale sig, da arveret er en
> omfattende sag og bl.a. et speciale, der tjenes gode penge på.

Det er også muligt de har andet at lave en lørdag aften,
Det er også muligt, at de afstår fra at besvare de mest banale spørgsmål.
Men en god gang insinuering skal nok hjælpe på interressen.

Forøvrigt er et tvangsskifte, i modsætning til en umyndiggørelse, ikke et
indgreb i den personlige frihed.

Den længstlevende har reelt lånt arven af arvingen, og hvis dette lån bliver
misligholdt, kan skifteretten kræve det ophævet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 19:19

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men en god gang insinuering skal nok hjælpe på interressen.

Det er ingen insuínuering ... men rene og skære fakta.

Tror du ikke en jurist/advokat skal have løn for sin møje..?

> Forøvrigt er et tvangsskifte, i modsætning til en umyndiggørelse, ikke
et
> indgreb i den personlige frihed.

Det af hænger af situationen.

> Den længstlevende har reelt lånt arven af arvingen, og hvis dette lån
bliver
> misligholdt, kan skifteretten kræve det ophævet.

Det afhænger af misligholdelsen/situationen.

Jeg vil nu helst diskutere sligt med en jurist og ingen andre.

Dette gøres normalt på hans/hendes kontor til et honorar.

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 31-08-03 13:53

In news:3f50c59e$0$48894$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Bjørn Jørvad <hrbjoern_AT_post.tele.dk> typed:

[klip]

> ..og i den forbindelse vil jeg gerne have en *jurists* udtalelse om,
> der i efterfølgende vil foreligge en umyndiggørelse...?

Nej tværtimod. Brug af § 20 har intet med umynddiggørelse at gøre.
Overtrædes
§ 20 er det ofte meget bevidst.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-03 14:19

> [...]

KLIP

> Nej tværtimod. Brug af § 20 har intet med umynddiggørelse at gøre.

Jeg bøjer mig.

Hr. Bjørn

Fra : David T. Metz

Dato : 31-08-03 13:31

Bjørn Jørvad skriblede:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvordan kan man overhovedet få sig selv til at sige 'råde over', det
> er !"#¤%&/()=?` vores/forældrenes penge.

Personligt mener jeg også det er komplet tåbeligt, men jeg skriver sådan
fordi det er sådan loven fungerer. Jeg har selv for længst skrevet under på
ubetinget skifteafkald til begge min forældre (som var skilt og gift igen).

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 14:07

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> boet, uden at skulle skifte med fællesbørnene. Først når den længst-
> levende dør eller indgår nyt ægteskab, har børnene ret til at få deres

Min saglig broder og jeg skiftede da heller ikke med min moder, da min
fader døde.

> [...]
> med den efterlevendes bos- og arvelod samt fuldstændige særeje
> udgør indtil 150.000 kr. (2002: 180.000 kr.)."

Vi så håbe, der ikke sidder en stakkels enke med en ødelagt weekend, da
hun nu tror, et par evt. pengegriske børn har ret til en 3.-del af
hendes og mandens surt sammensparede skillinger.

Det er faktisk bemærkelsesværdig, hvor mange børn, der vitterlig finder
det helt på sin plads at mene den efterladte skal smide penge i hovedet
på børnenes (dårlige økonomi). Det er (sgú) da forældrene, der har
tjent/sammensparet *deres* formue.

Hr. Bjørn