Ulovligt at vise hvordan en xbox installer~
Fra : Morten Therkildsen

Dato : 29-08-03 19:33

Hej

Til et arrangement for linuxinteresserede (http://linuxparty.dk) vil vi
vise hvordan man installerer linux på en xbox (spillekonsol) og samtidig
kan spille. I dette tilfælde er xbox'en ikke åbnet, og vi udnytter en
fejl i xbox til at installere linux.

Er det ulovligt at vise offentligt?

Hvis vi sætter en anden chip i, således at vi ændrer hardwaren, og
udover dette sætter en ny harddisk i, således at linuxinstallationen har
mere plads og samtidig kunne anvende xboxen til at spille.

Kan vi forvente at få en retsag på halsen af Microsoft fordi vi har ændret
deres produkt.

Vi har ikke tænkt os at vise, hvordan man kopierer spil. Men ville vi
vise, hvordan man kopierer xobxspil og lægge dem på en xbox med større
harddisk og ændret chip, ville dette være lovligt?

Ps. Ville gerne kunne annoncere på computerworld, at vi viser hvordan man
installerer linux på en xbox til http://linuxparty.dk

Med venlig hilsen
Morten Therkildsen

Fra : Rune Wold

Dato : 29-08-03 21:37

Jeg kan ikke se, hvordan Xboxen i denne henseende på nogen måde skulle
adskille sig fra en almindelig computer.
Men jeg må indrømme, at mit kendskab til immaterialretten er begrænset, så
jeg kan ikke sige med sikkerhed om der findes en regel, der kan "beskytte"
Xboxen i de tilfælde, du spørger om.

/Rune Wold

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-03 21:43

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke se, hvordan Xboxen i denne henseende på nogen måde skulle
> adskille sig fra en almindelig computer.

Ganske lægmandsagtigt .... står der ikke på boksen med store bogstaver
X-BOX.

Med det varemærke forbindes noget ganske specielt.

Ved ilægning af andet styresystem, er en X-BOX ikke mere en X-BOX.

Hr. Bjørn

Fra : Rune Wold

Dato : 29-08-03 21:50

[klip]

> Ganske lægmandsagtigt .... står der ikke på boksen med store bogstaver
> X-BOX.

Hvis du virkelig mener dette, ville det til gengæld klæde dig, at underbygge
dine rene påstulater med henvisning til lovgivning.

[klip]

> Med det varemærke forbindes noget ganske specielt.

Dvs. hvis jeg køber en Compag presario med windows præinstalleret, så må jeg
ikke skifte hardisken i computeren, og installere et andet styresystem
f.eks. Linux.

[klip]

> Ved ilægning af andet styresystem, er en X-BOX ikke mere en X-BOX.

Jeg tvivler stærkt på, om du har ret.

/Rune Wold

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-03 23:17

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du virkelig mener dette, ville det til gengæld klæde dig, at
underbygge
> dine rene påstulater med henvisning til lovgivning.

Jeg kan se længere nede, én allerede har foreslået en aldeles ujuridisk
løsning.

Så venter vi og hører, hvad MS siger til spørgsmålet.

PS: Jeg postulerer intet Hr. Rune Wold .... det var ren og skær
spekulation, for at eventuelt få en *juridisk* diskussion i gang

Hr. Bjørn

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-09-03 01:01

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern_AT_post.tele.dk> skrev Fri, 29 Aug 2003
22:43:06 +0200

>Ganske lægmandsagtigt .... står der ikke på boksen med store bogstaver
>X-BOX.

Lige bortset fra satellitmodtagere og de der til hørende kort er der mig
bekendt ingen lov der forbyder at ændre i hardware man har købt og
betalt.?

Problemet er for mig se nærmere hvis den chip man agter at instalere i
stedet for den originale delvist er en kopi af denne.

>Ved ilægning af andet styresystem, er en X-BOX ikke mere en X-BOX.

Og.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-03 01:22

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Lige bortset fra satellitmodtagere og de der til hørende kort er der
mig
> bekendt ingen lov der forbyder at ændre i hardware man har købt og
> betalt.?

Det kan du have ret i.

> Problemet er for mig se nærmere hvis den chip man agter at instalere i
> stedet for den originale delvist er en kopi af denne.

Det vil nok være et problem

> Og.?

Kræver det ikke at chippen ændres..?

Spændende at se hvad MS siger.

På den baggrund kan vi så starte med at spekulere.

Hvis MS ingen indvendinger har, skal jeg ud at købe mig et billigt
chassis til mit TFT-fjernsyn i spisekøkkenet og en til min Kiss 500.

Hr. Bjørn

Fra : Morten Therkildsen

Dato : 29-08-03 21:45

Den Fri, 29 Aug 2003 22:37:10 +0200. skrev Rune Wold:

> [...]
> kendskab til immaterialretten er begrænset, så jeg kan ikke sige med
> sikkerhed om der findes en regel, der kan "beskytte" Xboxen i de

Jeg spørger fordi, at jeg ved en forespørgsel på en nyhedsgruppe fik et
sjovt svar http://article.gmane.org/gmane.linux.ports.xbox.user/1318, hvor
han ganske kort skriver, at han hjælper mig "off-list".

Pr. email modtager jeg denne forklaring: "I am not CCing this to the list
as modding xboxen is not supposed to be discussed there, For leagal
reasons. [...]"

Hvorfor siger han det, hvis det er fuld lovligt at fortælle, vise og
gøre (ændre sin xbox)?

På misc-listen hos sslug, skrev Lau Sennels:
"Sikkert fordi det i USA er er ulovligt at sælge anordninger (hardware)
vis primære formål er at omgå ophavsrettighedsbeskyttelse. Ihvertfald
er der fældet dom over mindst en person for indførsel og salg af XBox
modchips (kilde NY Times) under den lovgivning. Hvorvidt software
modificering er omfattet er åbenbart endnu uklart."

I dette tilfælde er der ikke tale om hardware modificering, men hvis vi
talte om en hardware modificering, ville det så stadig være ulovligt at
vise, hvordan man gør?

Vil bare være helt sikker, før jeg råber ud til hele verdenen, at jeg
gerne vil vise, hvordan man får linux på sin xbox.

Mvh
Morten Therkildsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-08-03 22:03

Morten Therkildsen wrote:

> I dette tilfælde er der ikke tale om hardware modificering, men hvis vi
> talte om en hardware modificering, ville det så stadig være ulovligt at
> vise, hvordan man gør?

I dette tilfælde er I ikke i USA. Eller hvad?

Hvad amerikanerne har af retsafgørelser er inderligt ligegyldig.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-08-03 04:47

Rune Wold wrote:

> Jeg kan ikke se, hvordan Xboxen i denne henseende på nogen måde skulle
> adskille sig fra en almindelig computer.

Er det kun mig, der kan se en ækvivalens til diskussionen om simlock og
markedsføringsloven? Xboxen sælges til under fremstillingspris, for at
Microsoft i stedet kan tjene på spillene, og den er "låst", så den
umiddelbart kun kan bruges som spilmaskine.

Gælder Markedsføringsloven også for private og ikke-kommercielle
foreninger/organisationer?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten Therkildsen

Dato : 30-08-03 06:15

Den Sat, 30 Aug 2003 05:47:07 +0200. skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> Microsoft i stedet kan tjene på spillene, og den er "låst", så den
> umiddelbart kun kan bruges som spilmaskine.

Det er faktisk korrekt opfattet. Det er derfor at jeg har købt en xbox.

Jeg manglede en server, som var rimelig lydløs og lille. Til mit behov kan
jeg sammeligne xboxen (til kr. 1600 +500 (løse dimser til at udnytte en
fejl i et spil, som gav mig mulighed for at installere linux) med en Shuttelbox som
koster ca. kr. 7.-8.000 (med HD, cpu og ram).

> Gælder Markedsføringsloven også for private og ikke-kommercielle
> foreninger/organisationer?

Markedsfører jeg noget som privat? (jeg sælger ikke min "ydelse" -->
at ville hjælpe med at installere linux på en xbox. Det gør jeg ganske
gratis. Men jeg gør det kun til linuxparty.dk)

Mvh
Morten Therkildsen

Fra : Rasmus

Dato : 29-08-03 22:41

"Morten Therkildsen" <morten@linuxparty.dk> wrote in message
> [...]
> mere plads og samtidig kunne anvende xboxen til at spille.
>
> Kan vi forvente at få en retsag på halsen af Microsoft fordi vi har ændret

Du kan jo prøve at snakke med Microsoft, deres nummer er 80 88 40 97 til
support på Xbox
Jeg mener de har åbent indtil 17 alle hverdage

mvh
Rasmus

Fra : Morten Therkildsen

Dato : 29-08-03 22:56

Den Fri, 29 Aug 2003 23:40:46 +0200. skrev Rasmus:

> [...]
> support på Xbox
> Jeg mener de har åbent indtil 17 alle hverdage

Ja..sg* jeg springer i kødet på dem og ringer og forhører mig.

Tak for hjælpen alle

Morten Therkildsen

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 29-08-03 23:56

> Ja..sg* jeg springer i kødet på dem og ringer og forhører mig.
>
> Tak for hjælpen alle
>
> Morten Therkildsen

Fortæl endelig hvad de siger....

/Jógvan Lindenskov

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-08-03 12:06

Morten Therkildsen <morten@linuxparty.dk> wrote in

> Ja..sg* jeg springer i kødet på dem og ringer og forhører mig.

Forvent en trussel om sagsanlæg, det ville ligne dem bedst.

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Lyrik

Dato : 01-09-03 00:45

> [...]
> vise hvordan man installerer linux på en xbox (spillekonsol) og samtidig
> kan spille. I dette tilfælde er xbox'en ikke åbnet, og vi udnytter en
Såvist jeg husker er der en lov der forbyder at begrænse en købers ret
overfor det købte.
Han er ejermand af det købte og kan gøre med det hvad han vil.
Han kan ikke pålægges krav efter købet.

Jens