Straffeattest og blufærdighedskrænkelse
Fra : Per Jensen

Dato : 29-08-03 07:44

Hej,

Vi har lige her haft en diskussion i forbindelse med straffeattester og
blufærdighedskrænkelse. Håber nogle af jer kloge hoveder kan fortælle hvem
der har ret?

Case: En mand får en bøde for ca. 20 år siden for blufærdighedskrænkelse,
hvor han har blottet sig for nogle børn. Han gjorde det kun en gang, og fik
en bøde for det. Senere 20 år efter er han uddannet folkeskolelærer og
ønsker ansættelse i folkeskolen.

A) Mener, at det er muligt for det offentlige at se, at han har fået en dom
for blufærdighedskrænkelse, så det er umuligt for ham at få ansættelse i
folkeskolen.

B) Mener, at siden det kun er en bøde straf, og straffeattester bliver
nulstillet efter 5 år, så er det ikke muligt for det offentlige at se,
hvilken dom manden har fået.

Hvem har ret?

mvh
Per

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-03 07:56

"Per Jensen" <Per111@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> B) Mener, at siden det kun er en bøde straf, og straffeattester bliver
> nulstillet efter 5 år, så er det ikke muligt for det offentlige at se,

Jeg vil mene B. Uden dog at kunne dokumentere det.

Jeg mener nemlig ikke at bøder kommer på en straffeattest.

--
Mvh Bjørn

Fra : Kasper Hartwich

Dato : 29-08-03 08:58

"Per Jensen" <Per111@ofir.dk> wrote in message
> [...]
>
> B) Mener, at siden det kun er en bøde straf, og straffeattester bliver
> nulstillet efter 5 år, så er det ikke muligt for det offentlige at se,

I har lidt begge to ret.

Ud fra hvilken straf du har fået, står det på din straffeattest i 2-5 år.
Dog kan det offentlige se 10 år tilbage.
(http://www.politi.dk/Straffeattest/straffeattest.htm)

Dette tror jeg dog ikke gælder folkeskoler, hvilket jo er grunden til at de
snakker om at tjekke straffeattest ved ansættelse for folk der skal arbejde
med børn. (http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=215365&forside)

Kasper

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-08-03 09:22

"Kasper Hartwich" <kha@REMOVE.scanweb.dk> wrote in message

> [...]
de
> snakker om at tjekke straffeattest ved ansættelse for folk der skal

Det står nævnt i dit første link, at den udvidede straffeattest kun kan
bruges i ansættelsessammenhæng med den registreredes egen godkendelse.

/Per

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 29-08-03 09:32

Kasper Hartwich wrote:
> Dette tror jeg dog ikke gælder folkeskoler, hvilket jo er grunden til
> at de snakker om at tjekke straffeattest ved ansættelse for folk der
> [...]

Definitionen af hvem, der kan få udstedt en offentlig straffeattest, findes i
"Bekendtgørelse om behandling af personoplysninger i Det Centrale
Kriminalregister".

Heri nævnes:
11) amtsrådene, Københavns Kommune og kommunalbestyrelserne for personer,
der søger ansættelse i folkeskolen, og som led i ansættelsen har en direkte
kontakt med elever,

Men som allerede nævnt, så kræver det i ansættelsessager samtykke fra ansøgeren.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 29-08-03 10:02

Kasper Hartwich wrote:
> Ud fra hvilken straf du har fået, står det på din straffeattest i 2-5
> år. Dog kan det offentlige se 10 år tilbage.
> (http://www.politi.dk/Straffeattest/straffeattest.htm)

Under visse omstændigheder kan offentlige myndigheder dog se oplysninger,
der er ældre. Kriminalregistret består nemlig af to dele: En afgørelsesdel
og en efterforskningsdel. Straffeattester udskrives fra afgørelsesdelen,
hvor oplysninger slettes efter 10 år.

Men politiet kan efter begæring til brug for ansættelse eller beskæftigelse
af personer, der som led i ansættelsen eller beskæftigelsen har en direkte
kontakt med børn under 15 år, videregive oplysninger fra efterforskningsdelen
om afgørelser, som er eller har været optaget i afgørelsesdelen, og som omfatter
overtrædelse af straffelovens § 222, § 222, jf. §§ 224 og 225, og § 235 samt
om overtrædelse af §§ 210 og 232, hvis forholdet er begået mod et barn under
15 år.

I den aktuelle sag er der formentligt straffet for overtrædelse af § 232 og
er forholdet begået mod et barn under 15 år, så kan oplysningerne videregives
også efter 10 år jvf. ovenstående.

Men personen reddes på målstregen, da der kun er straffet med bøde og så
slettes oplysningerne efter 10 år også i efterforskningsdelen.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jens

Dato : 29-08-03 16:50

Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx> wrote:

> Men personen reddes på målstregen, da der kun er straffet med bøde og så
> slettes oplysningerne efter 10 år også i efterforskningsdelen.

Hvor finder du beskrivelsen af, at der slettes oplysninger i
efterforskningsregistret efter 10 år?

Jeg havde den forudfattede opfattelse, at efterforskningsregistret ikke
blev slettet.

/ Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-08-03 17:08

Jens wrote:

> Hvor finder du beskrivelsen af, at der slettes oplysninger i
> efterforskningsregistret efter 10 år?
>
> Jeg havde den forudfattede opfattelse, at efterforskningsregistret ikke
> blev slettet.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/B20010021805-REGL

Se nede i bilag 3 (der står noget om sletning af registreret)

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Jens

Dato : 29-08-03 19:20

Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/B20010021805-REGL

Af hjertet - tak.

/ Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 29-08-03 17:21

Jens wrote:
> Hvor finder du beskrivelsen af, at der slettes oplysninger i
> efterforskningsregistret efter 10 år?

I "Bekendtgørelse om behandling af personoplysninger i Det Centrale
Kriminalregister" bilag 4, som har overskriften "Sletning af oplysninger
i efterforskningsdelen".
Se http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2001/0021805.htm#B4

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : JBH

Dato : 29-08-03 18:09

> [...]
>
> B) Mener, at siden det kun er en bøde straf, og straffeattester bliver
> nulstillet efter 5 år, så er det ikke muligt for det offentlige at se,

Tvivler på oplysninger i disse (straffe/efterforsknings) registre nogensinde
slettes helt. De gøres bare mere eller mindre skjult, men kan altid
genfindes.

Hvordan kunne Per Stig Møllers 30 år gamle spritdom ellers findes.
Der var svjv. 3 forskellige betjente som havde været inde og se
oplysningerne (de blev afsløret da de havde brugt deres egen logon)

mvh
JBH

Fra : Kurt Lund

Dato : 29-08-03 18:33

JBH skrev:

> Tvivler på oplysninger i disse (straffe/efterforsknings) registre
> nogensinde slettes helt. De gøres bare mere eller mindre skjult, men
> kan altid genfindes.

Det gør de heller ikke.
For nogle år siden havde jeg gennem nogle år sommerferiejob som lærer i
sommerskolen på Statsfængslet i Horsens, hvor man selvsagt bliver kørt
gennem den store undersøgelse, inden man får lov at betræde gulvene på
den anden side af de låste døre. Jeg spurgte interesseret på kontoret,
hvad og hvor meget der kunne ses. Svaret var: "Alt". De troede i øvrigt
at de havde lavet en fejl, da resultatet tonede frem på skærmen. Der var
intet, hvad der var lidt usædvanligt fik jeg at vide. Selv fartbøder
ville kunne ses.
En af mine (ligeledes hyret til sommerskolen) kolleger var meget tæt på
at blive vraget, da det viste sig at han ca. 15 år før havde fået en
advarsel for besiddelse af hash til eget forbrug.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.