TDC og mit CPR-nummer
Fra : Morten Snedker

Dato : 28-08-03 23:39

Jeg har overvejet at oprette et MIX-abonnement. Under registrering på
deres hjemmeside bede om fuldt CPR-nummer, de sidste fire inklusive.
Hvad skal de rimeligvis bruge dem til?

/Snedker
---
Svar venligst under det citerede
Klip og udelad, hvad du ikke besvarer

Fra : TGD

Dato : 29-08-03 00:02

"Morten Snedker" <morten@nospam_dbconsult.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har overvejet at oprette et MIX-abonnement. Under registrering på
> deres hjemmeside bede om fuldt CPR-nummer, de sidste fire inklusive.
> Hvad skal de rimeligvis bruge dem til?

Får til at tjekke om du er solvent.

Fra : maz

Dato : 29-08-03 12:08

TGD wrote:
> "Morten Snedker" <morten@nospam_dbconsult.dk> skrev i en meddelelse
>
> Får til at tjekke om du er solvent.

Sludder. Man bruger ikke CPR-nr til at tjekke RKI. Der bruges fødselsdag,
navn og adresse.
CPR-nr bruges til adressetjek af den meget simple årsag, at oplyser man kun
fødselsdagen er det ikke altid muligt at finde folk via CPR. Ved brug af
CPR-nr i CVR-databasen kan man altid tjekke de helt nøjagtige
adr.oplysninger. Opbevaring af CPR-nr skal ske i henhold til
Registerloven...

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-08-03 20:50

"maz" <mackMOVE@THISmail.dk> wrote:

> Opbevaring af CPR-nr skal ske i henhold til
> Registerloven...

Den findes ikke mere. I dag hedder der persondataloven (eller
personoplysningsloven om man vil).

/kristian

Fra : Hans

Dato : 29-08-03 02:40

Morten Snedker wrote:
> Jeg har overvejet at oprette et MIX-abonnement. Under registrering på
> deres hjemmeside bede om fuldt CPR-nummer, de sidste fire inklusive.
> Hvad skal de rimeligvis bruge dem til?

2. Skal jeg skrive de sidste 4 cifre i mit CPR-nr?
Mixit Regning
Ja, du skal taste dit fulde CPR-nummer. Vi bruger dit CPR-nummer til
at tjekke dine indtastede oplysninger og til abonnementet.
Mixit Kontant
Ja, du skal taste dit fulde CPR-nummer. Vi bruger dit CPR-nummer til
at tjekke dine indtastede adresse-oplysninger. Det gør vi blandt andet for
at sikre at du ikke bliver oprettet af andre end dig selv. CPR-nummeret
bliver kasseret efter adressevalideringen, og bliver således ikke gemt hos
TDC Mobil.

/ Hans

Fra : Nette

Dato : 29-08-03 07:19

"Hans" skrev i en meddelelse
> CPR-nummeret
> bliver kasseret efter adressevalideringen, og bliver således ikke gemt hos
> TDC Mobil.

Det kan jeg så fortælle, at det sikkert ikke holder. Sådan er der i hvert
fald ikke ved deres internet. For nogle måneder siden bestilte jeg papirer
fra det der sted, jeg ikke kan huske hvad hedder, men hvor man kan få oplyst
hvilke firmaer, der ligger inde med ens cprnumre og personlige dataer. TDC
ligger inde med mine, selv om jeg ikke længere er kunde hos dem.
Jeg kontaktede dem for at blive slettet, da jeg ikke brød mig om at stå hos
dem uden grund. Deres svar var, at jeg kunne være helt tryg, de brugte slet
ikke mine oplysninger til noget som helst. - Men de skrev ikke, at de
slettede mig.

Nette

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-08-03 10:33

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilke firmaer, der ligger inde med ens cprnumre og personlige dataer. TDC
> ligger inde med mine, selv om jeg ikke længere er kunde hos dem.

Du spurgte CPR-registret hvem der abonnerede på oplysninger om dig, og de
sagde TDC?
Det er ikke ensbetydende med at TDC har dit CPR-nummer

Fra : Nette

Dato : 29-08-03 12:08

"Martin Højriis Kristensen" skrev i en meddelelse
> Du spurgte CPR-registret hvem der abonnerede på oplysninger om dig, og de
> sagde TDC?

Det hed vidst "register"-et-eller-andet...

> Det er ikke ensbetydende med at TDC har dit CPR-nummer

De sagde selv, det passede.....

Nette

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-08-03 12:42

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in

> Det hed vidst "register"-et-eller-andet...

Og betyder at de har fået nogle oplysninger om dig fra CPR registeret
- CPR registeret ved jo ikke om TDC har gemt oplysningerne eller
slettet dem 5 min. efter.

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Nette

Dato : 29-08-03 14:07

"Henrik Stidsen" skrev i en meddelelse
> Og betyder at de har fået nogle oplysninger om dig fra CPR registeret
> - CPR registeret ved jo ikke om TDC har gemt oplysningerne eller
> slettet dem 5 min. efter.

I meddelelse news:3f4f33fb$0$5186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk... besvarede
jeg følgende:

Med:

> De sagde selv, det passede.....

"De" er i dette tilfælde lig med TDC!

Nette

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-08-03 15:12

> I meddelelse
> news:3f4f33fb$0$5186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk... besvarede
> jeg følgende:

> Med:

> "De" er i dette tilfælde lig med TDC!

Ja det så jeg godt - men kundeservicemedarbejdere er ikke altid lige
videne om hvordan tingene foregår og derudover var det din tolkning
af CPR udskriften jeg egentlig "gik efter".

Fra : Nette

Dato : 30-08-03 00:12

> Ja det så jeg godt - men kundeservicemedarbejdere er ikke altid lige
> videne om hvordan tingene foregår og derudover var det din tolkning
> af CPR udskriften jeg egentlig "gik efter".

Jamen hvorfor hænger du dig i den med cprregistret, når nu TDC har sagt, at
de havde ret???
Det er vel ligemeget at det måske var gamle oplysninger, når de rent faktisk
fandtes endnu??

Hmm, misforstår jeg dig mon??

Nette

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-08-03 09:38

> TDC har sagt

Det er jo ikke uhørt at der opstår misforståelser et eller andet sted i
kæden:
Dem der arbejder med baggrundssystemerne i store firmaer -
Kundeserviceorganisationen - Kunden

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-08-03 12:04

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in

> Jamen hvorfor hænger du dig i den med cprregistret, når nu TDC
> har sagt, at de havde ret???

Fordi du skriver at når der står at TDC har fået dine oplysninger fra
CPR så er det ensbetydene med at de stadig har dem. Det er det ikke.

> Det er vel ligemeget at det måske var gamle oplysninger, når de
> rent faktisk fandtes endnu??

Og til det siger jeg blot at det langt fra er sikkert den
kundeservicemedarbejder du snakkede med ved noget som helst om det -
sådan er den slags folk :)
Det kan også godt være de har dem endnu, det kan jeg ikke sige.

> Hmm, misforstår jeg dig mon??

Ja det tror jeg :)

Fra : Nette

Dato : 01-09-03 10:20

> [...]
> sådan er den slags folk :)
> Det kan også godt være de har dem endnu, det kan jeg ikke sige.

Det har de, for hun tjekkede det pr. telefon og ville IKKE slette mig. Jeg
skrev til dem og fik en laaaang forklaring om at de ikke brugte det til
noget, men bare regostrerede det, som jeg ikke kunne bruge til noget som
helst. Jeg havde måske kunnet forstå det, hvis jeg havde været en dårlig
betaler eller sådan noget...

Men jeg klarer det nok, synes bare lige det skulle med, nu i snakkede om det
herinde

Nette

Fra : Aston Villadsen

Dato : 29-08-03 13:29

On Fri, 29 Aug 2003 11:32:44 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>sagde TDC?
>Det er ikke ensbetydende med at TDC har dit CPR-nummer

Hvordan kan de abonnere på oplysninger om personen bag et bestemt
CPR-nummer uden at have CPR-nummeret?

Siger de til CPR-registeret, at de gerne vil ha oplysninger om fx CPR
231045-0637 og derefter sender CPR-registret løbende ændringer tilbage
til abonnenten uden at oplyse om CPR-nummeret men kun om vedkommendes
navn og bopæl?

Det tror jeg ikke på.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-08-03 13:47

"Aston Villadsen" <aston@villadsen.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan de abonnere på oplysninger om personen bag et bestemt
> CPR-nummer uden at have CPR-nummeret?

Der er flere algoritmer...
Primært noget adresse og navnematch

> Det tror jeg ikke på.

Fair nok, men da det ikke er vildt on topic vil jeg ikke gå nærmere ind
på det

Fra : Aston Villadsen

Dato : 29-08-03 13:54

On Fri, 29 Aug 2003 14:47:04 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>
>Der er flere algoritmer...
>Primært noget adresse og navnematch

>Fair nok, men da det ikke er vildt on topic vil jeg ikke gå nærmere ind

Du er velkommen til at svare pr mail - jeg vil da gerne overbevises
om, at det forholder sig sådan. Umiddelbart lyder det bare lidt
ulogisk at det hænger sådan sammen- men du ved jo tilsyneladende
bedre, så hold dig endelig ikke tilbage med at forklare sammenhængen.
Jeg synes det relevant.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-08-03 21:57

> Jeg synes det relevant.

OK.. Du kan læse mere på dette link:
http://www.cpr.dk/Index/mainstart.asp?o=18&n=2&h=3&s=4

Citat fra ovennævnte side:
Med Adressematch får virksomheden automatisk adgang til korrekte og
opdaterede oplysninger fra CPR, herunder aktuelle navne- og
adresseoplysninger, oplysning om dødsfald og markedsføringsbeskyttelse.
[...]
Adressematch er særligt udviklet til virksomheder, som ikke har
registeret kundernes personnummer. Som nøgle bruges i stedet de navne og
adresser, som virksomheden har registreret, idet oplysningerne
sammenholdes med aktuelle og historiske oplysninger i CPR.

Fra : Aston Villadsen

Dato : 30-08-03 15:15

Der kan man bare se - tak for info!