Huskøb uden tilstandsrapport
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 28-08-03 20:17

Nu har vi fundet et gammelt hus, der bliver solgt som et delvist
byggeprojekt. Vi har været ude og se på huset, og bad om, at
ejendomsmægleren tog samtlige papirer med til fremvisning, så vi kunne få en
kopi af de fornødne sager.

Han havde kun en salgsopstilling med (i øvrigt yderst mangelfuld), som vi
alligevel havde fået sendt via mail og printet ud. Han sagde, at den
byggesagskyndige ikke ville lave tilstandsrapport, fordi "det ikke tjente
noget formål".

Vi har så indvilget i at købe huset efterfølgende, og i dag, da vi skulle
skrive under på salgsdokumenterne ser vi, at den byggesagkyndige har
udfærdiget en bygningsgennemgang, samt en del andre papirer, der pludselig
er dukket op. Det får os til at føle os utrygge, og vi siger, at vi lige vil
have en kopi af aftalen med for at gennemgå den, og så evt. vende tilbage
igen.

Hvordan stiller dette dokument os nu? Vi kan ikke få en
ejerskifteforsikring, da der ikke er en tilstandsrapport, men hvordan
stiller det os i forhold til sælger - kan vi gå tilbage til denne med fejl?
Formodentlig ikke dem, der står på rapporten (eller?), men måske måske
andre, der var ved overtagelsen.... evt. svamp, hvis det måtte
konstateres...?

Er det ikke dårlig salgsmetode at gemme disse papirer til sidste øjeblik -
endog når man har spurgt til dem?

Noget andet er deponering af penge ved handlen. Ejendomsmægleren vil have
kr. 45.000,- til egen sikkerhed (hvilket er normalt), men hvordan stiller
det os, hvis handlen af en eller anden grund går i vasken? Hvis sælger
f.eks. har solgt uden om ejendomsmægleren? Bør man ikke deponere i bank
eller lign.? Især hvis man ikke har tillid til sælger.

Vh, Lars.

Fra : Bo

Dato : 28-08-03 20:43

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse
> Nu har vi fundet et gammelt hus, der bliver solgt som et delvist
> byggeprojekt.

Hvorfor vil i købe en "rede" eller i værste fald en "ruin", når der findes masser nye huse
på markedet.
Hvis det er fordi det er billigt, forvent ikke at der er hjælp nogen steder. NG's motto
er: Alt skal være så billigt som muligt,
og er også derefter

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 28-08-03 21:13

> Hvorfor vil i købe en "rede" eller i værste fald en "ruin", når der findes
masser nye huse
> på markedet.

Ja, og når man nu kan bygge et helt nyt hus fra bunden... det spørger jeg
også mig selv om.

Men især min kone er meget interesseret i dette hus, som hun mener kan blive
et rigtig godt hus.

> Hvis det er fordi det er billigt,

Billigt og billigt, nej det vil jeg ikke sige.

> forvent ikke at der er hjælp nogen steder. NG's motto
> er: Alt skal være så billigt som muligt,
> og er også derefter

Ja, man får hvad man betaler for... oftest.

Vh, Lars.

Fra : Carsten Holck

Dato : 29-08-03 10:49

Lars Bonnesen wrote:
> Ja, man får hvad man betaler for... oftest.

hedder det ikke :
"man får hvad man betaler for... højest"

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-08-03 20:52

Mit bedste råd er, at du henvender dig til en advokat som kan rådgive dig.
Det er penge der er godt givet ud.

Er der ikke tilstandsrapport og kan man derfor ikke forsikre handlen hæfter
sælger, men har han ingen penge, kan man jo ikke bruge det til meget.
Du kan evt. selv få en bygningssagkyndig til at gennemgå huset for fejl og
mangler, men de fejl og mangler du er bekendt med der er på huset ved
handlen kan man naturligvis ikke få erstatning for senere.

Niels

Fra : Mari

Dato : 31-08-03 17:32

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse
> Nu har vi fundet et gammelt hus, der bliver solgt som et delvist
> byggeprojekt.

Kan det så overhovedet belånes??
Eller skal I byggelånsfinansiere - indtil I har færdigbygget?

Vil I være i stand til at lave et budget for færdiggørelsen, når
I ikke kender "historien" om huset - og vil I være i stand til at
få plads til anselige uventede byggeomkostninger i jeres budget?

Jeg kender et par stykker, der har bygget "luftkasteller", som de
blev overrasket over, at de slet ikke kunne bo i - fordi værdien
og dermed de årlige udgifter (efter færdiggørelsen) slet ikke kunne
rummes
i deres årlige budget.

Lars, et byggeprojekt som dette kan ikke gennemføres hvis begge ikke
er 100% for ideen. En vatnisseholdning som "konen siger", den holder
ikke i længden.
Og slet ikke, når det viser sig at (eksempel) kloaken ikke virker - og
at den ikke kan
ændres for sælgers regning - fordi den var lovlig og tilstrækkeligt
dimensioneret
da den blev lavet - men bare ikke svarer til behovet jf. det nye
byggeprojekt.

SÅ............ et hus er en fælles beslutning - og er det ikke din
drøm,
der opfyldes - så skal det vel ikke være dét hus.

/Mari