Folkeregisteradresse
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-08-03 17:10

Hej

Jeg skal muligvis (forhåbentlig) i virksomhedspraktik i Aalborg og jeg
bor i Århus. Det drejer sig om omkring 4 måneder og vi vil gerne
tilbage til Århus-området bagefter.

Så spørgsmålet er om vi kan beholde vores lejlighed, evt. leje den ud,
og folkeregisteradresse i Århus og bo midlertidig i Aalborg? Man må
SVJV godt bo i sit sommerhus 4 måneder om året, så måske kan dette
også lade sig gøre.

Det kunne for så vidt være lige meget hvor vi bor henne, men hvis vi
flytter kommune skal der muligvis tages stilling til hele min sag
igen, før jeg kan komme i virksomhedspraktik. Og det vil vi jo
selvfølgelig helst undgå.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-08-03 13:13

> Jeg skal muligvis (forhåbentlig) i virksomhedspraktik i Aalborg og jeg
> bor i Århus. Det drejer sig om omkring 4 måneder og vi vil gerne
> tilbage til Århus-området bagefter.

OT:
Har du overvet bare at pendle ?
Passer toget ikke lige så kig på f.eks www.pendler.net om ikke der var
nogen der skulle samme vej. Udgifterne til 4 måneders transport vil
formodenligt være favorable i forhold til 2 flytninger. Og der er nu
ikke så langt mellem Århus og Aalborg ....

> [...]
> og folkeregisteradresse i Århus og bo midlertidig i Aalborg? Man må
> SVJV godt bo i sit sommerhus 4 måneder om året, så måske kan dette

1) I beholder addressen i århus og du finder et værelse i Aalborg. At
din samlever måske også opholder sig en del af tiden i Aalborg. Er det
en lejlihed i Aalborg du få kig på så kan der være problemer med at der
bopælspligt (lig sommerhusideen)

2) I flytter til Aalborg og fremlejer lejligheden i Århus i de 4
måneder. Betingelserne for fremleje synes opfyldt da det et midlertidigt
arbejde/praktik men i skal så afaik flytte addressen med til Aalborg.

/A

Fra : Peter G C

Dato : 29-08-03 13:21

<In news:bing0k$9bt$1@sunsite.dk,
Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> typed:

[lip]

> [...]
> formodenligt være favorable i forhold til 2 flytninger. Og der er nu
> ikke så langt mellem Århus og Aalborg ....

Enig.

[klip]

> [...]
> måneder. Betingelserne for fremleje synes opfyldt da det et
> midlertidigt arbejde/praktik men i skal så afaik flytte addressen med

Måske er der endda mulighed for et skattemæssigt fradrag for dobbelt
husførelse. Spørg på skatteforvaltningen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-08-03 13:37

> Måske er der endda mulighed for et skattemæssigt fradrag for dobbelt
> husførelse. Spørg på skatteforvaltningen.

Hvis de har boet sammen i mere end 2 år så har Trine denne mulighed hvis
kurset i Aalborg er nødvendigt for at "opretholde den indkomst hun hele
tiden har haft"*. Men da hun henviser til sin "sag" og kommunen tror jeg
ikke at dette er tilfældet.

* Told&skats fomulering

Nu ved jeg ikke hvordan sådan en praktik er lønnet. Men er det en alm
lønindkomst er der jo et dagligt kørselsfradrag Aalborg-Århus. (Og der
er faktisk ikke noget krav til at hun skal kunne dokumenere at hun har
kørt hver dag - Det skal blot sandsynliggøres over for Told&Skat) Er det
ikke lønnet som arbejde er det meget sandynligt at kommune/akasse eller
hvem der nu står bag udbetaler en kørselsgodgørelse.

/A

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-08-03 18:21

<AndersDOTMajland@jyde.dk> writes:

> [...]
> formodenligt være favorable i forhold til 2 flytninger. Og der er nu
> ikke så langt mellem Århus og Aalborg ....

Ja, desværre er det ikke realistisk, da det simpelthen vil blive for
lang en dag. Jeg har slidgigt og kan ikke holde til så meget mere, så
3 timers transport hver dag vil være for meget.

> [...]
> din samlever måske også opholder sig en del af tiden i Aalborg. Er det
> en lejlihed i Aalborg du få kig på så kan der være problemer med at der

Hvor finder jeg oplysninger om bopælspligt? Jeg kan kun finde noget om
bopælspligt på landejendomme.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-08-03 19:49

> Hvor finder jeg oplysninger om bopælspligt? Jeg kan kun finde noget om
> bopælspligt på landejendomme.

Jeg ved at der for bla københavn er en lov der kræver at man bebor et
hus/lejlighed og samtidg forhindrer den at man råder over mere end en
helårsbolig.

Prøv at ringe til Aalborg Kommune - Jeg er tvivl om det hører under
social og sundhed eller teknisk forvaltning Tlf. 9931 2000

I kbh har de et seperat kontor til boligreguleringshalløj

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-08-03 19:53

> I kbh har de et seperat kontor til boligreguleringshalløj

Det var keywordet til en søgning - altså uden halløj
http://www.andelsportal.dk/lovgivning_boligfornyelse.htm

Kapite 7 Benyttelse af boliger

/A

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-08-03 18:23

> [...]

> ikke lønnet som arbejde er det meget sandynligt at kommune/akasse eller
> hvem der nu står bag udbetaler en kørselsgodgørelse.

Hvis jeg selv kunne køre vil kommunen betale det meste af det, da det
er en forrevalidering. Så problemet er bare at jeg ikke kan holde til
det. Faktisk er det en lidt træls situation.