Retslig inddrivelse
Fra : Michael G

Dato : 28-08-03 12:14

Hvad forstås ved retslig inddrivelse, som nævnt i

Rentelovens §9a

Stk. 4. For omkostninger ved retslig inddrivelse gælder retsplejelovens
regler om sagsomkostninger

Forstås inkasso, som retslig inddrivelse.

Jeg spørger, fordi jeg er et skvadder hoved der ikke kan finde udaf at
betale til tiden, så jeg har fået et inkasso brev, hvor de ligger 300 kroner
til dækning af omkostninger/udlæg oveni regningen. Med henvisning til
ovenstående paragraf.

Jeg vil jo hellere henvise til

renteloven paragraf 9b

Stk. 3. Der kan kræves et inkassogebyr på højst 100 kr. inkl. moms.

Håber på hjælp.

MVH

Michael

Fra : Peter G C

Dato : 28-08-03 13:30

In news:bikon7$rdm$1@sunsite.dk,
Michael G <mga@ipm.hosp.dkk> typed:
> [...]
>
> Stk. 4. For omkostninger ved retslig inddrivelse gælder
> retsplejelovens regler om sagsomkostninger
>
> Forstås inkasso, som retslig inddrivelse.

Det er ikke nødvendigvis det samme. Retslig betyder gennem retten.

> [...]
> betale til tiden, så jeg har fået et inkasso brev, hvor de ligger 300
> kroner til dækning af omkostninger/udlæg oveni regningen. Med

Den er nok god nok - du har jo ikke rigtig fortalt, hvad der er sket.

> Jeg vil jo hellere henvise til
>
> renteloven paragraf 9b
>
> Stk. 3. Der kan kræves et inkassogebyr på højst 100 kr. inkl. moms.

Det er et gebyr for noget helt andet og slet ikke relevant.

/Pete

--
http://www.grauslund.com

Fra : Michael G

Dato : 29-08-03 08:21

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> In news:bikon7$rdm$1@sunsite.dk,
> Michael G <mga@ipm.hosp.dkk> typed:

> Det er ikke nødvendigvis det samme. Retslig betyder gennem retten.

Det forstå jeg, som at ovennævnte paragraf ikke kan bruges som hjemmel for
at omkræve mig 300 kroner til dækning af omkostninger/udlæg, idet retten
ikke har været indblandet.

> Den er nok god nok - du har jo ikke rigtig fortalt, hvad der er sket.

Jeg skylder Københanvs biblioteker 160 kroner i rykkergebyr

Dette krav har de sendt til inkasso. Inkasso firmaet har lagt 300 kroner
oveni beløbet med bemærkningen:

"Vi gør dem opmærksom på, at De er forpligtet til at betale pålagte
omkostninger i henhold til Rentelovens § 9 a, stk 4."

Jeg har været i telefonisk kontakt med såvel biblioteket og inkasso firmaet,
og de 300 kroner er ikke til biblioteket men til inkasso firmaet.Altså et
omkostningerne til at sende mig et brev, modtage mine penge og sende dem
videre til biblioteket.

> Det er et gebyr for noget helt andet og slet ikke relevant.

Er du venlig at forklarer mig hvad et inkasso gebyr så er? Det virker ellers
rimeligt relevant, i det står i direkte efter de paragrafer der omhandler
rykkergebyrer.

På forhånd tak

Michael

Fra : Peter G C

Dato : 29-08-03 09:52

In news:bimvev$lup$1@sunsite.dk,
Michael G <mga@ipm.hosp.dkk> typed:

[klip]

> Det forstå jeg, som at ovennævnte paragraf ikke kan bruges som
> hjemmel for at omkræve mig 300 kroner til dækning af
> omkostninger/udlæg, idet retten ikke har været indblandet.

Renteloven giver hjemmel til at kræve rimelig omkostninger dækket. Der er
der til lavet en bekendtgørelse med nogle satser.

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/B2002/0060105.htm - din sag ligner det man
kalder "udenretlig inddrivelse ved en anden (fremmedinkasso)"

[klip]

> Jeg skylder Københanvs biblioteker 160 kroner i rykkergebyr
>
> Dette krav har de sendt til inkasso. Inkasso firmaet har lagt 300
> kroner oveni beløbet med bemærkningen:

Det ser rigtigt ud.

> "Vi gør dem opmærksom på, at De er forpligtet til at betale pålagte
> omkostninger i henhold til Rentelovens § 9 a, stk 4."

Hovsa. Der burde stå § 9a - og ikke mere - eller § 9a, stk. 1, jf. stk. 3.
Se ordlyden her: http://147.29.40.108/DELFIN/HTML/A2002/0074329.htm

> [...]
> firmaet.Altså et omkostningerne til at sende mig et brev, modtage
> mine penge og sende dem videre til biblioteket.

Se at få betalt. Og glem ikke rykkergebyrer igen

> Er du venlig at forklarer mig hvad et inkasso gebyr så er? Det virker
> ellers rimeligt relevant, i det står i direkte efter de paragrafer
> der omhandler rykkergebyrer.

Du kender et rykkergebyr, ikk'? Når den samme kreditor vælger at sende
kravet til inkasso (hos et inkassofirma eller advokat) kan kreditor kræve
100 kroner for det. Dét er et inkassogebyr. Se Rentelovens § 9b, stk. 1 med
forklaringen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Michael G

Dato : 29-08-03 10:30

> In news:bimvev$lup$1@sunsite.dk,
> Michael G <mga@ipm.hosp.dkk> typed:

Tak for hjælpen

> [...]
> kravet til inkasso (hos et inkassofirma eller advokat) kan kreditor kræve
> 100 kroner for det. Dét er et inkassogebyr. Se Rentelovens § 9b, stk. 1

Det strider bare mod min sunde fornuft, at man både kan tage 100 kroner i
gebyr for at lade sagen gå til inkasso og få skyldneren til at betale
inkasso salæret.

Men sund fornuft og jura er jo ikke altid sammenfaldende.

MVH

Michael Gamborg

Fra : Peter G C

Dato : 29-08-03 11:06

In news:bin71d$8cj$1@sunsite.dk,
> [...]

> Det strider bare mod min sunde fornuft, at man både kan tage 100
> kroner i gebyr for at lade sagen gå til inkasso og få skyldneren til

Kreditor har omkostninger ved at finde sagen frem og sende den videre. Disse
omkostninger skal skyldneren selvfølgelig dække.

> Men sund fornuft og jura er jo ikke altid sammenfaldende.

Prøv at se sagen fra kreditors side - så er det vist ok.

/Peter

--
http://www.grauslund.com