Uønskede reklamer
Fra : Ole Larsen

Dato : 28-08-03 09:25

God herlig sensommerformiddag.

Efterhånden er jeg blevet fri for de fleste reklamer, men nogle få
uadresserede kommer fortsat med posten. Hvordan er reglerne og hvad kan jeg
gøre ?
Links er fint
PFT
Mvh
Ole

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 28-08-03 09:41

"Ole Larsen" skrev:
> Efterhånden er jeg blevet fri for de fleste reklamer,
> men nogle få uadresserede kommer fortsat med
> posten. Hvordan er reglerne og hvad kan jeg gøre ?
> Links er fint

http://www.fi.dk/ret/markedsfoering/reklamer/post/nejtak/

http://www.netborger.dk/emneindgang/information.asp?infoid=1072033&startid=1342770

Mvh, Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-03 10:14

Ole Larsen skrev:

>Efterhånden er jeg blevet fri for de fleste reklamer, men nogle få
>uadresserede kommer fortsat med posten. Hvordan er reglerne og hvad kan jeg
>gøre ?

Hvad har du gjort?

--
Bertel

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-08-03 11:07

> Hvad har du gjort?

Det skal med det samme siges, at jeg bor i en etageejendom med dørtelefon.
Men alligevel fik jeg en del.
Så satte jeg et skilt op med at jeg frabad mig enhver form for adresseløse
forsendelser (off. instit. undtaget), fulgte op med hård hånd, ringede til
omdelerfirmaer og passede omdelerne op eller fik naboer til det. Til sidst
gad de ikke høre på vrøvlet så nu bliver alle reklamer lagt lige inden for
hoveddøren. Så lavede vi et skilt med " Venligst kun x reklamer til denne
opgang", og det bliver respekteret.
--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-03 14:24

Ole Larsen skrev:

> [...]
>hoveddøren. Så lavede vi et skilt med " Venligst kun x reklamer til denne

Så er der mig bekendt nogen der overtræder nogen regler.
Postvæsenet eller et andet firma har en aftale om at uddele
reklamer til alle husstande.

Det eneste skilt som postvæsenet skal respektere, er det nej
tak.skilt som du kan få på et posthus.

Men det er frivilligt om firmaerne vil respektere det, og hvis de
ikke vil, så *skal* postbudet aflevere reklamerne til dig. De kan
få ballade hvis de ikke gør det. Hvordan det ligger med et bud
fra et andet firma, ved jeg ikke, men jeg tror at de er
forpligtet af deres aftale til det samme.

Du kan ringe til din kommune og bede om at få et notat ved din
CPR-registrering om at du ikke vil have reklamer. Derefter er det
forbudt at sende dig adresseret reklame hvis du ikke selv har
bedt om det.

Men det er stadig tilladt at massedistribuere uadresseret fodpost
til hvem som helst, og det skal som sagt afleveres på din
adresse.

--
Bertel

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-08-03 15:42

> [...]
> fra et andet firma, ved jeg ikke, men jeg tror at de er
> forpligtet af deres aftale til det samme.

Jeg tror du har "glemt" hvad der stod i min 1. mail
Mvh
Ole

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-03 17:07

Ole Larsen skrev:

>Jeg tror du har "glemt" hvad der stod i min 1. mail

Næ. Jeg gav dig råd om hvad du lovligt og rimeligt kan opnå. Det
var underforstået at jeg fandt din aggressive adfærd over for de
uskyldige bude, forkastelig.

Men hvis du mener at jeg ikke gav dig et råd så du kunne slippe
for adresseløse forsendelser, så er det rigtigt. Det findes
nemlig ikke (blandt lovlige muligheder).

--
Bertel

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-08-03 17:57

> Næ. Jeg gav dig råd om hvad du lovligt og rimeligt kan opnå. Det
> var underforstået at jeg fandt din aggressive adfærd over for de
> uskyldige bude, forkastelig.

Åååh, hvor du snor dig

Nå du finder det agressivt og forkasteligt at først bede, så insistere på,
at reklameomdelere respekterer ens tydeligt tilkendegivne ønske om at være
fri for reklamer - tja.........be my guest.

Jeg finder det absurd at man skal kæmpe for at blive fri for spam uanset om
det er elektronisk eller ej.

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-08-03 18:12

Ole Larsen wrote:

> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Åååh, hvor du snor dig

næh.

> Nå du finder det agressivt og forkasteligt at først bede, så insistere på,
> at reklameomdelere respekterer ens tydeligt tilkendegivne ønske om at være
> fri for reklamer - tja.........be my guest.

Tænk på, at den reklameomdeler du taler til i denne uge kan have et helt
andet distrikt næste gang. Og ugen efter kommer der en helt ny, som du
ikke kender og en som SLET IKKE kender dig.

Og hjemmekontruerede Nejtaktilreklame-skilte...tja det er mere end
frivilligt om firmaerne vil følge det.

Der findes de muligheder som Bertel nævnte. Resten må du tage op med
Erhvervsminister Bendt Betjentsen.

At det ville være et pænt træk af virksomhederne, at de kunne respektere
det, tja det er en anden snak (og der er jeg enig med dig).

> Jeg finder det absurd at man skal kæmpe for at blive fri for spam uanset om
> det er elektronisk eller ej.

Jeg finder det absurd, at du /passer omdelere op/.... Hvis de ikke
afleverer reklamer, så bliver de fyret.

Vil du gerne have, at folk mister deres job (måske det eneste job de
har)?

Nå, denne diskussion hører nok hjemme i dk.politik. hvortil jeg futter.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-08-03 19:10

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> frivilligt om firmaerne vil følge det.
>
> Der findes de muligheder som Bertel nævnte. Resten må du tage op med

Kors, at en enkelt forespørgsel, der KUN gik på uadresserede postomdelte,
skal munde ud i sådan en gang.........
Lars svarede kompetent, gav relevante links som jeg fulgte med det samme.
Bertel kom ind med et spgsml., jeg besvarede, thats it. Resten
er.......bedst glemt...

> [...]
> har)?
>
> Nå, denne diskussion hører nok hjemme i dk.politik. hvortil jeg futter.

Tror ikke du kender så meget til den virkelighed. Her i byen fungerer
skiltet med " kun x reklamer........,venligst"
rigtigt fint masser af steder, ingen bliver fyret, lederne af
omdelingsfirmaerne taler ikke om at de SKAL aflevere. Posten skal, det ved
jeg nu. Verden over er der enighed om at bekæmpe el-spam, der bliver
benyttet enorme resourser på bekæmpelse og så skulle ønsket om at undgå
papirspam være suspekt, nej, jeg gider simpelthen ikke, har bedre at lave.

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-08-03 23:56

Ole Larsen wrote:

> Tror ikke du kender så meget til den virkelighed.

Jo da, jeg bor bare i en anden by, hvor virkeligheden er en lidt anden.

> Her i byen fungerer
> skiltet med " kun x reklamer........,venligst"
> rigtigt fint masser af steder, ingen bliver fyret, lederne af
> omdelingsfirmaerne taler ikke om at de SKAL aflevere.

Det kunne Københavnske distributionsfirmaer lære noget af.

> Posten skal, det ved
> jeg nu.

Hvor har du dog den ide fra?

nejtak-mærket er en frivillig ordning.....Adresseløse reklame uden
nejtak-mærke, tja det er ren og skær service, hvis du ikke får den.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-03 18:33

Ole Larsen skrev:

>Nå du finder det agressivt og forkasteligt at først bede, så insistere på,
>at reklameomdelere respekterer ens tydeligt tilkendegivne ønske om at være
>fri for reklamer - tja.........be my guest.

Man kan ikke bare bede eller insistere om et eller andet. Hvis
andre er bundet af love eller (lovlige) aftaler til at handle på
en bestemt måde, så er der ikke noget umiddelbart lovligt at gøre
ved det.

Hvis du har problemer med det, så er det her ikke den rette
gruppe for dig at skrive i.

--
Bertel

Fra : tbenjaminj@hotmail.c~

Dato : 28-08-03 22:35

bare lige for at få §´en på banen (ikke for at modsige nogen er jer):

Markedsføringslovens § 6 stk 2:

Stk. 2. (77) En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en
bestemt fysisk person ved brug af andre midler (end elektroniske som i
stk 1) til fjernkommunikation med henblik på afsætning som nævnt i
stk. 1, hvis den pågældende over for den erhvervsdrivende har frabedt
sig dette, hvis det fremgår af en fortegnelse, som udarbejdes af Det
Centrale Personregister (CPR) hvert kvartal, at den pågældende har
frabedt sig henvendelser, der sker i sådant markedsføringsøjemed,
eller hvis den erhvervsdrivende ved undersøgelse i CPR er blevet
bekendt med, at den pågældende har frabedt sig sådanne henvendelser.
Ved telefonisk henvendelse til forbrugere gælder endvidere reglerne om
uanmodet henvendelse i lov om visse forbrugeraftaler.

karnov note:
(77)Reglen gælder kun ved direkte markedsføring. Herved forstås, at
den erhvervsdrivendes henvendelse sendes til en bestemt person, hvad
enten det er til en postadresse, et bestemt telefonnummer eller
lignende. Det er uden betydning, om der er tale om enslydende
reklamemeddelelser sendt til flere personer. Adresseløse forsendelser,
tilbudsaviser, tv-reklamer eller lignende, der sendes til en ubestemt
kreds af mulige aftagere, er ikke direkte markedsføring.
Der foreligger også direkte markedsføring i tilfælde, hvor
reklamemateriale f.eks. lægges i adresserede kuverter med kontoudtog
mv. (»kuvertfyld«).
Det er uden betydning, om modtageren er forbruger eller
erhvervsdrivende.
Reglen indebærer, at telefoniske henvendelser til forbrugere, som også
uanmodet er lovlige efter forbrugeraftaleloven, kan afskæres ved, at
den enkelte går frem efter reglen.

/thomas