blankvåbenstilladelse?
Fra : Christian Buhrkall

Dato : 27-08-03 05:53

hvordan opnår man sådan en?
er der krav/sikre diskvallifikationer til våbnet man ansøger om
(blodrille, længde, "egnethed til at tage med", alder)?

Fra : Michael F. S. Christ~

Dato : 27-08-03 08:25

Hej,

Er man medlem af en fægteklub, har man automatisk en blankvåbenstilladelse
(Jeg er selv fægter iøvrigt...). Jeg ved ikke hvordan man ellers opnår
tilladelsen, men et bud er at høre din lokale politiafdeling ad. Det må være
dem der skal udstede/godkende den under alle omstændigheder jo.

En blankvåbenstilladelse kun giver dig iøvrigt ret til at eje/transportere
våben til sportsbrug, og ret til at have andre blankvåbentyper (end
sporstudstyr) til dekorationsbrug i hjemmet. Ligeledes giver tilladelsen dig
ret til at måtte transportere våben "i det fri", dog kun hvis disse er
"forsvarligt indpakket".

Jeg kan desværre ikke henvise til specifkke paragraffer - men det plejer der
at være masser der kan herinde

mvh
Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-03 08:49

Michael F. S. Christensen skrev:

>Er man medlem af en fægteklub, har man automatisk en blankvåbenstilladelse
>(Jeg er selv fægter iøvrigt...).

Det lyder sært. Kan man bare vade ind fra gaden, melde sig ind og
så købe alle de blankvåben man gider?

I en skytteklub skal man være medlem et par år og derefter
vurderes af bestyrelsen før man kan få en våbentilladelse. Det
kan godt være at loven kun snakker om vurderingen og at de to år
er noget som Horsens Skytteklub selv har fastsat, men der er i
hvert fald ingen automatik ... godt det samme!

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-08-03 22:54

"Michael F. S. Christensen" <michaelAT@steensgaardsDOT.dk> wrote:

>Er man medlem af en fægteklub, har man automatisk en blankvåbenstilladelse

Gaelder den saa universelt eller kun for vaaben, der bruges i
forbindelse med din sport?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Helge Larsen

Dato : 27-08-03 11:22

Hej Christian

>hvordan opnår man sådan en?

Man kontakter der stedlige politi, og beder om en blankvåben
tilladelse.

Så vidt jeg husker udfylder man et stykke papir, og efter nogle dage
(sikkert med et check i kriminalregistret) ankommer tilladelsen med
posten.

Prisen er i øvrigt 0 kr.

>er der krav/sikre diskvallifikationer til våbnet man ansøger om
>(blodrille, længde, "egnethed til at tage med", alder)?

De enkelte våben er ikke specificeret i tilladelsen, men der er nogle
våben som er undtaget, men jeg husker ikke lige her hvilke.

Hvis der ikke er andre der svarer på dette, kan jeg, når jeg kommer
hjem, fortælle hvilke våben der er undtaget.

Helge Larsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 27-08-03 22:11

On Wed, 27 Aug 2003 12:22:08 +0200, Helge Larsen <hal@post4.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Så vidt jeg husker udfylder man et stykke papir, og efter nogle dage
>(sikkert med et check i kriminalregistret) ankommer tilladelsen med

Jeg fik min med det samme på politigården.
Flemming Jacobsen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 27-08-03 14:12

> hvordan opnår man sådan en?

Du går ind på www.politi.dk og printer en ansøgning ud, har du ingen
våben/voldssager får du tilladelsen efter en uge.
På den står der hvilke våben der ikke er omfattet af tilladelsen.

--
Vh
Tommy

Fra : Lars H. ilm

Dato : 27-08-03 20:50

Hej Christian

Jeg gik lige ind fra gaden, ind på Århus Politi's våben kontor, og sagde:
Jeg vil gerne have en blank våben tilladelse.
så udfylder man et stykke papir om hvem man er og hvorfor man vil have en
blankvåben tilladelse f.eks.
samling, eller sport, eller lign. Jeg personligt samler på sværd og økser
(gamle og nye)
og det at jeg gerne ville starte en samling, var grund nok.

Politiet tjekker selvfølgelig lige ens straffeattest og hvad de ellers
kender til
og selv straffede personer kan få en sådan tilladelse, dog medmindre vi
taler røveri, overfald, knivdrab osv
Man skal være over 18år

Tilladelsen dækker alle blankvåben, dog ikke enhåndsbetjente våben, såsom
springknive, butterfly knive og lign.
Samt skjulte våben og knive med tværstillet greb, f.eks. en Punch dagger.

Men 7 meter lange sværd og kæmpe økser og alle mulige onde våben er tilladte
at have.

Man må dog ikke gå med dem på gaden, men man må gerne transporterer dem i
f.eks en taske, hvis man skal vise/bruge dem et sted hvor det er tilladt

vh
Lars

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 28-08-03 04:18

mange tak for svar. det lyder jo nemt nok.

Nå men et ekstar bonus spg. vi kom til at snakke om en aften.
Hvordan kan man erhverve sig et våben...... (nej ikke på den måde).
Mere specifikt.
Jeg er på ferie, og falder over et nydeligt kortsværd der vil se godt ud
på reolen.
Det køber jeg så og lægger i tasken, sammen med skjorterne.
Når jeg så er hjemme igen ansøger jeg om blankvåbens tilladelse til
våbnet.
Kommer jeg ikke i klemme der med noget ulovlig import?
Jeg har jo brudt loven, mindst fra lufthavnen og til mit hus.

Hvordan ville det se ud hvis jeg havde en tilladelse og bare udviddede
samlingen med et ferie minde?

Og endelig hvordan hvis en af mine venner købte det og tog med hjem til
mig?

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 28-08-03 10:24

On Thu, 28 Aug 2003 05:18:24 +0200, Christian Buhrkall
<darkwing@hco.kollegienet.dk> wrote:

> [...]
>Kommer jeg ikke i klemme der med noget ulovlig import?
>Jeg har jo brudt loven, mindst fra lufthavnen og til mit hus.

Du ville ikke få det med ind da deres bagageskannere ville se at der var
metal i kufferten og den ville blive konfiskeret og du ville blive
sigtet for ulovlig indførsel af våben.
Flemming Jacobsen

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 28-08-03 19:34

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Du ville ikke få det med ind da deres bagageskannere ville se at der var
> metal i kufferten og den ville blive konfiskeret og du ville blive
> sigtet for ulovlig indførsel af våben.

Eller sigtes som terrorist da man kan bruge det til at kapre et fly
med...*S*
Det skal pakkes så det ryger med i den normale baggage, ikke håndbaggase, og
husk diverse tilladelser.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Tommy Hansen

Dato : 28-08-03 11:29

> Kommer jeg ikke i klemme der med noget ulovlig import?
> Jeg har jo brudt loven, mindst fra lufthavnen og til mit hus.

Ja, du skal have en importtilladelse, fås på samme måde og er blot en
formalitet når du har blankvåbentilladelse.

--
Vh
Tommy

Fra : Lars H. ilm

Dato : 28-08-03 23:25

Selvom du enda havde en blankvåben tilladelse, så måtte du ikke tage sværdet
med hjem
uden en import tilladelse, som er endnu nemmere at få end en blankvåben
tilladelse.
Du skal da selvfølgelig have en bla.våb.tilladelse for at kunne få en import
tilladelse.

Men når du har din bla.våb.til. så kan du frit købe alle de blankvåben du
vil at private og i butikker, uden at du skal registrerer dem nogen steder

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 09-09-03 12:34

Christian Buhrkall wrote:

> [...]
>samlingen med et ferie minde?
>
>Og endelig hvordan hvis en af mine venner købte det og tog med hjem til

Du skal have en importtilladelse og blankvåbentilladelse på forhånd.
Udfra dit spørgsmål tror jeg, at du måske ikke er klar over en vigtig
detalje, nemlig at en blankvåben tilladelse gælder "uden antal". Du skal
altså /ikke/ have en specifik blankvåben tilladelse til hvert enkelt
våben. Du skal heller ikke fortælle politiet hvor mange eller hvilke
våben du har. Sålænge våbene overholder kravene i våbenloven kan du købe
lige så mange du har lyst til...