Mejestætsfornærmelse
Fra : BPS

Dato : 26-08-03 21:42

Hej NG
Jeg mener at der engang var en lov der handlede om majestætsfornærmelse.
Hvor kan man læse den?
Eksistere den stadig?
Er der nogen som i nyere tid er blevet dømt efter den?
Hilsen
Bjarne

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 26-08-03 21:55

"BPS" <oleks@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
> Jeg mener at der engang var en lov der handlede om majestætsfornærmelse.
> Hvor kan man læse den?
> Eksistere den stadig?

Der er i hvert fald strfl § 115: "Begås, uden at forholdet falder ind
under §§ 112 og 113, nogen af de i kapitlerne 25 [forbrydelser mod liv og
legeme], 26 [forbrydelser mod den personlige frihed] og 27 [freds- og
æreskrænkelser] omhandlede forbrydelser mod kongen eller den, der med
hjemmel i forfatningen fører regeringen, forhøjes de i de nævnte
bestemmelser foreskrevne straffe indtil det dobbelte.
Stk. 2. Begås nogen af de nævnte forbrydelser mod dronningen,
enkedronningen eller tronfølgeren, kan straffen forhøjes med indtil det
halve"

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-03 22:08

Rasmus Mandøe Jensen skrev:

> Stk. 2. Begås nogen af de nævnte forbrydelser mod dronningen,
>enkedronningen eller tronfølgeren, kan straffen forhøjes med indtil det
>halve"

Men der sker vel ikke noget hvis ikke de kongelige selv starter
en sag?

--
Bertel

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 27-08-03 13:07

> Men der sker vel ikke noget hvis ikke de kongelige selv starter
> en sag?

Efter strfl § 118a er bl.a. § 115 genstand for offentlig påtale efter
Justitsministerens påbud, så derfor vil jeg da mene at såvel efterforskning
som tiltalerejsning kan iværksættes uden forudgående anmeldelse fra "de
kongelige".

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen