Lejelov og regler for måleraflæsning?
Fra : Thomas

Dato : 26-08-03 18:07

Jeg bor i privat udlejningsbyggeri, hvor der er installeret varmemålere på
radiatorerne. Målerne er leveret, installeret og aflæses af et privat firma.
To gange årligt præsenteres beboerne for et opslag i opgangene med
information om, at der foretages måleraflæsning på en given dato mellem
klokken xx og yy, og at man derfor skal være hjemme på det pgl. tidspunkt -
eller sørge for at der er adgang til lejligheden ved at aflevere nøgler til
vicevært eller nabo.

Problemet er, at aflæsningen altid skal foregå indenfor de alm. dagtimer,
hvor jeg pga. arbejde har meget svært ved at være hjemme. Jeg har heller
ikke lyst til at udlevere nøgler til min lejlighed til andre. Derfor har jeg
forsøgt at optage dialog med firmaet, som har leveret og skal aflæse
målerne. Her har jeg blot fået et fornærmet svar om, at "jeg jo nok kan
forstå, at deres ansatte, som skal ud og aflæse målerne, jo er nødt til at
gøre det i arbejdstiden."

Min umiddelbare tanke er så: Det vil så sige at hensynet til deres
arbejdstid er vigtigere end hensynet til min, eller hvad? Jeg har også
foreslået firmaet som alternativ, at de kan sende mig et aflæsningsskema
sammen med en tro og love-erklæring, som jeg gerne underskriver og således
juridisk hæfter for, at jeg har aflæst målerne korrekt. Men jeg har ikke
fået noget svar.

Spørgsmålet er nu blevet principielt for mig, da jeg bliver irriteret over
at skulle kostes rundt med af et privat firma, der tager det som en
selvfølge, at jeg må tage fri fra arbejde for at deres medarbejdere kan
slippe for at arbejde udenfor tidsrummet 8 til 16. Min undren bliver ikke
mindre af, den lokale forsyningsvirksomhed (Københavns E), der leverer el og
gas til ejendommen, ikke har problemer med at lade kunderne foretage
selvaflæsning.

Alt dette leder mig til flg. spørgsmål:

Findes der relevant paragraf i lejeloven - eller andetsteds - som klart
siger, hvad jeg som lejer har pligt til og ikke pligt til mht.
måleraflæsning?

Mvh Thomas

Fra : Rune Wold

Dato : 26-08-03 18:44

Thomas wrote:

[klip]

> Findes der relevant paragraf i lejeloven - eller andetsteds - som klart
> siger, hvad jeg som lejer har pligt til og ikke pligt til mht.
> måleraflæsning?

Følgende er hentet fra lejeloven:

[klip]

         Kapitel IX

      Udlejerens adgang til det lejede

§ 54. Udlejeren eller dennes stedfortræder har ret til at få eller
skaffe sig adgang til det lejede, når forholdene kræver det.

§ 55. Udlejeren kan med 6 ugers varsel iværksætte arbejder i det lejede,
når udførelsen ikke er til væsentlig ulempe for lejeren.

Stk. 2. Inden iværksættelse af andre arbejder har lejeren krav på 3
måneders varsel.

Stk. 3. Udlejeren kan dog altid uden varsel foretage uopsættelige
reparationer i det lejede.

§ 56. Ethvert arbejde, der iværksættes af udlejeren, skal udføres uden
afbrydelse og med den størst mulige hensyntagen til lejeren. Udlejeren
skal straks foretage efterreparationer.

[klip]

Medmindre i specifikt har aftalt det, tror jeg næppe, at
måleraflæsersituationen er omfattet af § 54. Når man læser KARNOVS
bemærkninger for man indtrykket, at der skal være et uopsætteligt
forhold tilstede.

Men jeg er ret sikker på situationen kunne omfattes af § 55, stk. 1. Det
vil sige, at udlejer med 6 ugers varsel kan skaffe sig adgang til det
lejede mhp. at aflæse måleren. Det er under alle omstændigheder ikke til
gene, da arbejdet er færdigt inden du kommer hjem.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 26-08-03 19:06

> [...]
> lejede mhp. at aflæse måleren. Det er under alle omstændigheder ikke til
> gene, da arbejdet er færdigt inden du kommer hjem.

hmm, en aflæsning af en måler, falder da næppe ind under den paragraf, idet
at der jo ikke iværksættes et arbejde. Paragraffen er vel beregnet til
almindelige vedligeholdelse af ejendommen.

Desuden vil det være til væsentlig ulempe for lejeren, at denne er nød til
at tage fri en hel dag fra arbejde, idet at sådan firmaer giver et "vindue"
på fire timer hvor de kommer.

/OT Start/ Personligt syntes jeg at det er ufattelig, at et servicefirma
(for det er det vel i bund og grund) ikke kan planlægge deres arbejde i de
sene eftermiddags timer, men at det absolut, skal være i det tidsrum, hvor
mindst 75% af beboeren i ejendommen er på arbejde /OT Slut/

Fra : Rune Wold

Dato : 26-08-03 19:17

Allan Schuster Bach wrote:

[klip]

> at der jo ikke iværksættes et arbejde.

Jeg kan slet ikke se, at det at aflæsere målere ikke skulle være et arbejde.

[klip]

> Desuden vil det være til væsentlig ulempe for lejeren, at denne er nød til
> at tage fri en hel dag fra arbejde, idet at sådan firmaer giver et "vindue"
> på fire timer hvor de kommer.

Du er altså af den opfattelse, at håndværkere pr. definition stjæler
eller på anden foretager uredelige ting i ens lejlighed, hvis man ikke
er hjemme.

[klip]

> [...]
> sene eftermiddags timer, men at det absolut, skal være i det tidsrum, hvor
> mindst 75% af beboeren i ejendommen er på arbejde /OT Slut/

Hvis vi skal hoste op med vore personlige mening, så kan jeg absolut
ikke se hvorfor deres arbejdsgiver, skal betale overarbejdsbetaling,
pga. den ene lejers fikse ideer.

/Rune Wold

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 26-08-03 19:40

> Jeg kan slet ikke se, at det at aflæsere målere ikke skulle være et
arbejde.

Selvfølgelig er aflæsning af måler da et arbejde. Men som Thomas selv var
inden på, er der jo mange måder at aflæse på
- Målerfirma
- Selv aflæsning
- Aflæsning via radiokommunikation (bruges her i ejendommen)

I min verden, har det bare intet med arbejde på ejendommen at gøre.

[klip]

> Du er altså af den opfattelse, at håndværkere pr. definition stjæler
> eller på anden foretager uredelige ting i ens lejlighed, hvis man ikke
> er hjemme.

Jeg ved ikke hvor de fandt den påstand i mit svar?

Allan Bach

Fra : Rune Wold

Dato : 26-08-03 20:10

Allan Schuster Bach wrote:

[klip]

> I min verden, har det bare intet med arbejde på ejendommen at gøre.

Det er et spørgsmål om fortolkningen af sætningen "iværksættelse af
arbejder". Jeg synes ikke, der kan være megen tvivl om, at aflæsing af
diverse målere i lejemålet, er omfattet af ordlyden. Man kan diskutere,
om man i den henseende bør fortolke bestemmelsen indskrænkende, da
arbejdet ikke er særligt kvalificeret. Det vil jeg nu stille mig
tvivlende over for.
Det forbrug ejendommen har, som ikke kan relateres til lejerne, må
udlejer vel hæfte for. Derfor bør arbejdets mere eller mindre
ukvalificerede art ikke have nogen betydning, da arbejdets foretagelse
har meget stor betydning for udlejer.
Og lejers frygt for at lade aflæserne og udlejers repræsentant
(viceværten er efter min erfaring altid med ved disse aflæsninger) være
alene i lejemålet i et kort tidsrum, mener jeg er ubegrundet og derfor
ude relevans overhovedet.

[klip]

> Jeg ved ikke hvor de fandt den påstand i mit svar?

Jeg overfortolkede måske en smule. Men hvis man reelt synes, at deres
korte tilstedeværelse lejligheden er en gene, hvis man ikke selv er
tilstede, så kan jeg ikke tro andet, end det er fordi, man er bange for,
at de foretager sig noget forkert, mens de er der.
I øvrigt skrev jeg om håndværkere, da de omhandlede personer vist
typiske har en håndværksuddannelse bag sig.

/Rune Wold

Fra : Jens

Dato : 26-08-03 20:26

Rune Wold <news78@stofanet.dk> wrote:

> Hvis vi skal hoste op med vore personlige mening, så kan jeg absolut
> ikke se hvorfor deres arbejdsgiver, skal betale overarbejdsbetaling,
> pga. den ene lejers fikse ideer.

I h.t. langt de fleste overenskomster kommer overarbejdsbetaling ikke på
tale hvis arbejdsgiveren lægger arbejdstiden forskudt. Der i sådanne
tilfælde blot tale om ulempetillæg i størrelsesordenen 10-20 kr/time.

/Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Rune Wold

Dato : 26-08-03 20:40

Jens wrote:

[klip]

> I h.t. langt de fleste overenskomster kommer overarbejdsbetaling ikke på
> tale hvis arbejdsgiveren lægger arbejdstiden forskudt. Der i sådanne
> tilfælde blot tale om ulempetillæg i størrelsesordenen 10-20 kr/time.

Nu skulle denne tråd nødig ende i en diskussion om arbejdsret.

Eftersom den kommentar, du kommenterer på, er off-topic, vil jeg
fortsætte med at være off-topic.
Så vidt jeg ved, er det ikke den nemmeste ting i verden at få
medarbejdere, der er vant til 7-15 eller 8-16 arbejde, til at acceptere
flextider og forskudte arbejdstider.
Og det er efter min mening hamrende urimeligt, at måleaflæsernes
arbejdsgiver skal have den byrde, blot fordi lejeren partout vil være
tilstede, når der aflæses.

/Rune Wold

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 26-08-03 21:45

[Klip]
> Eftersom den kommentar, du kommenterer på, er off-topic, vil jeg
> fortsætte med at være off-topic.

OT stof kan nok ikke undgåes helt, men er med til at gøre debatten og ikke
mindst fortolkningen mere "spændende"

> Så vidt jeg ved, er det ikke den nemmeste ting i verden at få
> medarbejdere, der er vant til 7-15 eller 8-16 arbejde, til at acceptere
> flextider og forskudte arbejdstider.

Eftersom at de er arbejdsgiver der ledere og fordeler arbejde, så er det da
en af de nemmeste ting her i verden.

> Og det er efter min mening hamrende urimeligt, at måleaflæsernes
> arbejdsgiver skal have den byrde, blot fordi lejeren partout vil være
> tilstede, når der aflæses.

Og efter min mening er det hamrende urimeligt, at en mere eller mindre
tilfældig virksomhed, skal påføre lejeren en byrde
- Aflevere nøgle i kurvert til viseværten
- Måske have besværet med at få nøglen
- At være utryk ved at have fremmet inde i ens hjem, når man ikke er hjemme

Blot fordi at en tilfældig virksomhed (televirksomheder,
måleaflæsningvirksomheder, el-selskaber offentlige virksomheder, ect), ikke
kan finde ud af, at henvende sig i det tidsrum, hvor største delen af
Danmarks befolkning er hjemme.

Resten af mine holdninger til det emne, høre ikke hjemme i den gruppe

Allan Bach

Fra : xXx www.1902.dk xXx

Dato : 27-08-03 01:06

Allan Schuster Bach wrote:

> [...]

> ect), ikke kan finde ud af, at henvende sig i det tidsrum, hvor
> største delen af Danmarks befolkning er hjemme.

Lejeren synes at det er urimeligt at han skal være tilsted, da dette vil gå
ud over hans arbejdstid, men synes du at det er mere rimeligt, at det går ud
over medarbejderne i pågældende aflæsningsfirma. De har vel også ansatte,
som hvis de så denne tråd, nok ville skrive for at høre om der var en
paragraf hvormed de kunne kræve at få adgang til lejligheden i dagtimerne,
for at det ikke skulle gå ud over deres privatliv.

--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-08-03 13:19

"xXx www.1902.dk xXx" <salg@(FJERN_DETTE)1902.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

ud
> over medarbejderne i pågældende aflæsningsfirma.

Aflæsningsfirmaet servicerer kunderne. Ikke omvendt.

> [...]
> paragraf hvormed de kunne kræve at få adgang til lejligheden i dagtimerne,
> for at det ikke skulle gå ud over deres privatliv.

Disse medarbejderes privatliv skal de søge sikret ved deres overenskomster.

Fra : xXx www.1902.dk xXx

Dato : 27-08-03 13:35

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Aflæsningsfirmaet servicerer kunderne. Ikke omvendt.

Rigtigt nok, men der må vel også være en grænse. Det har fungeret sådan i
mange år, og hvis det ikke passer ham, at de selv går ind i lejligheden, så
er det vel op til ham, at sørge for at der er en tilstede, som han stoler
på.

> Disse medarbejderes privatliv skal de søge sikret ved deres
> overenskomster.

Det hjælper da et fedt, hvis han ikke vil have at de kommer før det passer
ham, så kan de da råbe nok så meget om overenskomster osv.

--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 27-08-03 14:10

"xXx" == xXx www 1902 dk xXx <salg@(FJERN_DETTE)1902.dk> writes:

Skulle vi ikke lige få lidt jura ind i debatten, fremfor den
nytteløse holdningskrig?

> Det hjælper da et fedt, hvis han ikke vil have at de kommer før det
> passer ham, så kan de da råbe nok så meget om overenskomster osv.

Om noget passer nogen eller ej, er denne gruppe uvedkommende. Det der
er spørgsmålet, er hvorvidt måleraflæsning er et stykke arbejde (med
tilhørende varsling) i hendhold til lejelovens §55, eller om der er
tale om en nødvendig adgang i forhold til §54.

Min udlægning er at adgang til måleradlæsning mv. er en nødvendig del
af udlejers forretningsførsel, og dermed reguleret af §54.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Hans

Dato : 28-08-03 17:12

xXx www.1902.dk xXx wrote:

> [...]
> sådan i mange år, og hvis det ikke passer ham, at de selv går ind i
> lejligheden, så er det vel op til ham, at sørge for at der er en

Det behøver ikke at være noget problem. Et firma som Clorius'
samarbejdspartnere kan godt finde ud af at komme på et tidspunkt, hvor man
forventer at de fleste er hjemme, og i vores ejendomskompleks foregår
aflæsning normalt mellem kl. 18-20.

/ Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-08-03 21:33

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Og det er efter min mening hamrende urimeligt, at måleaflæsernes
> arbejdsgiver skal have den byrde, blot fordi lejeren partout vil være
> tilstede, når der aflæses.

Det relevante er om lejerens ønske er reelt nok til at udlejeren skal
hensyn til det jævnfør §56

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Thomas

Dato : 28-08-03 11:06

> [...]
> lejede mhp. at aflæse måleren. Det er under alle omstændigheder ikke til
> gene, da arbejdet er færdigt inden du kommer hjem.

---KLIP---
Takker mange gange! Og beklager over for resten af gruppen, at mit
spørgsmål har resulteret i længere OT tråd
Thomas

Fra : Poul Christensen

Dato : 26-08-03 22:01

"Thomas" <thomas3871@fjerndette.yahoo.dk> wrote in

> Findes der relevant paragraf i lejeloven - eller andetsteds - som
> klart siger, hvad jeg som lejer har pligt til og ikke pligt til mht.
> måleraflæsning?

Emnet blev debateret her i gruppen så sent som i starten af februar 2003.

Poul C
poulc@ofir.dk