betaling via nettet med dankort
Fra : DK-Pisik

Dato : 26-08-03 15:58

hvis jeg har købt et webhotel gældende for 1 år betalt via dankort over
nettet. Året efter ønsker jeg ikk at fortsætte hos den udbyder og betaler
derfor ikk. Normalt vil jeg jo mene at de så gør mig opmærksom på at beløbet
bedes indbetales inden x dage el. bliver webhotellet lukket. Men i dette
tilfælde griber firmaet til andre metoder... de sender mig en mail at de har
automatisk hævet pengene via mit dankort. Det er vel næppe lovligt...
Men hvordan giber jeg det an...?

/ Inger Kaya

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-08-03 16:07

In article <bifsh3$2t4f$1@news.cybercity.dk>, DK-Pisik wrote:
> [...]
> automatisk hævet pengene via mit dankort. Det er vel næppe lovligt...

Dengang du indgik handlen, så var der sikkert en aftale du accepterede.
Måske stod der at næste gang trak de bare pengene helt automatisk?

JonB

Fra : DK-Pisik

Dato : 26-08-03 16:11

<klip>
Dengang du indgik handlen, så var der sikkert en aftale du accepterede.
Måske stod der at næste gang trak de bare pengene helt automatisk?
<klip>

nej året efter gik jeg ind og fornyede betalingen via dankortet - så det
tvivler jeg stærkt på.

/ Inger Kaya

Fra : Klaus

Dato : 26-08-03 16:08

"DK-Pisik" <TumlingSLET@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
de har
> automatisk hævet pengene via mit dankort. Det er vel næppe lovligt...

Henvender dig i banken og forlanger pengene ført tilbage, da du ikke har
givet tilladelse til at hæve dem.
At du sikkert hænger på regningen alligevel har ikke noget med sagen at
gøre.
Klaus

Fra : DK-Pisik

Dato : 26-08-03 16:17

Jeg har snakket med banken men mener bare hvis de foretager sig noget
ulovligt tja... så rammer det vel næppe kun mig og bør derfor stoppes.

Inger Kaya

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-03 16:45

DK-Pisik skrev:

>Jeg har snakket med banken men mener bare hvis de foretager sig noget
>ulovligt tja... så rammer det vel næppe kun mig og bør derfor stoppes.

Hvad regner du med at få ud af det? Hvis de har krav på pengene,
skal de bare betales senere alligevel, og du risikerer at banken
vil have et gebyr for at tage sig af sagen.

Om det er ulovligt, kommer an på hvad I præcis har aftalt. Selv
om den foregående betaling blev klaret på dit eget initiativ, kan
det godt ske at de har sikret sig ret til at hæve selv. I så fald
får du problemer hvis du bremser det.

Der er dog ingen tvivl om at du kan få betalingen tilbageført,
hvis du erklærer på tro og love at den er uberettiget - men så
står du rigtig skidt hvis det senere viser sig at den var
berettiget (aftalt).

--
Bertel

Fra : DK-Pisik

Dato : 26-08-03 16:57

<klip>
I så fald får du problemer hvis du bremser det.
<klip>

korrekt men da jeg ikk kan se hvad betingelser de har og jeg aldrig har
modtaget noget på det.. er der vel heller ikk noget som siger modsat. Det er
såmænd ikk pengene men princippet deri

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-03 18:00

DK-Pisik skrev:

>korrekt men da jeg ikk kan se hvad betingelser de har

Hvilken aftale har du indgået?

--
Bertel

Fra : DK-Pisik

Dato : 26-08-03 18:55

aner jeg ikk - sagde jo bare et webhotel ville jeg gerne have i den og den
str.

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 26-08-03 18:58

> Hvilken aftale har du indgået?

Det ændre vel ikke på, at en virksomhed har hæve (u)berettiget på ens
dankort. Man må formode, at den første transaktion der blev gennemført, var
for et enkelte produkt (for 1 års webhotel). Ved fornyelse kan virksomheden
vel ikke, ligegyldig hvilken agumentation der måtte være for det, trække et
beløb fra ens dankort, uden ens positive accept, idet at det jo er et ny
produkt man køber.

Bemærk lige, at jeg overhovedet ikke tager stilling til, om abonnementet er
opsagt eller ej, og de problemstillinger dette måtte medføre.

Allan Bach

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-03 19:07

Allan Schuster Bach skrev:

>Det ændre vel ikke på, at en virksomhed har hæve (u)berettiget på ens
>dankort.

Det ved vi ikke.

Såvel som man kan aftale at folk hæver løbende via PBS, kan man
også aftale at de kan hæve løbende via kortinfo.

Når vi ikke kender aftalen, og spørgeren heller ikke gør, så
bliver det rent gætteri.

--
Bertel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-08-03 19:23

In article <sd8nkvs9klr3u00iocql2qvqm0tbdv0tju@news.stofanet.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> også aftale at de kan hæve løbende via kortinfo.
>
> Når vi ikke kender aftalen, og spørgeren heller ikke gør, så

Hvis spørgeren ikke kender aftalen som spørgeren angiveligt
har indgået, har spørgeren så indgået aftalen ?

JonB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-03 20:10

Jon Bendtsen skrev:

>Hvis spørgeren ikke kender aftalen som spørgeren angiveligt
>har indgået, har spørgeren så indgået aftalen ?

Det er spørgsmålet.

Det kan jo godt være at spørgeren *burde* kende aftalen - jf.
hvis man alt for hastigt klikker OK ved "Accept all of this legal
crap". I så fald er man selv ude om det.

--
Bertel

Fra : Martin Buhelt

Dato : 27-08-03 11:04

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
et
> beløb fra ens dankort, uden ens positive accept, idet at det jo er et ny

Der er formentlig tale om et abonnement der løber til det bliver opsagt. I
det tilfælde er det ikke et nyt produkt man køber for hver
abonnementsperiode.

Ifølge PBS regler kan man godt indgå aftale via nettet om løbende træk fra
Dankortet i forbindelse med betaling af abonnementer.

Derfor er det helt afgørende, hvad aftalen indeholder - og du kan dermed
ikke konkludere, at virksomheden har hævet uberettiget fra kundens Dankort.

> Bemærk lige, at jeg overhovedet ikke tager stilling til, om abonnementet
er
> opsagt eller ej, og de problemstillinger dette måtte medføre.

Og det er præcis det som er vigtigt i denne sag!

/Martin

Fra : DK-Pisik

Dato : 27-08-03 13:58

Jup men det kan jeg ikk se... da jeg ikk kan se abb. betingelserne på deres
hp. - hvilket er lidt underligt. Men skal da ikk kunne sige de ikk er der og
jeg blot har overset dem. Det drejer sig om www.buydomains.dk

/ Inger Kaya

Fra : Henning

Dato : 26-08-03 16:26

On Tue, 26 Aug 2003 16:57:36 +0200, "DK-Pisik" <TumlingSLET@gmx.net>
wrote:

> [...]
>derfor ikk. Normalt vil jeg jo mene at de så gør mig opmærksom på at beløbet

Har du opsagt abonnementet rettidigt?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : DK-Pisik

Dato : 26-08-03 16:29

man binder sig da ikk for mere end man køber.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-08-03 16:48

In article <bifuc0$2vgs$1@news.cybercity.dk>, DK-Pisik wrote:
> man binder sig da ikk for mere end man køber.

Nej, men hvad købte du? Et års webhosting, eller et
abonnement der forsatte år efter år, efter år indtil
DU siger det op?

JonB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-03 16:52

DK-Pisik skrev:

>man binder sig da ikk for mere end man køber.

Måske, måske ikke.

Der står i aftalen hvordan den kan opsiges. Det er almindeligt at
skrive at den løber et år ad gangen og fornyes automatisk
medmindre den er opsagt senest en måned før den fornyes. Med
sådan en aftale bliver man bundet hvis man ikke selv siger fra.

--
Bertel

Fra : DK-Pisik

Dato : 26-08-03 16:54

jeg kan ikk se abb. aftalerne nogen steder på deres site.
Og jeg har aldrig nogensinde modtaget noget fra dem om det.