Afskedigelse af freelance-medarbejder
Fra : Søren Højberg

Dato : 25-08-03 22:37

Hej alle.

Jeg håber, det er det rigtige sted jeg poster... Jeg har virkelig brug for
hjælp.

Vi har en fotograf ansat til at lave billeder af forskellige destinationer
til vores halvårlige katalog (vi er et rejseselskab).
Fotografen som vi normalt laver en kontrakt med, hvad angår:
-Hvad der skal fotograferes
-Hvornår han skal afsted
-Hvordan turen er lønnet
.... har igennem en periode opført sig upassende, fx påtrængende overfor
guiderne og øvrige kollegaer.
Og nu er der begyndt at komme klager fra gæsterne.

Spørgsmålet er så:
Kan vi sige til ham, at vi ikke vil have, at han rejser mere for os, selvom
vi har skrevet kontrakt på endnu en tur ?
Det har vi snakket med ham om, men så vil han have pengene, som han skulle
have haft for at tage afsted på turen, men vi vil jo helst ikke betale for
noget, vi ikke "får noget for"

Hvad kan vi gøre ? Har han krav på pengene, hvis vi siger, han ikke skal
tage afsted, selvom det ville være dårlig omtale for firmaet at sende ham
afsted igen?

Jeg håber I kan hjælpe...
På forhånd mange tak !

Venligst
Søren Højberg

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-08-03 07:01

"Søren Højberg" <sorenh@post.cybercity.dk> wrote in message
> Spørgsmålet er så:
> Kan vi sige til ham, at vi ikke vil have, at han rejser mere for os,
selvom
> vi har skrevet kontrakt på endnu en tur ?

Ja.

> [...]
skulle
> have haft for at tage afsted på turen, men vi vil jo helst ikke betale

Han har sandsynligvis retten på sin side med mindre kontrakten er
usædvanligt udformet. Det skal nok være meget upassende opførsel for at
kunne smide ham ud, uden videre.

> [...]
skal
> tage afsted, selvom det ville være dårlig omtale for firmaet at sende

Pengene skal han have under alle omstændigheder (dog minus evt. udlæg).
Spørgsmålet for jer er, om den negative værdi af at sende ham afsted er
større end udgiften for at hyre en anden til at gøre arbejdet og så lade
ham blive hjemme.

Hilsen
Uffe

Fra : Peter G C

Dato : 27-08-03 14:57

In news:bidviu$o9t$1@news.cybercity.dk,
Søren Højberg <sorenh@post.cybercity.dk> typed:

[klip]

> Spørgsmålet er så:
> Kan vi sige til ham, at vi ikke vil have, at han rejser mere for os,
> selvom vi har skrevet kontrakt på endnu en tur ?

Ja., men ..... se længere nede.

> Det har vi snakket med ham om, men så vil han have pengene, som han
> skulle have haft for at tage afsted på turen, men vi vil jo helst
> ikke betale for noget, vi ikke "får noget for"

Ja, han skal have sit honorar. Hvis han kan lave andet arbejde og rent
faktisk udfører andet arbejde de dage, hvor han skulle ha' været afsted skal
fortjenesten herved fratrækkes i det honorar, han modtager fra jer/dig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-08-03 15:32

In article <biie2s$p0v$1@sunsite.dk>, Peter G C wrote:
> [...]
> fortjenesten herved fratrækkes i det honorar, han modtager fra jer/dig.

kommer det ikke an på...
Hvis han har lavet en aftale med dem om at udføre arbejdet på DE bestemte
dage, og rykker noget andet arbejde som bare skulle være en dag til DE
dage ? Fx. han skal lave noget for dem tirsdag og onsdag, og noget andet
2 andre dage. Han skal så ikke lave det tirsdag og onsdag, og rykker de
2 andre dage fra torsdag og fredag til tirsdag og onsdag, for at holde
laaaang weekend?

JonB