Strafbare injurier
Fra : Kristian Storgaard

Dato : 25-08-03 17:18

Hej gruppe

En lille sag fra den virkelige verden. Som altid er sagen forsøgt
anonymiseret af hensyn til de implicerede, jeg håber ikke de giver for store
problemer.

Sagen drejer sig om en selvstændig forening (F) udbyder aktiviteter til
spejdere.

Uvist præcist af hvilken årsag, har i hvert fald een person (P), der
besætter et tillidshverv i et større spejderkorps (S), set sig ond på
foreningen. Dette har resulteret i møder i forskellige udvalg under korpset
om foreningen uden dennes deltagelse.

Senest har P taget kontakt til flere ledere i korpset for at fortælle dem at
driften i foreningen går dårligt, at økonomien er ringe, at man har et
uforsvarligt forhold til rusmidler etc., hvilket er i strid med sandheden.

Er denne udbredelse af falske rygter strafbare injurier efter strfl. § 267
stk. 1? Er der evt. andre bestemmelser, der kunne anvendes.

For at imødekomme de forventelige kommentarer, skal jeg sige, at vi prøver
at få en mindelig løsning, og ikke har nogen planer om en straffesag. Det er
udelukkende af interesse, at jeg ønsker svar på spørgsmålet.

/kristian