Mindstepris på bøger?
Fra : Johnny R. Christense~

Dato : 25-08-03 11:48

Hej

Jeg har et mindre it-firma, hvor jeg bla. andet sælger div.
computerbøger (som jeg importere fra Sverige), nu har jeg så hørt et
rygte om at jeg skal overholde nogle fastlagte danske mindste priser
på de bøger jeg sælger (en aftale imellem boghandlerne)
1: er jeg forpligtet til det, når det svenske firma jeg importere fra
ikke forlager det? og når jeg heller ikke har skrevet under på en
sådan aftale?
2: hvis ja, hvor kan jeg så finde de mindstepriser det drejer sig om?

med venlig hilsen

Johnny Christensen

Fra : Peter Jensen

Dato : 25-08-03 12:04

"Johnny R. Christensen" <johnny@FJERNDETTEstarkonline.info> wrote in message
> [...]
> sådan aftale?
> 2: hvis ja, hvor kan jeg så finde de mindstepriser det drejer sig om?

Du er på ingen måde forpligtet til at fastsætte dine priser efter andre
danske boghandleres ønske.

1) - de kan ikke forlange det.
2) - hmm, der er ingen.

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Johnny R. Christense~

Dato : 25-08-03 12:39

>Du er på ingen måde forpligtet til at fastsætte dine priser efter andre
>danske boghandleres ønske.
>
>1) - de kan ikke forlange det.
>2) - hmm, der er ingen.
>
>Mvh.:
>Peter Jensen

Er du helt sikker, søgte engang om at blive forhandler af IDG's bøger,
der stod i min kontrakt at jeg skulle overholdes deres mindstepriser -
dengang gik jeg til konkurrencestyrelsen og fik at vide, at
boghandlerne i dk havde en aftale om mindstepriser på nye bøger mm som
, ihvertfald dengang, var godkendt af EU?

Johnny

Fra : Peter Jensen

Dato : 25-08-03 12:50

> [...]
> boghandlerne i dk havde en aftale om mindstepriser på nye bøger mm som
> , ihvertfald dengang, var godkendt af EU?

Nej, jeg er ikke sikker. Måske var jeg lidt hurtigt med at svare.
Måske nogle kan hjælpe os i denne sag. Men det lyder mærkeligt i mine ører
at
der den dag i dag stadig er noget der hedder fastsatte mindstepriser.

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-08-03 13:08

"Peter Jensen" <mentor@haiku.dk> wrote in message

> [...]
> at
> der den dag i dag stadig er noget der hedder fastsatte mindstepriser.

Det er der næsten helt sikkert. Det er bl.a. derfor at der ikke er samme
udvalg af fagbøger i supermarkedet som hos boghandleren.

Et af argumenterne for fastpris system er for at sikre en alsidighed i følge
dette:

http://www.ks.dk/publikationer/konkurrence/1999/boeger/boger-internet-07b/

--
mvh/rg. Christian

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-08-03 13:20

"Johnny R. Christensen" wrote:

> [...]
> boghandlerne i dk havde en aftale om mindstepriser på nye bøger mm som
> , ihvertfald dengang, var godkendt af EU?

Nu skal jeg så ikke være alt for skråsikker, men er
fastpris-aftalesystemet ikke blevet ophævet 1. januar 2002?

Der var da i hvert fald en masse "uha, det er synd for
boghandlerne"-indlæg i avisernes debatspalter dengang.

Nu er fastpris-systemet - AFAIK - en frivillig ordning forlag vs.
boghandlerne imellem, men forlagene må gerne sælge til andre, der kan
tilbyde bøgerne til en lavere pris.
Dvs. er du ikke en del af denne ordning, så skulle det vist ikke være
noget problem at sætte priser som det passer dig.

Hold så lige øje med ophavsretlige begrænsninger i bøgernes.....
kolofon, tror jeg den hedder.
I de amerikanske lærebøger jeg har, der står der tydeligt at man ikke må
sælge dem i USA og Canada (en lidt spøjs undtagelse, særlig i en
marketingsbog, hvor man snakker om at det gælder om at sælge alt hvad
man kan sælge )

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-08-03 13:27

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Nu skal jeg så ikke være alt for skråsikker, men er
> fastpris-aftalesystemet ikke blevet ophævet 1. januar 2002?

??

> [...]
> Dvs. er du ikke en del af denne ordning, så skulle det vist ikke være
> noget problem at sætte priser som det passer dig.

Jo, men vil forlagene så sælge til dig ?

> [...]
> sælge dem i USA og Canada (en lidt spøjs undtagelse, særlig i en
> marketingsbog, hvor man snakker om at det gælder om at sælge alt hvad

LOL

--
mvh/rg. Christian

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-08-03 14:11

"Christian B. Andresen" wrote:

> Jo, men vil forlagene så sælge til dig ?

Nu er det jo Johnny som vil sælge bøger....

Og han har jo bøgerne fra Sverige.

Fra : Johnny R. Christense~

Dato : 25-08-03 14:21

Det vil altså sige, at jeg helt selv bestemmer prisen på de bøger når
jeg ikke har underskrevet nogen aftale?

ville være så bittert at ryge i retten for brud på et eller andet,
"man skulle have vidst"

Johnny

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-08-03 14:49

"Johnny R. Christensen" wrote:

> Det vil altså sige, at jeg helt selv bestemmer prisen på de bøger når
> jeg ikke har underskrevet nogen aftale?

Naaaah,, det er kun for så vidt jeg er orienteret.

Du kan jo søge lidt på nettet om fastprisaftaler og se om jeg har ret
eller ej.

Fra : David T. Metz

Dato : 25-08-03 15:48

Carsten Riis kalligraferede, i news:3F49FF04.A2E423D7@carben.dk

> Nu skal jeg så ikke være alt for skråsikker, men er
> fastpris-aftalesystemet ikke blevet ophævet 1. januar 2002?

Sidst jeg læste om sagen (i aviserne) var det lavet om til at forlagene kan
bestemme om en bog skal have fast pris eller ej. Hvis forlaget vælger fast
pris, skal boghandlerne følge den.

Men det har ikke noget at sige for importerede bøger - det gælder kun bøger
fra danske forlag (sådan har det mig bekendt altid været med
fastprissystemet).

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : David T. Metz

Dato : 25-08-03 15:56

David T. Metz kalligraferede, i news:bid7ju$pjg$1@sunsite.dk
> Sidst jeg læste om sagen

Se evt:
http://www.ks.dk/presserum/2000/boger/

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : tbenjaminj@hotmail.c~

Dato : 25-08-03 14:20

> [...]
> sådan aftale?
> 2: hvis ja, hvor kan jeg så finde de mindstepriser det drejer sig om?

Som udgangspunkt må man ikke aftale faste
videresalgspriser(konkurrencloven), men der er en undtagelse netop
mht. bøger (pga. "kúlturelle hensyn"). Reglerne er vidst nok ved at
blive lavet om...

Tvisten får et ekstra pift ved at det er bøger fra sverige, hvilket
medfører at EU-konkurrencereglerne (måske) også skal vurderes...

Jeg tror det er nemmest at ringe til Konkurrencestyrelsen og høre om
de kan hjælpe.

du kan også kigge lidt selv:

http://www.ks.dk/publikationer/konkurrence/1999/boeger/boger-internet-07/

http://www.ks.dk/presserum/2000/kapitel4/

og hvad du ellers kan finde på deres hjemmeside, men jeg ville nu
ringe til dem - det er nu engang nemmere....

/thomas

Fra : Johnny R. Christense~

Dato : 03-09-03 16:21

Ville lige afslutte denne tråd med at fortælle hvad
komkurrencestyrelsen svarede mig på skrift:

Som svar på din henvendelse vedr. lovligheden af videresalg via
internettet af danske bøger til Danmark fra boghandler i Sverige kan
jeg oplyse følgende.
Ifølge konkurrencelovens § 6 er det forbudt for virksomheder at indgå
konkurrencebegrænsende aftaler. Dog kan Konkurrencerådet give
dispensation til indgåelse af visse former for aftaler, således at
aftaler, der ellers ville være forbudt i henhold til § 6, tillades.
Dette indebærer dog ikke, at konkurrenceloven "gør aftalen juridisk
bindende", men alene det, at virksomhederne tillades at indgå en sådan
aftale uden at komme i strid med konkurrenceloven.
Den danske bogbranche har opnået dispensation til at opretholde faste
priser på nye danske udgivelser i en begrænset periode. Ud fra
kulturelle synspunkter er det blevet tilladt, at forlagene kræver af
alle forhandlere af deres bøger, at forhandlerne overholder de samme
faste priser. Den godkendte aftale er nedskrevet i bogbranchens
"samhandelsregler". Dispensationen til at opretholde faste priser
indebærer ikke, at en forhandler, der sælger fastprisbøger til frie
priser, kan komme i strid med konkurrenceloven.
Styrelsen er på nuværende tidspunkt ved at tage stilling til, hvorvidt
det er lovligt for bogbranchen at afkræve forhåndsaccepter af
udenlandske forhandlere af bøger, der forhindrer disse forhandlere i
at videresælge danske fastprisbøger til Danmark til frie priser. Der
forventes en afgørelse snarest.

hvilket han oversætte i telefonen for mig til at betyde:

Nej, du er ikke tvunget til at følge mindsteprisen, det eneste der kan
ske er at forlagene nægter at sælge til din distributør (hvis du
oplyser hvem det er)

Mvh

Johnny Christensen