Forbrugerklagenævnet
Fra : Leif

Dato : 24-08-03 08:49

Jeg overvejer at klage til Forbrugerklagenævnet over en defekt på et
bundkort ( kr. 1600,00), som forhandleren ikke vil tage under garantien. (
meget laaang historie!)

Mit spørgsmål er om Forbrugerklagenævnet har nogen "magt", forstået på den
måde om forretningen skal følge Forbrugerklagenævnets afgørelse.

Hvis svaret er ja, er der selvfølgelig ikke noget yderligere problem.

Hvis nej, er der så nogen der ved hvad der er kutyme for i branchen ? Følges
afgørelserne normalt eller ej ?

Hjælper forbrugerklagenævnet yderligere, hvis de har givet en medhold og
forretningen stadig ikke vil betale ?

Hvad er chancen for at få fri proces, hvis Forbrugerklagenævnet har givet en
ret og forretningen ikke vil acceptere afgørelsen ?

Hvad er chancen for at få retshjælpsdækning, hvis Forbrugerklagenævnet har
givet en ret og forretningen ikke vil acceptere afgørelsen ?

Hilsen

Leif

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-08-03 09:11

"Leif" <lp@FJERNDETTEknus.dk> skrev:

> [...]
> garantien. ( meget laaang historie!)
>
> Mit spørgsmål er om Forbrugerklagenævnet har nogen "magt",
> forstået på den måde om forretningen skal følge

Det skal forretningen ikke.

> Hvis nej, er der så nogen der ved hvad der er kutyme for i
> branchen ? Følges afgørelserne normalt eller ej ?

Jeg har desværre ikke lige kune finde tal for, hvor mange af
afgørelserne, der følges af sælgerne. Men hvis sagerne ender i retten
er det 80-90% af afgørelserne fra Forbrugerklagenævnet der normalt
følges.

> Hjælper forbrugerklagenævnet yderligere, hvis de har givet en
> medhold og forretningen stadig ikke vil betale ?

Der er lavet en statsstøttet retshjælpsordning, der begynder den 1/9
http://www.fbr.dk/det_mener_vi/presse/alle/presse159/

> Hvad er chancen for at få retshjælpsdækning, hvis
> Forbrugerklagenævnet har givet en ret og forretningen ikke vil
> acceptere afgørelsen ?

Retshjælpsdækning (fra forsikringen) bør der være god mulighed for at
få, da det umiddelbare krav er, at en advokat vil tage sagen, men du
bør tjekke betingelserne for retshjælpsforsikringen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Buhelt

Dato : 25-08-03 13:41

"Leif" <lp@FJERNDETTEknus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål er om Forbrugerklagenævnet har nogen "magt", forstået på den
> måde om forretningen skal følge Forbrugerklagenævnets afgørelse.

Nej

> Hvis nej, er der så nogen der ved hvad der er kutyme for i branchen ?
Følges
> afgørelserne normalt eller ej ?

Det er vist ret forskelligt, men det er min opfattelse, at hvis en butik
ikke "er til at tale med", så er den nok også ligeglad med en afgørelse fra
forbrugerklagenævnet.

> Hjælper forbrugerklagenævnet yderligere, hvis de har givet en medhold og
> forretningen stadig ikke vil betale ?

Nej. De har dog fået beviliget nogle penge, så de kan hjælpe ved
principielle sager - hvilket din formentlig ikke er.

> Hvad er chancen for at få fri proces, hvis Forbrugerklagenævnet har givet
en
> ret og forretningen ikke vil acceptere afgørelsen ?

Fri proces afhænger af din indkomst. Du skal stort set være på bistandshjælp
for at få fri proces.

> Hvad er chancen for at få retshjælpsdækning, hvis Forbrugerklagenævnet har
> givet en ret og forretningen ikke vil acceptere afgørelsen ?

Hvis du har retshjælpforsikring (normalt har man det som en del af
indboforsikringen), skulle der ikke være nogen problemer med at få den til
at dække. Problemet er blot, at der normalt er en selvrisiko på 10%, min.
2.500 kr. Hvis du vinder sagen, får du dog tildelt sagsomkostninger - men de
kan på ingen måde dække omkostningerne til advokat m.v., så det vil
formentlig koste dig mindst 2.500 kr. at få ret!

Bemærk, at jeg ikke er jurist eller lign. - jeg har blot været møllen
igennem i forbindelse med et TV til 6.000 kr. Det kostede mig en masse tid
og omkring 4.000 kr. at få ret. I alt tog sagen to år fra jeg klagede til
jeg stod med en vundet sag.

Jeg ville ikke gide at gøre det en anden gang!

/Martin

Fra : Leif

Dato : 25-08-03 16:27

Tak for svarene til jer begge.

Det ser ud til at jeg ikke kan få fri proces

Retshjælp er for dyrt/urentabelt.

Så jeg prøver forbrugerklagenævnet i første omgang og hvis jeg vinder og
forretningen er ligeglad, så der vist kun tilbage at lave en
"oplysningsside" på internettet om forretningen

Leif

Fra : xXx www.1902.dk xXx

Dato : 25-08-03 20:06

Leif wrote:
> Jeg overvejer at klage til Forbrugerklagenævnet over en defekt på et
> bundkort ( kr. 1600,00), som forhandleren ikke vil tage under
> garantien. ( meget laaang historie!)

Kan vi ikke få en beskrivelse af sagen her, så kunne det være nogle af de
kloge hoveder kunne hjælpe dig.

--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen

Fra : Leif

Dato : 25-08-03 22:08

"xXx www.1902.dk xXx" <salg@(FJERN_DETTE)1902.dk> skrev i en meddelelse

> Kan vi ikke få en beskrivelse af sagen her, så kunne det være nogle af de
> kloge hoveder kunne hjælpe dig.

Jow Det skulle der vel ikke være noget galt i, hvis nogen gider at læse hele
smøren.

Her er hvad jeg sendte til direktøren for forretningen.

xxx = Computerforretningen
TM = Afdelingslederen

Sagsfremstilling

Den 21.3.2003 køber jeg, hos xxx følgende EDB-udstyr, Bundkort, CPU, Ram,
Køler, Jfr. bilag 1

Dette monteres umiddelbart efter i min computer. Monteringen bliver udført
af en ven der er særdeles erfaren i den slags montering.

Computeren fungerer upåklageligt frem til den 11.5.2003, hvor den pludselig
er totalt død.

Jeg indleverer 12.5.2003, computeren til xxx, idet jeg mener at der er tale
om en reklamationssag.

xxx undersøger computeren og meddeler mig, pr. tlf. senere på dagen, at
computeren er færdig og klar til afhentning. Jeg afhenter computeren på vej
hjem fra arbejde.

I forbindelse med afhentningen af computeren får jeg udleveret bilag 2 og
bilag 3. Ekspedienten udleverer maskinen uden andre bemærkninger end "Vi har
skiftet CPU'en uden beregning. Det var jo heldigt for dig at det var
omfattet af garantien".

Der blev ikke oplyst noget som helst om hvad det betød at "kundens ene tap
på CPU sokkel er kværnet. Jeg opfattede blot reparationen som en garantisag
og var egentlig ganske tilfreds.

Computeren fungerede nu problemfrit indtil 2.7.2003, hvor den igen var
totalt død.

Maskinen indleveres den 3.7.2003 til xxx , idet jeg er af den klare
opfattelse at der igen er tale om en garantisag.

Jeg bliver den 3.7.2003 ringet op af T M fra xxx, der oplyser at bundkortet
er dødt, men at det ikke er omfattet af garantien, idet der er fysiske
skader på bundkortet, nemlig den delvist ødelagte tap på CPU-soklen. Jeg
bliver belært om at der ifølge salgs- og leveringsbetingelserne ikke er
garanti på varene når jeg selv har ødelagt bundkortet. Jeg gør T M
opmærksom på at ikke mener at det er mig der har ødelagt den omtalte tap,
men at skaden må være sket da xxx har afmonteret min CPU den 12.5.2003.
Efter lidt diskussion frem og tilbage, bliver jeg på kontant og temmelig
uhøflig vis gjort opmærksom på at der ikke var noget at gøre og at jeg blot
kunne klage til forbrugerstyrelsen, idet T M godt vidste hvordan han
skulle få sagen afvist der ! Jeg bliver endvidere gjort opmærksom på at jeg
kun ville få udleveret min computer mod betaling af kr. 300,00.

Jeg meddeler T M at han bedes lave en skriftlig beskrivelse af
afvisningsgrunden og at jeg vil afhente maskinen senere på dagen.

Kl. ca. 17.00 afhenter jeg maskinen og får udleveret bilag 4. Jeg har nogle
supplerende spørgsmål til T M, men han ønsker ikke at tale mere med mig, og
står blot og kigger den anden vej og "ruller" med øjnene, hvilket jeg gør
opmærksom på er temmelig uforskammet.

Jeg spørger bl.a. om der er sammenhæng mellem den ødelagte tap og det at
bundkortet nu er dødt. Det mener han er fuldstændig underordnet, men jeg får
dog opfattelsen af at han heller IKKE mener at der er sammenhæng mellem
skaden på tappen og den omstændighed at bundkortet nu er dødt.

Påstand

Jeg har ikke selv ødelagt den omtalte tap. Jeg mener at den må være ødelagt
da xxx har afmonteret min CPU/Køler den 12.5.2003.

Der vil selvfølgelig være modstridende forklaringer om dette punkt, men jeg
finder det i øvrigt ganske irrelevant, idet den ødelagte tap ikke har nogen
som helst indflydelse på at bundkortet nu er dødt.

Jeg undrer mig selvfølgelig over at computeren skulle kunne fungere
upåklageligt, fra 21.3.2003 og frem til 11.5.2003 med en ødelagt CPU sokkel.
Det undrer mig endvidere at man den 12.5.2003 blot monterer en ny CPU på
garantien, hvis soklen er ødelagt. Dette indikerer for mig, at man også hos
xxx vurderer at det er uden betydning at soklen er delvist ødelagt. Det var
jo tilsyneladende også muligt for xxx at montere den nye CPU og køleren den
12.5.2003.

Man havde vel heller ikke monteret og udleveret min maskine den 12.5.2003,
hvis ikke CPU og køler var forsvarligt monteret !

Det fremgår af salgs- og leveringsbeingelserne punkt 4 at" reklamationretten
bortfalder, hvis manglen er forårsaget af køber."

Manglen ( det døde bundkort) er jo ikke forårsaget af køber.

Jeg har ikke i salgs- og leveringsbetingelserne kunnet finde den pasus der
er skrevet den 3.7.2003 af T M. " bortfalder ens reklamation hvis man selv
beskadiger hardwaren".

Der er jo i dette tilfælde overhovedet ingen årsagssammenhæng mellem den
ødelagte tap og det nu døde bundkort. Det skal understreges at jeg fortsat
ikke mener at det er mig der har ødelagt den ubetydelige tap.

T M påstand vil i øvrigt være at sammenligne med at jeg på en nyindkøbt
bil laver en mindre påkørselsskade på bagkofangeren og alle andre mangler
derefter ikke ville være omfattet af garantien, f.eks. hvis motoren af anden
grund senere brændte sammen.

Det er helt uhørt.

Kopi af salgs- og leveringsbetingelser vedlægges som bilag 5.

For en god ordens skyld vedlægges foto af den ødelagte tap, jfr. bilag 6 og
bilag 7

Krav

Jeg ønsker skaden omfattet af garantien. Da bundkortet er totalskadet ønsker
jeg erstatning stor kr. 1373,- Jfr. bilag 1.

Jeg ønsker refusion af de indbetalte kr. 300,-, idet de er uberettiget
opkrævet af xxx.

Suplerende bemærkninger

Jeg skal ikke undlade at gøre opmærksom på at jeg føler mig særdeles dårligt
behandlet.

Med venlig hilsen

Leif Poulsen

Fra : tbenjaminj@hotmail.c~

Dato : 26-08-03 19:28

> Mit spørgsmål er om Forbrugerklagenævnet har nogen "magt", forstået på den
> måde om forretningen skal følge Forbrugerklagenævnets afgørelse.

Fra forbrugerstyrelsens hjemmeside (www.fs.dk) om
forbrugerklagenævnet:

"6. Afgørelsens art

Der er ikke tale bindende eller eksigible afgørelser. Når nævnet har
truffet afgørelse, kan sagen af hver parterne indbringes for
domstolene. Såfremt nævnets afgørelse ikke efterleves, indbringer
Forbrugerklagenævnets sekretariat på forbrugerens begæring og på
dennes vegne sagen for domstolene.

7. Håndhævelse

Jf. under det i 6 anførte, er afgørelserne ikke bindende, såfremt en
afgørelse ikke efterleves af en erhvervsdrivende skal sagen indbringes
for retten. Der henvises i øvrigt til uddybende oplysninger på
Forbrugerstyrelsens hjemmeside."

Jeg tror nu de fleste virksomheder efterlever afgørelserne. Det er nok
dyrere at få negativ omtale i ekstra bladet (el. lign) end at
efterleve en afgørelse fra forbrugerstyrelsen - især hvis der kun er
tale om et par tusind kr. .

/thomas