Lidt om aktier
Fra : Ukendt

Dato : 26-08-03 21:34

Godaften.

Jeg er en ung gut på 19 år der godt kunne tænke sig, at lærer lidt mere om
aktier.

- Hvad er en aktie helt præcist?
- Hvorfor svinger aktierne så meget?
- Lidt basal info ang. aktie køb og salg.

Har søgt lidt på nettet men synes ikke, at have fundet noget brugbart.
Jeg søger en hjemmeside, hvor det hele er skæret ud i pap, hvad aktier er
og, hvordan man kan komme igang med at købe og sælge.

Jeg har hørt at der findes nogle online aktie spil, hvor man spiller med
matador penge, ved I hvad dette spil kan findes?

Håber ikke jeg er forkert på den, vil så gerne bare vide lidt mere on aktier
og inversteringer.

mvh
Stig

Fra : Rene Holmgren

Dato : 26-08-03 22:23

"FB" <.> wrote in message
> [...]
> matador penge, ved I hvad dette spil kan findes?
>
> Håber ikke jeg er forkert på den, vil så gerne bare vide lidt mere on

Hej Stig,

Jeg vil anbefale dig at kigge ind på www.oxfordclub.com. Det er et forum for
dolk som gerne vil vide mere om investeringer i aktier mv. Jeg har lært
meget af dette forum.

Rene

Fra : Morten DH

Dato : 27-08-03 09:13

"FB" <.> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt at der findes nogle online aktie spil, hvor man spiller med
> matador penge, ved I hvad dette spil kan findes?

Der findes både aktiespil hvor man investerer i rigtige aktier for virtuelle
penge og aktiespil hvor man investerer i virtuelle aktier for rigtige
penge - og der findes masser af begge slags så god fornøjelse og husk at
tænke dig om hvis du vælge at investere rigtige penge i noget

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 27-08-03 10:56

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> penge - og der findes masser af begge slags så god fornøjelse og husk at
> tænke dig om hvis du vælge at investere rigtige penge i noget

En god grundregel er efter min mening, at man aldrig skal investere flere
penge, end man har råd til at tabe.

Det gælder for så vidt også, når man investerer for lånte penge, at man
aldrig skal optage større lån, end man ikke er afhængig af en bestemt pris
for de værdipapirer, man investerer i.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-03 11:58

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> wrote in message

> [...]
> aldrig skal optage større lån, end man ikke er afhængig af en bestemt pris

Hej Børge, Rene og Morten.

Har fundet mig frem til www.borsspillet.dk - det er meget sjovt.
Har investeret i nogle FCK aktier til 250 stykket igår og de ligger nu på
256.50.

Tænkte bare, at de nu skulle spille her mod Rangers i aften og deres chancer
ser meget gode ud til at komme i Champions League. Ved at komme i CL får FCK
minimum 40 millioner danske kroner.

Om det så trækker op på FCK aktierne eller ned ved jeg ikke. Har læst vidt
omkring men forstår stadig ikke hvordan udslagene på aktierne kommer.
Men håber da at jeg kan lærer lidt ved at spille ved borsspillet.dk

Mvh
Stig

Fra : ego

Dato : 27-08-03 13:20

Hejsa FB og andre

Hvis jeg meget kort skal forsøge at hjælpe dig lidt så kan man meget simpelt
sige at aktie kursen afspejler investorernes forventninger til firmaets
værdi nu og i fremtiden.
Det vil sige, at i forhold til dit FCK eksempel, så er aktiestigningen et
udtryk for at aktieinvestorerne forventer at FCK kvalificerer sig til
Champions League ... hvilket som du selv siger vil bidrage med ca 40 - 50
millioner.

Den samlede aktiekurs ganget med det antal aktier der eksistere i selskabet
afspejler groft sagt, hvad aktiehandlerne mener et selskab er værd. Kurserne
springer derfor op og ned alt efter hvilke nyheder der kommer fra
selskaberne og hvordan omverden er.

Et eksempel fra en anden branche er vindmølle aktierne ... i øjeblikket
giver den amerikanske regering tilskud til at lave vindmølleparker ..det
betyder derfor at der bliver solgt flerer vindmøller end der ellers ville på
det amerikanske marked ... beslutter amerikanerne at droppe dette tilskud
...vil du nok se at aktiekurserne på vindmølle selskaberne falder fordi
salget af vindmøllerne falder og derfor tjener firmaerne ikke penge ... og
dermed falder deres værdi ... og dermed vil aktiekurserne højest sansynligt
falde.

Som du kan se kan der være mange årsager til at et selskabs aktier stiger og
falder ... og selv om der kommer gode eller dårlige nyheder fra et selskab,
er det ikke altid det påvirker aktiekurserne, da disse nyhder ofte har været
forudset og derfor allerede er indregnet i kursen.

Tilsidst kan jeg anbefale dig at gå ned i din bank og høre om de har lavet
noget materiale omkring aktier ... det ved jeg mange banker har gjort og
dette materiale giver som oftest en meget god indsigt i hvad aktier er og
hvad der påvirker dem

Hilsen Erol

Fra : bamse

Dato : 28-08-03 09:13

Aktiekursen afspejler teoretisk set hvad en virksomhed er værd. I
virkeligheden afspejler aktiekursen hvad de "store" markedsdeltagere synes
virksomheden skal være værd og hvor meget køberne tror på det. Et godt
eksempel er IT-aktiernes himmelflugt i 90erne. Et større antal velansete
amerikanske børshandlere markedsførte IT-aktierne som rene guldminer
velvidende at de ikke var en skid værd.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 28-08-03 10:18

"bamse" <nospam@thankyou.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eksempel er IT-aktiernes himmelflugt i 90erne. Et større antal velansete
> amerikanske børshandlere markedsførte IT-aktierne som rene guldminer

Derudover har der været en underlig tendens til, at et godt regnskab ofte
har fået givet kursfald - og omvendt.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-08-03 14:31

Boerge Rahbech Jensen wrote:

> Derudover har der været en underlig tendens til, at et godt regnskab ofte
> har fået givet kursfald - og omvendt.

Det er ikke altid underligt - faktisk kun sjældent. Ofte er aktierne
steget eller faldet op til regnskabet, fordi investorerne har haft en
forventning til et godt eller skidt regnskab. Den kursændring, der
optræder efter offentliggørelsen, kan derfor være en korrrigering, der
bringer kursen i overensstemmelse med regnskabet frem for de tidligere
forventninger.

En anden årsag til en tilsyneladende forkert ændring i kursen kan være
forventningerne til fremtiden. Hvis en virksomhed for eksempel har
fremlagt et drøngodt regnskab, men samtidig fortæller, at der forventes
faldende omsætning i det kommende halvår, så vil kursen typisk falde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : bamse

Dato : 28-08-03 14:31

Det er der ik noget underligt i : "buy on rumour - sell on the
news"....aldrig hørt den før?

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 27-08-03 12:19

"FB" <.> skrev i en meddelelse

> Om det så trækker op på FCK aktierne eller ned ved jeg ikke. Har læst vidt
> omkring men forstår stadig ikke hvordan udslagene på aktierne kommer.

Det skal du ikke være ked af, du ikke forstår. Det tror jeg heller ikke, der
er andre, der gør.

Kurserne bestemmes på Fondsbørsen ved en kombination af bud og udbud, altså
hvad investorer vil henholdsvis købe og sælge aktierne (eller andre
værdipapirer) for. Der er meget psykologi i det, og ofte er der ingen logisk
grund til, at kurserne udvikler sig, som de gør. I de tilfælde kan kun
konstateres, at værdipapirerne er det værd, evt. købere vil give for dem.

I princippet afgøres prisen dog af investorernes forventninger til fremtiden
for udstederne af værdipapirerne.

En aktie er i øvrigt en ejerandel af en virksomhed. Hvis der er udstedt 1
mio. aktier i en virksomhed, repræsenterer hver aktie én millionte del af
virksomheden.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 29-08-03 11:56

"FB" <.> wrote in message
> Godaften.
>
> Jeg er en ung gut på 19 år der godt kunne tænke sig, at lærer lidt mere om
> aktier.

Jeg ville tage godt 400 kroner ned til boghandlereren og investere i:
"Børshandelens Psykologi" af Lars Tvede (Nyeste, 2nd. Udgave) *før* din
verdensopfattelse bliver forurenet med alle de underlige teorier, der flyder
rundt på nettet!