hvorfor er julen blevet så udbredt?
Fra : Jane

Dato : 26-08-03 23:11

Da jul jo ikke er den mest vigtige højtid i kristendom har
det altid undret mig at folk der kalder sig kristne og kun
praktiserer et minimum af religion, eksempelvis en gang om
året, har valgt at fejre julen og ikke påsken eller måske
pinsen.

Jeg føler det er hyklerisk at holde jul, hvis man ikke er
kristen resten af året. Af samme grund har jeg ikke holdt
jul nogle år, men derimod nyder jeg nytåret og sankthans
meget. Derimod respekterer jeg meget hvis man holder jul
og også er kristen resten af året.

Men hvorfor er julen blevet så populær at den overlever,
selv hos "kristen" der glemmer Jesus resten af året, når
påsken ikke har overlevet? Har det "altid" været sådan
eller er det af historiske grunde? Er det et typisk dansk
eller nordisk fænomen at julen er så altoverskyggende et
kristent ritual at folk end ikke ved hvad pinsen er?

Jane

Fra : Bo Warming

Dato : 27-08-03 06:34

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in message
> [...]
> eller nordisk fænomen at julen er så altoverskyggende et
> kristent ritual at folk end ikke ved hvad pinsen er?

Kristendom er en overfladisk fernis på de helt analoge og ikke spor
tilbagestående stammeritualer, som nordboer havde de den heste-blotende
Harald Blåtand vedtog kristendom som statsreligion - hvilket ikke var en
kovending. Kætterkristendom var udbredt i århundrederne før ham, og der var
perfekt tolerance vedr flerguderi i lang tid efter Jellingstenenes dekret -
lige indtil katolicismens magtmisbrug tog fart, startende med krav om
stenkirker i stedet for trækirker, og kulminerende med det aflad, som
nutidslutheranere har overtaget pr kirkeskat..

Odn-Thor præsteskaberne som var milde , halvtids fest-ceremoni-mestre, havde
lagt lidt frås på den kold, mørk tid, hvor man så at dagene igen blev
længere - og trods nordisk gråvejr omkring korteste dag 21 dec så kunne man
sige at 24.-som-juleaftensdag var 3 dages fejring på, at det går den
rigtige vej. Man havde fornem avanceret astronomi, bl.a. på vikingsekibene.

Har man sund (Grosbøll-Nietzsche) sans for religion, er det jo ligegyldig om
man fester Pinse, Påske eller Jul, og der er altså størst behov for frås,
når det er koldt.

Selv skruer jeg op for vellevned i marts, som jeg synes er vinterens værste
måned.

Fra : Niels Peter

Dato : 27-08-03 09:19

Jane wrote:

> [...]
> eller nordisk fænomen at julen er så altoverskyggende et
> kristent ritual at folk end ikke ved hvad pinsen er?

Julen har meget dybe, historiske rødder. Da kristendommen bredte sig ud
over Europa, skete det blandt andet ved at "overtage" nogle af de
hedenske fester og højtider og give dem et kristent indhold, og de
fleste hedenske religioner havde en stor fest omkring vintersolhverv. I
et landbrugssamfund er vinteren nu engang også den tid på året, hvor man
har bedst tid til at feste ....

Niels Peter

Fra : Jane

Dato : 27-08-03 18:01

Niels Peter skrev i <news:3f4c6934$0$48909$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> fleste hedenske religioner havde en stor fest omkring vintersolhverv. I
> et landbrugssamfund er vinteren nu engang også den tid på året, hvor man
> har bedst tid til at feste ....

Hvad med kristne samfund i lande der ligger sydligere? Har de
mindre fokus på jul og mere forkus på en anden fest?

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-08-03 18:05

Jane kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak skrev dette:

[ ... ]
> Hvad med kristne samfund i lande der ligger sydligere? Har de
> mindre fokus på jul og mere forkus på en anden fest?

Tilbedelsen af Solen som en gud har været vidt udbredt over store dele
af jorden. Også i romerriget, og det var der man først begyndte at
adoptere den hedenske lysfest til ære for solguden, som en kristen
fest.

Lige som den katolske kirke har optaget en stor del af den tids
afgudsdyrkelse ved at omdøbe de hedenske afguder til helgener, sådan
har man også optaget disse hedenske fester og så pyntet dem med nogle
kristne benævnelser og fyldt lidt kristen retorik og ritualer ind.

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Jane

Dato : 27-08-03 18:56

Andreas Falck skrev i <news:Pw53b.59973$Kb2.2625559
@news010.worldonline.dk>:

> Tilbedelsen af Solen som en gud har været vidt udbredt over store dele
> af jorden.

Jeg er helt med på at bondesamfund er afhængige af årstiderne
men der findes jo også små kristne grupper i eksempelvis det
indre Afrika, og her har årstider ikke den vigtige betydning
og man høster flere gange om året eller er ikke agerdyrkere,
har de mindre festligholdelse af julen (måske fejrer den som
de fejrer påske og pinse, så den skiller sig *mindre* ud som
noget særligt) eller har de "adopteret" vores nordlige jule-
fanatisme?

Kom deres kristendomsforståelse fra middelhavet (hvor de vel
næppe har haft bedst tid til at feste på det tidspunkt, da de
jo ikke har samme årstider som os, solhverv er vel ret typisk
nordisk, fordi her er så mørkt om vinteren) eller kom det fra
os nordboere som medbragte overdreven julefestivitas?

Jeg tænker naturligvis i lidt historisk perspektiv, for nu om
dage er kommunikationen og rejseaktiviteterne jo så omfattende
at man næppe kan sige at et land er mere påvirket end et andet.
Dengang man oprettede kristne kolonier i fremmede lande og var
ude at missionere. Eller dengang på Jesu tid hvor folk rejste.

Jane

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-03 21:07

--
Per Erik Rønne

Fra : Jane

Dato : 27-08-03 21:23

Per Rønne skrev i <news:1g0de5o.hpl6b117tyi7hN%per.ronne@invalid.dk>:

Hov! du blev væk? Kom igen!

Jane

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-03 04:57

Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote:

> Per Rønne skrev i <news:1g0de5o.hpl6b117tyi7hN%per.ronne@invalid.dk>:
>

> Hov! du blev væk? Kom igen!

Der skete vist en fejl ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-08-03 12:18

> [...]
> eller nordisk fænomen at julen er så altoverskyggende et
> kristent ritual at folk end ikke ved hvad pinsen er?

Jul, eller midtvinterssolvervsfesten var opprinnelig ein "ikkjekristen"
fest, med også "religiøse" ritualer. Kristendommen forsøkte å gje julen
kristent innhold, men makta det bare litt. Dei opprinnelige rituala var for
djupt forankra i folket. Du må hugsa at slike fester dekker naturlige
menneskelige behov, og slike behov blir ofte omgjort til religiøse riter.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-03 19:07

> [...]

> praktiserer et minimum af religion, eksempelvis en gang om
> året, har valgt at fejre julen og ikke påsken eller måske

Julen er langt ældre end kristendommen. I Rom havde man 25. december
[ved Cæsars kalenderreform vintersolhverv] den store fest for Sol
Invictus, og i Norden havde vi en fest vi kaldte »jul« - svarende til
»hjul«, året der drejer rundt som et hjul. Læg mærke til at vi i Norden
har holdt fast i den gamle hedenske betegnelse ...
--
Per Erik Rønne