Bibelsk børneopdragelse
Fra : jørgen

Dato : 26-08-03 14:24

Så vidt jeg ved er det ikke så mange år siden at det blev forbudt at bruge
fysisk vold i afstraffelse/opdragelse af børn.

Når det nu tidligere i så mange år og så mange kulturer har været tilladt at
give en endefuld, kunne man spørge om bibelen bifalder en lussing eller
endefuld i opdragelsen af børn?

Hvad siger bibelen om optugtelse? Må man ifølge bibelen bruge fysisk
afstraffelse, eller er bibelen ikke klar på det punkt? Hvad har man brugt
som argument for retten til at slå sine børn?

mvh jørgen.

Fra : Cyril Malka

Dato : 26-08-03 14:39

Den Tue, 26 Aug 2003 15:23:55 +0200, jørgen har skrevet :

> Så vidt jeg ved er det ikke så mange år siden at det blev forbudt at bruge
> fysisk vold i afstraffelse/opdragelse af børn.

Korrekt

> Når det nu tidligere i så mange år og så mange kulturer har været tilladt at
> give en endefuld, kunne man spørge om bibelen bifalder en lussing eller
> endefuld i opdragelsen af børn?

Der er flere steder angivet, at man skal give børn tugt, at tugtens ris
er godt for barnet.

Det er så op til den enkelte at afgøre hvad "tugtens ris" dækker over
og mange mener at, at slå er det rigtige.

Det er også højst sandsynligt det, der menes.

> Hvad siger bibelen om optugtelse? Må man ifølge bibelen bruge fysisk
> afstraffelse, eller er bibelen ikke klar på det punkt?

I ordsprogene er der vist vejledning om kæppens tugt.

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden - www.etsectera.com
et-sect-era nr. 40: Kirke brænder Bibelen - Indgreb på flerkoneri i Utah
Kvinde gemte sin afdøde moder i tre år

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-08-03 16:58

"jørgen" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afstraffelse, eller er bibelen ikke klar på det punkt? Hvad har man brugt
> som argument for retten til at slå sine børn?

Prøv at se lidt på buddene om børns lydighed mod forældrene 2 Mosebog 21:

"v15 Den, der slår sin far eller mor, skal lide døden."

og

"v17 Den, der forbander sin far eller sin mor, skal lide døden."

Så vidt jeg kan se så kræves børnene altså lydighed under direkte trussel om
dødsstraf, så det skulle næppe heller undre mig at man også tæskede dem. Du
skal regne med at det var et yderst patriarkalsk samfund, hvor børn og
kvinder var mandens (familiefaderens) ejendom. Derved havde han uhindret ret
over denne ejendom.

Alt det dér med kvinders og børns individuelle rettigheder er først noget,
vi her i Vesten er begyndt at tænke på for ca. 100 år siden.

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels Peter

Dato : 26-08-03 18:36

Anders Peter Johnsen wrote:

> Alt det dér med kvinders og børns individuelle rettigheder er først
> noget, vi her i Vesten er begyndt at tænke på for ca. 100 år siden.

Så længe siden er det ikke. Helt op i første halvdel af det 20.
århundrede var samfundet gennemsyret af vold - også i lille Danmark;
mester bankede svendene, svendene bankede lærlingene, mændene bankede
konerne, og alle bankede børnene.
Det er det store paradoks: aldrig har medierne været så fulde af vold,
og aldrig har samfundet været så frit for vold, som det er nu ....

Niels Peter

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-08-03 20:18

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Så længe siden er det ikke.

Jooh, kvindefrigørelsen er vel ca. 100 år gammel i den mere organiserede
form?

> [...]
> Det er det store paradoks: aldrig har medierne været så fulde af vold,
> og aldrig har samfundet været så frit for vold, som det er nu ....

Det skyldes måske også at vore medier idag kan referere så meget fra hele
Verden og så hurtigt.
Prøv at tænke tilbage på dét landsbysamfund, vi havde for bare ca. 200 år
siden. Der ville menigmand ved gadekjæret ikke have mulighed for at vide ret
om om, hvad der foregik uden for landsbyen. Idag ved vi jo næsten om der har
været husspektakler et sted i en isoleret bygd i Nordvestgrønland...

Jeg tror desværre også at mange ældre mennesker - og for den sags skyld
kristne, der beskæftiger sig meget med vold i et apokalyptisk lys - ofte
glemmer at de faktisk alverdens større ulykker præsenteret til både morgen-
og aftenkaffe. Verden er ikke nødvendigvis blevet et værre sted at leve, men
nu hører vi bare om næsten alle krige, naturkatastrofer og ulykker, som sker
jorden rundt.

I gamle dage ville vi blot gå rundt i ulykkelig uvidenhed om den slags. Og
sladre lidt i gadekæret...

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels Peter

Dato : 29-08-03 14:53

Anders Peter Johnsen wrote:

> Jooh, kvindefrigørelsen er vel ca. 100 år gammel i den mere
> organiserede form?

Nej. den tog sin begyndelse i starten af det 19. århundrede - og har
formentlig ikke set sin slutning endnu

Niels Peter

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 26-08-03 20:42

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f4b839d$0$32536> Prøv at se lidt på buddene om børns lydighed mod
> [...]
> skal regne med at det var et yderst patriarkalsk samfund, hvor børn og
> kvinder var mandens (familiefaderens) ejendom. Derved havde han uhindret

Nu er det jo sådan, at tingene også kan læses anderledes end den
umiddelbare opfattelse, som du har beskrevet her ovenfor.

Det kan jo også opfattes åndeligt, således, at den, som
forbander sin far eller sin mor - dør åndeligt.
Jeg synes, at det lyder meget mere sandsynligt, - se bare
på de personer, som har travlt med at så splid i familierne -
de dør åndeligt (læs: de fjerner sig fra Gud, de bliver åndeligt
afstumpede personer).

At læse tingene for deres pålydende er at tage tingene
totalt bogstaveligt, og ender i meget firkantede løsninger,
som jeg desværre ser det i mange religioner rundt om
i verden. Derfor en opfordring til at søge Helligåndens
vejledning til forståelse af disse ting.

Mvh.Bodil.

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-08-03 02:18

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> i verden. Derfor en opfordring til at søge Helligåndens
> vejledning til forståelse af disse ting.

Akkurat her er bibelen klar. Samfunnet var så hardt på den tida. Eg skjønner
at der er behov for å lesa realiteter utav bibelen, men det er feil.

HM

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 03-09-03 21:18

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i melding

> Alt det dér med kvinders og børns individuelle rettigheder er først noget,
> vi her i Vesten er begyndt at tænke på for ca. 100 år siden.

Det er nå ikke helt korrekt da.
I det Bysantiske Riket (300tallet-1453) hadde kvinnene en relativ
sterk rettslig stilling. Bla. hadde kvinner rett til å ta ut skillsmisser
fra sine menn. De hadde også en sterk stilling i det religiøse liv,
og har mange ganger spilt en avgjørende rolle i den Bysantinske
kirkehistorien.

mvh
OAK

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-09-03 15:34

"Odd-Arild Knutsen" <oaknutse@online.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra sine menn. De hadde også en sterk stilling i det religiøse liv,
> og har mange ganger spilt en avgjørende rolle i den Bysantinske

Læg også mærke til at jeg skriver "her i Vesten".

Anders Peter Johnsen

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 08-09-03 23:14

> Læg også mærke til at jeg skriver "her i Vesten".

Med vesten tenker jeg først og fremst på Europa,
og det Bysantinske Riket var Europas politiske,
økonomiske og åndelige tyngdepunkt gjennom store
deler av middelalderen.

mvh
OAK

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-09-03 15:36

> [...]
>
> Med vesten tenker jeg først og fremst på Europa,
> og det Bysantinske Riket var Europas politiske,
> økonomiske og åndelige tyngdepunkt gjennom store

Nu er den byzantiske Ortodokse Kristendom jo udbredt i det område som
tidligere udgjorde det Østromerske Kejserrige, mens Romersk Katolicisme med
Rom som centrum var udbredt i det tidligere Vestromerske Kejserrige. Det er
denne skelnen jeg foretager, når jeg skelner mellem (Kirken i) øst og vest.

Anders Peter Johnsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 26-08-03 20:31

Scripsit jørgen:

> Hvad siger bibelen om optugtelse? Må man ifølge bibelen bruge fysisk
> afstraffelse, eller er bibelen ikke klar på det punkt? Hvad har man brugt
> som argument for retten til at slå sine børn?

2 Sam 7

v14 Jeg vil være hans fader, og han skal være min søn. Når han forbryder
sig, vil jeg tugte ham med menneskestok og menneskeslag;

Ordsp 13

v24 Den, der sparer på stokken, hader sin søn,
den, der elsker sin søn, tugter ham i tide.

Ordsp 22

v15 Dumhed er bundet til den unge mands hjerte,
en tugtende stok kan drive den ud af ham.

Ordsp 23

v13 Forhold ikke drengen tugtelse;
når du slår ham med stokken, undgår han døden.

v14 Nok slår du ham med stokken,
men du redder hans liv fra dødsriget.

Sir 7

v23 Har du børn, skal du opdrage dem
og bøje deres nakke fra ungdommen af.

Sir 22

v6 Tale i utide er som musik under sorg,
men pisk og opdragelse er altid visdom.

Sir 30

v1 Den, der elsker sin søn, giver ham tit pisk,
så han til sidst kan få glæde af ham.

v12 Bøj hans nakke, mens han er ung,
og giv ham prygl, mens han er lille,

--
Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-08-03 02:11

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> wrote in message
> [...]
> men pisk og opdragelse er altid visdom.
>
> Sir 30
>
> v1 Den, der elsker sin søn, giver ham tit pisk,

Akkuratt det må vi ha i minne når der snakkast om kristen nestekjærlighet.

HM

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 27-08-03 10:17

"jørgen" <au_536@lite.dk> wrote in message
> [...]
> afstraffelse, eller er bibelen ikke klar på det punkt? Hvad har man brugt
> som argument for retten til at slå sine børn?

Hvad bibelen siger om børneopdraglse? Den siger i allefall:

"For Gud har sagt: (...) Den som bruker onde ord mot far eller mor, skal
dø.:
Matt. 15:4

Kjellemann

Fra : Vidal

Dato : 27-08-03 21:44

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev i en meddelelse news:3f4c7832@news.broadpark.no...

> "For Gud har sagt: (...) Den [...], skal
> dø.:
> Matt. 15:4

Den skæbne er der nok ikke mange, der undgår.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche mener.
Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik noget

Fra : Lyrik

Dato : 28-08-03 17:50

> [...]

> afstraffelse, eller er bibelen ikke klar på det punkt? Hvad har man brugt
> som argument for retten til at slå sine børn?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Kristne må vel forholde sig til NT med hensyn til opdragelse?
Altså-kærlighed, overbærenhed, tage imod den fortabte søn.
1.Tim. 3:4;
en Mand som styrer sit Hus godt, og som på fuld værdig måde holder sine Børn
til Lydighed;

Børnene bør opføre sig ordentligt, men denne belæring må foregå på fuld
værdig måde.

Jens

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-08-03 19:58

Fra : Lyrik

Dato : 28-08-03 22:57

> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message
> "For Gud har sagt: (...) Den som bruker onde ord mot far eller mor, skal
> dø".: Matt. 15:4.
>
> Kjellemann
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det er et retorisk citat fra GT, brugt imod nogle som roste sig af GT.
Brugt imod Farisæerne og de skriftkloge, fordi de tilsidesatte deres
forældre og ikke sørgede for at de fik noget at spise.
De har sikkert argumenteret noget i denne retning:"Hvis jeg giver min moder,
får jeg et 8-tal hos Gud, men hvis jeg i stedet giver til Templet, så får
jeg et 13-tal hos Gud. Det sidste er mere rigtigt"!
Jesus gør opmærksom på at de derved tilsidesætter budet om at ære far og
mor, for at prøve med en karriere hos Vorherre. Men at den går ikke!

Jens

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 29-08-03 06:07

> [...]
> Brugt imod Farisæerne og de skriftkloge, fordi de tilsidesatte deres
> forældre og ikke sørgede for at de fik noget at spise.

Nei, det er et citat fra NT, Matteus 15:4 og det har med børneopdragelse at
gjøre. " Da kom noen fariseere og skriftlærde fra Jerusalem til Jesus og sa:
2 «Hvorfor bryter dine disipler de forskriftene vi har overtatt fra de
gamle? De vasker ikke hendene før de spiser.» 3 Han svarte: «Og dere,
hvorfor bryter dere Guds bud av hensyn til de forskrifter dere har overtatt?
4 For Gud sa: Du skal hedre far og mor, og: Den som bruker onde ord mot far
eller mor, skal dø."

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-08-03 06:28

Kjell I. Johnsen kjell.i.johnsen@broadpark.no skrev dette:

> Nei, det er et citat fra NT,

Jo, det er et citat fra GT, Jesus citerer fra GT, og du citerer så fra
NT hvad Jesus citerede fra GT

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : OZ5VIB Børge Bøjlun~

Dato : 29-08-03 06:39

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> skrev i en meddelelse
> Kjell I. Johnsen kjell.i.johnsen@broadpark.no skrev dette:
> Jo, det er et citat fra GT, Jesus citerer fra GT, og du citerer så fra
> NT hvad Jesus citerede fra GT

Så er det både fra GT. og NT. så må det være slået fast at det stå de 2
stæder.
Er det ikke dejligt .Kan i alle havde en god og velsignet dag.
--
Hej fra Børge
http://jesusnyt.webbyen.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-08-03 07:18

OZ5VIB Børge Bøjlund Jensen b-h-j@oncable.dk skrev dette:

> Er det ikke dejligt .Kan i alle havde en god og velsignet dag.

mange tak og i lige måde

Fra : OZ5VIB Børge Bøjlun~

Dato : 29-08-03 07:53

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> skrev i en meddelelse

Jeg tager lige en tur til Fyn og besøger min datter .
--
Hej fra Børge
http://jesusnyt.webbyen.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-08-03 08:05

OZ5VIB Børge Bøjlund Jensen b-h-j@oncable.dk skrev dette:

> Jeg tager lige en tur til Fyn og besøger min datter .

Du må have en rigtig god tur til det skønne Fynsland

Venlig broderhilsen
Andreas

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 29-08-03 08:17

"OZ5VIB Børge Bøjlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote in message

> "Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> skrev i en meddelelse
> >
> Jeg tager lige en tur til Fyn og besøger min datter .
> [...]

Ikke brug Matteus 15:4 mot din datter. -:)

God week end

Kjellemann

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 29-08-03 08:33

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> wrote in message
> [...]

Ikke fik noget at spise? "Den som bruker onde ord mot .....". Hmmm.!

> Jo, det er et citat fra GT, Jesus citerer fra GT, og du citerer så fra
> NT hvad Jesus citerede fra GT

Ja, nemlig. Jesus fant grund til at citere fra GT. Ettersom han presenterte
seg som Guds sønn, ble nok hans uttalelser tillagt en viss autoritet blant
hans tilhengere, ikke minst denne med henvisning til hva Gud angivelig skal
ha sagt i GT

Kjellemann