Remse om Egyptens plager
Fra : Jane

Dato : 26-08-03 00:47

Jeg kan huske min lærer i folkeskolen havde en remse om
Egyptens ti plager - er der nogle der kender den?

Så vidt jeg husker rimede dem. Det irriterer mig at jeg
ikke kan huske den, og jeg vil sætte pris på et "gensyn".
Den var god til at huske hvilke plager det var og vist
nok også rækkefølgen.

Jane

Fra : Lyrik

Dato : 26-08-03 01:16

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in message
> [...]
> ikke kan huske den, og jeg vil sætte pris på et "gensyn".
> Den var god til at huske hvilke plager det var og vist

++++++++++++++++++++++++++++++++++
Vand til blod og frøers mængde
Myg dernæst Ægypten trængte
utøj, pest og bylders nød!
Hagel, græshopper, mørke, død!

Hilsen
Jens som kan huske verset fra min moders mund.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-08-03 01:25

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke kan huske den, og jeg vil sætte pris på et "gensyn".
> Den var god til at huske hvilke plager det var og vist

Arh, damn! Min mormor, som desværre døde for nylig, kunne den udenad som
børnelærdom. Hun blev 95.

(Ska' lige se efter på Google...)

YES! Jeg har fundet den på nettet!

Værs'go, her er den:
"Vand til blod og frøers mængde,
myg dernæst Ægypten trængte.
Kvægpest, kopper, bylders nød,
hagl, græshopper, mørke, død."

( Det lugter lidt af Grundtvig?)

Den findes på: http://www.webhulen.dk/paaske/joediske

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 26-08-03 10:30

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> "Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> Arh, damn! Min mormor, som desværre døde for nylig, kunne den udenad som
> [...]

Skønt at høre børnelærdom igen, tak

Lugter "Den store Bastian" også af GRundtvig.

Nej, hverandne overlærer på den tid kunne finde på sådanne huskeremser.

Fra : Jane

Dato : 26-08-03 18:18

Anders Peter Johnsen skrev i <news:3f4aa8c3$0$97236
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> (Ska' lige se efter på Google...)

Jeg har prøvet alt muligt, hvad søgte du mon efter?
Det er den helt rigtige remse og i er bare alletiders.
Den har sådan en god rytme.

Jane

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-08-03 20:08

> Anders Peter Johnsen skrev i <news:3f4aa8c3$0$97236

> Jeg har prøvet alt muligt, hvad søgte du mon efter?

"Ægyptens ti plager remse", tror jeg det var.

Man skal jo altid arbejde lidt med sådan nogle søgemanskiner, de kan jo ikke
det hele af sig selv...

> Det er den helt rigtige remse og i er bare alletiders.

Takker!

> Den har sådan en god rytme.

Ja, det har den nemlig. Gad vide om der ikke findes andre sådanne
huskeremser på dansk...

Anders Peter Johnsen