hvidløgsboller
Fra : Jane

Dato : 29-08-03 17:34

Jeg har jo haft held herinde med aubergine inspiration og
thailandsk fondue, så jeg prøver en gang mere:

For et par år siden købte jeg jævnligt nogle hvidløgsboller
hos bageren (til min madpakke) når jeg skulle forkæle mig
selv. De smagte meget af hvidløg. Jeg vil blive glad for at
finde en opskrift på sådan nogle mad boller med masser af
krydderurter i. Mener de var ret grove.

Men suk jeg er flyttet til en by langt væk fra den bager
og den såkaldte bager i Prima er ikke på samme højde rent
kvalitetsmæssigt.

De frosne hvidløgsbrød man kan købe, er slet ikke noget der
ligner bare det mindste, idet hvidløget her kommer fra smør
og de boller jeg savner var ikke fyldt med "en klat frossen
smør". Så jeg vil ikke være interesseret i opskrifter hvor
hvidløget blot er noget smør der puttes ind i et papbrød.
Man må på en eller anden måde kunne få hvidløget ind i selve
dejen?

Jane

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 29-08-03 17:45

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
> Man må på en eller anden måde kunne få hvidløget ind i selve
> dejen?

Det kan man da også. Der er en opskrift i en Karolinebog på et super
hvidløgsbrød:
http://www.karoline.dk/opskrifter/opskrift.asp?kkid=637&pos=2 - og der fandt
jeg også lige http://www.karoline.dk/opskrifter/opskrift.asp?kkid=1884&pos=1
, som jeg bestemt selv skal efterprøve snarest.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Jane

Dato : 29-08-03 18:21

Benedikte Brisson skrev i

> Det kan man da også. Der er en opskrift i en Karolinebog på et super
> hvidløgsbrød:

I er snart så hurtige og effektive her, at man skal passe på
at spørge i for god tid. Jeg sidder jo her og bliver så sulten
og det varer nogen tid før jeg får lokket en til at bage for
mig.

Mange tak for de hurtige svar!

Jane

Fra : finn

Dato : 29-08-03 18:13

Hvidløgsbrød

Antal:

Ingredienser:
4 stk. kuvertflûte
1 ds. hakkede flåede tomater
3spsk. olivenolie
knust hvidløg
tørret basilikum
tørret oregano
salt og peber

Fyld:

Fremgangsmåde:
Flûtene skæres på langs og lægges på en bageplade. Alle ingridienserne
blandes (de tørrede krydderier efter behag) og smøres på hvert enkelt flûte.
Derefter bages de i 5-8 minutter ved 200 grader

opskriften er fra www.bager-kim.dk

Fra : kim rasmussen

Dato : 29-08-03 18:32

Hej Jane

Prøv disse 2 brød :Det første er super lækkert og det andet er et
hvidløgsfranskbrød

50-100 gr soltørrede tomater
1-2 peberfrugter
1-2 fed hvidløg
1 tsk salt
1/2 dl olivenolie
50 gr gær
2 1/2 dl vand
125 gr grahamsmel (ca 2 dl )
Ca 375 gr hvedemel ( ca 6 1/2 dl )
Evt nødder ( valnødder, hasselnødder )

Skær tomaterne i stykker, befri peberfrugterne for kerner og del
i mindre stykker. Kom tomaterne, peberfrugterne og hvidløg i en blender
eller hak det hele meget fint.Bland det med olivenolien.

Rør gæren ud i vandet.

Tilsæt peberfrugtblandingen, salt og grahamsmel.

Bland hvedemelet i lidt efter lidt, til dejen har en god
konsistens. Ælt det hele godt.Hæver i 45 minutter.

Form dejen til et langt brød og lad det efterhæve i ca 15-30
minutter. Snit brødet og pensl med vand.

Bages på nederste rille i ovnen på 200 gr i ca 30 minutter.

-- ----------------------------------------------------------
Hvidløgsfranskbrød :

1 helt hvidløg ca 12 fed
2 3/4 dl mælk
450 gr mel
1 tsk salt
25 gr smeltet smør
15 gr gær
1/2 tsk sukker
1 pisket æg
Groft salt
Finthakket hvidløg efter behag
Eventuelt pinjekerner

Kog de upillede , adskilte hvidløgsfed i vand i 5 minutter, dryp
dem af og pil dem.

Hvidløgsfeddene simrer i mælken i 10-15 minutter til de er møre,
sigt salt og mel og lav en fordybning. Blend mælk og hvidløg og tilsæt det
smeltede smør.

Rør gær og sukker sammen og kom det i den lune hvidløgsmælk
sammen med det piskede æg og hæld i fordybningen.

Bland det hele sammen og ælt dejen til den er glat og blød.

Hæves i ca 1 time et lunt sted, hvorefter dejen formes til et
stort brød, der ridses parallelt og efterhæver i ca 15 minutter.

Drysses med groft salt og lidt finthakket hvidløg og bages på
230 gr i ca 30 minutter til brødet er gyldent og lyder hult , når man banker
i bunden.

Eventuelt lad hvidløgsfeddene være hele eller tilsæt 50 gr
svitsede pinjekerner, før den stilles til hævning.

Mvh
Kim Rasmussen

begin 666 transparent.gif
K1TE&.#EA`0`!`/ ``````/___R'Y! $```$`+ `````!``$```("3 $`.P``
`
end

Fra : Jane

Dato : 29-08-03 19:34

kim rasmussen skrev i <news:t6M3b.93034$GK.346@news2.bredband.com>:

> begin 666 transparent.gif
> Attachment decoded: transparent.gif
> `
> end

Opskrifterne lyder lækre. Hvad er din gif der for?

Jane