Ynglingskogebog!
Fra : Stinne og Rune

Dato : 26-08-03 18:01

Hejsa

Jeg vil lige høre hvilke kogebøger I bruger mest, hvad synes I der
kendetegner en god kogebog. Simpelthen hvilken/hvilke er Jeres favorit
kogebog??

Min egen er i øjeblikket Nigella Lawson "køkkenets gudinde", ikke bare er
det gode opskrifter, men jeg kan godt lide den måde hun skriver lidt til
hver opskrift. Jeg har også mange andre kogebøger og det varierer
selvfølgelig hvor meget jeg bruger hver enkelt, men den der er mest slidt er
faktisk en så "kedelig" som "god mad let at lave".

Mvh
Stinne

---

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-08-03 18:39

"Stinne og Rune" <Stinne-Rune slet det her@mail.tdcadsl.dk> writes:

> Jeg vil lige høre hvilke kogebøger I bruger mest, hvad synes I der
> kendetegner en god kogebog. Simpelthen hvilken/hvilke er Jeres favorit
> kogebog??

Frøken Jensens. Den er ikke til at leve uden. Jeg bruger en kogebog
til det mest elementere, altså når jeg ikke kan huske hvor længe en
hamburgerryg skal koge. Alt det andet kan jeg enten huske eller
improvisere mig frem til. Men Frøken Jensen hører altså hjemme i mit
køkken.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Kasper

Dato : 26-08-03 19:26

Hej

Jeg fandt en "gyldendals store kogebog" på et loppemarked (mangler dog lidt
sider )):) til en 20'er.. den er jeg dælme glad ved... men den er nok 15-20
år gammel, men det var dengang de kunne lave MAD
((:

den fås også i en ny udgave.. har set den (:

--
Mvh Kasper

Tjek Elektronik Chatten på -> http://www.angelfire.com/alt/elektronik/

Fra : Nette

Dato : 26-08-03 20:19

"Stinne og Rune" skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg vil lige høre hvilke kogebøger I bruger mest, hvad synes I der
> kendetegner en god kogebog. Simpelthen hvilken/hvilke er Jeres favorit
> kogebog??

Den røde kogebog fra Tørsleff, ligeledes bruger jeg den grønne, gule, hvide
og blå.
Jeg finder selv på en del, snupper da også ideer og inspiration fra hvad jeg
nu ser og læser, men grundopskrifterne bruger jeg enten der fra eller fra
min mor.

Nette

Fra : -V-

Dato : 26-08-03 20:35

Stinne og Rune wrote:
> Hejsa
> Simpelthen hvilken/hvilke er Jeres favorit
> kogebog??

1) Elisabeth Davids 'Italiensk Landkøkken'.

2) Frk Jensen's (fra 1945!!!!!)

3) Restaurationsindustriens 'Lærebog for kokke' (1964).

-V-

Fra : -V-

Dato : 26-08-03 20:37

Stinne og Rune wrote:

Rettelse: Auguste Escoffiers 'Store Kogebog' på en 2. plads.

-V-

Fra : Helle

Dato : 26-08-03 20:41

> [...]
er
> faktisk en så "kedelig" som "god mad let at lave".

Vi har en rigtig god en. Den hedder God Mad og er fra husholdnings og
ernæringsøkonom foreningen.

Mvh Helle

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 26-08-03 22:40

> Jeg vil lige høre hvilke kogebøger I bruger mest, hvad synes I der
> kendetegner en god kogebog. Simpelthen hvilken/hvilke er Jeres favorit
> kogebog??

Lev stærkt! af Steen Larsen, Ælle bælle frikadelle af Camilla Plum og Med
vinger til solens køkken af Kirsten Skaarup. Så mangler der en italiensk
kogebog, men jeg er uvidende på det punkt og surfer i reolen og på nettet -
hvis Sandra skulle beslutte sig for en opskriftsamling skal jeg gerne bære
neger.

Farvestrålende og uhøjtideligt sprog uden flueknepperi vigtigt. Ofte bruges
værket jo som inspiration, snarere end manual. Jeg har masser af
farvestrålende værker og grundkogebøger. Jeg bruger dem sjældent.

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 27-08-03 07:14

det hedder "være" ikke "bære"

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 27-08-03 08:48

Abildgaard 3140 <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev:

> [...]
> reolen og på nettet - hvis Sandra skulle beslutte sig for en
> opskriftsamling skal jeg gerne bære neger.

"Brødrene Haarders italienske køkken" er en helt fin italiensk kogebog. Lige
til at gå til og krydret med deres egne holdninger og anekdoter fra
køkkenet.

Mark

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 27-08-03 16:35

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote in message
> [...]
nettet -
> hvis Sandra skulle beslutte sig for en opskriftsamling skal jeg gerne bære

Jeg er helt rød i ansigt!!!

> [...]
> værket jo som inspiration, snarere end manual. Jeg har masser af
> farvestrålende værker og grundkogebøger. Jeg bruger dem sjældent.

Ja... og dog... HVIS den skal være rigtig rigtigt, så bruger jeg "THE
Book" - Pellegrino Artusi.
En skam at den ikke er oversat, foran ham skal alle tv kokke pakke sammen,
med alt (manglende) respekt for de diverse Nigella, Jamie, Anne Larsen (kok?
sagde jeg kok?).
Jeg har været utrolig glad for "Floyd on Spain", især som læsestof, den er
spækket med morsomme anedokter, og han skriver som jeg ville gøre det: "pop
in to egg yolks".

Ellers prøver jeg en gang noget fra Bogen og næste gang improviserer med
hvad jeg har hjemme. Det er mest af tiden, det ender sådan, med daglig
madlavning / "tøm køleskabet".

Sandra

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 29-08-03 01:49

scripsit "Mrs Krabappel"

> Jeg er helt rød i ansigt!!!
> . . .
> HVIS den skal være rigtig rigtigt, så bruger jeg "THE
> Book" - Pellegrino Artusi.
> . . . En skam at den ikke er oversat

Jaeh, det bliver et fint farvespil, men havde jeg vidst du var SÅ beskeden,
såeh havde jeg nok flirtet lidt mere bænkevarmeragtigt.

Artusi har du nævnt før, men selv hvis det skulle lykkes mig at pudse min
latin op vil det næppe række til de risottoer, jeg hemmeligt drømmer om,
inden rødvin og grammatik får bugt med mig - hemmeligt betyder: det bliver
mellem os!

Jeg ender nok med brd. Haarder . . . med mindre Mrs Krabappel kommer ud af
skabet?

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 29-08-03 09:57

> [...]
> inden rødvin og grammatik får bugt med mig - hemmeligt betyder: det bliver

eh, eh, "in vino veritas"
Lige som Frk Jensen er Artusis bog skrevet med sprog og målestok fra 1800 og
i den nye udgave er sproget NÆSTEN tilpasset vores tid, selv os italienere
ikke kan altid forstår ham ved første læsning... don't worry!
For at ikke tale om ingredienser som er umilige at finde eller decideret
forbudt (fx truede fuglearter!)

> Jeg ender nok med brd. Haarder . . . med mindre Mrs Krabappel kommer ud af
> skabet?

Jeg har for nogle år siden foreslået at lave - i stil med de italienske NG -
en "generalforsamling" hvor vi selvfølgelig laver mad og underholder
hinanden, og du kan forestille dig den store tilmelding...
Det blev til at Stefano (en anden NG-forbigående italienere) og hans familie
inviterede hos dem, et sted omkring Løgstør, vi spiste dansk julefrokost og
italiensk panettone og moscato!
Skulle vi prøve igen med generalforsamlingen, nu at vi sørme har en
Storbæltsbro!

Sandra

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 02-09-03 18:05

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev
> [...]
og
> italiensk panettone og moscato!
> Skulle vi prøve igen med generalforsamlingen, nu at vi sørme har en

Jeg synes, dit forslag er lidt skræmmende.

Som det er nu, kan jeg frit vælge at visualisere dig som sukkersøde Juliette
Binoche fra Chokolat eller Elin Reimer (Laura) fra Matador.

Hver ting til sin tid . . .

Et møde i det virkelige liv ville stjæle illusionerne!

--
vh ¸.·´¯)

Fra : Splinten

Dato : 02-09-03 18:22

"Torben Abilgaard" <toa@fjernezbt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hver ting til sin tid . . .
>
> Et møde i det virkelige liv ville stjæle illusionerne!

Puha.... ja godt du resolut fik DEN sag på plads.
Uha-da-da..... tænk hvis hvis man skulle ud i det virkelige liv og møde
rigtige mennesker.

Bliv du bare siddende bag din computer og puds dine briller mens du venter
på pizzabudet.

splinten
-som ville nyde at spise i Sandras selskab

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 02-09-03 19:02

"Splinten" <nomail@sorry.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> på pizzabudet.
>
> splinten
> -som ville nyde at spise i Sandras selskab

Øeh? Jeg prøvede bare at vise, at Sandra har en meget høj placering et sted
i mit hemmelige univers. Snup en valium.

--
vh ¸.·´¯)

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 08-09-03 16:06

"Torben Abilgaard" <toa@fjernezbt.dk> wrote in message
> Som det er nu, kan jeg frit vælge at visualisere dig som sukkersøde
Juliette
> Binoche fra Chokolat eller Elin Reimer (Laura) fra Matador.

Jeg går for en Binoche med 1m lang hår og samme grådighed for chokoladen
Hun reklamerer Ferrero Rocher i Italien, hi hi.

> Et møde i det virkelige liv ville stjæle illusionerne!

Især efter du har hørt mig bande på mere end et sprog... "f**k den ovn er
varm!", og sådan såcker.

-----anmeldelser fra det danske land-----
Fanø mejeriet - endelig et alternativ til Arla!!! Meg lækre hjemmelavede
oste - også en meget modnet fårost - og smør, udover mælkeprodukter. I
Norby. Hvis jeg boede i Esbjerg ville jeg tage færgen derude hver uge for at
proviantere!

Jeg har lige været i Skagen, for første gang. Meget idyllisk osv. og: Der er
en fantastisk slagter, "Slagter Munch", der laver et utal af pølser og -
tatatataaaa - skinke!!! Jeg har prøvesmagt den inden køb, den er utrolig
lækker.
Jeg kom hjem med en 5-6 "klumper" / pølser, bl.a. en røget lammekølle
"filet".
De har masser af dyre lækkerier, fx pasta og sauce fra "Cipriani", Læsø salt
(jeg gav 48 Kr for 1/4 kg!!!), udsøgte viner etc. - jeg spottede fx en
Cumaro og Pelago ("world's best wine" iflg. Wine Spectator eller sådan
noget).

Værd at nævne at restauranten "Alfredo" er mærket med "ARI" (associazione
ristoratori italiani), kokken er fra Sicilien, og deres havkat filet med
tomat (+kapers) sauce er absolut besøgs værd, der er også en sjat god
olivenolie på grøntsagerne (meeeget vigtig detalje!). Husets vin - Soave -
er også OK.

Sandra

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 09-09-03 10:19

scripsit "Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk>
> [...]

> Hun reklamerer Ferrero Rocher i Italien, hi hi.

> Især efter du har hørt mig bande på mere end et sprog... "f**k den ovn er

Og så slår du hårdt som en damphammer, hvis en forsigtig lille fyr skulle
gramse på 'laderne, og smælder som en senioreksercitssergeant, hvis samme
forsagte køkkensvend skulle slippe et enkelt raaahsgu!

Jeg synes, jeg kender modellen ;D

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Erling Hansen

Dato : 26-08-03 23:39

> [...]

> selvfølgelig hvor meget jeg bruger hver enkelt, men den der er mest slidt er
> faktisk en så "kedelig" som "god mad let at lave".

Hej.
Den absolutte favorit er 'Den danske mad' af Girly Skodshøj, fra 1956.
Fra dengang mad skulle laves af hensyn til smagen. Helt down to earth,
og smækfuld af gode ideer hvis man nu tilfældigvis står med en dusk
grønkål og en skank.
Nummer to er 'Det Venezianske køkken' af Francesco Vitagliano - mange
dejlige 'recepter' og gode baggrundshistorier.
--
Med venlig hilsen Erling Hansen

http://www.erlinghansen.dk/

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 27-08-03 08:51

Stinne og Rune <Stinne-Rune slet det her@mail.tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> det varierer selvfølgelig hvor meget jeg bruger hver enkelt, men den
> der er mest slidt er faktisk en så "kedelig" som "god mad let at

Jeg må indrømme at Karolines kogebøger bliver brugt mest her i huset. De er
slidte, men nuomstunder udskriver vi opskrifterne fra karolines.dk. De er
nemmere at finde der, fremfor at stå hovedet i hæfterne for at finde det.

Mark

Fra : Nette

Dato : 27-08-03 09:53

"Mark Thomas Gazel" skrev i en meddelelse
> [...]

Gud ja, dem havde jeg helt glemt. Dem bruger jeg også.

Nette

Fra : Mimi

Dato : 27-08-03 09:47

"Stinne og Rune" <Stinne-Rune slet det her@mail.tdcadsl.dk> wrote
[SNIP]
> men den der er mest slidt er faktisk en så "kedelig" som "god mad let at
lave".

Kedelig? Næh, det er en klassiker, er det! Ved du i øvrigt, at det er Mads
Stage, der har lavet illustrationerne? Min er absolut også slidt, har lidt
indtørrede madstænk hist og pist og en løs ryg, fordi den er faldet på
gulvet en dag i kampens hede*G*. Jeg fik min af min mor, da jeg flyttede
hjemmefra for 10 år siden - det samme har alle mine søskende fået. Så var
hun sikker på, vi selv ku' finde ud af det med at lave frikadeller,
flæskesteg og stegt flæsk med persillesovs.
Efterfølgende har jeg selv købt en masse eksotiske kogebøger - indisk,
græsk, italiensk, kinesisk, mexicansk, fransk, thai, vietnamesisk etc. - og
temabøger - bagebog, dessertbog, chokoladebog, pastabog, kyllingebog etc.
Og de er allesammen gode til hver deres ting.
Skulle jeg alligevel mangle en opskrift - eller være utilfreds med den jeg
finder i en af kogebøgerne - så er Google min allerbedste kogebog!
Mimi

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 27-08-03 10:00

Stinne og Rune wrote:

> Hejsa
>
> Jeg vil lige høre hvilke kogebøger I bruger mest, hvad synes I
> der kendetegner en god kogebog. Simpelthen hvilken/hvilke er
> Jeres favorit kogebog??

Min favoritliste, komplet med forfatter, forlag og ISBN - så
skulle de være til at finde, hvis ellers nogen skulle føle sig
fristet til det

1) The Essential Pasta Cookbook
Forfatter ikke angivet
Opr. Murdoch Books 1996
Min udg. Könemann Verlagsgesellschaft 1998
ISBN 3-8290-0432-x

2) Kvinderne ud af køkkenet!
Als, Roald
Gyldendal 1999 (4. udgave, 1. oplag)
ISBN 87-00-39844-6

3) Go'Natmad
Mendelsohn, Anne
Forlaget Erantis 1992
ISBN 87-98-25503-7

4) Essential Mexican Cookery
Forfatter ikke angivet
Chancellor Press 1994
ISBN 1-85152-663-3

Jeg bruger mest kogebøgerne til at finde inspiration, og til at
opdage råvarekombinationer jeg ikke selv havde tænkt over. Jeg
har såmænd også frk. Jensen, men det er nærmest hurtigere at
ringe til min søster (der i 80'erne og 90'erne arbejdede som
kok, men sidenhen slog et smut omkring Københavns universitet)
end at slå noget op i den...

Alle de nævnte kogebøger, men i særdeleshed "Kvinderne ud af
køkkenet!", er i øvrigt glimrende læsestof til en regnfuld
efterårsaften - en kop varm the/kakao/kaffe på bordet, og en
spindende kat på skødet, og så ellers ren hyggelæsning

Go'Natmad er rar at have i huset når der pludselig dukker gæster
op, og tiden til madlavning er knap.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu med eget domæne.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 27-08-03 14:47

Thomas Alexander Frederiksen wrote:

> Min favoritliste, komplet med forfatter, forlag og ISBN - så
> skulle de være til at finde, hvis ellers nogen skulle føle sig
> fristet til det
<snip>

Søreme om jeg ikke glemte en af de bedre i den ældre ende af
skalaen (ældre = udgivet før jeg kom til verden i 1979):

5) Løg
Jensen, Thea Bank
Borgen 1975
ISBN 87-418-3519-0

En dejlig kogebog, med 105 forskellige opskrifter på retter hvor
løg, i en eller anden form, er blandt de bærende ingredienser -
har man den på hylden, kommer man aldrig til at stå med et løg,
man ikke aner hvad man skal stille op med

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu med eget domæne.

Fra : Padmé Amidala

Dato : 27-08-03 10:47

Min sushi kogebog!!
Derudover Jamie Olivers samlede værker og naturligvis diverse madsites..

VH
Padmé Amidala

Fra : Peter Westh

Dato : 27-08-03 11:53

> [...]
>
> Jeg vil lige høre hvilke kogebøger I bruger mest, hvad synes I der
> kendetegner en god kogebog. Simpelthen hvilken/hvilke er Jeres favorit

Jeg bruger kogebøger til flere ting - nogle til at læse af interesse,
nogle til at stå på hylden til lejlighedsvise opslag, nogle som jeg
rent faktisk laver mad efter.

I sidste kategori er mine favoritter nok:

"Eastern Vegetarian Cooking" af Madhur Jaffrey

"A New Book of Middle Eastern Food" og "A book of jewish food" af
Claudia Roden

"Italian Food" af Elizabeth David (resten af hendes bøger er i min
første kategori)

"Ælle bælle frikadelle" af Camilla Plum ligger lige på vippen.
Generelt synes jeg hendes bøger er bedre at læse end at lave mad
efter. Mange af retterne er også lige fede nok efter min smag. Men det
er meget muligt, at den kommer mere i brug, når min datter begynder at
kunne tygge sin mad.

En anden "Bobler" er "Spis Igennem" af Claus Meyer og Arne Astrup.

Jeg har også kogebøger, som alene tjener til skræk og advarsel om,
hvor kedelig mad kan blive; En gammel en betitlet "Nutidsmad", som jeg
har arvet fra min mormor. Frøken Jensen falder i samme kategori.
Derimod er jeg vældig glad for Madam Mangor om Laura Adelers
"Illustreret kogebog for land og by", men mest til hyggelæsning.

MVH

Peter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-08-03 19:56

Stinne og Rune wrote:
[snip]

Min favorit:
Lademanns madleksikon, som jeg har fået forende i en fjern fortid.

Teksten er stort set noget lort - men den er fremragende som alfabetisk
arkiv til mine hundredevis af udklip og løse opskrifter.
Ellers: Google

vh
Jan

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-08-03 12:27

Stinne og Rune wrote:
> Hejsa
>
> Jeg vil lige høre hvilke kogebøger I bruger mest, hvad synes I der
> kendetegner en god kogebog. Simpelthen hvilken/hvilke er Jeres favorit
> kogebog??

Tjah kan man undvære Glæsels "Brug låget når du griller" ? Jeg tror det ikke
:)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 29-08-03 19:33

Stinne og Rune wrote:
> Hejsa

Frøken Jensens.

Til din orientering: Der er ret stor forskel på yngling og yndling.!!
(Jeg ved ikke om du har fået kommentaren før. Udfra de indlæg jeg har
læst i tråden, har du ikke.)

Jeg VED at det ikke er pænt at kommentere stavefejl. Men denne er vist
en klassiker...

FUT: dk.kultur.sprog.

Mvh. Jørgen

Fra : Eskil Grønbek

Dato : 29-08-03 20:54

"Stinne og Rune" <Stinne-Rune slet det her@mail.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f4b925c$0$32460$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Højt hævet over alle andre i et skær af den hellige ild ligger:

Antonio Carluccio
"En invitation til det italienske køkken"
ISBN 87-00-56053-7
Gyldendal

Kan varmt anbefales,

Ellers Jamie´s bøger.

mvh

Eskil Grønbek

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 29-08-03 23:18

Eskil Grønbek wrote:

> "Stinne og Rune" <Stinne-Rune slet det her@mail.tdcadsl.dk>
> skrev i en meddelelse
>

> Højt hævet over alle andre i et skær af den hellige ild ligger:
>
> Antonio Carluccio
<snip>

Med Carluccio er titlen vist ligegyldig - jeg ærger mig fortsat
over aldrig at have fået købt noget han har skrevet[1]...

[1] Jeg ved godt det ikke er for sent endnu :)
--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu med eget domæne.

Fra : Eskil Grønbek

Dato : 30-08-03 13:35

"Thomas Alexander Frederiksen" <usenet@arkolog.dk> skrev i en meddelelse

> Med Carluccio er titlen vist ligegyldig - jeg ærger mig fortsat
> over aldrig at have fået købt noget han har skrevet[1]...
>
> [1] Jeg ved godt det ikke er for sent endnu :)
> --

Ikke helt.

Brugsen har solgt en af hans kogebøger til 100 kr. (jeg mener det var der
omkring). Den virkede lidt "tynd", i forhold til den jeg omtaler.

mvh

Eskil

Fra : Gazi

Dato : 30-08-03 18:19

"Stinne og Rune" skrev d. 26-08-03 18:01 dette indlæg :
> [...]
slidt er
> faktisk en så "kedelig" som "god mad let at lave".

Jeg er vild med Jamie Oliver, Nigella Lawson, Camilla Plum. Ja jeg er
faktisk tosset med kogebøger, har et arsenal og kan ikke lade være at
købe nye. Jeg har også "god mad let at lave", som også er slidt. Jeg
syntes det er rart, at have bøger med lidt gammeldags mad og så nye, så
man kan variere som man er i humør til. Jeg syntes at en god kogebog, er
en som frister en, men alligevel ikke retter der tager alverdens tid.
Retter som man kan blive inspireret af og hvor man selv kan udskifte med
hvad man nu kan lide.
For øjeblikket er det thaimad jeg er vild med.

Mvh Gazi

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Fabritius

Dato : 30-08-03 18:50

> [...]

er
> faktisk en så "kedelig" som "god mad let at lave".

Du er ikke ene om, at være glad for God mad let at lave. Den var min favorit
da jeg boede hjemme, men jeg måtte ikke få den med da jeg flyttede, så idag
mangler jeg en god kogebog. Ud over den er Frk. Jensens selvfølgelig også en
klassiker

--
/Claus Fabritius
Going in circles in a Hachi-Roku

Fra : Mads Toftum

Dato : 21-09-03 13:50

On Tue, 26 Aug 2003 19:00:39 +0200, Stinne og Rune <> wrote:
> Jeg vil lige høre hvilke kogebøger I bruger mest, hvad synes I der
> kendetegner en god kogebog. Simpelthen hvilken/hvilke er Jeres favorit
> kogebog??

Ud af en samling der sniger sig op imod 200 så skifter det med
favoritterne en smule fra tid til anden. Men et par af dem der
bliver læst igen og igen er:

Fra den historiske side:
Escoffier og Ali Bab og så en gammel slidt udgave af Suhrs Mad.

Fra den "tekniske" side:
The Professional Pastry Chef - Bo Friberg
Complete Techniques - Jacques Pepin
Kokkebogen
Sauces - James Peterson

Andet:
Fem Kokkehuer
Larousse Gastronomique
On Food and Cooking - Harold McGee
Culinary Artistry - Dornenburg & Page
The Soul of a Chef: The Journey Toward Perfection - Ruhlmann

Og helt sikkert en flok andre jeg har glemt.

vh

Mads Toftum
--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall