Mad med Nigella - "sund" friturestegning
Fra : Maria

Dato : 25-08-03 10:50

Hejsa,
sad og så Mad med Nigella på DR2 forleden, hvor hun bla. friturestegte nogle
kyllingelår. Hun siger at man ikke skulle blive forskrækket over alt det
fedt (en hel pakke margarine) hun brugte for det var alligevel sundere end
at stege dem alm. fordi de på den måde ikke optager så meget fedt (eller
noget i den stil).
Det snakker jeg så med nogle venner om og straks er der en diskussion igang
om det nu også kan passe eller om Nigella er helt forkert på den.
Nogle der kan be- eller afkræfte - gerne med forklaring?

MVH Maria

Fra : Kasper

Dato : 25-08-03 13:47

Hey...

Jeg ved ikke om det er sandt, men har bare en teori om, hvis det er rigtigt
varms så lukker kødets porer sig, ligesom man helst skal stege en kotelet
med stærk varme på begge sider først, for at holde på saften... og så skrue
ned når det yderste lag er "lukket"...

--
Mvh Kasper

Tjek Elektronik Chatten på -> http://www.angelfire.com/alt/elektronik/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-08-03 16:38

"Maria" <maria@REMOVEelvis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at stege dem alm. fordi de på den måde ikke optager så meget fedt (eller

Er du sikker på, at hun har brugt MARGARINE..... ???
I givet fald vil jeg mene, at den er gal.
Margarine er et usundt og hæsligt industriprodukt, som ikke burde findes i
noget køkken.

http://www.fi.dk/mad/sundmad/fedtstoffer/fedt_og_olier/margarine/

Friturestegning bør foretages i olie, der tåler høje temperaturer. Mig
bekendt dur margarine ikke til formålet.

Det skal derimod nok passe, at den høje varme lukket kødet, så det ikke
optaget fedt. Det lukker i hvert fald for udsivning af saft fra frikadeller,
som faktisk bliver bedst, når de steges i friture.

Og i øvrigt harmonerer det meget fint med de undersøgelser der er foretaget
af, hvor meget fedtstof kød optager ved stegning. Det har vist sig, at det
er uden betydning, hvor meget fedt der er på panden, når der steges.

http://www.altomkost.dk/madtildig/ikoekkenet/Koge_stege_grille/Stegningogfedtstof/forside.htm

http://www.foedevaredirektoratet.dk/fdir/publications/2002001/rapport.doc

Mvh. Lisbeth

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 25-08-03 18:33

Således skrev "Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> i
dk.kultur.mad+drikke Mon, 25 Aug 2003 17:37:39 +0200:

>Er du sikker på, at hun har brugt MARGARINE..... ???

Opskriften på
<http://dr.dk/nigella/opskrifter9.htm#KYLLING PÅ SYDSTATSVIS>

siger:

>500 gram vegetabilsk fedt til friturestegning

Knud

--
"The earthling has stolen the space modulator!"
-- Marvin The Martian

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-08-03 22:53

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Opskriften på
> <http://dr.dk/nigella/opskrifter9.htm#KYLLING PÅ SYDSTATSVIS>
>
> siger:

Soyaolie er velegnet til friturestegning fordi den har et højt rygepunkt ...
den kan tåle den høje temperatur, hvilket ikke alle olier kan.

Olivenolie begynder eksempelvis at miste smag ved omkring 70 grader.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Westh

Dato : 26-08-03 08:47

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message news:<3f4a2f04> Er du sikker på, at hun har brugt MARGARINE..... ???

Hun brugte en pakke vegetabilsk fedt, et produkt vi ikke har helt
magen til herhjemme - det nærmeste vi har er vel palmin, men Nigellas
var altså gult ligesom vores margarine.

Jeg tror man med ret stor sikkerhed kan sige, at det er en myte, at
friturestegt mad er mindre fed en pandestegt - især da, når maden
dobbeltpaneres, som NL gjorde. Men det er vistnok rigtigt, at
friturestegning ved tilpas temperatur er mindre fed, end hvis olien
ikke er varm nok. Det er sikkert også rigtigt, at temperaturen er
lettere at styre ved friturestegning. Så man kan godt forestille sig,
at det kunne lykkes NL at få sine kyllingelår til at suge mwere fedt
på en stegepande.

MVH

Peter

Fra : Maria

Dato : 26-08-03 10:24

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse > Hun brugte en
pakke vegetabilsk fedt, et produkt vi ikke har helt
> magen til herhjemme - det nærmeste vi har er vel palmin, men Nigellas
> var altså gult ligesom vores margarine.

Tak for svarene. Det var selvfølgelig ikke margarine men fedt. Jeg må ikke
have hørt/set ordenligt efter lige i det øjeblik
Lader svarene gå videre og se om det stopper diskutionen.
MVH Maria

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-08-03 21:09

[Lisbeth Jacobsen | Mon, 25 Aug 2003 17:37:39 +0200]

>Margarine er et usundt og hæsligt industriprodukt, som ikke burde findes i
>noget køkken.

Hmmm... sikke noget; jeg sidder her og smiler venligt og sender dig en
varm tanke

Men ja, margarine var en forfærdelig ting der opstod under krigen som en
slags smørerstatning - og det er imponerende at det lykkeded
fabrikanterne at få folk til at bruge skidtet stadigvæk.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Jørgen Hess

Dato : 26-08-03 22:06

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse > Men ja,
> [...]
> slags smørerstatning - og det er imponerende at det lykkeded
> fabrikanterne at få folk til at bruge skidtet stadigvæk.

Ja, bare vi husker hvilken krig vi taler om. Det var Napoleon der
ønskede at få erstartningsprodukter (herunder roesukker) i forbindelse
med englændernes blokade af fastlandet.

Mener faktisk at det under 2. verdenskrig var sværere at få margarine
end smør. Al animalsk fedt blev brugt, og der kunne ikke importeres
vegetabilske fedtstoffer. Hønsefedt gik i bagning, svinefedt direkte
til forbrug, oksefedt (talg/klarét) til forbrug og fremstilling af
sæbe. Der var ikke overskud af fedtstoffer til at lave margarine. Det
var før krigen i trediverne at de rige kunne spise smør og de fattige
nøjes med margarine.
mvh
Jørgen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-08-03 15:48

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, bare vi husker hvilken krig vi taler om. Det var Napoleon der
> ønskede at få erstartningsprodukter (herunder roesukker) i forbindelse
> med englændernes blokade af fastlandet.

Fundet på nettet:

"Den videnskabsinteresserede, franske kejser, Napoleon III, besluttede, at
der skulle gøres noget, bl.a. for at afhjælpe den alvorlige mangel på smør.
I 1867 gav han kemikeren Mège-Mouriés den opgave at fremstille et nyt
fedtprodukt til erstatning for det dyre smør."

Der står meget mere margarinehistorie på denne side:
http://www.mifu.dk/mifu.nsf/0/a06e9805b48efe7bc125692f0040bb3a?OpenDocument

Mvh. Lisbeth