Tilsætningsstoffer i snegle fra Bilka.
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-08-03 08:55

Hej NGs.

I går var vi i Bilka (Tilst) og købte bla. 4 hjemmebagte snegle i aluforme.
De var bagt i deres bageriafd samme dag.
De ser fine ud, er dog ikke smagt endnu. Det der dog undrer mig er mængden
af tilsætningsstoffer (e-numre).

Jeg ved godt at nogle af tilsætningsstofferne er naturlige, men mængden
overraskede mig nu meget:

E160e Beta-apo-8´-carotenal.
E170 Calciumcarbonat
E263 Calciumacetat
E300 L-ascorbinsyre. Vitamin C.
E322 Lecithin
E330 Citronsyre
E401 Natriumalginat
E405 1,2-propylenglycolaginat.
E451 Pentanatriumtriphosphat. Pentakaliumtriphosphat.
E471 Mono- og diglycerider af fedtsyrer.
E472e Mono- og diglycerider af diacetylvinsyreestere.
E475 Polyglycerolestere af fedtsyrer.
E516 Calciumsulfat
E1414 Acetyleret distivelsephosphat.

Er det normalt ?
Kan jeg finde en lige så lang liste i sneglene fra min lokale Guldbager ?

Måske burde man købe aktiver i Danisco Cultor ?

FUT: dk.kultur.mad+drikke

--
mvh/rg. Christian

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-08-03 09:17

In an article of 25 Aug 2003 Christian B. Andresen wrote:

> Er det normalt ?
> Kan jeg finde en lige så lang liste i sneglene fra min lokale Guldbager ?

Ja, det tror jeg, du ville finde.

Mon ikke det er en samling af alle tilsætningsstofferne fra de enkelte
ingredienser. Et hurtigt kig på melet i mit skab og margarinen i mit
køleskab afslører E300 for melet og E322, E475 og E479 for margarinen.
Og der jo nok mere end blot mel og margarine i sneglene.

--
Uffe Holst

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-08-03 09:19

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote in message

> Ja, det tror jeg, du ville finde.

OK.

> [...]
> køleskab afslører E300 for melet og E322, E475 og E479 for margarinen.
> Og der jo nok mere end blot mel og margarine i sneglene.

Jo, selvfølgelig er det det. Det er både dej, creme, glasur etc.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-08-03 09:33

> Jo, selvfølgelig er det det. Det er både dej, creme, glasur etc.

Og derved sikkert en række yderligere E-numre fra disse grundingredienser.
Men den stribe E-numre, du opremsede, lød godt nok lidt voldsom.
--
Uffe Holst

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-08-03 09:35

> Og derved sikkert en række yderligere E-numre fra disse grundingredienser.
> Men den stribe E-numre, du opremsede, lød godt nok lidt voldsom.

Ja, men den er god nok. Nogle stoffer gik igen i f.eks. dej og creme.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Rasmus

Dato : 25-08-03 16:25

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
> [...]
> E471 Mono- og diglycerider af fedtsyrer.
> E472e Mono- og diglycerider af diacetylvinsyreestere.

Hvis man kigger på http://www.e-nummer.dk som du sikkert har gjort kan du
også se at kun et af stofferne er i kategorien "vær på vagt"

....så umiddelbart vil jeg mene sneglene er uskadelige, i modsætning til
diverse sodavand/læsekdrikke som indeholder kunstige sødemidler, de er
næsten alle sammen mærket "Undgå stoffet" inde på E-nummer guiden

mvh
Rasmus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-08-03 07:34

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> diverse sodavand/læsekdrikke som indeholder kunstige sødemidler, de er
> næsten alle sammen mærket "Undgå stoffet" inde på E-nummer guiden

Jeg er heller ikke i tvivl om at sneglene er uskadelige (de feder måske, men
det behøver jeg ikke tænke på).
Jeg var bare overrasket over længden af listen og kunne godt tænke mig at
vide om det også galdt snegle fra en "rigtig" bager.
Man får jo ikke samme varedeklaration (selv om man sikkert godt kan) hos en
"rigtig" bager når man køber 2 molbosnegle

--
mvh/rg. Christian

Fra : root

Dato : 25-08-03 17:33

In article <3f49c0d8$0$83045$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Christian B. Andresen wrote:
> [...]
>
> Er det normalt ?
> Kan jeg finde en lige så lang liste i sneglene fra min lokale Guldbager ?

Sandsynligvis. Det kan bare være guldbageren ikke skriver det på.
E471+475 er vel i alt der indeholder fedt.
E401 fortykningsmiddel. Naturligt forekommende i bl.a. tang

Det meste af det ser da meget normalt ud.

Fra : Jane

Dato : 25-08-03 21:01

Christian B. Andresen skrev i

> Er det normalt ?

Mange af tingene på listen lignede noget fra en margarine
pakke, så mon ikke det betyder bageren har brugt margarine
i opskriften men når han/hun skal skrive en liste skal
der medtages alt det som er i margarinen fordi man ikke
bare kan skrive "margarine" på som ingrediens.

> Kan jeg finde en lige så lang liste i sneglene fra min lokale
> Guldbager ?

Bruger de margarine? Hvis de bruger "hjemmekærnet" smør
kan du nok udskifte en del af ovenstående e-numre med "mælk".

Jane

Fra : Neslin

Dato : 25-08-03 23:00

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev :
> Jeg ved godt at nogle af tilsætningsstofferne er naturlige, men
mængden
> overraskede mig nu meget:
> Er det normalt ?

Ja, jo flere produkter jo større indtjening!

> Kan jeg finde en lige så lang liste i sneglene fra min lokale
Guldbager ?

Næppe hvis han økobager

> Måske burde man købe aktiver i Danisco Cultor ?

Ja, så vil du være sikker på golf og lange rejser. Men gem lidt af
aktiverne til indvestering i Falk Group 4, som forventer stigende
indtjening og potentialer ved deres arangementer i det givtige
Amerikanske fængselsvæsen. Du kan selvfølgelig også, som mange andre
eventyrlystne investere i Carlsberg International, som nu efter
kriminaliseringen af kulturarven ved marijuanabrug i Nepal og Indien,
har stor fremgang med herlige agressive markedsføringer og hjemtagning
af lekvide midler til den danske velfærd. Jo, muglighederne er mage for
os indvesteringslystne øldrikkende pensionsopspare i det rige nord.
Bon appetit
Velbekomme
--
MVH :)
Michael

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-08-03 21:06

[Christian B. Andresen | Mon, 25 Aug 2003 09:55:03 +0200]

>Er det normalt ?
>Kan jeg finde en lige så lang liste i sneglene fra min lokale Guldbager ?

Det kommer an på hvor "håndværksmæssig" din lokale bager er.

Mængden af numrer passer nemlig udemærket overens med at der er brugt
færdigdej, færdigremonce, færdigcreme o.l.

Selvom han lavede det hele selv, ville nogle få af numrene være svære at
undgå, f.eks. er der tilsat ascorbinsyre til det mel bageren køber hos
Credin, men listen ville være langt mere rimelig og uskadelig hvis din
""håndværksbager"" var en ægte håndværksbager...

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-08-03 06:42

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message
> [Christian B. Andresen | Mon, 25 Aug 2003 09:55:03 +0200]

> Det kommer an på hvor "håndværksmæssig" din lokale bager er.

Gør det ?
Jeg troede at bagere brugte færdigblandede melblandinger.

> [...]
> Credin, men listen ville være langt mere rimelig og uskadelig hvis din
> ""håndværksbager"" var en ægte håndværksbager...

OK, tak det var det jeg også selv troede.

Mon ikke man ville kunne få en sådan liste hos sin håndværksbager ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Nette

Dato : 27-08-03 07:44

"Christian B. Andresen" skrev i en meddelelse
> Jeg troede at bagere brugte færdigblandede melblandinger.

Spøger du, eller er det et seriøst spørgsmål??
Der er mange skrøner f.eks. den der med at trøffeldejen er skrabet op fra
gulvet. Der er også mange med at bagere bruger færdigmel. Det er der også
mange, der gør, men der er heldigvis da også en hel del, som har fået øje på
det gode gamle brød, og som går ind for at sætte kerner i blød/afveje det
hele selv hver dag.
Til manges store overraskelse, findes der også økologiske bagere, som bruger
færdigmel. Så fordi en bager er økologisk, er det ingen garanti for, at der
ikke er brugt færdige produkter. Det er en "falsk tryghed".

> Mon ikke man ville kunne få en sådan liste hos sin håndværksbager ?

Da jeg havde bageri, havde jeg i hvert fald ikke tid, til at stå og nærlæse
div. E-numre til alt mit brød, bare fordi en enkelt kunde, var intresseret i
det. Jeg ville hellere prioriterer tiden anderledes, bruge den på noget, der
virkelig var salg i, og så miste den enkelte kunde. Men måske kan du være
heldig?

Nette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-08-03 08:15

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> "Christian B. Andresen" skrev i en meddelelse
>
> Spøger du, eller er det et seriøst spørgsmål??

Det er et seriøst spørgsmål. Som du jo selv bekræfter her under.

> [...]

der
> virkelig var salg i, og så miste den enkelte kunde. Men måske kan du være

En sådan liste skal jo kun nærlæses og lave en gang pr. produkt.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Søren Brix

Dato : 01-09-03 16:52

Subject: Re: Tilsætningsstoffer i snegle fra Bilka.

> Mængden af numrer passer nemlig udemærket overens med at der er brugt
> færdigdej, færdigremonce, færdigcreme o.l.

-Hvor ved du fra at det er færdig dej, remonce og creme de bruger

jeg ved at bilka´s dej er lavet fra bunden uden "mærkelige"
tilsætningsstoffer som en hver anden up to date bager vil have brugt..

remoncen laver vi også selv margarine, sukker+sirup og intet andet (altså
ikke gammel wienerbrød og kager som den lille "Guld og Øko" bager nogen
gange gør

Cremmen ja det er et mix-produkt tilsæt vand og piskes. jeg har endnu ikke
oplevet en bager der koger sin egen crem op fra bunden af

> [...]
> Credin, men listen ville være langt mere rimelig og uskadelig hvis din
> ""håndværksbager"" var en ægte håndværksbager..

det er ikke kun det mel du køber ved Credin der er til sat ascorbinsyre det
er alt mel du køber da (og så ved du selvfølgelig også godt hvorfor det er
tilsat....)

også er det iøvrigt træls at den danske bager alttid skal rakkes ned på,
nejnej det meget nemmere at købe sit brød på en tankstation hvor det er en
maskine der spyttter det ud, også er det jo åååhhh så billigt, det er da
også for dårligt at den danske Håndværks bager skal have løn.........så man
hører tit kunder sige for 20 kr kan jeg selv bage 10 franskbrød,,jaja prøv
så lige at regne en timeløn på 130 kr i time´n oven i + husleje osv..

mvh

Søren Brix

Fra : Nette

Dato : 01-09-03 17:49

"Søren Brix" skrev i en meddelelse news:bivq0b$g7j$1@sunsite.dk...
> jeg ved at bilka´s dej er lavet fra bunden uden "mærkelige"
> tilsætningsstoffer som en hver anden up to date bager vil have brugt..

Hmm. måske kan de bruger wienermel, hvis det da stadig findes. Eller måske
er der noget "frost" eller lignende i det. - Jeg går her ud fra, de har
fryse/raskeskabe ligesom hovedparten af alle andre bagere.

> remoncen laver vi også selv margarine, sukker+sirup og intet andet (altså
> ikke gammel wienerbrød og kager som den lille "Guld og Øko" bager nogen
> gange gør

Hvad med borgmestermassen? Måske kan der være noget i marcipanen?
( Jeg prøver altså bare at finde en løsning til alle de Enumre.....)

> Cremmen ja det er et mix-produkt tilsæt vand og piskes. jeg har endnu
ikke
> oplevet en bager der koger sin egen crem op fra bunden af

Ok, du har ikke oplevet mig i sving", men nu har du altså "mødt" en bager,
som kogte creme selv.

> Håndværks bager skal have løn.........

Selvfølgelig, en løn som i forvejen nemt ligger lavere end alle andre
nattearbejdere/håndværkere...Eller det gjorde den i hvert fald for bare 6 år
siden.

>så man
> hører tit kunder sige for 20 kr kan jeg selv bage 10 franskbrød,,jaja prøv
> så lige at regne en timeløn på 130 kr i time´n oven i + husleje osv..

Plus strøm, slid på div. maskiner, plus løn til butikspersonalet, plus spild
osv osv osv....Jeg kan ikke huske den præcise pris, men da jeg gik på skole
i sin tid, udregnede vi faktisk, at et rundstykke ville koste et sted mellem
12 og 20 kr., hvis bageren skulle have fulgt alt andet i samfundet.

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-09-03 20:30

[Søren Brix | Mon, 1 Sep 2003 17:51:37 +0200]

>-Hvor ved du fra at det er færdig dej, remonce og creme de bruger

Det ved jeg heller ikke; men mængden af stoffer der var tilsat var langt
over hvad de fleste bagere kunne finde på at tilsætte, og derfor var det
mest sandsynligt at der var anvendt halvfabrikata.

>det er ikke kun det mel du køber ved Credin der er til sat ascorbinsyre det
>er alt mel du køber da (og så ved du selvfølgelig også godt hvorfor det er
>tilsat....)

Det var faktisk lidt det der var mit argument, nemlig at E-numre ikke
altid er "dårligt", at der faktisk er ufarlige eller rimeligt naturlige
ting der også er deklareret. Så rigtigt håndværk godt kunne indeholde
et E-nummer eller to.

> [...]
>hører tit kunder sige for 20 kr kan jeg selv bage 10 franskbrød,,jaja prøv
>så lige at regne en timeløn på 130 kr i time´n oven i + husleje osv..

Glem det; jeg er ikke en person der køber brød på tankstationer. Helst
ville jeg købe det hos den lokale bager, men kvaliteten er så ringe at
jeg hellere bager selv.

Men engang imellem smager jeg da på brød som kolleger har bragt med fra
deres tankstation, og ved du hvad? Det er slet ikke dårligt!

Måske er det spyttet ud af en maskine, men sammenligner jeg med den
lokale bager i Græsted og et par i Gilleleje, må jeg (desværre)
konstatere at deres brød IKKE er bedre end tankstationernes pre-bake
produkter (tværtimod).

Ja, det er pokkers ærgeligt at hvad der engang var (og stadig er for
nogle) et håndværk, ikke længere kan måle sig med nogle typer af
maskinfremstillede brød, men sådan er det desværre.

Men lad mig, hvis der er nogle lokale læsere, anbefale "Ludvigs
Konditori" i Hillerød der laver rigtigt godt brød - og vores DK-tank i
Mårum sælger det, så hér er det godt håndvæksbrød på en tankstation :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk