Tabe sig på motionscykel ?
Fra : Brian

Dato : 30-08-03 10:05

Hejsa

Har fået fat på sådan en motionscykel, jeg skal have tabt mig lidt efter en
god sommer :)
Den har nogle forudinstillede programmer, bl.a et der hedder "fat burn"
Det har en kurve, der først starter helt nede i hårdhed, så stiger det og
ligger på max 60% af tiden, hvorefter det så går ned i hårdhed igen.... er
det en fornuftig rytme ?

Som sagt skal jeg primært have brændt lidt sommer deller af, så hvor
længe/hvor tit skal jeg cykle cirka ?
Det drejer sig om en 10 kilo oder so....

/Brian

Fra : Helle

Dato : 30-08-03 11:14

"Brian" <brian@NOSPAMpost5.tele.dk> wrote in message
> [...]
> længe/hvor tit skal jeg cykle cirka ?
> Det drejer sig om en 10 kilo oder so....

Du skal sørge for at have pulsen godt op - jeg vil skyde på du skal cykle
ca. 40 min.

/Helle

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 12:37

Nu ved jeg ikke hvor meget du skal tabe sig e.l. Men jeg cykler selv 90min
om dagen. Man skal der op før fedtforbrændingen går igang. Men jeg har også
mange kg at tage af..
Hvis det bare er 10kg du skal tabe dig e.l. Så tag en halv time på cyklen om
dagen, hvor du cykler med en rpm på 80-90.

Det med de 60% har man vist fundet ud ikke har noget at sige. Man skal bare
cykle så med så hårdt "sværhedsgrad" som man holde ud. Link:
http://groups.google.com/groups?q=fedtforbr%C3%A6nding+60&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&scoring=d&selm=1fzi9ye.1xktl6n1t86iu7N%25henrik%40muenster.dk&rnum=1
(pkt 2)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-08-03 12:44

> [...]
> ligger på max 60% af tiden, hvorefter det så går ned i hårdhed igen.... er

60% af hvad?

Måler den puls? Belastning på hjul? Omdrejninger? ????

Mvh. Lisbeth

Fra : Brian

Dato : 30-08-03 13:35

Hejsa

Lisbeth Jacobsen wrote:

> 60% af hvad?

60% af tiden, som der står ;)

Altså, man kan forudindstille den til at køre i f.eks 40 minutter.
24 minutter ud af de 40, bliver så på største belastning

> Måler den puls? Belastning på hjul? Omdrejninger? ????

Puls kan den måle.... de to andre er ikke muligt.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 21:50

er

> 60% af hvad?
>
> Måler den puls? Belastning på hjul? Omdrejninger? ????

Hmm.. havde jeg slet ikke læst. Er temmelig sikker på han mener 60% af
maxpulsen. (søg på google ang. maxpuls)

Fra : ea

Dato : 30-08-03 23:27

>og
>er

>Hmm.. havde jeg slet ikke læst. Er temmelig sikker på han mener 60% af
>maxpulsen. (søg på google ang. maxpuls)

mener at fedtforbrænding ligger på 60-80% af maxpuls. Hvis maxpuls er
180 så må det være 108 - 144.. eller?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-08-03 08:09

"ea" <wuoshi@_fjern_jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> mener at fedtforbrænding ligger på 60-80% af maxpuls. Hvis maxpuls er
> 180 så må det være 108 - 144.. eller?

Inden nogen hopper på den og tror, de skal holde sig til at træne med lav
puls, vil jegh anbefale disse sider:

http://www.motion-online.dk/ufedt_dr.htm

http://www.go-motion.dk/artikler/fedtforbraandingszonen.htm

http://www.nzs.dk/idraet/teoristof/muskelfedt.htm

Mvh. Lisbeth

Fra : Hanne :o\)

Dato : 31-08-03 10:36

Hej Brian

Mit råd må være:
- hvis du er 30 minutter til rådighed hver dag til motion, så sidder du dig
ned på cyklen og giver alt hvad du kan i 30 minutter ( find selv en passende
belastning...det kommer hen af vejen )...og hvis du en dag har 40 minutter
til rådighed så giver du alt hvad du kan i 40 minutter.....glem alt om
fedtforbrændningszoner m.v. se her:
http://www.motion-online.dk/slankekuren.htm
&
http://www.motion-online.dk/ufedt_dr.htm
&:
http://www.motion-online.dk/vaegttab.htm

Så har du lidt at kigge på - pøj pøj fra en som også selv kæmper med de
sidste 10-15 kg.

Knus
Hanne

Fra : Jens Jensen

Dato : 03-09-03 15:24

> [...]
> længe/hvor tit skal jeg cykle cirka ?
> Det drejer sig om en 10 kilo oder so....

Jeg har en kondicykel med 12 programmer incl. 60% programmet. Jeg skal smide
omkring 20 kilo, og jeg har ikke lavet noget som helst motion i måske 6 år.
Jeg læste et eller andet sted, at det var optimalt at cykle med omkring 80
omdrejninger i minuttet, så det gik jeg igang med.

For i det hele taget at klare dette, må jeg sætte belastningen på cyklen til
niveau 2, og jeg kunne klare en halv time eller 40 minutter hvis jeg
virkelig pinte mig selv. Benene syrede total til, og det var i det hele
taget ikke nogen behagelig oplevelse, samtidig med at jeg fik ondt i røven,
men det regnede jeg med, at ville forsvinde med tiden (og det gjorde det).
Min fysik var så dårlig, at jeg ikke kunne holde pulsen på 60% af max,
selvom cyklen satte belastningen ned på niveau 1!

Det var jeg yderst utilfreds med, og tænkte på, om der var en måde at ændre
det på. Så en dag tænkte jeg, at jeg ville forsøge at cykle med 50
omdrejninger i minuttet. Det gik fint! Benene syrede ikke til, og jeg
prustede ikke som en blæsebælg. Se det var til at holde ud. Allerede første
gang jeg gjorde dette forsøgte jeg at øge belastningen, og jeg satte den på
niveau 4. Ved niveau 5 begyndte benene at syre til, så jeg holdt den på
niveau 4. Jeg kunne holde ud at cykle i en time, og jeg brændte mange flere
cal. af end på den anden måde, da jeg kunne cykle i længere tid og med en
højere belastning. Pulsen ligger stadigvæk over de 60%, men det er jeg
ligeglad med, og jeg bruger ikke den der pulsmåler længere.

Der findes flere slags programforslag til cykling, men de forudsætter at man
rent faktisk har kondien/fysikken til det, og de er ikke til sådanne
mennesker som mig. Med tiden - ja, men sgu ikke til at starte med.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 03-09-03 15:37

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> wrote in message

> [...]
> det på. Så en dag tænkte jeg, at jeg ville forsøge at cykle med 50
> omdrejninger i minuttet. Det gik fint! Benene syrede ikke til,

Lyder som om du har en cykel, der er kadenceafhængig, dvs. belastningen
bliver større jo hurtigere du træder. Hvis du er i meget dårlig form lyder
niveau 1 med 80 omdrejninger meget passende...

Hele finten: Kør som du lyster. Bestem dig på forhånd for hvor lang tid du
vil bruge og gør det - pres dig selv så hårdt du kan i den tid. I starten
synes jeg du skal stikke pulsen hen et sted, hvor solen ikke skinner, senere
kan du så begynde at bekymre dig om den, hvis fremgangen går i stå.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj