Salat
Fra : Jan

Dato : 27-08-03 16:49

Hej !

Jeg er lidt nysgerrig over Low Carb værdien i min salat

Et kvart salathoved
ca et halvt blomkålshoved
ca et halvt broccoli
en halv rød og halv grøn peber
Et hakket løg

100 gram bacon tern stegt og tørret på køkkenrulle
100 gram skinkestrimler ligeledes stegt

Omkring 50 gram mozzarella ost.

Hvordan ligger den med kulhydrater?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Jan

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-08-03 07:37

"Jan" <jv@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er lidt nysgerrig over Low Carb værdien i min salat
> Hvordan ligger den med kulhydrater?

Æhhh... forventer du, at NOGEN skal slå det op for dig *GG*
Dovenskab bliver man fed af! *S*

Hop evt. en tur forbi www.fatlow.dk og hent dig programmet til formålet.

Alternativt er der steder på nettet, hvor du kan slå op. Du kan google dig
frem til tabeller med næringsstofværdier.

Mvh. Lisbeth

Fra : sune vuorela

Dato : 28-08-03 15:45

En der kalder sig "Jan" <jv@nielsen.tdcadsl.dk> skrev:

Hurtige overslag:

>Et kvart salathoved

Cirka 1-2 gram

>ca et halvt blomkålshoved

omkring 4 gram

>ca et halvt broccoli

110 g broccoli ineholder 1,7 gram effektive kulhydrater. Et halvt
broccoli vejer cirka 200 gram

>en halv rød og halv grøn peber

100 gram 3,3 gram eff. kulh.

>Et hakket løg

7,5 gram eff. kulh. pr løg. Jeg ville nok spekulere i at droppe løget

>100 gram bacon tern stegt og tørret på køkkenrulle

1 gram - hvorfor tørre du det på køkkenrulle? Det bilver da tørt og
kedeligt. Prøv at sætte dem til afdrypning i en sigte.

>100 gram skinkestrimler ligeledes stegt

1 gram

>Omkring 50 gram mozzarella ost.

1-1,5 gram

Men er det ikke bare at tage varedeklarationen på mange af tingene -
og så skå op i en kulhydrattabel?

--
Sune

Fra : Jan

Dato : 28-08-03 18:55

Jo, det er selvfølgelig nemmere og slå det op,

Det jeg mere tænkte på, var om det er en god "grundsalat"
dvs. til de fleste måltider, ud fra jer "hardcore" Low carb´eres erfaring?

Men den er vist ok, hvis jeg dropper løget, men det havde jeg jo opdaget
hvis jeg havde slået det op

Tusind tak for dit svar.

Jan

Fra : sune vuorela

Dato : 29-08-03 10:21

En der kalder sig "Jan" <jv@nielsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Det jeg mere tænkte på, var om det er en god "grundsalat"
>dvs. til de fleste måltider, ud fra jer "hardcore" Low carb´eres erfaring?

Jeg kan i hvert fald ikke spise sådan en portion salat - men jeg kunne
sagtens finde på at lave den i mindre målestok - eller noget der
ligner.

squash kan også være godt i salat
agurk ligeså

fetaost
solsikkekerner
hørfrø

og så elvfølgelig gode olier som dressing!

--
Sune

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-08-03 14:26

[Jan | Thu, 28 Aug 2003 19:54:38 +0200]

>Det jeg mere tænkte på, var om det er en god "grundsalat"
>dvs. til de fleste måltider, ud fra jer "hardcore" Low carb´eres erfaring?

Jeg tror at salaten er god nok, selvom jeg nok også vill tilsætte feta
og ristede hasselnødder :)

Men mængden er nok mere end hvad jeg ville kunne klare - med den mængde
salat, har man jo slet ikke appetit til ost eller dessert? :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Jan

Dato : 29-08-03 16:11

Mængden af salat, svarer til omkring 700 gram,
og er til hele dagen, fra formiddag til aften, fordelt over 4-5 måltider
dertil kommer så aftensmadens salat og ekstra kød

Feta og hasselnødder? lyder som himlen
Er det igen fedtmængden der øges her?

Og tak for tippet til afveksling

Jan

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-08-03 18:48

[Jan | Fri, 29 Aug 2003 17:10:52 +0200]

>Feta og hasselnødder? lyder som himlen
>Er det igen fedtmængden der øges her?

Både fedt, fibre og proteinmængden, ja :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk