Gyldenlak
Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 29-08-03 22:55

Hejsa,

Jeg har brug for Jeres hjælp.

Jeg har købt frø til to forskellige Gyldenlak hos Thompson & Morgan i
England, og sået dem. Nu står de flotte og grønne i såbedet og venter på at
jeg finder ud af hvad jeg skal gøre med dem.
Jeg er temmelig forvirret. De skulle være hårdføre i vores klima-zone. Men
nogen steder står der at man skal plante dem på det blivende sted i
September, og evt. vinterdække dem. Andre steder at man skal overvintre dem
frostfrit.

Hvad gør I andre? Jeg har så mange at jeg kan prøve begge dele, men jeg vil
selvfølgelig gerne have at så mange som muligt overlever. Jeg har mulighed
for at overvintre dem i frostfrit drivhus, men er bange for at der bliver
for varmt og fugtigt.
Hvad vinterdækker i evt. med hvis I lader dem blive udendørs?

På forhånd tak, og god weekend... dejligt med en ordentlig gang regn langt
om længe.

Hilsen,
Hanne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-08-03 07:42

On Fri, 29 Aug 2003 23:55:07 +0200, "Hanne Bech-Jensen"
<solsort_dk@hotmail.com> wrote:

> [...]
>for at overvintre dem i frostfrit drivhus, men er bange for at der bliver

Jeg har (endnu) ikke prøvet at dyrke gyldenlak, men så vidt jeg ved
planter man dem ud om efteråret. De bør kunne klare en normal dansk
vinter uden problemer.

>Hvad vinterdækker i evt. med hvis I lader dem blive udendørs?

Grangrene er altid gode. Og det er tids nok at dække dem når juletræet
ryger ud. Det er især sidst på vinteren at planterne begynder at tage
skade hvis det sker.

>På forhånd tak, og god weekend... dejligt med en ordentlig gang regn langt
>om længe.

Bare det var her... men nænej, her skinner solen. Og en og anden skulle
have været ude at køre cykelløb men er blevet så tilpas syg at det ikke
er smart. Øv.

http://www.gartneriet.dk