Slibning af parketgulv samt lakering
Fra : Oros

Dato : 29-08-03 09:43

Hej gruppe

Nu går der sikkert helt "Leth" i den, men sagen er den at jeg praktisk talt
ingen erfaring har med "gør-det-selv" og jeg står og skal have slebet og
lakeret 24m2 parketgulv her i weekenden.
Sidst jeg havde gang i et lignende projekt brugte jeg en excenter-sliber,
men helt ærligt, det må da kunne gøres nemmere/hurtigere. Findes der noget
som en halvled industri-et-eller-andet gulvsliber man kan lege i noget
byggemarkeds-værk a´la Silvan, Bauhaus, Knud Larsen osv.?
Er den til at gå til, evt. noget der samtidig suger slibestøv? (sikke et
mareridt sidst... støv overalt)

mvh
Rasmus Jensen, Ishøj

Fra : Keld Nygaard

Dato : 29-08-03 11:10

> [...]
> byggemarkeds-værk a´la Silvan, Bauhaus, Knud Larsen osv.?
> Er den til at gå til, evt. noget der samtidig suger slibestøv? (sikke et

Du kan hos f.eks. Silvan leje en gulvslibemaskine til 268 kr / døgn...
Dertil kommer så noget sandpapir...

/Nygaard

Fra : Oros

Dato : 29-08-03 11:30

Keld Nygaard wrote:
> Du kan hos f.eks. Silvan leje en gulvslibemaskine til 268 kr / døgn...
> Dertil kommer så noget sandpapir...

Det fik jeg netop opsnappet her af en klassekammerat. Dog ikke prisen, så
jeg takker og bukker.

mvh
Rasmus

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-08-03 18:56

"Oros" <dkaduglemme@idinedroemme.sut> skrev i en meddelelse

> Det fik jeg netop opsnappet her af en klassekammerat. Dog ikke prisen, så
> jeg takker og bukker.

Min datter og svigersøn har lige slebet deres parketgulve og givet dem olie.
De siger, de ALDRIG gør det selv igen, da prisen for olie og leje af
maskiner kommer betænkeligt tæt på den, en prof. skulle have for arbejdet -
og så står de tilbage med slibemærkerne (som dog ikke er katastrofale for en
amatør at se på).
Jeg tror, deres time"løn" ligger på en 5 - 10 kr

Hilsen Inger

Fra : zigge

Dato : 29-08-03 23:46

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> og så står de tilbage med slibemærkerne (som dog ikke er katastrofale for
en
> amatør at se på).

Hvis man kun bruger rundel-gulvsliberen med en fiberpude og sandpapirsnet
under, så skal man nærmest stå og drikke en kop kaffe imens masinen køre på
den samme plet før der kommer mærker. Hjørnerne bliver man dog nødt til lige
at tage med håndkraft, men da der sjældent skal mere end lige matslibes her
så er det hurtigt overstået.
Lakken er nemmest at påføre med en malerrulle på et kosteskaft og en stor
spand lak der kan stå på gulvet som man så bare dypper i og slasker ud over
gulvet.
Jeg vil påstå at selv en førstegangs "gulvlakere" kan slibe og lakere 24 m^2
gulv på en formiddag med denne metode.
Rundeller og pude koster ca. 200Kr plus leje af maskine, der skulle være til
at finde for 150 Kr/døgn.

Mvh
//zigge

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 31-08-03 09:29

> [...]
> byggemarkeds-værk a´la Silvan, Bauhaus, Knud Larsen osv.?
> Er den til at gå til, evt. noget der samtidig suger slibestøv? (sikke et

Jeg vil ikke anbefale dig at gøre det selv, det er vanskeligt at få et godt
resultat.

Prisen for en proffesionel, er tæt på det i selv kan gøre det for.

Se evt. denne tidligere tråd: http://makeashorterlink.com/?G223531C5

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Oros

Dato : 31-08-03 18:37

Philip Oest Møller wrote:

> Jeg vil ikke anbefale dig at gøre det selv, det er vanskeligt at få
> et godt resultat.
>
> Prisen for en proffesionel, er tæt på det i selv kan gøre det for.

Hejsa

Jeg er sådan set færdig nu, venter bare på at 2. gang lak tører helt så jeg
kan komme ind igen! ;)
Jeg ved nu en del om hvad det koster, personligt og ud fra tidligere
skrevet. Men jeg har endnu ikke set et eksempel på hvad en proff. ville
koste for 24m2? Nogen der kan oplyse denne? Men ihvertfald kommer jeg til at
slippe:
Gulvsliber = 2 døgn a' 168,-
5 liter gulvlak (Det rakte kun lige akkurat til 2.gang, pyyh) = 800,-
Parket-sæt med tilbehør til slibningen. Har brugt 1/3 af kassens indhold til
550,- dog refunderes for alt det ubrugte.
Desuden har jeg brugt en excentersliber og en deltasliber til kanter og
hjørner. (disse havde jeg selv med gratis slibepapir til)
Så min udgift løber sig til ca. 1400,- skyder jeg på. For de 24m2
parketgulv.
Resultatet lever fuldt ud op til mine forventninger. Man kan ikke engang se
spor af den væg jeg rev ned som delte rummet i 2 x 12m2 på midten. (kun
spartlede sømhuller, men meget diskret)
Tidsmæssigt lå jeg på omkring. 8-10 effektive timer alt i alt. Hvor delta og
excenter nok nærmest tog det meste af tiden! ;) Jeg kunne for såvidt sagtens
have afleveret gulvsliberen et døgn tidligere da jeg var færdig med den 15
timer efter afhentningen (trods gulvet slet ikke var klar ved
afhentningstidspunktet). Men de havde ikke søndagsåbent, så jeg må holde den
til i morgen formiddag hvor jeg har den til efter papiret.

Nu skal der så bare spartles vægge, blændes vinduer og en enkelt dør samt
males über den ganzen alles. Pust...

--
Rasmus Jensen, Ishøj
Jeg kan mailes på adressen 2 x oros adskilt af @ og endelse på .dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-08-03 18:52

> [...]

> skrevet. Men jeg har endnu ikke set et eksempel på hvad en proff. ville
> koste for 24m2? Nogen der kan oplyse denne?

Den pris, min datter og kæresten fik oplyst, var en god 100 kr.-seddel pr.
m2 (jeg kan ikke huske, om det var 110 eller 120 kr.)

> [...]

og
> excenter nok nærmest tog det meste af tiden! ;)

Har du så også husket at regne den tid med, du har brugt til klargøring,
oprydning, indkøb samt hentning og aflevering af redskaber?
Det er jo tid, du ikke skulle bruge, hvis du havde en prof. til arbejdet.

Hilsen Inger

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 31-08-03 20:32

> [...]
> skrevet. Men jeg har endnu ikke set et eksempel på hvad en proff. ville
> koste for 24m2? Nogen der kan oplyse denne?

Vanskelige gulve ligger på ca. 120-130 kr. pr kvm
lette gulve på 80-100 kr. pr. kvm.
inkl. behandling og moms.

Med din beskrivelse lyder det som et let gulv.