Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
beskæring og farver
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-08-03 21:07

For nylig fik jeg er motiv i kassen som jeg selv synes der er gode
muligheder i. Jeg er dog meget i tvivl om hvordan det skal beskæres.

Billedet: http://www.hs235.dk/gfx/img/baenk/baenk_orig.jpg
Det eneste der er gjort ved det her er at en kant af nabobænken er
skåret fra og billedet er reduceret til ca. 50% størrelse. Det er mit
udgangspunkt.

Sagen er den at jeg synes den enlige gamle mand ser lidt trist ud,
giver et trist indtryk. (Han sad der alene og lignede en der ikke
havde noget at give sig til og var ensom det meste af tiden).
For at opnå et bedre "udtryk" i billedet skal det IMHO beskæres lidt,
slottet er ligesom en lidt for glad baggrund. Problemet er bare at
hvis slottet skal skæres væk bliver billedet meget lavt
(http://www.hs235.dk/gfx/img/baenk/baenk2.jpg).

Mht. farverne har jeg leget lidt med et par IrfanView funktioner for
at gøre det hele lidt mere dystert og mørkt, jeg er ikke helt
tilfreds med resultatet:
http://www.hs235.dk/gfx/img/baenk/baenk_dyster.jpg

Hvordan kan billedet beskæres bedre så det bedre udtrykker "den
ensomme mand på bænken" - og hvordan kan farverne (evt) manipuleres
til at undbygge udtrykket ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 29-08-03 22:46

Tja, man kan jo gøre sådan: http://www.fotobase.dk/baenk.jpg

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-08-03 12:11

Jens Tønnesen <usenet@pressefoto.invalid> wrote in

> Tja, man kan jo gøre sådan: http://www.fotobase.dk/baenk.jpg

Det er en god løsning faktisk - passer godt til den ide jeg havde med
billedet.

Hvad har du gjort ved det ud over at beskære ?

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 30-08-03 12:29

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Jens Tønnesen <usenet@pressefoto.invalid> wrote in

http://www.fotobase.dk/baenk.jpg

>Hvad har du gjort ved det ud over at beskære ?

Det gik lidt hurtigt, så det kan jeg dårligt huske. Men jeg gjorde
vist blot gjort himlen meget mørkere (i curves/kurver) og
efterfølgende lukkede hjørnerne ved en ekstra gang kurver.

Jeg kan ikke huske om jeg ikke over ændrede lidt på saturation.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-08-03 13:15

> [...]
> efterfølgende lukkede hjørnerne ved en ekstra gang kurver.
>
> Jeg kan ikke huske om jeg ikke over ændrede lidt på saturation.

Altså blot gjort det mørkere i forskellige grader ?

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 30-08-03 14:41

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Altså blot gjort det mørkere i forskellige grader ?

Ja, sådan kan man vist godt udtrykke det.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 30-08-03 15:31

Henrik Stidsen skrev:
> Hvordan kan billedet beskæres bedre så det bedre udtrykker "den
> ensomme mand på bænken" - og hvordan kan farverne (evt) manipuleres
> til at undbygge udtrykket ?

Mit forslag:

http://sbin.dk/blob/baenk.jpg

Jeg har ikke beskåret det yderligere, da jeg umiddelbart synes at det er
omkring der gør manden "ensom".

Farverne har jeg "mættet" en del, og så var der en "fortøjringsdimmer"
over skraldespanden der efter min mening tiltrak for meget opmærksomhed
- især efter at farverne fik et pift. Den er derfor væk nu.

--
Dennis Skærup Højlund Andersen
http://euph.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 30-08-03 16:00

Dennis Skærup Højlund Andersen <usenet@euph.dk> skrev i
dk.fritid.foto:

>(...) og så var der en "fortøjringsdimmer"
>over skraldespanden der efter min mening tiltrak for meget opmærksomhed
>- især efter at farverne fik et pift. Den er derfor væk nu.

Efter min mening er det forkert at fjerne elementer i et billede ved
at bortretouchere dem i Photoshop. Man kan tone elementer ned, ligesom
man kunne i et traditionelt mørkekammer, men ved direkte at fjerne
dem, har man efter min mening overskredet den 'usynlige' grænse for,
hvad man gør eller ikke gør i billedbehandlingsprogram.

Jeg er udmærket klar over, at fotografi i sig selv er manipulation,
idet man altid tager et udsnit af virkeligheden. Det er også tydeligt,
at man selv ved traditionelle mørkekammer-tekniker kan forstærke en
stemning i et billede.

Men når man piller elementer ud eller endnu værre sætter elementer
ind, så spiller man med den lille rest af troværdighed, der er tilbage
i fotografiet.

Noget tyder i øvrigt på, at selv traditionel 'mørkekammer-teknik' i
Photoshop er ved at blive ugleset, i hvert fald i pressefotokredse. I
USA blev en fotograf for nylig frataget tre priser i en lokal
fotokonkurrence samt suspenderet fra sit job i tre dage. Hans
forbrydelse: Han havde været for kreativ i Photoshop.

Læs mere:
http://www.pdnonline.com/news/index.html
http://poynter.org/content/content_view.asp?id=45119

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 30-08-03 16:48

Jens Tønnesen skrev:
> [...]
> dem, har man efter min mening overskredet den 'usynlige' grænse for,
> hvad man gør eller ikke gør i billedbehandlingsprogram.

Jeg må indrømme at det ikke er tanker jeg har gjort før. Så er det sagt.

Men du har fået mig til at overveje hvad jeg egentlig mener, og er nået
frem til at jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Jeg er endnu ikke
helt enig med mig selv om jeg mener der kan være områder hvor det er
"ok", men en ting er helt sikkert - at pille ved et dokumentarisk
billede er langt over stregen. Så tager man som du siger den sidste
troværdighed ud af noget som burde vise virkeligheden.

Med dagens værktøjer er det måske blevet for let at manipulere med
billederne. Havde det ikke været fordi det tog mig under 1 min. at gøre
det, så havde jeg nok ikke gjort det. Det var simpelthen for lige til.

Men du har givet mig noget at tænke over, og det er jeg absolut ikke
færdig med endnu - spørgsmålet er om man nogensinde bliver det :) Jeg er
stadig en forholdsvis ny amatør, så der er meget at lære endnu - ikke
bare rent fototeknisk.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-08-03 19:30

Dennis Skærup Højlund Andersen <usenet@euph.dk> wrote in

> http://sbin.dk/blob/baenk.jpg
>
> Jeg har ikke beskåret det yderligere, da jeg umiddelbart synes
> at det er omkring der gør manden "ensom".

Ja det er ligesom det store vand-flade, det store ingenting (der er
faktisk temmelig langt over til slottet i virkeligheden) der får ham
til at se ensom ud.

> Farverne har jeg "mættet" en del, og så var der en
> "fortøjringsdimmer" over skraldespanden der efter min mening
> tiltrak for meget opmærksomhed - især efter at farverne fik et
> pift. Den er derfor væk nu.

Jeg kan godt se hvad du mener men jeg synes nu ikke det er så galt
igen - men det er jo sådan nogen ting der kommer med når billedet
slet ikke er planlagt og man skal nå at tage det inden motivet har
bevæget sig :)

Fra : Qrt

Dato : 30-08-03 16:40

On Fri, 29 Aug 2003 20:06:41 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

>Hvordan kan billedet beskæres bedre så det bedre udtrykker "den
>ensomme mand på bænken" - og hvordan kan farverne (evt) manipuleres

Hej Henrik!

jeg har leget lidt med beskæringen og lagt et forslag i dk.binaer:
<aag1lv0iqfhfqu18o1mh1viaftku30gj3r@4ax.com>

Det er en lidt anderledes beskæring end dem der ellers er foreslået,
men jeg synes selv at den fungerer, idet affaldsspanden og og slottet
afbalancerer hinanden (så nogenlunde)

mvh
Qrt

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-08-03 19:30

Qrt <okilikethembig@hotmail.com> wrote in

> jeg har leget lidt med beskæringen og lagt et forslag i dk.binaer:
> <aag1lv0iqfhfqu18o1mh1viaftku30gj3r@4ax.com>

Jeg har ikke adgang til dk.binaer så jeg kan desværre ikke se det -
kan du ikke enten ligge det på en hjemmeside eller maile det til mig
?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-08-03 22:22

> [...]

> foreslået, men jeg synes selv at den fungerer, idet
> affaldsspanden og og slottet afbalancerer hinanden (så

Ja det er jo ikke meget du har skåret af. Jeg kan nu bedre lide
originalen så, den grønne "plet" i højre side kan jeg godt lide (og
den har du jo klippet væk)