/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Sikker på motorcykel.
Fra : Claus Rittig


Dato : 06-04-01 18:12

Næsten alle ulykker skyldes menneskelige fejl, og de fleste fejl i trafikken
skyldes uopmærksomhed.

Man skal selvfølgelig tilegne sig ordentlige færdigheder i at beherske sit
køretøj, så man ikke går i panik, fordi der viser sig at være en glat plet i
et sving, eller at vejen drejer mere, end man havde forudset.
Men først og fremmest består opgaven i aldrig at bringe sig i situationer,
hvor man er afhængig af, hvad medtrafikanterne foretager sig.

Det første gode råd er derfor:

Hold afstand!

De danske trafiksikkerhedsmyndigheder focuserer ensidigt på farten som årsag
til død og ulykke, men i realiteten er det først, når hastigheden pludseligt
nedsættes til nul, at man kommer til skade. Det gælder altså om at undgå at
køre ind i noget og at undgå at blive ramt af andre.

Hvor stor skal afstanden være til den forankørende? I Tyskland, hvor
hastigheden nogle steder er fri, har man en tommelfingerregel, som siger
"halber Tacho", og det betyder, at afstanden i meter bør være mindst det
halve af speedometervisningen i km/t. Kører man 80 km/t, skal der altså være
mindst 40 meter til den forankørende bil og så fremdeles. Det er dog lettere
og sikrere at bruge tid som måleenhed for afstand, for den er langt lettere
at forholde sig til ved forskellige hastigheder, f.eks. 3 sekunder. Det er
lettere at måle, se på en ting i vejsiden, når trafikanten foran dig
passerer den, og tæl så sekunder indtil du selv passerer tingen. Hvor stor
afstanden skal være, ved kun du selv, for det kan variere fra dag til dag.
Er du træt? Blev det lidt sent, før du vendte næsen hjemad fra
familiebesøget? Er du på vej hjem fra en hård dags arbejde? Så holder du
naturligvis lidt ekstra afstand.

Kommer man i en vanskelig situation, må man aldrig give op. Bliv ved med at
styre eller bremse, indtil du rammer forhindringen. På en motorcykel er du
elendigt beskyttet uanset om du skulle rulle rundt på en mark, havne i et
buskads eller ramme et andet køretøj, så du har brug for at undvige eller
bringe hastigheden så langt ned som muligt. Hver km/t tæller! Hvis man kører
frontalt sammen med en modkørende bil, er det sket. Så hellere vælge en mark
eller endog en tur ind over fortovet - selvom det ser farligt ud, så er det
dog ikke umuligt at man kan slippe fra det med kun mindre skader. Når
uheldet er ude, så ram det der ser blødest ud.

Undgå at blive ramt.

Selvom man opfører sig ordentligt og har kontrol over sit køretøj, risikerer
man at blive ramt af en vildfaren bil.

Holder man stille midt på en vej for at dreje til venstre, er man i sagens
natur udsat for at blive ramt bagfra af en uopmærsom medtrafikant. Derfor er
det vigtigt, at man holder det ene øje i spejlene, for det er bagfra den
største fare kommer. Selv når svingningen kan udføres er det en god ide lige
at tjekke at der ikke er en torsk bagved som er i færd med en overhaling.
Hvis du kan se, at en bagfrakommende ikke kan nå at bremse, skal du flytte
dig ud af hans bane, før du bliver påkørt. Det er faktisk din eneste måde at
undgå svære skader. Nåja, en rygbeskytter er jo aldrig i vejen. Kører du med
sådan en?

Den rigtige overhaling.

Følg ikke efter en bil i en overhaling af f.eks. en lastvogn. Mange bilister
tager farten af, så snart de kan se, at overhalingen kan afsluttes, før der
kommer modkørende trafik. De kører måske endda tæt ind foran lastbilen, så
der ikke er plads til dig. Hvis du ikke kan nå at overhale også den
forankørende bil, før der kommer modkørende, er det sket.

Hvis du vil overhale en langsomtkørende lastvogn, skal du ikke ligge lige
under bagsmækken og vente på, at der bliver plads. Turbulenser kan kaste
rundt med dig så du ikke kan følge med i den modkørende trafik. Hold i
stedet lidt afstand til lastvognen, så du kan se ned langs siden og følge
den modkørende trafik.

For alle overhalinger gælder det, at du skal optræde med autoritet, og så
vidt muligt bevæge dig så andre trafikanter kan se du vil overhale. Signaler
med din kørsel hvad din hensigt er, så andre trafikanter ikke bliver
overraskede eller fristes til at indlede manøvrer der kommer i konflikt med
dine.

Hold øje med sideveje.

Du skal altid holde øje med sidevejene - på begge sider. Vi motorcyklister
overses ofte. Meget ofte. Uanset hvor eller hvornår du kører, så lurer de
største farer altid ude i siden. Der er to måder at prøve at komme gennem
livet som motorcyklist med førligheden i behold. Den ene lærte jeg ved min
kørelærer, den anden lærte jeg bagefter gennem mange år på motorcykel i
trafikken. Min kørelærer lærte mig at holde øje med mine medtrafikanter, og
prøve at se hvad deres hensigt er. Jeg lærte at ved indfletning på motorvej,
skulle jeg prøve at få øjenkontakt. Der er en sikrere måde, som ikke er
meget vanskeligere. Blæs på hvad du TROR dine medtrafikanters hensigt er, og
vær forberedt på at de kører som om du slet ikke eksisterer. Mange bilister
er ikke i stand til at se ting der er mindre end en bil, og vil påstå at
deres bil slet ikke har blinde vinkler, eller vil køre bil med død-smarte
solbriller der begrænser deres synsfelt væsentligt. Vær altid forberedt på
at en anden trafikant overser dig, og kør så der er plads til en undvige
manøve eller en voldsom nedbremsning.

Der er mange, som svinger til højre ind på en større vej efter kun at have
forvisset sig om, at der er fri bane fra venstre. Lad være med at overhale,
hvis der er biler på sidevejene. Du kan ikke være sikker på, at de bliver
holdende.

Selv hvis du er den eneste på den større vej, og bilen fra sidevejen har
perfekte oversigtsforhold, vil du komme ud for at blive overset. Nedsæt
farten så du kan nå at reagere, (dog ikke så bilisten kan får det indtryk at
du vil dreje fra, men har glemt at vise af) og når du er tæt nok på, så giv
lidt gas, så du hurtigt er forbi.

Hvis en anden bilist svinger ind foran dig fra højre, og du kan se, at han
ikke kan nå at komme op på din hastighed, før du når hen til ham, så lad
være med bare at trække ud for at overhale. I nogle tilfælde drejer han
pludselig til venstre ad en lille vej umiddelbart efter. Han har
fejlvurderet din hastighed og tror, at han lige kan nå "at smutte over
vejen" i en slags forskudt kryds, før du når hen til stedet. Han kører der
hver dag, og "alle" ved hvor han skal hen.

Pas også på bilister, der ikke selv ved, hvor de skal hen. Hvis bilen foran
umotiveret sænker farten eller ændrer placering på kørebanen, taler
sandsynligheden for, at den pludselig vil dreje til en af siderne, når
chaufføren får øje på det skilt, han har ledt så intenst efter, så der ikke
er opmærksomhed til også at holde øje med bakspejlet.

Brug sidespejlene rigtigt.

At det er vigtigt at vide, hvad der sker bag dig, er en selvfølgelighed. Kig
ofte i spejlene. Der kunne gemme sig en motorcykelbetjent.

Når man tager kørekort, lærer man at dreje hovedet for at se, hvad der
foregår skråt bagude, og man dumper til køreprøven, hvis man ikke ikke gør
det. Det er ikke for sjov! Brug dine spejle, javel, men drej hovedet for
motorcykler har også blinde vinkler, og hvis du laver et vognbaneskift ind i
siden på en Brian-bil, så er det DIG der får skrammer, ikke ham.

Vognbaneskift er ikke det bilister er bedst til. Der er dem, der bliver
liggende i venstre spor på motorvejen, selvom de ikke ønsker at køre ret
hurtigt. De er måske for ængstelige til at trække ind til højre, fordi de
ikke ved, hvad der foregår i den inderste bane, og ved motorvejsfart er der
mange der ikke har tid til at dreje hovedet for at se hvad der egentlig
foregår bag dem. Lad være med at overhale indenom, i en stresset situation
vil nogle vælge at trække ind i den "sikre" højre bane, og så står den på
kødfars ala motorcyklist.

Dette lille skrift er blevet til ved at jeg har hugget en artikel om sikker
kørsel i BIL, og skrevet det om så det passer til motorcykler. Et enkelt
afsnit vil jeg dog lade stå uredigeret:

"Sidespejlene skal indstilles, så de udvider synsvinklen skråt bagud. De
skal være stillet så langt ud, at en overhalende bil dukker op i
sidespejlet, samtidig med at den forsvinder ud af bakspejlet, og sådan, at
man kan se den ud ad øjenkrogen når den forsvinder ud af sidespejlet. På den
måde har man panoramaudsigt bagud og ingen blinde vinkler."

Sådan, nu ved du hvorfor du roligt kan opfatte enhver bil foran dig som en
potentiel trussel.

"Skal man dreje til højre, hvor der er cykelsti, er det naturligvis særlig
vigtigt at holde øje med højre sidespejl. Hvis det er rigtigt indstillet,
bør man kunne se eventuelle cyklister, men situationen er potentielt farlig.
Derfor skal man i god tid inden krydset omhyggeligt registrere antallet af
cyklister, deres hastighed og placering, så man så at sige kan krydse dem af
i den indre computer, efterhånden som de passerer - alt imens man i spejlet
holder øje med, at der ikke dukker endnu en cyklist ud af en port. "

Sådan, nu ved du hvorfor du skal lade cyklen stå, og køre motorcykel
istedet.

Ansvaret er dit.

Den almindelige holdning er, at stort set alle skal kunne erhverve et
kørekort, og at de fleste mentalt beskæftiger sig med helt andre ting end
trafikken, mens de kører bil. Under de forudsætninger er det naturligvis
umuligt at undgå, at de på et aller andet tidspunkt kører ind i hinanden, og
derfor gælder det om at holde farten så lav, at man ikke bliver til mos, når
det sker. Husk på at en motorcyklist er uendelig mere skrøbelig i trafikken
end en bilist, og du er derfor nødt til at køre en hel del mere forsigtigt
end bilisterne. En lille kollision der koster bilisten en bulet kofanger,
kan koste dig dine ben. Tag derfor ingen chancer. Uanset hvor ansvaret vil
blive placeret efter et uheld, så er det din krop det går ud over, det
hviler derfor på dine skuldre at undgå kollisioner. Det er muligt det
juridiske ansvar er bilistens, men det kan du ikke bruge til noget bagefter,
så ansvaret er dit!

Hvis du er så god, som du selv tror, har du også overskud til at tage hensyn
til mindre begavede medtrafikanter, så du lader være med at stresse dem
unødigt og giver dem den plads og tid, de har brug for. Gør dig synlig i
trafikken og tilkendegiv dine hensigter tydeligt, så din beslutsomhed og
handlekraft ikke kommer bag på de langsomst fungerende hjerner.







 
 
boe (06-04-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 06-04-01 18:44


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:9aktag$b13$1@news.inet.tele.dk...

> Næsten alle ulykker skyldes menneskelige fejl, og de fleste fejl i
trafikken
> skyldes uopmærksomhed.

Snip: "en hel masse fornuftige ord"

Godt indlæg, og hvor er det rigtigt. Læs og lær!

Bo, VF1000F






Lasse Tørnkvist (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Tørnkvist


Dato : 06-04-01 19:03


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:9aktag$b13$1@news.inet.tele.dk...

Helt fint indlæg,men hold k.... hvor må du have været træt i fingeren efter
det indlæg

mvh.
--
Lasse

http://lasse.nitro.dk/



Søren L Hansen (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 06-04-01 21:26

"Lasse Tørnkvist" <lasse@nitro.dk> skrev i en > Helt fint indlæg,men hold
k.... hvor må du have været træt i fingeren efter
> det indlæg
>
Ja, nu forstår jeg bedre hvorfor den gode Claus var bagud med klargøringen
til YDBY TERRÆNCROSS lørdag, da jeg ringede ved halvnitiden...

Søren. Der sidder og venter på Claus skal dukke op med en trailer så vi kan
få læsset racerne så vi sparer de dyrebare minutter i morgen tidlig ved
afgang kl 0700 en LØRDAG morgen, for hunden da...



Claus Rittig (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 06-04-01 22:06

"Søren L Hansen" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse
news:eEpz6.693$ZG5.11109@news.get2net.dk...

> Ja, nu forstår jeg bedre hvorfor den gode Claus var bagud med klargøringen
> til YDBY TERRÆNCROSS lørdag, da jeg ringede ved halvnitiden...
>
> Søren. Der sidder og venter på Claus skal dukke op med en trailer så vi
kan
> få læsset racerne så vi sparer de dyrebare minutter i morgen tidlig ved
> afgang kl 0700 en LØRDAG morgen, for hunden da...

Ja, ja, ja, men jeg nåede det da.
Gonat.
Claus



Morten Juel (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 06-04-01 19:10

Super indlæg Rittig

Mvh
Morten
XS400 Seca
Soon to come a Offroader



Anders Sune Jensen (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Anders Sune Jensen


Dato : 06-04-01 19:28



Claus Rittig wrote:

Snip en hel masse.

Gyldne ord der også er læsbare for os på 'øvert'.

Anders AREA51


Adam Christensen (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 06-04-01 19:27

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:9aktag$b13$1@news.inet.tele.dk...

> Holder man stille midt på en vej for at dreje til venstre, er man i sagens
> natur udsat for at blive ramt bagfra af en uopmærsom medtrafikant. Derfor
er
> det vigtigt, at man holder det ene øje i spejlene, for det er bagfra den
> største fare kommer. Selv når svingningen kan udføres er det en god ide
lige
> at tjekke at der ikke er en torsk bagved som er i færd med en overhaling.

I hvilket tilfælde man i modsætning til hvad mange tror, faktisk får 2/3 af
skylden for
uheldet pga. manglende orientering (hvis man da er i stand til at modtage
skyld efterfølgende!).

> Når man tager kørekort, lærer man at dreje hovedet for at se, hvad der
> foregår skråt bagude, og man dumper til køreprøven, hvis man ikke ikke gør
> det. Det er ikke for sjov! Brug dine spejle, javel, men drej hovedet for
> motorcykler har også blinde vinkler, og hvis du laver et vognbaneskift ind
i
> siden på en Brian-bil, så er det DIG der får skrammer, ikke ham.

Jepper. På DMC's kurser hedder det livredderen - gæt selv hvorfor... Efter
at have deltaget på både bronze- og guldkursus er den blevet en del af min
kørestil, og har allerede reddet mig to gange fra at skifte vognbane ind i
siden på en madkasse =

Skide godt indlæg, Rittig

--
Adam
SV650S



Claus Rittig (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 06-04-01 19:39

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:9aktag$b13$1@news.inet.tele.dk...

Måske skulle jeg lige fortælle hvorfor jeg postede dette her, det er nemlig
ikke udelukkende min fortjeneste.

Der står et sted:

> Dette lille skrift er blevet til ved at jeg har hugget en artikel om
sikker
> kørsel i BIL, og skrevet det om så det passer til motorcykler.

Sagen er, at Jeg diskuterede med Lone (kørelæreren) om det var forsvarligt
kun at tage kørekort til motorcykel, og jeg kom til at påstå at det man
lærer om at begå sig i trafikken som bilist ikke er meget bevendt når man
kører motorcykel.
Jeg er lidt forudindtaget i den diskussion, for jeg havde
motorcykel-styrebevis i 18 år før jeg tog pap til bil, og jeg bilder mig ind
at det på ingen måde var noget handicap.
Men jeg havde lidt problemer med at banke en forståelig argumentation
sammen, og så faldt jeg tilfældigt over en artikel om sikker kørsel i bil.
Den læste jeg, og så blev jeg sikker på at man ihvertfald ikke direkte kan
overføre vaner i sikker kørsel fra bil til mc, eller fra mc til bil, for den
sags skyld. For at få et overblik over hvor forskellene er, gav jeg mig så
til at skrive dem om, og - nåja, så var den jo skrevet, så ku jeg lisså godt
klaske den herind.
En elelr anden dag hvis jeg møder Lone og to øl, så skal det emne debatteres
færdig inden øllene skal betales, så vi kan finde ud af hvem der skal give.

Rittig





Lone (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Lone


Dato : 06-04-01 20:14


> En elelr anden dag hvis jeg møder Lone og to øl, så skal det emne
debatteres
> færdig inden øllene skal betales, så vi kan finde ud af hvem der skal
give.
>
> Rittig
>
>
> )))
Jeg tror vi skal dele regningen, for hvis vi får snakket er jeg rimeligt
sikker på, at vi når frem til noget der ligner enighed. Min mening er ikke
at det er brøl-forkert at tage mc-kortet først. Men men det er meget meget
lettere for begge parter i "min" rækkefølge. Jeg har snakket med en af mine
gode kolleger (I kan få navnet hvis i beder om det) han fortalte hvordan han
takler problemet. Han tager ganske enkelt mc-gutten med i bilen, mens en
bilelev har køretimer, så mc-eleven får en masse guldkorn, som man ganske
enkelt ikke kan få fyret af over radioen. Jeg tager hatten af for hans måde
at løse opgaven.
> Med venlig hilsen
Lone



Claus Rittig (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 06-04-01 22:29

"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:Xzoz6.349$mj.37149@news101.telia.com...
>
> > En eller anden dag hvis jeg møder Lone og to øl, så skal det emne
> debatteres
> > færdig inden øllene skal betales, så vi kan finde ud af hvem der skal
> give.

> Jeg tror vi skal dele regningen, for hvis vi får snakket er jeg rimeligt
> sikker på, at vi når frem til noget der ligner enighed.

Hmmm...
Det er jeg ikke sikker på, så allerede her har vi en uenighed. Og jeg er
fandens svær at blive enig med, når jeg bliver stædig.

> Min mening er ikke
> at det er brøl-forkert at tage mc-kortet først. Men men det er meget meget
> lettere for begge parter i "min" rækkefølge.

Jeg tror primært det er lettere for dig. Men jeg vil give dig ret i at det
kunne være sjovt hvis den første mc time var i bil, så man ikke risikerer at
hyle en i forvejen stresset elev ud af den med sin talestrøm - og det dur
kun hvis eleven har bil-kørekort i forvejen, ellers er vi lige vidt - kan
man udlede noget af det?

> Jeg har snakket med en af mine
> gode kolleger (I kan få navnet hvis i beder om det) han fortalte hvordan
han
> takler problemet. Han tager ganske enkelt mc-gutten med i bilen, mens en
> bilelev har køretimer, så mc-eleven får en masse guldkorn, som man ganske
> enkelt ikke kan få fyret af over radioen. Jeg tager hatten af for hans
måde
> at løse opgaven.

Tjah, ikke ringe. Men jeg tror ikke det er nok. Læs lige Steen Gruby's
indlæg i denne tråd, for han har fat i noget væsentligt. Min bil-kørelærer
gjorde meget ud af at snakke om fokuspunkt, så jeg gætter på det er en
obligatorisk del at bil-undervisningen også, men udover at bilisters og
motorcyklisters øjne næsten automatisk vænnes til at fokusere forskelligt,
så kan man også tydeligt se at de to grupper ofte får meget forskelligt syn
på hvordan man kører hensysnfuldt, og ofte tillægger sig forskellige unoder.
Ja, ja, ja, alle tillægger sig unoder, men det sjove er at bilisters og
motorcyklisters unoder er forskellige. Gruby er inde på det med at holde
afstand, noget motorcyklister bliver gode til, og bilister bliver ringe til.
Hastighedsoverskridelser - det bliver hurtigt noget der falder
motorcyklister helt naturligt, mens bilister bliver bedre - ikke perfekte,
men bedre til at overholde fartgrænserne nogenlunde.
Bilister tillæggersig nogle uvaner, og motorcyklister tillægger sig nogle
ANDRE uvaner.
På samme måde påvirkes vores opfattelse af trafikken, og vores måde at køre
på, og også vores måde at "se" på - vi ser simpelthen ikke efter de samme
ting.
Jeg har lagt mærke til at jeg selv i bil er blevet slem til at tage mange
SMÅ chancer, mens jeg ofte ser motorcyklister tage meget få små chancer, men
til gengæld ofte nogle STORE chancer - som at overhale på landevej med stor
hastighed.

Nå, nu løber fingrene af med mig igen, jeg tror vi skal diskutere det her på
tomandshånd en dag, det går nok noget hurtigere. Jeg skal også i seng nu,
jeg skal urimeligt tidligt op i morgen, der er en skov der skal pløjes op.

Rittig
(600cc skovmaskine)
> > Med venlig hilsen
> Lone
>
>



Steen Gruby (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 06-04-01 21:43

On Fri, 6 Apr 2001 20:38:44 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej rittig.
>
>> Dette lille skrift er blevet til ved at jeg har hugget en artikel om
>sikker
>> kørsel i BIL, og skrevet det om så det passer til motorcykler.
>
Og det er du ikke sluppet så skidt fra.
Min kompliment.

Mht. diskussionen om rækkefølgen af kørekort vil jeg tillade mig at
hyle med i dit kor (hvis jeg må).
Jeg fik mit MC kort på min 18 års fødselsdag, og først efter nogle år
på MC fik jeg bilkort.
Ved militæret - direkte op i en lastvogn - sikke et chok.
Jeg havde aldrig kørt en bil før
Men - jeg sagde allerede dengang, at alle bilister skulle tvinges til
et par år på MC først.
Så havde man lært at tage hensyn til medtrafikanterne, lært hvorfor
det hedder vigepligt og lært at læse trafikken.
For sin egen sikkerheds skyld.

Da jeg efter 30 år genoptog MC kørslen fik jeg en aha oplevelse.
I mine mange år i bil havde mit fokuspunkt flyttet sig mistænkeligt
tæt på køretøjets forende.
Det gav på MC nogle voldsomme problemer med bl.a. svingteknik, idet
man her skal fokusere på svingets udgang, det fjerneste punkt, for at
få den rigtige bane gennem svinget.
Du lander der hvor du har dit fokuspunkt
Nu har jeg efter 3 år på MC fået rettet fejlen også i bil - hvilken
lettelse.
Samtidig er jeg begyndt at holde samme afstand i bil som den jeg
anvender på MC.
De fleste bilister har den uvane at "stresse" andre trafikanter,
specielt på motorvej, ved at lægge sig for tæt på for at jage den
snegl der kører foran ind til siden for at kunne overhale.
Det er en dødssynd - jeg kunne ikke finde på at lave den på MC, og
begår den ikke længere i bil.

Dette er skrevet for at understøtte tesen om at det er opdragende at
køre MC før bil.
Men de gode takter kan altså med tiden glemmes
Det er dog aldrig for sent at lære igen.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Niels Pein (07-04-2001)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 07-04-01 20:09

Steen Gruby skrev ...

>Samtidig er jeg begyndt at holde samme afstand i bil som den
>jeg anvender på MC.
>De fleste bilister har den uvane at "stresse" andre trafikanter,
>specielt på motorvej, ved at lægge sig for tæt på for at jage
>den snegl der kører foran ind til siden for at kunne overhale.
>Det er en dødssynd - jeg kunne ikke finde på at lave den på MC,
>og begår den ikke længere i bil.
>
>Dette er skrevet for at understøtte tesen om at det er opdragende
>at køre MC før bil.
>
På den anden side har vi for nyligt set indlæg her på gruppen, hvor flere
motorcyklister beskriver at de presser trafikanten foran når de selv kører
bil.
Og motorcyklister er generelt heller ikke specielt gode til at holde afstand
på motorcykel. Ikke bedre end bilister. Biler er bare tungere og dermed
farligere for os andre.

Jeg tror ikke det har nogen særligt opdragende effekt at køre MC først,
andet end at man lærer hvor glat en vej med tilbehør egentlig er i regnvejr,
og muligvis også at se lidt længere frem i trafikken.

For mig er der til gengæld ingen tvivl om at det er teknisk lettere, som
totalt nybegynder, at lære at køre MC end bil, lige indtil man skal ud at
prøve på egen hånd at give den noget ekstra gas, så bliver det pludseligt
sværere end i bil.
Udfra det, er det min mening at det _kan_ være lidt små-farligt at begynde
på MC. Risikoen for at lave et begynderuheld p.g.a. manglende erfaring er
større. Jeg har dog ingen statistik på det, det er bare min fornemmelse.

Beklager Claus, det er jo lige vand på Lones mølle.

Selv har jeg forresten fået bil-pap først, men har kørt klart mest MC. Ca.
250.000 MC-km. måske 150.000 bil-km. og nogle få tusinde lastbil-km.

Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R (i dag mere mudret end nogensinde før)



Lone (07-04-2001)
Kommentar
Fra : Lone


Dato : 07-04-01 22:38

> Udfra det, er det min mening at det _kan_ være lidt små-farligt at begynde
> på MC. Risikoen for at lave et begynderuheld p.g.a. manglende erfaring er
> større. Jeg har dog ingen statistik på det, det er bare min fornemmelse.
>
> Beklager Claus, det er jo lige vand på Lones mølle.
>
> Selv har jeg forresten fået bil-pap først, men har kørt klart mest MC. Ca.
> 250.000 MC-km. måske 150.000 bil-km. og nogle få tusinde lastbil-km.
>
> Svar: (undskyld at ordet står der, men jeg synes det ser pænt ud)

Jeg laver lige et lille regne-stunt:

Mc-kørekort + bilkørekort = kørekort til begge dele af en eller anden
kvalitet - - lad og kalde det 90
Bilkørekort + mc-kørekort = kørekort til begge dele af en eller anden
kvalitet - - lad os kalde det 90 + et eller andet.

Jeg har i mange mange år haft den erfaring, men ikke diskuteret den med
nogen - - nu på foranledning af denne diskussion har jeg bragt det på bane
blandt mine kolleger - igen så sent som i dag. Ikke én sagde det modsatte af
mig. Vi har hver for sig gjort nøjagtigt samme iagttagelser.
Slut-resultatet - - altså summen af de to uddannelser er bedst med bil
først.

Ved ikke hvad det er der gør, at I mener at kunne sammenligne, men det ved I
vel selv. Formoder at I taler af egne erfaringer ? Det samme gjorde jeg i
starten af denne diskussion - -altså erfaringer med - jeg aner godt nok
ikke hvor mange elever, men det er da en del i årenes løb. Nu lægger jeg så
summen af kollegers erfaringer oveni, men det tæller vel ikke for så meget i
jeres regnestykke. Kan godt selv se at min tekst er blevet lidt afmålt -
grænsende til træt i tonen - ved bare ikke lige hvad jeg skal gøre ved
et - udover at bede jer om tilgivelse for det - - be be ??

Med venlig hilsen
Lone




Niels Pein (07-04-2001)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 07-04-01 23:02

Jeg har svært ved at fatte en bjælde af dit indlæg Lone, men måske er jeg
bare træt.
Hvem er "I" og "jeres" ?
"Vi" motorcyklister er jo ikke enige på dette spørgsmål.

Mvh. Pein



Lone (07-04-2001)
Kommentar
Fra : Lone


Dato : 07-04-01 23:16


"Niels Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse
news:W3Mz6.26898$o4.1663128@news010.worldonline.dk...
> Jeg har svært ved at fatte en bjælde af dit indlæg Lone, men måske er jeg
> bare træt.
> Hvem er "I" og "jeres" ?
> "Vi" motorcyklister er jo ikke enige på dette spørgsmål.
>
> Mvh. Pein
>


Nej det kan jeg godt se - - -I og Jeres - - - er de folk der vil have mig
til at fatte at det et forkert råd jeg gav en ungersvend, da jeg foreslog
ham at tage bilkort først. Indlæget var ikke myntet på dig - - tvært om.
Sorry det kunne misforstås.
Hej igen
Lone
>



Claus Rittig (08-04-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 08-04-01 00:52

"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:_kMz6.1520$mj.79204@news101.telia.com...

> Nej det kan jeg godt se - - -I og Jeres - - - er de folk der vil have mig
> til at fatte at det et forkert råd jeg gav en ungersvend, da jeg foreslog
> ham at tage bilkort først. Indlæget var ikke myntet på dig - - tvært om.

Nåh, mon ikke du overfortolker det lidt?
At JEG mener noget andet betyder jo ikke nødvendigvis at dit råd var
forkert, jeg er jo ikke gud. Nogle gange tvivler jeg ligefrem på om jeg er
jesus.

Rittig



Steen Gruby (07-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 07-04-01 23:46

On Sat, 7 Apr 2001 23:38:04 +0200, "Lone"
<mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote:

Hej Lone.

Jeg må indrømme at jeg, lige som Niels, har lidt svært ved at finde
pointen i dit svar
Men jeg har da et par kommentarer:

De fleste yngre mennesker der tager MC kort kommer fra knallert.
De er vant til at færdes på to hjul, selv om der selvfølgelig er mere
"power" i en MC.
Jeg betragter det som en naturlig overgang (udvikling).
Forskellen består stort set i, at man er ude på den brede vejbane
mellem bilerne, og lige skal vænne sig til at være der og lægge
knallertuvanerne bag sig.
Da jeg fik MC kort var det med 2 (to) timer incl køreprøve bag mig, og
har faktisk aldrig oplevet som et handicap.
Faktisk undrer jeg mig meget over de krav der er til førebevis i dag.
(Mit militære lastvognskort tog 7 timer, det var hvad man dengang
regnede for normen - men mennesket er nok blevet dummere siden - set
med lovgiverøjne).
Jeg havde det værre da jeg efter 30 år igen satte mig op på en MC.
Ikke at det med færdselsreglerne, placeringen i trafikken, at "læse"
hvad mine medtrafikanter har for og at opføre mig pænt voldte
problemer.
Jeg har rundet den første million KM i bil, så trafikrutinen er der
ikke noget i vejen med.
Men det at tumle MC'en fysisk var ikke så naturligt som jeg husker det
fra ungdommen.
Rent ud sagt var det rimeligt skræmmende
Diverse DMC kørekurser og "banedage" har dog rettet op på det siden
hen.

Og nu til min pointe:

Hvis det drejer sig om unge mennesker der går direkte til MC fra andet
tohjulet køretøj er det naturligt for dem at få MC kort først.
Hvis det er "ældre" mennesker der skal på den med kørekort vil jeg tro
du har ret.
Men jeg vil stadig mene, at hvis man har kørt MC og været vant til at
passe på både sig selv og alle dem der bevæger sig rundt i en
"kampvogn" har man en helt anden måde at gebærde sig på i trafikken.
Jeg er lige ved at påstå at jeg kan mærke på andre medtrafikanter der
kører bil om de har kørt MC, nu eller tidligere.

Og så tror jeg forresten ikke du skal undskylde at du er her (be-be).
Det er bredden af dem der deltager i D:F:M: der gør denne gruppe til
det der er - og det er nu ikke så skidt

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Søren L Hansen (09-04-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 09-04-01 13:46


Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> wrote in article
<3acf9046.102076376@149.212.63.99>...
> On Sat, 7 Apr 2001 23:38:04 +0200, "Lone"
> <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote:
>
> Hej Lone.
>
> Jeg må indrømme at jeg, lige som Niels, har lidt svært ved at finde
> pointen i dit svar
> Men jeg har da et par kommentarer:
>
> Faktisk undrer jeg mig meget over de krav der er til førebevis i dag.
> (Mit militære lastvognskort tog 7 timer, det var hvad man dengang
> regnede for normen - men mennesket er nok blevet dummere siden - set
> med lovgiverøjne).

Der var jo ikke så mange sammenstød den gang, hestene foran vognen var vel
kloge nok til selv at løbe forbi hinanden. (pardon)

I overført betydning skriver jeg: der er en mere kompleks
trafiksammensætning i dag, og det hele kræves afviklet med større hast osv.
Og der tolereres ikke fra samfundet det antal tilskadekomne som der var
tidligere. For pokker, selv om der var fri hastighed en gang var det jo
ikke *så* slemt, da der var en natulig begrænsning, alene i komforten. Det
er sku ikke sjovt at give fuld gas = 120 km/t i en Morris Marina 1300,
hvilket igen også gav et helt andet bevægelsesmønster end i dag hvor mange
finder det normalt og acceptabelt at pendle +200 km dagligt. Det var ikke
gået i en Marina, alene pga. støjen og tiden.
Hvorfor flytter folk ikke derhen hvor de arbejde, elelr omvendt?? Og
overlader vejene til os der nogen gange kører rundt på job, og eller kun
for sjov!

--
Søren
lindholt@person.dk
http://www.lindholt.person.dk
"Feeling good, feeling good, all the money in the world is spent on feeling
good", J.B. Lenoir


Peter Sindrup (09-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Sindrup


Dato : 09-04-01 11:56

"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> wrote in message
news:3ace2532.9114283@149.212.63.99...
> Jeg fik mit MC kort på min 18 års fødselsdag, og først efter nogle år
> på MC fik jeg bilkort.
> Ved militæret - direkte op i en lastvogn - sikke et chok.
> Jeg havde aldrig kørt en bil før

Samme her.
Da jeg for, gud ved hvad, gang kørte alt for sent ud foran en bil sagde min
kørelærer: Nåe ja, det er dig der kører MC. Det er jo ikke helt det samme
optræk i en Bedford som i din Honda CB500

Peter



Kenneth (10-04-2001)
Kommentar
Fra : Kenneth


Dato : 10-04-01 19:03

> Da jeg for, gud ved hvad, gang kørte alt for sent ud foran en bil sagde
min
> kørelærer: Nåe ja, det er dig der kører MC. Det er jo ikke helt det samme
> optræk i en Bedford som i din Honda CB500

Hehe, af samme grund overhaler jeg kun sjældent i min Golf, den er sgu
laaangt fra så kvik som en ZX9R.


--
Venligst
Kenneth
ZX9R-C



Steen Gruby (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 11-04-01 21:31

On Mon, 9 Apr 2001 12:56:28 +0200, "Peter Sindrup"
<psi@netdesign.dk.com> wrote:

Hej Peter.
>
>Samme her.
>Da jeg for, gud ved hvad, gang kørte alt for sent ud foran en bil sagde min
>kørelærer: Nåe ja, det er dig der kører MC. Det er jo ikke helt det samme
>optræk i en Bedford som i din Honda CB500
>
Og slet ikke i en hvor synkroniseringen i gearkassen var fjernet for
at lære os stakler at køre med dobbelt udkobling.
For ikke at tale om at bakse den rundt i de små gader i Rønne

Det er forresten rart at høre fra dig igen - nu skinner solen snart så
vi kan komme ud at køre )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Peter Sindrup (12-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Sindrup


Dato : 12-04-01 09:12

Steen Gruby skrev i meddelelsen <3ad4be4a.8637014@149.212.63.99>...
>
>Hej Peter.

Godag igen Steen
>
>Og slet ikke i en hvor synkroniseringen i gearkassen var fjernet for
>at lære os stakler at køre med dobbelt udkobling.
>For ikke at tale om at bakse den rundt i de små gader i Rønne


Helt samme oplevelse, bortset fra at det var Roskilde's små ensrettede gader
og "skæve" kryds jeg baksede i. Og så var der lige det med den manglende
servostyring. Det kan nok være at man lærte nødvendigheden af at køretøjet
triller før der kan drejes, hvis man ikke lige ligner Arnold.....

>Det er forresten rart at høre fra dig igen - nu skinner solen snart så
>vi kan komme ud at køre )


Tak i lige måde.
Da jeg i går endelig skulle have plader på, så viste det sig at mit syn af
Bimmeren var et år og 14 dage gammelt, og dermed forældet. Og da jeg fik
sneget mig ind på en chance i synshallen, viste det sig at ABS'en var stået
af her i løbet af vinteren = kasseret!
Og for at føje spot til skade, så var batteriet flat her til morgen da jeg
skulle bringe vidunderet ud til den garage hvor jeg står og skruer. Det
havde tilsyneladene heller ikke overlevet vinteren.

Vi ses og høres når guderne vil.

Peter

>Steen Gruby
>Suzuki XN85 Turbo
>Yamaha XS500
>Ducati Paso 750
>oz9zi@(no.spam)gruby.dk
>www.gruby.dk



Jesper FA (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Jesper FA


Dato : 11-04-01 23:52

Peter Sindrup wrote:

> Samme her.
> Da jeg for, gud ved hvad, gang kørte alt for sent ud foran en bil sagde
> min kørelærer: Nåe ja, det er dig der kører MC. Det er jo ikke helt det
> samme optræk i en Bedford som i din Honda CB500

Det prøver jeg også altid at tænke på når jeg skifter fra MC'en til min
gamle dieselhakker af en Pajero fra '84. Så skal der altså være mere end 25
m mellem bilerne.

--
Jesper
CBR600F4

Allan Bojesen (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 06-04-01 20:04


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:9aktag$b13$1@news.inet.tele.dk...
> Næsten alle ulykker skyldes menneskelige fejl, og de fleste fejl i
trafikken
> skyldes uopmærksomhed.
>
><En utrolig masse kloge ord>
<snip>

Et rittig godt indlæg Claus) der har givet stof til eftertanke.

Allan Bojesen




Steen Schmidt (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 06-04-01 20:39

[snip, en masse der er helt kanin]

Dette passer lige så godt i bil! Hold k*** en masse spader der kører rundt
nu når man er vant til MC Man er nødt til at passe på sig selv i
trafikken - ingen andre gør det.

Mvh
Steen



Jacob (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 06-04-01 21:17


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:9aktag$b13$1@news.inet.tele.dk...

snip: "en opstrammer"

Det må jeg nok sige! Wouw!
Det var lige præcis hvad jeg havde brug for .
Min MC sæson begynder i morgen, efter 5 måneders vinterpause. Jeg gætter
selv på jeg er lidt rusten, da jeg ikke kører bil/færdes i trafikken til
daglig. Dette her kan måske lige ruske op i bevidstheden, og sørge for man
er helt skarp fra starten af. Jeg mener at have læst her i NG, at foråret er
højsæson for styrt. Derfor vil jeg lægge ultra forsigtigt ud, og hele tiden
have ovenstående indlæg godt med i baghovedet - fra starten af!

Herligt indlæg!
(og formentligt helt problemløst = 0 indvendinger/disk.

Mvh
Jacob
GS500

PS: Jeg læser det lige én gang til



Morten Christensen (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Christensen


Dato : 06-04-01 23:31


"Jacob" <jnk.607@rsk.dk> wrote in message news:9al89s$6ji$1@sunsite.dk...
>
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> news:9aktag$b13$1@news.inet.tele.dk...
>
> snip: "en opstrammer"
>
> Det må jeg nok sige! Wouw!
> Det var lige præcis hvad jeg havde brug for .
> Min MC sæson begynder i morgen, efter 5 måneders vinterpause.
*snip*

Så ses vi vel på vejen i morgen?

Vi akn evt. trille sammen ed til Køge MC, der har åbent hus?


--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup
Nybagt GSX600F-ejer ('91)
ICQ 112100518



Jacob (07-04-2001)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 07-04-01 00:03


"Morten Christensen" <morten@mummitrold.dk> skrev i > Så ses vi vel på vejen
i morgen?
>
> Vi akn evt. trille sammen ed til Køge MC, der har åbent hus?

Sorry :( - Mc'en står på fyn, hvor jeg også holder den næste uge påske-fri

Håber på noget godt vejr hele ugen, så jeg kan indhente nogle af alle de
forsømte kilometer

Mvh
Jacob
GS500



Morten Christensen (07-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Christensen


Dato : 07-04-01 00:14


"Jacob" <jnk.607@rsk.dk> wrote in message news:9ali2d$rcr$1@sunsite.dk...
> Mc'en står på fyn,
> Håber på noget godt vejr hele ugen, så jeg kan indhente nogle af alle de
> forsømte kilometer
>
Aha...

Så det er måske på grund af dig, de kære fynboer altid siger: "flah uuu, der
kommer en jet-jawer"?
Og så er det i virkeligheden bare dig på din GS'er? ;c))

Go' vind og vejr derovre.


--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup
Nybagt GSX600F-ejer ('91)
ICQ 112100518



Brian (07-04-2001)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 07-04-01 09:29

Hej Claus.

Fedt med et indlæg til os der ikke har kørt så mange år.Det var sku kanont.
TAk skal du have.

Brian W.

Som heldigvis ikke kører råddent.

--
**** W.A.F ****
Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9aktag$b13$1@news.inet.tele.dk...
> Næsten alle ulykker skyldes menneskelige fejl, og de fleste fejl i
trafikken
> skyldes uopmærksomhed.
>
> Man skal selvfølgelig tilegne sig ordentlige færdigheder i at beherske sit
> køretøj, så man ikke går i panik, fordi der viser sig at være en glat plet
i
> et sving, eller at vejen drejer mere, end man havde forudset.
> Men først og fremmest består opgaven i aldrig at bringe sig i situationer,
> hvor man er afhængig af, hvad medtrafikanterne foretager sig.
>
> Det første gode råd er derfor:
>
> Hold afstand!
>
> De danske trafiksikkerhedsmyndigheder focuserer ensidigt på farten som
årsag
> til død og ulykke, men i realiteten er det først, når hastigheden
pludseligt
> nedsættes til nul, at man kommer til skade. Det gælder altså om at undgå
at
> køre ind i noget og at undgå at blive ramt af andre.
>
> Hvor stor skal afstanden være til den forankørende? I Tyskland, hvor
> hastigheden nogle steder er fri, har man en tommelfingerregel, som siger
> "halber Tacho", og det betyder, at afstanden i meter bør være mindst det
> halve af speedometervisningen i km/t. Kører man 80 km/t, skal der altså
være
> mindst 40 meter til den forankørende bil og så fremdeles. Det er dog
lettere
> og sikrere at bruge tid som måleenhed for afstand, for den er langt
lettere
> at forholde sig til ved forskellige hastigheder, f.eks. 3 sekunder. Det er
> lettere at måle, se på en ting i vejsiden, når trafikanten foran dig
> passerer den, og tæl så sekunder indtil du selv passerer tingen. Hvor stor
> afstanden skal være, ved kun du selv, for det kan variere fra dag til dag.
> Er du træt? Blev det lidt sent, før du vendte næsen hjemad fra
> familiebesøget? Er du på vej hjem fra en hård dags arbejde? Så holder du
> naturligvis lidt ekstra afstand.
>
> Kommer man i en vanskelig situation, må man aldrig give op. Bliv ved med
at
> styre eller bremse, indtil du rammer forhindringen. På en motorcykel er du
> elendigt beskyttet uanset om du skulle rulle rundt på en mark, havne i et
> buskads eller ramme et andet køretøj, så du har brug for at undvige eller
> bringe hastigheden så langt ned som muligt. Hver km/t tæller! Hvis man
kører
> frontalt sammen med en modkørende bil, er det sket. Så hellere vælge en
mark
> eller endog en tur ind over fortovet - selvom det ser farligt ud, så er
det
> dog ikke umuligt at man kan slippe fra det med kun mindre skader. Når
> uheldet er ude, så ram det der ser blødest ud.
>
> Undgå at blive ramt.
>
> Selvom man opfører sig ordentligt og har kontrol over sit køretøj,
risikerer
> man at blive ramt af en vildfaren bil.
>
> Holder man stille midt på en vej for at dreje til venstre, er man i sagens
> natur udsat for at blive ramt bagfra af en uopmærsom medtrafikant. Derfor
er
> det vigtigt, at man holder det ene øje i spejlene, for det er bagfra den
> største fare kommer. Selv når svingningen kan udføres er det en god ide
lige
> at tjekke at der ikke er en torsk bagved som er i færd med en overhaling.
> Hvis du kan se, at en bagfrakommende ikke kan nå at bremse, skal du flytte
> dig ud af hans bane, før du bliver påkørt. Det er faktisk din eneste måde
at
> undgå svære skader. Nåja, en rygbeskytter er jo aldrig i vejen. Kører du
med
> sådan en?
>
> Den rigtige overhaling.
>
> Følg ikke efter en bil i en overhaling af f.eks. en lastvogn. Mange
bilister
> tager farten af, så snart de kan se, at overhalingen kan afsluttes, før
der
> kommer modkørende trafik. De kører måske endda tæt ind foran lastbilen, så
> der ikke er plads til dig. Hvis du ikke kan nå at overhale også den
> forankørende bil, før der kommer modkørende, er det sket.
>
> Hvis du vil overhale en langsomtkørende lastvogn, skal du ikke ligge lige
> under bagsmækken og vente på, at der bliver plads. Turbulenser kan kaste
> rundt med dig så du ikke kan følge med i den modkørende trafik. Hold i
> stedet lidt afstand til lastvognen, så du kan se ned langs siden og følge
> den modkørende trafik.
>
> For alle overhalinger gælder det, at du skal optræde med autoritet, og så
> vidt muligt bevæge dig så andre trafikanter kan se du vil overhale.
Signaler
> med din kørsel hvad din hensigt er, så andre trafikanter ikke bliver
> overraskede eller fristes til at indlede manøvrer der kommer i konflikt
med
> dine.
>
> Hold øje med sideveje.
>
> Du skal altid holde øje med sidevejene - på begge sider. Vi motorcyklister
> overses ofte. Meget ofte. Uanset hvor eller hvornår du kører, så lurer de
> største farer altid ude i siden. Der er to måder at prøve at komme gennem
> livet som motorcyklist med førligheden i behold. Den ene lærte jeg ved min
> kørelærer, den anden lærte jeg bagefter gennem mange år på motorcykel i
> trafikken. Min kørelærer lærte mig at holde øje med mine medtrafikanter,
og
> prøve at se hvad deres hensigt er. Jeg lærte at ved indfletning på
motorvej,
> skulle jeg prøve at få øjenkontakt. Der er en sikrere måde, som ikke er
> meget vanskeligere. Blæs på hvad du TROR dine medtrafikanters hensigt er,
og
> vær forberedt på at de kører som om du slet ikke eksisterer. Mange
bilister
> er ikke i stand til at se ting der er mindre end en bil, og vil påstå at
> deres bil slet ikke har blinde vinkler, eller vil køre bil med død-smarte
> solbriller der begrænser deres synsfelt væsentligt. Vær altid forberedt på
> at en anden trafikant overser dig, og kør så der er plads til en undvige
> manøve eller en voldsom nedbremsning.
>
> Der er mange, som svinger til højre ind på en større vej efter kun at have
> forvisset sig om, at der er fri bane fra venstre. Lad være med at
overhale,
> hvis der er biler på sidevejene. Du kan ikke være sikker på, at de bliver
> holdende.
>
> Selv hvis du er den eneste på den større vej, og bilen fra sidevejen har
> perfekte oversigtsforhold, vil du komme ud for at blive overset. Nedsæt
> farten så du kan nå at reagere, (dog ikke så bilisten kan får det indtryk
at
> du vil dreje fra, men har glemt at vise af) og når du er tæt nok på, så
giv
> lidt gas, så du hurtigt er forbi.
>
> Hvis en anden bilist svinger ind foran dig fra højre, og du kan se, at han
> ikke kan nå at komme op på din hastighed, før du når hen til ham, så lad
> være med bare at trække ud for at overhale. I nogle tilfælde drejer han
> pludselig til venstre ad en lille vej umiddelbart efter. Han har
> fejlvurderet din hastighed og tror, at han lige kan nå "at smutte over
> vejen" i en slags forskudt kryds, før du når hen til stedet. Han kører der
> hver dag, og "alle" ved hvor han skal hen.
>
> Pas også på bilister, der ikke selv ved, hvor de skal hen. Hvis bilen
foran
> umotiveret sænker farten eller ændrer placering på kørebanen, taler
> sandsynligheden for, at den pludselig vil dreje til en af siderne, når
> chaufføren får øje på det skilt, han har ledt så intenst efter, så der
ikke
> er opmærksomhed til også at holde øje med bakspejlet.
>
> Brug sidespejlene rigtigt.
>
> At det er vigtigt at vide, hvad der sker bag dig, er en selvfølgelighed.
Kig
> ofte i spejlene. Der kunne gemme sig en motorcykelbetjent.
>
> Når man tager kørekort, lærer man at dreje hovedet for at se, hvad der
> foregår skråt bagude, og man dumper til køreprøven, hvis man ikke ikke gør
> det. Det er ikke for sjov! Brug dine spejle, javel, men drej hovedet for
> motorcykler har også blinde vinkler, og hvis du laver et vognbaneskift ind
i
> siden på en Brian-bil, så er det DIG der får skrammer, ikke ham.
>
> Vognbaneskift er ikke det bilister er bedst til. Der er dem, der bliver
> liggende i venstre spor på motorvejen, selvom de ikke ønsker at køre ret
> hurtigt. De er måske for ængstelige til at trække ind til højre, fordi de
> ikke ved, hvad der foregår i den inderste bane, og ved motorvejsfart er
der
> mange der ikke har tid til at dreje hovedet for at se hvad der egentlig
> foregår bag dem. Lad være med at overhale indenom, i en stresset situation
> vil nogle vælge at trække ind i den "sikre" højre bane, og så står den på
> kødfars ala motorcyklist.
>
> Dette lille skrift er blevet til ved at jeg har hugget en artikel om
sikker
> kørsel i BIL, og skrevet det om så det passer til motorcykler. Et enkelt
> afsnit vil jeg dog lade stå uredigeret:
>
> "Sidespejlene skal indstilles, så de udvider synsvinklen skråt bagud. De
> skal være stillet så langt ud, at en overhalende bil dukker op i
> sidespejlet, samtidig med at den forsvinder ud af bakspejlet, og sådan, at
> man kan se den ud ad øjenkrogen når den forsvinder ud af sidespejlet. På
den
> måde har man panoramaudsigt bagud og ingen blinde vinkler."
>
> Sådan, nu ved du hvorfor du roligt kan opfatte enhver bil foran dig som en
> potentiel trussel.
>
> "Skal man dreje til højre, hvor der er cykelsti, er det naturligvis særlig
> vigtigt at holde øje med højre sidespejl. Hvis det er rigtigt indstillet,
> bør man kunne se eventuelle cyklister, men situationen er potentielt
farlig.
> Derfor skal man i god tid inden krydset omhyggeligt registrere antallet af
> cyklister, deres hastighed og placering, så man så at sige kan krydse dem
af
> i den indre computer, efterhånden som de passerer - alt imens man i
spejlet
> holder øje med, at der ikke dukker endnu en cyklist ud af en port. "
>
> Sådan, nu ved du hvorfor du skal lade cyklen stå, og køre motorcykel
> istedet.
>
> Ansvaret er dit.
>
> Den almindelige holdning er, at stort set alle skal kunne erhverve et
> kørekort, og at de fleste mentalt beskæftiger sig med helt andre ting end
> trafikken, mens de kører bil. Under de forudsætninger er det naturligvis
> umuligt at undgå, at de på et aller andet tidspunkt kører ind i hinanden,
og
> derfor gælder det om at holde farten så lav, at man ikke bliver til mos,
når
> det sker. Husk på at en motorcyklist er uendelig mere skrøbelig i
trafikken
> end en bilist, og du er derfor nødt til at køre en hel del mere forsigtigt
> end bilisterne. En lille kollision der koster bilisten en bulet kofanger,
> kan koste dig dine ben. Tag derfor ingen chancer. Uanset hvor ansvaret vil
> blive placeret efter et uheld, så er det din krop det går ud over, det
> hviler derfor på dine skuldre at undgå kollisioner. Det er muligt det
> juridiske ansvar er bilistens, men det kan du ikke bruge til noget
bagefter,
> så ansvaret er dit!
>
> Hvis du er så god, som du selv tror, har du også overskud til at tage
hensyn
> til mindre begavede medtrafikanter, så du lader være med at stresse dem
> unødigt og giver dem den plads og tid, de har brug for. Gør dig synlig i
> trafikken og tilkendegiv dine hensigter tydeligt, så din beslutsomhed og
> handlekraft ikke kommer bag på de langsomst fungerende hjerner.
>
>
>
>
>
>



Uffe R. B. Andersen (10-04-2001)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 10-04-01 12:52

On Fri, 6 Apr 2001 19:12:00 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

<snip>
>Kommer man i en vanskelig situation, må man aldrig give op.

Det skal lige have lov at stå lidt længere - det er simpelthen en
grundpille i motorcykelkørsel.

>Der er mange, som svinger til højre ind på en større vej efter kun at have
>forvisset sig om, at der er fri bane fra venstre.

Det gør lidt ondt at indrømme, men jeg griber ofte mig selv i at have
gjort nøjagtig sådan - når man så er ude på vejen tænker man "Yikes,
hvad nu hvis der var kommet en overhalende modkørende"? Tænk over det
- dårlige vaner dræber i trafikken.

>Pas også på bilister, der ikke selv ved, hvor de skal hen.
<snip>
Se evt. efter udenlandske nummerplader.
<snip>

Fantatisk flot sammenfatning - jeg mangler ord (hvem ville vel tro det
skulle ske?). Jeg tror jeg tager en lille lynlåspose og skriver
"Rittig" på den - så lægger jeg en 20 kr i den og lægger posen i
ærmelommen på min læderjakke. Så er jeg sikker på, at jeg kan en øl,
når vi en dag render ind i hinanden :)

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

'Loud pipes save lives' - sandheden om fri udblæsning.

Michael (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 11-04-01 11:10


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:9aktag$b13$1@news.inet.tele.dk...
> Dette lille skrift er blevet til ved at jeg har hugget en artikel om
sikker
> kørsel i BIL, og skrevet det om så det passer til motorcykler. Et enkelt
> afsnit vil jeg dog lade stå uredigeret:
>
> "Sidespejlene skal indstilles, så de udvider synsvinklen skråt bagud. De
> skal være stillet så langt ud, at en overhalende bil dukker op i
> sidespejlet, samtidig med at den forsvinder ud af bakspejlet, og sådan, at
> man kan se den ud ad øjenkrogen når den forsvinder ud af sidespejlet. På
den
> måde har man panoramaudsigt bagud og ingen blinde vinkler."
>
> Sådan, nu ved du hvorfor du roligt kan opfatte enhver bil foran dig som en
> potentiel trussel.

Hej

Fedt indlæg.

Men er du venlig at forklare mig, hvorfor en omhyggelig indstilling af
spejle, og en orientering omkring hvor man kan se en overhalende med
trafikant i de forskellige faser af en overhaling, gør en bil til en større
potentiel fare end den er i forvejen (Jeg mener en hvilken som helst
genstand af en hvis størrelse, der bevæger med mere end 30 km/t er en
potentiel dødstrusel).

Hilsen Michael Gamborg





Adam Christensen (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 11-04-01 11:13

"Michael" <not@available.com> wrote in message
news:9b1ak9$124q$1@news.net.uni-c.dk...
>

> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> news:9aktag$b13$1@news.inet.tele.dk...
> > "Sidespejlene skal indstilles, så de udvider synsvinklen skråt bagud. De
> > skal være stillet så langt ud, at en overhalende bil

"overhalende bil"... - hvad med at kunne se en overhalende motorcykel! =

Mon ikke det er det Claus mener?

--
Adam
SV650S



Claus Rittig (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 11-04-01 15:38

"Adam Christensen" <adam.christensen@framfab.dk> skrev i en meddelelse
news:9b1aui$677$1@sunsite.dk...

> "overhalende bil"... - hvad med at kunne se en overhalende motorcykel!
=
>
> Mon ikke det er det Claus mener?

Jo, lige precis!
Enhver bilist der tror hans bil ikke har blinde vinkler er dødsens farlig
for motorcykler.
At nogen overhovedet kan skrive sådan i en artikel om "sikker kørsel" ryster
mig lidt.

Rittig



Adam Christensen (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 11-04-01 11:17

"Michael" <not@available.com> wrote in message
news:9b1ak9$124q$1@news.net.uni-c.dk...

> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> news:9aktag$b13$1@news.inet.tele.dk...

> > "Sidespejlene skal indstilles, så de udvider synsvinklen skråt bagud. De
> > skal være stillet så langt ud, at en overhalende bil dukker op i
> > sidespejlet, samtidig med at den forsvinder ud af bakspejlet, og sådan,
at
> > man kan se den ud ad øjenkrogen når den forsvinder ud af sidespejlet.

> Men er du venlig at forklare mig, hvorfor en omhyggelig indstilling af
> spejle, og en orientering omkring hvor man kan se en overhalende med
> trafikant i de forskellige faser af en overhaling, gør en bil til en
større
> potentiel fare end den er i forvejen

Jeg fik quotet temmelig dårligt i det andet svar, så jeg prøver lige igen:

"overhalende bil" er nøglen - hvad med en overhalende motorcykel - skal man
ikke kunne se den i bilens spejle? =

--
Adam
SV650S



Michael (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 11-04-01 12:54


"Adam Christensen" <adam.christensen@framfab.dk> wrote in message
news:9b1b5r$7ah$1@sunsite.dk...
> Jeg fik quotet temmelig dårligt i det andet svar, så jeg prøver lige igen:
>
> "overhalende bil" er nøglen - hvad med en overhalende motorcykel - skal
man
> ikke kunne se den i bilens spejle? =
>

Skulle det nu også være nødvendigt

Hilsen Michael Gamborg




Palle Madsen (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Palle Madsen


Dato : 11-04-01 11:48

Michael wrote:

> Men er du venlig at forklare mig, hvorfor en omhyggelig indstilling af
> spejle, og en orientering omkring hvor man kan se en overhalende med
> trafikant i de forskellige faser af en overhaling, gør en bil til en større
> potentiel fare end den er i forvejen

Mon ikke mere det var formuleringen "På den måde har man panoramaudsigt bagud og
ingen blinde vinkler." der blev hentydet til ? Noget af en udtalelse !!!

Det var ihvertfald den der faldt mig for brystet da jeg læste Claus fremragende
skrift.

Palle
Solen skinner - hvorfor ikke køre en tur inden det bliver snevejr


Michael (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 11-04-01 12:53


"Palle Madsen" <Palle.Madsen@it.dk> wrote in message
news:3AD43679.8E6BFAD2@it.dk...
Michael wrote:

Mon ikke mere det var formuleringen "På den måde har man panoramaudsigt
bagud og
ingen blinde vinkler." der blev hentydet til ? Noget af en udtalelse !!!

Det var ihvertfald den der faldt mig for brystet da jeg læste Claus
fremragende
skrift.

Det vil jeg give dig, Panorama udsigt er store ord, men hvis spejlene er
rigtigt indstillet er det ikke meget hovedvrid der skal til før den sidste
blindevinke er dækket.(åndsvagt ord, idet en almindelig bil ikke har en
rigtig blind vinkel, det handler bare om at kigge i den rigtige retning
eller i det rigtige spejl(modsat varevogne og lastbiler)) .







Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste