Rengøring og behandling af teak-havemøbler
Fra : Søren Rohde

Dato : 06-04-01 18:07

Hej,

Sidste år købte vi et sæt designede teakmøbler til haven. De er IKKE pæne
mere da de ikke er behandlede. Vi så hvordan Det Leth gav gode råd om netop
dette emne, men har andre gode / dårlige råd at dele ud af? Umiddelbart
lyder det MEGET dyrt at skulle bruge væske til 150-200 kroner literen
ufortyndet til både rengøring og imprægnering. Da der er tre slags
(rengøring A og B samt træpleje) render det hurtigt op en mindre udestue.
Gode / dårlige råd modtages med kyshånd så vi kan være i sving til påske!

--
Venlig hilsen Søren Rohde

Soren_Rohde@get2net.dk

Fra : Ivar

Dato : 06-04-01 20:56

Jeg må indrømme, at jeg blev træt af alt det oliegnideri.
Sidste år fik de en gang Gori, så må vi se hvordan det
holder. Gori'en har gjort dem mere blanke, så de er ikke
så kønne, som efter en oliebehandling.Men jeg forventer,
at de er veligeholdsfrie de næste år.

Ivar

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 06-04-01 22:49

"Ivar" <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:9alc8j$f3a$1@sunsite.dk...
> [...]
> holder. Gori'en har gjort dem mere blanke, så de er ikke
> så kønne, som efter en oliebehandling.Men jeg forventer,

Gori er en nem løsning, indrømmet, men hvorfor så over-
hovedet købe teakmøbler?

Skal teak bevare sin særlige glød, skal der oliebehandling
til. Jeg har til indendørs brug anvendt linolie fortyndet med
lidt terpentin. Jeg ved ikke om det duer til udendørs brug.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ivar

Dato : 06-04-01 23:10

> Skal teak bevare sin særlige glød, skal der oliebehandling
> til. Jeg har til indendørs brug anvendt linolie fortyndet med
> lidt terpentin. Jeg ved ikke om det duer til udendørs brug.

Det gør det ikke, der skal noget "gift" i, for at undgå mug i olien.
Problemet med udendørs olie behandlet teak møbler er, at
det kniber med, at det kan holde én sommer uden at
de bliver matte og ru i overfladen.

Ivar

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 07-04-01 23:45

Bjerg & Olsen wrote:

> til. Jeg har til indendørs brug anvendt linolie fortyndet med
> lidt terpentin.

Hej,

hvis du undlader terpentinen, er der ingen skadelige stoffer der
afgasser = bedre indeklima.

Mvh
Johan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-04-01 07:54

On Sun, 08 Apr 2001 00:44:52 +0200, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

>hvis du undlader terpentinen, er der ingen skadelige stoffer der
>afgasser = bedre indeklima.

Leth anbefaler altid vegetabilsk terpentin, men er det sundere end
mineralsk terpentin som nok ellers er det mest brugte?

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 08-04-01 18:27

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse news:cm20dt8r0jkvmpuhdavc090f5il3na1d7n@4ax.com...

> Leth anbefaler altid vegetabilsk terpentin, men er det sundere end
> mineralsk terpentin som nok ellers er det mest brugte?

Vegetabilsk terpentin bruges traditionelt til kunstner-oliefarver, og
skulle have en bedre opløsningsevne end mineralsk terpentin. Jeg
har oplevet at nogle oliefarver nærmest ødelægges med mineralsk
terpentin (udfældning). Vegetabilsk terpentin er en del dyrere end
mineralsk.

Men om vegetabilsk terpentin er mindre usundt? Jeg ved det ikke.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 08-04-01 20:08

Mads Lie Jensen wrote:

> Leth anbefaler altid vegetabilsk terpentin, men er det sundere end
> mineralsk terpentin som nok ellers er det mest brugte?

Nej, tværtimod.

I tråden om linoliemaling skrev DMD-køge, dmd@post3.tele.dk :
http://groups.google.com/groups?q=group:dk.fritid.hus-og-have+insubject:linolie&num=50&hl=en&lr=&safe=off&scoring=relevance&as_drrb=quick&as_qdr=&as_mind=15&as_minm=8&as_miny=2000&as_maxd=8&as_maxm=4&as_maxy=2001&rnum=2&seld=914295068&ic=1

<CITAT:>
Afgasningen af den rene linolie er ufarlig, men tilsættes f.eks.
Fransk terpentin, citrusolie eller andre vegetabilske terpentiner vil
denne
afgasning være mindre miljøvenlig end f.eks mineralsk terpentin. Men som
sagt tidligere, kan jeg ikke anbefale at "ødelægge" en god linoliefarve
med
disse flygtige stoffer.
<CITAT SLUT>

Og dem har jeg altså mere tiltro til end Leth.

--Johan

Fra : SEB

Dato : 08-04-01 11:19

Bjerg & Olsen Skrev:

> Skal teak bevare sin særlige glød, skal der oliebehandling
> til.

Jeg vil godt give dig ret i, at oliebehandling giver træet en særlig
fin dybde i farverne og fremhæver strukturen fint.

> Jeg har til indendørs brug anvendt linolie fortyndet med
> lidt terpentin. Jeg ved ikke om det duer til udendørs brug.

Det kan da bruges udendørs, men bliver desværre ret hurtigt gråt og
kedeligt at se - modsat "giftprodukterne" som holder længere.

For nogen tid siden lavede jeg nogle yderdøre i jatobatræ. Kunden
forlangte at overfladebehandlingen skulle være med linolie. Træet
blev også virkelig flot med denne behandling, men har senere hørt,
at der skulle "friskes" op, fordi det var blevet lidt mat at se på.
Den fine glød holder - desværre - ikke så lang tid med linolie, når det
bruges udendørs.

Lige til en orientering: Jatobatræ er noget hårdt og tungt træ, som
ligner en mellemting af teak og mahogni - er en utrolig flot træsort.

M.v.h.
SEB

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-04-01 11:42

On Sun, 8 Apr 2001 12:19:12 +0200, "SEB" <seb@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>at der skulle "friskes" op, fordi det var blevet lidt mat at se på.
>Den fine glød holder - desværre - ikke så lang tid med linolie, når det

Hvis nu man sætter sig for at give sine fine dyre hårdttræsmøbler en
gang olie 3-4 gange på en sæson, kan man så undgå at skulle
slibe/rengøre hver gang? F.eks hver gang træet begynder at blive lidt
mat, så give det en gang olie?

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : SEB

Dato : 08-04-01 16:49

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> gang olie 3-4 gange på en sæson, kan man så undgå at skulle
> slibe/rengøre hver gang? F.eks hver gang træet begynder at blive lidt

Umiddelbart kan du jo godt smøre linolie på uden slibning og rengøring.
Men, jeg foretrækker nu at slibe med fint sandpapir for lige at tage de
små ujævnheder, som er på træfladerne - det er ikke den helt store
slibe-maraton der behøves. Det færdige resultat er nok så lækkert, når
der slebet lidt.

Der hvor der SKAL slibes, er når der vedligeholdes med noget mere
"lakagtigt" - ret vigtigt for ordentlig vedhæftning.

M.v.h.
SEB

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 07-04-01 23:48

Ivar wrote:

> Jeg må indrømme, at jeg blev træt af alt det oliegnideri.
> Sidste år fik de en gang Gori, så må vi se hvordan det

Sprouthh! (lyden af kaffe ud over skærmen... :)
Gori på Teak??
Så vil jeg nu foretrække enten oliebehandlet eller også simpelthen lade
møblerne patinere. Som hovedregel vil Teak kunne friskes op igen senere
med lidt sandpapir + olie, hvis man vil have gløden tilbage i patineret
træ.

--Johan

Fra : Ivar

Dato : 09-04-01 21:59

> med lidt sandpapir

Ja, det er det der problemet.

Ivar

Fra : SEB

Dato : 07-04-01 19:38

Søren Rohde skrev:

> Sidste år købte vi et sæt designede teakmøbler til haven. De er IKKE pæne
> mere da de ikke er behandlede.
> ...har andre gode / dårlige råd at dele ud af?

Der er jo mange idèer om pleje af hårdttræsprodukter - især til
udendørs brug. Jeg kan oplyse dig, at vi har lavet et lille forsøg
på min arbejdsplads.

Vi har taget nogle høvlet mahognitræstykker. Den ene halvdel har
fået ren linolie - den anden Gori 44. Træstykkerne har nu hængt ude
i det fri i godt et år. I sol og regn - i varme og kulde. Der er ingen
tvivl! De linoliebehandlede er grå og kedelige - mens de Gori-behandlede
står bedre i farven.

Nu er forsøget kun gjort i mahogni. Men derfor kan man godt overføre
erfaringen til teaktræ. Så hvis det var mig der stod og skulle behandle
teakmøbler, ville jeg starte med at slibe med fint sandpapir. Jeg ville
så give dem noget Gori 44 i teakfarve - evt. fortyndet med noget klart
af samme type. Fortyndingen skal hjælpe til, at træet ikke kommer til
at se for mørkt ud.

Håber I kan anvende mine tips.

M.v.h.
SEB

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 07-04-01 23:19

"SEB" <seb@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse news:9anmtn$199$1@sunsite.dk...

> Nu er forsøget kun gjort i mahogni. Men derfor kan man godt overføre
> erfaringen til teaktræ.

Nok ikke helt. Teak adskiller sig netop fra de fleste andre hårdtræsorter
(og altså også mahogni) ved at det fra naturens side indeholde olie.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-04-01 10:37

"SEB" <seb@wanadoo.dk> wrote in message news:9anmtn$199$1@sunsite.dk...

> [...]
> i det fri i godt et år. I sol og regn - i varme og kulde. Der er ingen
> tvivl! De linoliebehandlede er grå og kedelige - mens de Gori-behandlede

Du er oppe mod en ny og stor religion. Jeg talte med en gammel "træmand",
der hævdede at man om 20 år ville opleve tusinder bande Leth og Co ned i det
dybeste mørke, fordi den nærmest religiøse tro på linolie (sagde han) ikke
holder.

mvh
Jan
- der selv er på vej ud for at gnubbe nok en portion linoliebaseret smørelsu
ud over havemøblerne

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 07-04-01 20:16

Søren> Hej,
Søren> Sidste år købte vi et sæt designede teakmøbler til haven. De er IKKE pæne
Søren> mere da de ikke er behandlede. Vi så hvordan Det Leth gav gode råd om netop
Søren> dette emne, men har andre gode / dårlige råd at dele ud af? Umiddelbart
Søren> lyder det MEGET dyrt at skulle bruge væske til 150-200 kroner literen
Søren> ufortyndet til både rengøring og imprægnering. Da der er tre slags
Søren> (rengøring A og B samt træpleje) render det hurtigt op en mindre udestue.
Søren> Gode / dårlige råd modtages med kyshånd så vi kan være i sving til påske!

Trip Trap har en serie produkter:
Rensemiddel, olie osv.

I bådbutikker kan man få Hempels "Teak filler" og "Teak sealer"

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>