Re-oliering af kæde efter rensning
Fra : RacerNiels

Dato : 28-08-03 23:48

Hej,

Nu har jeg lige brugt en dåse med 500ml kettenreininger fra Louis på min
kæde. Jeg skal skifte clips-leddet ud med et nitteled og kunne jo lige så
godt pille den af og give den en ordentlig omgang.
Hvad er så bedst nu?

- Sætte skidtet på og bare lade Scottoileren fortsætte hvor den slap?
- Fedte den ind i olie, sætte skidtet på og så lade Scottoileren fortsætte
hvor den slap?
- Varme den lidt op (i en ovn?), fedte den ind i olie, sætte skidtet på og
så lade Scottoileren fortsætte hvor den slap?
- Sætte den på, fedte den ind i alm kædespray og lade Scottoileren fortsætte
hvor den slap?

- en kombination af ovenstående??

Mht til et stift led... jeg har motioneret det og giver det olie og
motioneret det mere, men det hjælper ikke det vilde. Kunne det være en idé
at købe endnu et nitteled og skifte det stive led ud?? Eller er det
overkill??

Niels
S FAU himmelblau

Fra : Richard

Dato : 29-08-03 21:53

RacerNiels wrote:

> Nu har jeg lige brugt en dåse med 500ml kettenreininger fra Louis på min
> kæde.

Wauv - ½l - er det en off-roader?

> - Fedte den ind i olie, sætte skidtet på og så lade Scottoileren fortsætte
> hvor den slap?

Ville jeg gøre, hvis det er en o- eller x-ringskæde.

> - Varme den lidt op (i en ovn?), fedte den ind i olie, sætte skidtet på og
> så lade Scottoileren fortsætte hvor den slap?

Kun hvis det er en gammeldagskæde uden o- eller x-ringe, som jo ikke
tillader olien/fedtet at komme ind/ud og derfor blot skal have smurt
selve ledfladerne og rullerne.

> [...]
> motioneret det mere, men det hjælper ikke det vilde. Kunne det være en idé
> at købe endnu et nitteled og skifte det stive led ud?? Eller er det

Stift led... er du sikker på, at den kæde var værd at ofre en ½l
kæderens og efterfølgende oliering på? - har du kontrolleret, hvor meget
den har strakt sig ifht en ny? Men hvis du tror på, at nitteled holder
så må det være bedre med sådan et end et stift led IMHO.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade