Manglende interesse for små mc'er?
Fra : A.-C.AA

Dato : 28-08-03 20:24

Hej.
Jeg undrer mig nogen over hvor "kubikfikserede" danske mc-ister ofte er. Jeg
har i mange år kørt små mc'er (125'ere og 250'ere) med stor glæde og
fornøjelse. Jeg anser små motorcykler for at være: praktiske, økonomiske,
lette at vedligeholde, overskuelige, og billige i service og anskaffelse.
Underholdningsværdien er i top pga at mange af de små maskiners
lethånterlighed.
De er praktiske i byen og sjove på landeveje med mange sving.
Alligevel forekommer det mig at der er en del motorcyklister der har
fordomme mod folk der der kører små mc'er. Ofte gider folk ikke engang at
løfte hånden til en hilsen, og jeg hører tit udtryk som: "må den der
virkelig køre på motorvej?", eller: "det er jo bare en knallert", eller: "er
den krøbet i vask?" osv osv.
Disse bemærkninger er ofte faldet når jeg har haft min 250'er med på ture og
har mødt andre mc-ister.

Lad mig slå fast med det samme: en 250'er er ikke en knallert. Det er en
lille mc. Og jo, den kan godt køre på motorvej, og nej: den er heller ikke
krøbet. Den skal se sådan ud
Jeg ved ikke hvorfor disse folk har fordomme overfor os der kører små mc'er.
Jeg har ingen fordomme overfor folk der kører store mc'er. Det burde vel gå
begge veje?
Gælder det virkelig om at være først og størst? Er det størrelsen, ikke
"gørelsen" det handler om?
Der burde være plads til forskellighed og mangfoldighed indenfor
mc-verdenen.
En 250 cc mc er, for mig at se, ideel til danske forhold hvor afstandende er
relativt korte og hvor, ikke mindst, afgiftsystemet er afsindigt.
Desværre er udbudet af små maskiner i dk begrænset. Det er vel dybest set et
spørgsmål om efterspørgsel og høje priser, men det handler måske også om
importørenes manglende vilje til at skaffe små mc'er hjem?
Små motorcykler er repræsenteret i alle kategorier: racere, offroadere,
choppere, og standard mc'er. Så der er reelt noget for enhver smag, så
hvorfor ser vi ikke mere af den slags?

Vi ses på landevejen...og hils bare.......(det er ikke sikkert at de andre
ser det

Hilsen Søren
Mc'ist

Fra : Freddy Lang

Dato : 28-08-03 21:11

A.-C.AA wrote:
[SNIP en hel masse fornuftige ord...]

Du har nok ret i en hel del af det du skriver... men der er en afgørende
faktor der taler imod, og det er det gamle ord: "Der findes ingen erstatning
for kubik."
Det er måske nok en sandhed med modifikationer, men et eller andet sted _ER_
det altså sandheden. Det kommer jo også en hel del an på éns behov. Til eks.
svingkørsel er en stor MC måske ikke det mest hensigtsmæssige. Jeg er da
slet ikke i tvivl om at en lille, omdrejnings- og styrevillig letvægter er
akkurat lige så sjov. Jo mindre vejer, og jo skarpere sving, des mere vil
den lille MC komme til sin ret. Omvendt er den lille MC så måske ikke så
hensigtsmæssig ved højhastighedskørsel. Jeg kender en forhandler, som har
kørt til træf i Berlin på en baby-Gixxer med 180 i timen, så vel kan det da
lade sig gøre... _jeg_ ville bare personligt foretrække nogle flere kubik
til den slags kørsel.
Jeg husker stadig den allerførste gang jeg havde min SV oppe og ringe. Jeg
havde så godt og vel rundet indkøringsintervallet, og havde et stykke
motorvej næsten for mig selv en søndag aften, og klokken sagde knap 230
km/t... og min første tanke inde i hjelmen var "Shit, jeg skulle da have
haft en større maskine...", efterfulgt af tanke nummer to, som sagde mig at
tanke nummer et hørte under kategorien "farlig tankegang".
Jeg husker også forskellige diskussioner jeg har deltaget i, omkring tuning
af motorcykler, og det er stensikkert: Er der eks. en erfaren mekaniker
eller lign. til stede, vil han altid sige "Drop det, og køb en større
motorcykel i stedet."

Så jeg vil nok sige, at alt efter smag, behag og ikke mindst behov, skal der
være plads til både små og store MC'er... og også til alle dem imellem.

Hvad angår det der med at hilse, synes jeg personligt, at det er noget fis.
I min verden er en motorcyklist en motorcyklist, hvad enten man kører 250'er
Aprilia eller 1600 Wildstar.

--
Freddy
SV 650 S-K1

Fra : Richard

Dato : 28-08-03 21:26

A.-C.AA wrote:

> [...]
> lette at vedligeholde, overskuelige, og billige i service og anskaffelse.

Den eventuelle kibikfiksering kunne også have noget med udbudet at gøre...

> Underholdningsværdien er i top pga at mange af de små maskiners
> lethånterlighed.

Enig; har selv ærgret mig over, hvor mange sjove 250 og 400cc'er, der
sælges i fjernøsten, men knapt nok i EU og overhovedet ikke i DK...

> De er praktiske i byen og sjove på landeveje med mange sving.

Netop, vil dog sætte 400 cc - eller i det mindste 38-40 hk - som et
passende minimum. I det mindste for os over de 90 kg (ikke mere om det
emne .

> [...]
> løfte hånden til en hilsen, og jeg hører tit udtryk som: "må den der
> virkelig køre på motorvej?", eller: "det er jo bare en knallert", eller: "er

Ikke kun på 250'er - jeg oplever det også på min GB500. Og tænker det
skyldes, at den ser så smal ud forfra, at den forveklses med en
EU-knallert. Samme gælder formentlig andre encylindrede som fx SR500 og
SRX; men etbenere er heller ikke i høj kurs og ses derfor ikke så tit på
gaden.

> Jeg ved ikke hvorfor disse folk har fordomme overfor os der kører små mc'er.
> Jeg har ingen fordomme overfor folk der kører store mc'er. Det burde vel gå
> begge veje?

Tror mere, det skyldes forvekslingen jvf min oplevelse ovenfor.

> Der burde være plads til forskellighed og mangfoldighed indenfor
> mc-verdenen.

...nu er vi tilbage i det lille udbud...

> Desværre er udbudet af små maskiner i dk begrænset. Det er vel dybest set et
> spørgsmål om efterspørgsel og høje priser, men det handler måske også om
> importørenes manglende vilje til at skaffe små mc'er hjem?

Nej ikke direkte uvilje; snarere manglende udsigt til en forretning:
Prisforskellen ab fabrik på en 250, 400 og 600 cc er ikke særlig stor -
det kan du fx se ved at sammenligne priserne på det japanske marked. Pga
den høje danske afgift tvinges importørerne til at købe størst muligt ind
af færrest mulige modeller, og så vælger de altså 600cc'en istedet for en
af de mindre.

> Små motorcykler er repræsenteret i alle kategorier: racere, offroadere,
> choppere, og standard mc'er.

Helt enig, samler selv på specs og billeder af de "ukendte" japanere -
VF250, CB400 SuperFour, CB400SS, VRX 400, Hornet & VTR 250, XR250 Motard
for bare at nævne et par af Honda's.

> Så der er reelt noget for enhver smag, så
> hvorfor ser vi ikke mere af den slags?

Primært fordi prisforskellen i butikken er for lille, men måske også,
fordi der heller ikke er tilstrækkelig stor differentiering i
vægt/ejerafgift og forsikring til at udligne noget af den "manglende
besparelse" på indkøbsprisen på en mindre cykel.

> Vi ses på landevejen...og hils bare.......(det er ikke sikkert at de andre
> ser det

Gør det i forvejen- og har ikke tænkt mig at stoppe nu

Richard Pade, Sorgenfri, DK
www.dfmc.dk/richard_pade
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Another Nordic GreyBeard

Fra : Hekto

Dato : 29-08-03 08:56

In article <bilofv$1i1$1@abbeden.bunk.cc>, rpade@yahoo.com says...
> [...]
> af færrest mulige modeller, og så vælger de altså 600cc'en istedet for en

Så faktisk er vort afgiftsystem ansvarligt for mange ulyker der sker
på MC?
Så må de jo sænke afgiften, så vi kan få nogle 2½'ere på markedet!!
Det gør de nok ikke! Hvis de gør noget bliver det at forbyde store
MC'er.
Syyyyyyysch! Det sagde jeg ikke højt!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Fra : Richard

Dato : 29-08-03 16:08

Hekto wrote:

> Så faktisk er vort afgiftsystem ansvarligt for mange ulyker der sker
> på MC?

Er der tal der viser, at store mc'er laver flere ulykker (skulle nu ikke
undre mig)?

> Så må de jo sænke afgiften, så vi kan få nogle 2½'ere på markedet!!

Ne, sænke afgifterne, så vi får flere mc'er på vejene - også de mindre

> Det gør de nok ikke! Hvis de gør noget bliver det at forbyde store
> MC'er.

Ja, eller permanent hastighedsbegrænsing på 50 Km/t

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-08-03 22:48

Richard wrote:

> Er der tal der viser, at store mc'er laver flere ulykker (skulle nu ikke
> undre mig)?

Hvis tallene ikke er korrigeret for førerens erfaring, vil resultatet nok
nærmest være modsat, da nybegyndere antageligvis kører kører mindre mc'er
har flere uheld end mere erfarne.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Hekto

Dato : 30-08-03 02:50

In article <binqfl$e92$1@sunsite.dk>, Richard says...
> Er der tal der viser, at store mc'er laver flere ulykker (skulle nu ikke
> undre mig)?

Jeg vil tro der er noget statistik vedr. stort/lille kørekort der siger
noget om at antallet af ulykker er faldet. Det kan selvfølgelig
omskrives til at det er erfaring der tæller, hvilket ikke er helt
forkert?

Forsikringspræmierne taler dog deres tydelige sprog.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Hekto

Dato : 28-08-03 21:29

In article <3f4e56bf$0$54799$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, A.-C.AA
says...

> Små motorcykler er repræsenteret i alle kategorier: racere, offroadere,
> choppere, og standard mc'er. Så der er reelt noget for enhver smag, så
> hvorfor ser vi ikke mere af den slags?

Jeg har da ejet en 2½'er der ville give flere større maskiner åndenød i
en kort spurt, med små krøller på. En Kawa KR-1 ... ikke PWH???

Små maskiner appellerer ikke til dem der har trang til kubik, motorvej,
touring ... og så det med potensen, hvad naboer/venner siger o.s.v.!;0)

Små maskiner er ganske ubrugelige til længere rejser; men har en enorm
underholdningsværdi. Desværre ser vi ikke mange af dem der er på det
japanske hjemmemarked. De er ofte teknisk avancerede, og presset ganske
meget.

Små maskiner kræver meget af køreren m.h.t. at holde de rigtige
omdrejninger og det rigtige gear, samt uendelig megen vedligeholdelse
.... men det gør dem efter min mening sjove.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 28-08-03 22:08

"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en meddelelse
> In article <3f4e56bf$0$54799$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, A.-C.AA
> says...
>

> Små maskiner appellerer ikke til dem der har trang til kubik, motorvej,
> touring ...
Vås. Et par af mine venner har kørt Østersøen (DK-Ty-Pl-Baltikum-Sverige)
rundt på hhv. CB250RS og GSX250. Det går ikke så hurtigt, men det kan
sagtens lade sig gøre.

> Små maskiner er ganske ubrugelige til længere rejser;
Vås, jvf. ovenfor.

men har en enorm
> underholdningsværdi.
Utvivlsomt.

> [...]
>
> Små maskiner kræver meget af køreren m.h.t. at holde de rigtige
> omdrejninger og det rigtige gear, samt uendelig megen vedligeholdelse
"uendelig meget vedligeholdelse" - gider du uddybe det?

Asger
ZX-10

Fra : Hekto

Dato : 28-08-03 23:26

In article <3f4e7373$0$83047$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Asger
Steffensen says...
> Vås. Et par af mine venner har kørt Østersøen (DK-Ty-Pl-Baltikum-Sverige)
> rundt på hhv. CB250RS og GSX250. Det går ikke så hurtigt, men det kan
> sagtens lade sig gøre.

Ja, selvfølgelig kan det det; men det tager tid og kan være en lidt
træls omgang når vejret er dårligt, og man bare hurtigt vil videre på
motorvejen.
Det er sporty; men man skal være indstillet på det.

> "uendelig meget vedligeholdelse" - gider du uddybe det?
De kræver at du hele tiden kontrollerer at alt er OK, dels for at holde
ydelsen i top, dels for at undgå havari. Der er ikke megen tilgivelse
at hente, når belastningen er stor.

Fra : Pwh

Dato : 29-08-03 08:56

> De kræver at du hele tiden kontrollerer at alt er OK, dels for at
> holde ydelsen i top, dels for at undgå havari. Der er ikke megen
> tilgivelse
> at hente, når belastningen er stor.

Ja det kan man næsten kalde logik for burhøns, men en CB250RS eller GSX250
der blev nævnt er jo ikke særligt hårdt pumpet.
Men din gamle KR-1 med en litereffekt på 240hk passer ikke bare sig selv ;)
Hvilken af de to typer man så synes der er bedst er selvfølgelig et spørgsmål om temperament.
Personligt ville jeg aldrig gide kører på en CB250RS eller GSX250, det er sgu for kedeligt.

/Jens Kwak KR-1 (der kan kaldes meget, bare ikke kedelig)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-08-03 22:45

Asger Steffensen wrote:

> Vås.

Vås selv!

> Et par af mine venner har kørt Østersøen (DK-Ty-Pl-Baltikum-Sverige)
> rundt på hhv. CB250RS og GSX250. Det går ikke så hurtigt, men det kan
> sagtens lade sig gøre.

Det kan lade sig gøre, men det vil være højst sandsynligt være en lodret
løgn, at påstå at dine venner ikke hellere ville ville tage turen på nogle
større cykler

> Vås,

Korrekt! Cykler med små motorer lider dog ofte af trang førerplads.

> "uendelig meget vedligeholdelse" - gider du uddybe det?

En RS250'er lever da vist næsten på til det.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 28-08-03 23:02

Hekto wrote:
> [...]
> omdrejninger og det rigtige gear, samt uendelig megen vedligeholdelse
> ... men det gør dem efter min mening sjove.

Jeg har lige været en uge på Mallorca: Min svigerfar blev 70 år og
inviterede 30 gæster med!
Det overraskede postivt alle mine fordomme.

De har rigtige bjerge langs hele nordvestsiden af øen!!. Vejene her er meget
snoede, men belægningen er i perfekt stand.
Undertegne og min svoger (+ en svoger mere/ min ældste søn) lejede
motorcykler. Første gang 650 cc Suzuki freestyle, HD 850 cc og Suzuki 250
cc.

Anden gang kun Suzuki 250 cc.

Den lille cykel var perfekt til bjergkørsel ! Lille og let, men samtidig
kræfter nok til med lethed at hive 2 personer op gennem hårnålesvingene.

Tillige kostede den kun 40 euro pr dag hvor freewind'en kostede 60 og
Harleyen 80.

En ulempe var et hårdt sæde. Man blev ret øm bagi. En anden var at den kom
til kort på et lige stræk motortrafikvej. 80-100 km/t virkede ret anstrengt.

Men alt i alt var den at foretrække frem for de større

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
Pga. SPAM benyt nedenstående email:
bmw (snabela) poet (punktum) dk

1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i)

Fra : Pwh

Dato : 29-08-03 08:49

Hekto wrote:
> [...]
>>

> Jeg har da ejet en 2½'er der ville give flere større maskiner åndenød
> i en kort spurt, med små krøller på. En Kawa KR-1 ... ikke PWH???

Jow jow, den er sgu ikke nogen sinke. Der var da en SV650 der fik
lov til at æde blå røg på Jylligevejen den anden dag :D

> Små maskiner appellerer ikke til dem der har trang til kubik,
> motorvej, touring ... og så det med potensen, hvad naboer/venner
> siger o.s.v.!;0)

Det skal jeg da også indrømme at jeg selv lå noget under for i mine 'unge dage'.
Det skulle helst værer 1000ccm, så betød det mindre hvordan de styrede.
Men efter at have haft er RD350'er for nogle år tilbage har jeg selv fået
øjnene op for lette og hurtige maskiner.

> Små maskiner er ganske ubrugelige til længere rejser; men har en enorm
> underholdningsværdi.

Jeg tror nærmere at det er vores generation der er blevet magligt anlagt.
Min Far kan da stadig fortælle om at han i sin ungdom kørte til Italien på en 175ccm 2-tag med min Mor bagpå.
Men det skal så retfærdigvis siges at da han som 50 årig begyndte at kører mc igen skulle det
også helst værer 1000ccm, selv om manden vist aldrig har kørt over 150km/t på en mc ;)

> Små maskiner kræver meget af køreren m.h.t. at holde de rigtige
> omdrejninger og det rigtige gear, samt uendelig megen vedligeholdelse
> ... men det gør dem efter min mening sjove.

Det er så også en kørerstil der kan blive lidt anstrengende i længden.
Til almendelig transport og dovnekørsel kan jeg da godt synes at det kan
værer lidt irrerterende at der skal fiskes så meget efter kræfterne.
Nej, en kombination af monster moment i bunden og godt træk i toppen
er det bedste i mine øjne, men så taler vi jo også om helt andre priser.

Jens Kwak KR-1 (der gerne bytter lige over med en R1'er)

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 28-08-03 21:34

Hej Søren!
Aaah!?
Synes du, at danske mc'ister er kubikfikserede?!
Mange vælger jo, at starte deres MC-liv på en 125, 175 eller 250 ccm
maskine, da disse jo ofte er tilpas gavmilde, billige og nemme at servicere.
Men ligesom vi skifter computeren ud, så skiftes MC'en også ud, pga. et øget
behov for fart og blæreværdi!
Jeg kører selv på en gammel 250 ccm og ja, den er jeg glad for. Jeg er
lykkelig for at komme ud og trille, men kan udemærket se dens begrænsninger
mht. topfart og acceleration, men den dækker da mit lille behov og løser
mine transportproblemer.
Så jeg tror ikke, at jeg bliver mere lykkelig af, at skulle eje en
dyrere/størrere maskine.

Det er rigtigt, at man godt kan blive det store "samtaleemne" på MC-ture.
Her er det "det-er-nu-altid-rart-at-der-er-en-med
færre-kubik-end-min"-mentaliteten der spiller ind, men det må jo aldrig
blive en hetch, hvis du er iblandt de "rigtige" mennesker. For det er jo
menneskerne og ikke maskinerne, det drejer sig om! - Vær glad for din MC og
lad den dække dit behov så lang tid, at den kan give dig glæde.
Lad vær' med at hoppe på idéen og investere i en større MC *alene* fordi, at
den skal være imporator og du dermed får mulighed for at køre hetch på
andre... [Ouw, den var hård! ]

Desuden så ligger hilseprocenten i nærheden af 100%, så dét fænomen har jeg
ikke stødt på! - Jeg hilser på *alle* MC'ister og hvis de bliver fornærmede
og "glemmer" det, så er det deres problem!

Men det er da godt, at du gør os alle opmærksom på dine oplevelser!

> Vi ses på landevejen...og hils bare.......(det er ikke sikkert at de andre
> ser det

I Lige Måde!

Hilsen
Lars
Yamaha SR 250SE '83

Fra : Asger Steffensen

Dato : 28-08-03 22:16

"A.-C.AA" <acaa@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lette at vedligeholde, overskuelige, og billige i service og anskaffelse.
Korrekt

> Underholdningsværdien er i top pga at mange af de små maskiners
> lethånterlighed.
Til en vis grad enig.

> De er praktiske i byen og sjove på landeveje med mange sving.
Enig

> [...]
> den krøbet i vask?" osv osv.
> Disse bemærkninger er ofte faldet når jeg har haft min 250'er med på ture
For mig er en MC'ist en MC'ist. Jeg hilser på alle hvis jeg ser dem, og ikke
er ved at koble ud.
Dog, dem der kører med rygmærker med billede af skidende tyre, o.lign. skal
hilse først. Men så hilser jeg skam.

> [...]
mc'er.
> Jeg har ingen fordomme overfor folk der kører store mc'er. Det burde vel

Hehe - yep.

> Gælder det virkelig om at være først og størst? Er det størrelsen, ikke
> "gørelsen" det handler om?
Nej. Jeg startede selv på 250 ccm.

> [...]
> mc-verdenen.
> En 250 cc mc er, for mig at se, ideel til danske forhold hvor afstandende
Tjae - jeg har kørt en del mellem Kbh. og Jylland, både på 250, 500, 750 og
1000 og for mig er det altså rarere at kunne holde den hastighed man ønsker
og overhale hvis og når man vil, og uanset om man har bagage og passager
med.

og hvor, ikke mindst, afgiftsystemet er afsindigt.
HELT enig.

Jeg kører på en 1000'er fordi jeg kan li' at have kraftoverskud til enhver
lejlighed. Der er ingen tvivl om at en 125 kg's 250'er kunne tage nogle
sogneveje hurtigere end min, men det kan jeg leve med.

Asger
ZX-10 (der på trods af størrelsen ikke er udtryk for ejerens fordomme)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-08-03 22:47

> Jeg undrer mig nogen over hvor "kubikfikserede" danske mc-ister ofte
> er.

Jeps. Ikke så underligt efter min mening.

> Jeg ved ikke hvorfor disse folk har fordomme overfor os der kører små
> mc'er. Jeg har ingen fordomme overfor folk der kører store mc'er. Det
> burde vel gå begge veje?

Jeg har heller ingen fordomme over for folk der kører små cykler. Folk har
forskellig smag, og det har jeg det helt fint med. Jeg kører selv på en
XS400 Seca, som ikke er en af de helt små, men heller ikke er med blandt de
lidt større. Jeg synes at det er en helt fin cykel, men jeg kunne godt tænke
mig nogle flere kræfter i hele omdrejningsregistret. Det kan jeg få med en
større cykel (flere ccm). Pga. at jeg er studerende, så vil jeg dog ikke
lige skifte den ud, men regner med at beholde den i de to år der er til jeg
er færdig.

> Gælder det virkelig om at være først og størst? Er det størrelsen,
> ikke "gørelsen" det handler om?

Det er nu ikke så meget overfor andre at jeg vil have en større cykel. Jeg
synes blot det er rart at der sker lidt når håndtaget drejes.

> Der burde være plads til forskellighed og mangfoldighed indenfor
> mc-verdenen.

Det synes jeg også der er med f.eks. offroadere, choppere, veterancykler,
touring cykler, sportscykler m.m. der alle hilser på hinanden i trafikken.

> En 250 cc mc er, for mig at se, ideel til danske forhold hvor
> afstandende er relativt korte og hvor, ikke mindst, afgiftsystemet er
> afsindigt.

Jeps, men jeg vil personligt godt betale lidt mere for at få nogle flere
kubik at lege med. De små super-tunede 2-taktere der ikke vejer mere end en
stor knallert, det er simpelthen ikke mig. Det kan sikkert være meget sjovt
på en bane, men til daglig transport duer det ikke, og det meste af min
kørsel består af kørsel til supermarkedet, andre ærinder i byen, i nabobyen
osv.

Pga. det afsindige afgiftsniveau som du selv nævner, så er der ikke råd til
(for mig)at have have flere forskellige cykler. Derfor vil jeg have en der
kan lidt af det hele, også flere hundrede kilometer i streg på motorvej.

Min ønskecykel lige p.t. er en CB600 Hornet. Den ser godt ud, har mange
flere kræfter end min nuværende cykel, ikke for sporty så den også kan
bruges i byen, men kan alligevel godt give masser af skæg på en lille hurtig
tur på nogle små veje.

Jeg tror ikke der findes en 250ccm'er jeg kunne holde ud i længden.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 28-08-03 23:04

Hej Martin!

> [...]
hurtig
> tur på nogle små veje.

> Jeg tror ikke der findes en 250ccm'er jeg kunne holde ud i længden.

Næh enig! - Men det er måske hér, at det kubikfixerede kommer ind i
billedet:
Imens du kører på en Seca, så bliver din ønskecykel en CB600 Hornet... Når
du får din Hornet, så vil du *helt* sikkert opgradere den til noget endnu
størrere (man får aldrig nok og det er fintnok)?

Så er der jo nogen, der godt kan lide de små MC'er. Faktum er, at det ikke
skal være et problem for nogen af parterne.

Hilsen
Lars

Fra : Megas

Dato : 29-08-03 01:00

Lars T. Thomsen wrote:
*snip*
> [...]
> Hornet... Når du får din Hornet, så vil du *helt* sikkert opgradere
> den til noget endnu størrere (man får aldrig nok og det er fintnok)?

Jeg ville hellere ha´en kawa 1000 dengang jeg var 11 & købte min første puch
maxi (til banebrug) - Så for nogen kommer det åbenbart ind med modermælken
:D

--
Megas

2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
& alkohol/vand-injection købes
bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=404

Fra : KeLMeK

Dato : 29-08-03 10:16

"Megas" <Megas*NOSPAM*@email.dk> wrote in message
> Jeg ville hellere ha´en kawa 1000 dengang jeg var 11 & købte min første
>puch maxi (til banebrug) - Så for nogen kommer det åbenbart ind med
modermælken

'Puch Maxi' og 'Banebrug' i samme sætning... Det er jeg godt aldrig stødt på
før.... Jeg kan næsten se det for mig

Kan man komme godt ned og ligge i svingene på sådan en ?

Mvh
Jakob

Fra : Megas

Dato : 29-08-03 13:29

KeLMeK wrote:

> [...]
> stødt på før.... Jeg kan næsten se det for mig
>
> Kan man komme godt ned og ligge i svingene på sådan en ?

Ned & ligge..? Åååh jow *G* Man starter med at bore/hakke/geare/plane af
hjertets lyst, sætter et bredt styr på & et par knopdæk & så er det ellers
ud & ligge i hvert eneste sving ( + hop) på diverse jordbaner *GGG*

Fra : Jon Søgaard Larsen

Dato : 29-08-03 09:23

> Disse bemærkninger er ofte faldet når jeg har haft min 250'er med på ture
og
> har mødt andre mc-ister.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Har også oplevet det, men så meget desto sjovere, når de spørger om hvor
hurtigt min lille babygixxer kan køre, så får de ligesom et mærkeligt langt
udseende i ansigtet...
Men har ingen problemer med størrelser, folk må køre hvad de har lyst/råd
til, fordi for mig er det glæden ved at køre, og køre ture sammen med andre
der er det vigtige.. ikke hvor hurtigt man kommer frem. Og hvad så om det er
dårligt vejr, man tager da bare tøj på efter det !
Dog vil jeg lige nævne at jeg efter en langelandstur igår er ret smadret, så
babygixxeren er bestemt ikke et køretøj til længere ture. ( kørte knap 200
km. )

--
MVH:
Procesteknolog. Jon Søgaard Larsen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-08-03 09:49

> Jon Søgaard Larsen
> Dog vil jeg lige nævne at jeg efter en langelandstur igår er ret
> smadret, så babygixxeren er bestemt ikke et køretøj til længere ture.
> ( kørte knap 200 km. )

Hvordan kan 200km blive til en lang tur ?
Jeg har flere gange kørt over 600km på en dag med mine 14hk og 2 gange
om pt kører jeg mere end 200km 2 gange om ugen.

Ikke for at gå efter dig Jon, men hvordan kørte du de 200km ? Med
bundgas krøbet mest muligt sammen ? Prøv næste gang at holde farten lidt
længere nede og sid lidt mere afslappet - og oplev at du ikke bliver
helt så kvæstet ....

Jeg tilhører mindretallet der har kørt relativt langt på en meget lille
mc. Det er blevet til over 60.000km siden 1998 påen 150ccm. De første
40.000km var mest i og omkring københavn og det gjorde den ganske
fortræffeligt, men det sideste år har jeg rakket noget på tværs af
landet og jeg er enig i at den er for lille til andet end lejlighedsvis
motorvejskørsel.

En kammerat med en gsx250 har også kørt over 100.000km på den siden
88/89 så der er da også andre Søren der holder ved de små maskiner

/A

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 29-08-03 11:44

Det var smuk og solrig dag da Anders Majland (Replace DOT with . in address
for reply by email) skrev news:bin6f3$52d$1@sunsite.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> Hvordan kan 200km blive til en lang tur ?
> Jeg har flere gange kørt over 600km på en dag med mine 14hk og 2 gange
> om pt kører jeg mere end 200km 2 gange om ugen.

Jeg vil mene at det kommer mere an på siddestilling end hk. En gsx-r250
kræver relativt foroverbøjet stilling og sædet er ikke just blødt.
Jeg kørte 250 km i et stræk for et par uger siden og det kunne absolut godt
mærkes i røven da jeg kom frem, selv om jeg havde stået op og lavet
strækøvelser de steder hvor farten blev lav.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Jon Søgaard Larsen

Dato : 29-08-03 12:54

> [...]
> bundgas krøbet mest muligt sammen ? Prøv næste gang at holde farten lidt
> længere nede og sid lidt mere afslappet - og oplev at du ikke bliver
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Gå du bare efter mig Jeg kan sagtens tåle det.. he he

Nej.. mig og kæresten kørte ad landevejen til Langeland i stille tempo(
mellem 80 og 90 km/t ), og vi har ikke kørt i lang tid pga. den har været i
udu, så det er lidt hårdt at starte op igen. Jeg sad endda bagpå hjem, så
reelt har jeg selv kun kørt godt 100 km, men stillingen på den lille gixxer,
fordrer bestemt ikke til langture, og kæresten har næsten lige fået
kørekortet og er ike vant til at køre lange ture..
Da jeg gik i skole i Holstebro synes jeg til gengæld ikke det var noget
problem, og der er godt 180 km.
Jeg siger ikke at man ikke kan køre langt på små maskiner, for det kan man
sagtens, men kørestillingen har meget at sige ( og sædet også ) om man er
smadret når man kommer frem..

--
"Fjern NOSPAM ved svar til mail"

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-08-03 13:24

> Nej.. mig og kæresten kørte ad landevejen til Langeland i stille
> tempo( mellem 80 og 90 km/t ), og vi har ikke kørt i lang tid pga.
> den har været i udu, så det er lidt hårdt at starte op igen.

Så det er bare mangel på træning

> [...]
man
>sagtens, men kørestillingen har meget at sige ( og sædet også ) om man

Også den væsenligste grund til at min ikke er skippet endnu. På nær de
lidt for hyppige "havarier" er den rigtig god til "transport kørsel".
Det går ikke stærkt . Med helt åben hane 90-120km/t (afhængig af
topografi og vind) men til gengæld er jeg ikke smadret når jeg når frem

/A

Fra : Jon Søgaard Larsen

Dato : 29-08-03 12:58

> En kammerat med en gsx250 har også kørt over 100.000km på den siden
> 88/89 så der er da også andre Søren der holder ved de små maskiner
>

> /A
xxxxxxxxxxxxx
Ok... har selv kørt godt 45.000 km på min siden jeg købtre den i 99, så lidt
er det da blevet til.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 29-08-03 12:59

"Der burde være plads til forskellighed og mangfoldighed indenfor
mc-verdenen"

Nu ved jeg ikke hvor du "færdes", men ingen problemer her. Det ville da være
kedeligt hvis vi alle kørte på de samme MC'er

Hvis jeg havde pengene havde jeg også en "lille racer", en crosser, en
chopper....

Men jeg har prioriteret langtur, da jeg købte min BB. Jeg vil nødigt trille
6000km rundt i EU på 3 uger, på en 250'er.

Men så snart pengepungen bliver til det køber jeg mig en bane ræser, sikkert
400ccm, en crosser og en offroader igen.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : TheHobbit

Dato : 29-08-03 13:01

A.-C.AA wrote:
> [...]
> billige i service og anskaffelse. Underholdningsværdien er i top pga
> at mange af de små maskiners lethånterlighed.
MC er ikke ikke kun et spørgsmål om transport/komfort - det er jo også et
spørgsmål om stil. Hvis man skal fra A til B på den mest behagelige måde så
købte man (no offense) jo nok en madkasse med 4 hjul. Nogen foretrækker god
håndtering og køreegenskaber - andre går kun efter lyden og mærket. Det
antal HD'er der kører er et godt eksempel på at der absolut ingen fornuft er
i (mange) folks valg af MC udover stil, stil og atter stil. Kubik og stil
går hånd-i-hånd!!

> [...]
> knallert", eller: "er den krøbet i vask?" osv osv.
> Disse bemærkninger er ofte faldet når jeg har haft min 250'er med på
Folk på f.eks. HD er jo tilsyneladende ligeglade med om deres MC hverken kan
styre, køre eller bremse ordenligt. Med den opfattelse i tasken, at stilen
er alt og resten er intet, så er der jo ikke så meget man kan forsvare sig
med på en 250cc - der kan være nok så kvik, praktisk, økonomisk osv. (Se
ovennævnte.)

Jeg siger ikke det bør være sådan - jeg kører selv på en "Knallert 500"
(GS500E) der ofte møder diskriminering. Men det er nok umuligt at ændre på.
Selv med en sagligt og informerende indlæg som dette.

> [...]
> burde vel gå begge veje?
> Gælder det virkelig om at være først og størst? Er det størrelsen,
Når jeg kører 160 km/t på min GS500E så er den ved så småt at være "færdig".
Så er der ikke så meget mere at komme efter. På min CBR600 er det (mere
eller mindre) mig der sætter grænsen for hvor hurtigt det skal gå . Det
giver en anden friheds fornemmelse at man selv sætter begrænsningen og ikke
maskinen.

> Der burde være plads til forskellighed og mangfoldighed indenfor
> mc-verdenen.
Det er der nu også lang hen af vejen synes jeg - men der er helt klart
kubik-diskriminering! (Desværre!)

Håber du nyder "turen" trods alt!!

Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
+ Honda CBR600 F3V - 1996

- We who are about to die salute you -

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 31-08-03 13:34

> [...]

er
> i (mange) folks valg af MC udover stil, stil og atter stil. Kubik og stil

Kubik og stil går hånd-i-hånd?! - I så fald har jeg hverken kubik eller
stil!
Naaaaaah! - Jeg ser sgu ikke MC'en som et spørgsmål om stil! - Og dem, der
ser det, de kører kun når alt saltet er skyllet væk, vejene samtidig har
været knastørre i flere måneder og der er mere end 25 grader udenfor. Der
findes da stadig folk, hvor MC'en er deres helårlige transportmiddel: Hvis
der endelig skal være stil mht. MC kørsel, så må det da også være det!

Men der skal da være plads til alle!! - MC'en er jo en fælles interesse og
man kan da godt dyrke en interesse på forskellige måder. Vi kan jo ikke
blive uenige om, at det er herligt at køre MC! - Men min mening er, at ccm
ikke har noget med stil at gøre, men burde være proportional med erfaring og
behov!
Der er intet så stil-løst, som en MC'ist, der ikke kan håndtere hans alt for
store MC!

> [...]
> eller mindre) mig der sætter grænsen for hvor hurtigt det skal gå . Det
> giver en anden friheds fornemmelse at man selv sætter begrænsningen og

Baaah! - Jeg håber, at du bor i Tyskland og helst lige lugt op ad
Autobahn! - For ellers er du jo pissefarlig!

Hilsen
Lars

Fra : TheHobbit

Dato : 01-09-03 13:43

Kig svarene ved "**" markeringerne.

Lars T. Thomsen wrote:

> Kubik og stil går hånd-i-hånd?! - I så fald har jeg hverken kubik
> eller stil!
** Du skriver jo ikke hvilke MC du kører på og dit navn kan jeg ikke finde
på dfmc.dk så det er jo vanskeligt at vurdere og give en kommentar på, men
jeg tror da på at det er rigtig når du siger det!

> [...]
> grader udenfor. Der findes da stadig folk, hvor MC'en er deres
> helårlige transportmiddel: Hvis der endelig skal være stil mht. MC
** Så er det jo netop DIN stil - at sætte transporten i højsæde! Tror du
f.eks. at alle MC ejere ville synes om din MC og være tilfredse med den? Du
har jo valgt den fordi den passer til dig - men derfor betyder det jo ikke
at andre vil synes om den. Jeg kender flere som ikke på vilkår kunne
overtales til at købe en MC på størrelse med min. Som minimun må du da
indrømme at MC er mere omkring stil - end f.eks. biler. Indenfor biler er
der selvfølgeligt mange modeller/typer men efter min mening ikke den samme
opdeling i klasser som MC med "chopper", "touring", "standard" og "sport".
(+ mellemkategorierne "sport/touring" osv.)

> Men der skal da være plads til alle!!
** ENIG! Men diskutionen går jo netop på om det kan være rigtig at der
bliver diskrimineret mod modeller med "mindre" kubik, og på en GS500E kan
jeg skrive under på at det gør der. Altid i en venskablig "tounge-in-cheek"
måde - men stadigvæk!

> [...]
> Vi kan jo ikke blive uenige om, at det er herligt at køre MC! - Men
> min mening er, at ccm ikke har noget med stil at gøre, men burde være
** Nu begynder du jo at snakke om et fornuft-begreb som "behov", det synes
jeg ikke er 100% relevant for alle der har en MC og hygger sig med det. Der
er faktisk mange der både har MC og bil som kun bruger deres MC når vejret
er godt og de ikke skal have store ting med sig. Eller som bare tager en tur
på MC for at tage en tur - ikke med noget større formål.

> Der er intet så stil-løst, som en MC'ist, der ikke kan håndtere hans
> alt for store MC!
** Definer "håndtere" og "alt for store". Er "håndtere" at kunne lave
wheelie og køre i 8-taller? Er "alt for store", en gammel svend der vejer
360 kg med et højt tyngde punkt eller en sportsmodel der vejer det halve med
3x så mange HK??

> Baaah! - Jeg håber, at du bor i Tyskland og helst lige lugt op ad
> Autobahn! - For ellers er du jo pissefarlig!
** Ja, meget - uha. Paspå. Jeg forsøger på at køre efter forholdene - hvis
det på en landevej er 60 hvor man må køre 80 - så er det den fart jeg vælger
og omvendt. Jeg føler mig ikke usårlig og (synes selv) jeg kører
forholdsvist forsigtigt - ind imellem går det lidt kvikt - men jeg laver
aldrig "stunts" i trafikken. Jeg kender flere der er kommet galt afsted på
MC - for de fleste har det ikke været med høj fart. Det har været med lav
eller mellemhøj fart og i forb. med at de tog en chance/skulle være smarte
med et hurtigt lille "stunt" eller var uopmærksomme. Det skal så siges at
hvis jeg havde startet med en CBR600 lige efter jeg havde fået mc-kortet i
for ca. 8 år siden, sad jeg nok ikke og skrev dette indlæg. Ihvertfald ikke
med fingrene....

Stephan

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 01-09-03 20:39

> ** Du skriver jo ikke hvilke MC du kører på og dit navn kan jeg ikke finde
> på dfmc.dk så det er jo vanskeligt at vurdere og give en kommentar på, men
> jeg tror da på at det er rigtig når du siger det!

Jeg kører på en Yamaha SR250SE årgang 1983, som angivet i signaturen i
svaret til Søren.
Skulle et større rumfang udspændt fra top og bund og flere cylindre
automatisk resultere i bedre stil, eftersom ccm og stil skulle gå
hånd-i-hånd?!
Efter min mening er stil mere end antal kubikcentimeter... ellers er det
bare for nemt!

> [...]
Du
> har jo valgt den fordi den passer til dig - men derfor betyder det jo ikke

NEJ! - Ikke det fjerneste! - Det har jeg heller ikke sagt! - Jeg har blot
sagt, at spektrum på "stil" rækker længere end antallet af ccm: Læg mærke
til, at jeg brugte ordet: "Også"!

> [...]
> bliver diskrimineret mod modeller med "mindre" kubik, og på en GS500E kan
> jeg skrive under på at det gør der. Altid i en venskablig

Jowjow, men diskriminationen vil sikkert altid være eksisterende, hvis een
MC afviger fra gennemsnittet. Jeg oplever da også diskriminationen, men slet
ikke af nogen alvorlig art: Så svaret er: JA!
Men hvis nogen tager det som hetch, så er det et problem som vi alle skulle
tage alvorligt.

> [...]
tur
> på MC for at tage en tur - ikke med noget større formål.

Du sidder nærmest og hævder, at een der f.eks. kører på 600 ccm har mindre
stil, end een der f.eks. kører på 1100 ccm (Kubik og stil går
hånd-i-hånd!!). Jeg kan ikke forholde mig til denne tankegang (sorry) og
ville gerne holde stil og ccm adskilt. Behov er ikke nødvendigvis et
"fornuft-begreb", men også en lyst. Så jeg forsøger slet *ikke* at hævde, at
man fuldt kan dække sit behov uafhængig af størrelsen på MC'en, for den tror
jeg slet ikke på!

Jeg stejler først, når man alene hævder, at det kun er stilen og ccm, der
går hånd-i-hånd. Og man derfor ikke skulle vælge MC'en efter ens eget behov
og evner.
Jeg kører på min MC (250 ccm) og den har da været en udemærket MC. Det kan
da godt ske, at mit behov ændres senere, men derfor må jeg vel godt stadig
være glad for den?!
Eller skulle jeg skifte den, hvis nogen skulle sige noget om, hvad "stil"
er?
..... nej vel?!

> [...]
> 360 kg med et højt tyngde punkt eller en sportsmodel der vejer det halve

Håndtere er i dette tilfælde, at kunne styre dyret uden af være til skade
for sig selv (og andre), så dette kan både høre under vægt, HK og erfaring.
F.eks. det modsatte af, at sætte dig op på en CBR600 for ca. 8 år siden!

> [...]
> hvis jeg havde startet med en CBR600 lige efter jeg havde fået mc-kortet i
> for ca. 8 år siden, sad jeg nok ikke og skrev dette indlæg. Ihvertfald

Okay det er ærlig snak, men nu snakkede du jo om, hvordan hastighederne over
160 km/h-klassen gav alvorlige knæk på din frihed!

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-09-03 21:19

> [...]
> vel godt stadig være glad for den?!
> Eller skulle jeg skifte den, hvis nogen skulle sige noget om, hvad

Ja, du må da følge med moden.

> .... nej vel?!

Nå..

> Okay det er ærlig snak, men nu snakkede du jo om, hvordan
> hastighederne over 160 km/h-klassen gav alvorlige knæk på din frihed!

Min lille 400ccm'er kan da snildt hente nogle fartbøder hjem på motorvejen
hvis man altså lyster det og politiet tilfældigvis måler derude. Det er ikke
det samme som at den er hurtig nok til motorvej, slet ikke. Når jeg kører
100km/t, kan den da godt accelerere rimeligt, hvis jeg gearer tilpas ned,
men en noget kraftigere motor ville absolut ikke være af vejen. I mit
tilfælde kører jeg ofte med bundgas og masser af omdrejninger når jeg
accelererer, men savner altså stadig lidt 'ekstra'. Typisk er det på større
veje med hastighedsbegrænsning på 80km/t og fra kryds/lyskryds. Jeg plejer
at stoppe med at accelerere når jeg når hastighedsbegrænsningen, men lidt
sjovt skal man da have det indtil man når derop.

Hvis man på motorvej bliver låst inde i inderste spor bag en
langsomtkørende, så ville det da også være rart hvis man kunne trække ud når
der blev frit og komme hurtigt op i fart uden at skulle skifte ned fra 6.
gear..
Der er ingen der siger at man behøver at køre på kanten af redline i højeste
gear hele tiden.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 01-09-03 22:36

> Ja, du må da følge med moden.

Nææh!

> [...]
> at stoppe med at accelerere når jeg når hastighedsbegrænsningen, men lidt
> sjovt skal man da have det indtil man når derop.

Jaja og det "ekstra" vil du stadig savne, selvom motoren blev dobbelt så
stor!

Men dét jeg fæstnede ved var, at Kubik og stil går hånd-i-hånd...Og dét kan
jeg ikke forstå, hvad der helt præcis menes med denne udtagelse? - Anyway,
jeg er træt!

> [...]
> gear..
> Der er ingen der siger at man behøver at køre på kanten af redline i

Næh, det er der ingen, der siger! - Men nu blev der sagt noget om topfarten
(ikke accelerationen) og mht. topfarten vil jeg stadig mene, at de fleste
overhalinger her i landet af *langsomtkørende* kan overståes gelinde med
nålen et stykke under de 160 km/t, uden at frihedsfølelsen og selvværd burde
lide de helt store brister.

Hilsen
Lars

Fra : TheHobbit

Dato : 02-09-03 09:55

Nu har jeg læst det der er blevet skrevet frem og tilbage - og fundementalt
tror jeg faktisk ikke vi er så uenige.

Da jeg skrev at "stil og kubik går hånd-i-hånd - havde jeg faktisk en stor
beskidt HD i tankerne. Jeg tror ikke det ville kunne lade sig gøre at lave
en HD som folk ville eje eller have med 150ccm. Men det var ikke min
intention at antyde at stil er ligefrem proportional med kubik - det hænger
jo heller ikke sammen med mine egne valg. Jeg er skiftet fra 500 til
600ccm - ikke et stort spring i kubik - men (efter min mening) et fornuftigt
spring i stil. Ikke "stil" forstået som - nu er jeg federe på den fede måde
end andre med mindre kubik eller andet - men stil som: "fra standard til
sport" og det var det jeg gik efter.

Andre posts omtaler også ting som kraftoverskud, komfort osv. det var
heltklart med i mine overvejelserne. Jeg føler mig f.eks. noget mere sikker
på CBR'en med 160 end på GS'erne med samme fart. Jeg vil til enhver tid
anbefale at køre 120 km/t på den MC der kan køre 240 km/t frem for 120 km/t
på en der kan køre 125 km/t.

Du skriver i et andet indlæg: "Jaja og det "ekstra" vil du stadig savne,
selvom motoren blev dobbelt så
stor! " - det kan måske være rigtigt nok - men det må man jo se på om
økonomien kan holde til et skift til den tid!

Min mening med indlæget var at formidle at folk der vælger et køretøj over
250ccm ikke nødvendigvis er binde-gale, men gør det fordi de afvejer tingene
og træffer et valg - nøjagtigt som du gjorde da du valgte din. Nogle ønsker
kan simplethen ikke indfries med 250cc - det er et faktum - det er ikke
noget jeg har fundet på!

Stephan

Lars T. Thomsen wrote:

> [...]
> overståes gelinde med nålen et stykke under de 160 km/t, uden at
> frihedsfølelsen og selvværd burde lide de helt store brister.

begin 666 wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,``````+^_O___````````````````````````````````
M`````````````````````"'Y! $```$`+ `````/``\```0T,$@):ITX5,'Y
MQ4 G>E,XC@`EF.MJIJSEQ>PI;C9:YZYGOQK?C12<R8C%7P;7^60TEA0F`@`[
`
end

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-09-03 10:10

TheHobbit wrote:
> Da jeg skrev at "stil og kubik går hånd-i-hånd - havde jeg faktisk en stor
> beskidt HD i tankerne. Jeg tror ikke det ville kunne lade sig gøre at lave
> en HD som folk ville eje eller have med 150ccm. Men det var ikke min

jeg ville faktisk gerne ha' en af de 2taggere de solgte på et
tidspunkt..

http://gallery.nathue.dk/arkivkat/Markeder/2002-10-06_1/PICT5970.JPG
http://gallery.nathue.dk/arkivkat/Markeder/2002-10-06_1/PICT5971.JPG

Så kan jeg nemlig også sige jeg har en Harley ;)

Jeg er ikke sikker på hvor mange kubik de er på, men de er næppe
over 250cc

// Hans, der blev stoppet af politiet i morges..
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Hekto

Dato : 02-09-03 10:20

In article <slrnbl8nje.7q.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> // Hans, der blev stoppet af politiet i morges..

Du kunne måske med fordel lytte til vejrudsigten og vælge en rute hvor
der var tåget i forvejen?

- hvad blev bøden?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-09-03 10:39

Hekto wrote:
> Du kunne måske med fordel lytte til vejrudsigten og vælge en rute hvor
> der var tåget i forvejen?
> - hvad blev bøden?

Heh, ikke noget ..

Jeg havde kun kørt en halv meter da jeg blev stoppet på vores
parkeringsplads, han ville bare lige checke mit kørekort, og så
sagde han "Det er jo i sin skønneste orden, men det er jo en
selvfølge når det er sådan en fin gammel velholdt RD350, så må det
jo næsten være en entusiast.." :)

Så kiggede han lidt på cyklen og smilede og sagde "ha' en god dag"..

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Hekto

Dato : 02-09-03 11:51

In article <slrnbl8p8p.7q.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> [...]
> sagde han "Det er jo i sin skønneste orden, men det er jo en
> selvfølge når det er sådan en fin gammel velholdt RD350, så må det

Jeg blev stoppet af to kvindelige betjente for 14 dage siden, lige
efter Munkholmbroen.
De mente sjovt nok ikke at jeg havde kørt for stærkt; men ville bare
tjekke kørekortet.

- måske de bare er ude med riven!?

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-09-03 07:34

> [...]
> efter Munkholmbroen.
> De mente sjovt nok ikke at jeg havde kørt for stærkt; men ville bare

Der er en stor del af dem der kører motorcykel, der ikke har et kørekort. En
MC er ofte noget en "kammerat" lige skal prøve en tur på, selv om pappet
ikke er hjemme. Det har politiet opdaget, og derfor chekker de tit kørekort,
især hvis du ikke kører i hele dresset, men ligner en der i std. cowboy
outfit lige har fået stukket en hjelm og en nøgle i hånden.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : TheHobbit

Dato : 03-09-03 08:55

Det lyder helt rigtigt - jeg er (kun) blevet stoppet 1 gang og det var en af
de få gange jeg ikke havde min betroede Rukka jakke på.

Betjenten ville ikke sige hvorfor de lige havde valgt at stoppe mig - han
sagde bare "rutine check fordi der er mange der kører uden kørekort". Han
startede faktisk med at sige "G'aftn - er det din motorcykel?"

Så jeg tror diagnosen er helt rigtig, doc.

Stephan

PS: Findes der statestikker der siger noget om antallet af indreg. MC'er i
forhold til gyldige MC-kort?? - Jeg ved godt at nogle har flere MC'er - men
de fleste med MC-kort har dog kun 1. (Og nogen slet ingen!)

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 03-09-03 21:16

"TheHobbit" wrote in message
> Han startede faktisk med at sige "G'aftn - er det din motorcykel?"

Heh... Det var også indledningsbemærkningen da jeg blev stoppet 2 dage efter
jeg havde købt min knallert (gsx-r 400). Jeg kom kørende stille og roligt
(overholdt ca hastighedsgrænsen på 80 km/t), da æggeskallen kom imod mig.
Pludselig havde jeg et kæmpe halogenspot lige i spejlet!
Han skulle dog lige kommentere at min bagskærm var for kort.... Anede jeg
faktisk ikke den var... Så jeg må nok lige få fat i et ekstra stykke så den
bliver lovlig.

Hygge...
Daniel

Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-09-03 20:54

> [...]
> derfor chekker de tit kørekort, især hvis du ikke kører i hele
> dresset, men ligner en der i std. cowboy outfit lige har fået stukket

Som lidt dokumentation for ovennævnte kan jeg oplyse at jeg har kørt ca.
70.000 km over de sidste 3 år uden at være blevet stoppet en eneste gang. Og
alle km er kørt i fuld udrustning.

Allan Bojesen

Fra : Hekto

Dato : 02-09-03 10:19

In article <3f545b0d$0$48915$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
hobbit@protek.dk says...
> Da jeg skrev at "stil og kubik går hånd-i-hånd - havde jeg faktisk en stor
> beskidt HD i tankerne. Jeg tror ikke det ville kunne lade sig gøre at lave
> en HD som folk ville eje eller have med 150ccm.

*ROFL* - Nu ikke noget historiefovanskning, her!!!! ;0)
HD måtte jo ha hjælp til at lave motorcykler der kunne styres med een
hånd. (eller også måtte Aermacchi have hjælp til at betale
regningerne!).

http://hometown.aol.com/ckr1/
http://home.tiscali.nl/~jahstof/ahd/ahd.htm
http://www.elscom.com/hdsprint/

Helt personligt kunne jeg da saaaaaaagtens klare mig med denne her:

http://membres.lycos.fr/aermacchi/images/CDucellier2.jpg

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-09-03 10:40

Hekto wrote:
> Helt personligt kunne jeg da saaaaaaagtens klare mig med denne her:
> http://membres.lycos.fr/aermacchi/images/CDucellier2.jpg

Den ligner jo en CD50 i overstørrelse

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Hekto

Dato : 02-09-03 11:52

In article <slrnbl8pb4.7q.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Den ligner jo en CD50 i overstørrelse

Nej, den har nogenlunde samme størrelse!!!

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 02-09-03 10:46

> Nu har jeg læst det der er blevet skrevet frem og tilbage - og
fundementalt
> tror jeg faktisk ikke vi er så uenige.

Næh, det tror jeg faktisk heller ikke! - Jeg tror, at det meste går på
misforståelser!

> [...]
måde
> end andre med mindre kubik eller andet - men stil som: "fra standard til

Okay, jeg opfattede dit begreb mht. hånd-i-hånd som om, at stil skulle være
proportional med kubik, ligegyldigt hvilken MC det drejede sig om.

> [...]
> på CBR'en med 160 end på GS'erne med samme fart. Jeg vil til enhver tid
> anbefale at køre 120 km/t på den MC der kan køre 240 km/t frem for 120

Ja, forståeligt!

> [...]
ønsker
> kan simplethen ikke indfries med 250cc - det er et faktum - det er ikke

Jeps, men det var heller ikke min intention. Jeg vil da heller ikke nøjes
med 250ccm på længere sigt, men eftersom indlæget omhandlede diskremination
af mindre MC'er, så ville jeg da hævde, at dit/andres valg jo kan være
ligeså godt som mit.

Hilsen
Lars

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 29-08-03 15:44

Som mc-anmelder oplever jeg gennemgående, at små MC er vanskeligere at få
fra importørerne til prøvekørsel end store MC. Omvendt er det jo ikke - med
de mange motorveje vi har fået - for meget forlangt, at en MC kan kører 110
km/t i modvind/op ad bakke. Og det kan 250 ccm'erne jo ikke. Men lad os se
hvad kineserne kan. Geely, der sælger en velkørende 150 ccm for ca. kr.
9.600, er på vej med en 250 ccm. Hvis det er til samme
pris/kvalitetsforhold, så får 250'erne måske en mindre renæssance...

John de Summer-Brason
(www.pol.dk/biler)

Fra : SLP/JM

Dato : 29-08-03 19:48

"John de Summer-Brason" <brason@get2net.dk> skrev Omvendt er det jo ikke -
med
> de mange motorveje vi har fået - for meget forlangt, at en MC kan kører
110
> km/t i modvind/op ad bakke. Og det kan 250 ccm'erne jo ikke.

Det er da vist en grov generalisering. Jeg kan komme i tanke om flere
250'ere, der sagtens kan køre 110 km/t.

--
Mvh Susanne

Fra : Pwh

Dato : 29-08-03 20:06

SLP/JM wrote:
> "John de Summer-Brason" <brason@get2net.dk> skrev Omvendt er det jo
> ikke - med
>
> Det er da vist en grov generalisering. Jeg kan komme i tanke om flere
> 250'ere, der sagtens kan køre 110 km/t.

Min kunne da sidst jeg prøvede

/Jens Kwak KR-1 (oplyst til 210 Km/t, men mon dog)

Fra : Hekto

Dato : 30-08-03 02:54

In article <3f4fa413$0$97275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Pwh
says...
> /Jens Kwak KR-1 (oplyst til 210 Km/t, men mon dog)

Jo, sikkert nok; men det tager lidt længere at nå det!
Jeg havde den oppe på 190.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-08-03 08:58

Hekto wrote:
> Jo, sikkert nok; men det tager lidt længere at nå det!
> Jeg havde den oppe på 190.

heh, det har jeg haft RD'en oppe på .. eller, næsten da.. 185 før en
eller anden idiot i en 4wd'er skulle trække ud i 3. spor for at
overhale en autocamper der ikke kunne køre i det højre.

Jeg er nu ret sikker på den kan nå 190 = redline i 6. gear :) men
det skal nu nok være i medvind.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Pwh

Dato : 30-08-03 09:24

Hans Joergensen wrote:

> heh, det har jeg haft RD'en oppe på .. eller, næsten da.. 185 før en
> eller anden idiot i en 4wd'er skulle trække ud i 3. spor for at
> overhale en autocamper der ikke kunne køre i det højre.

Ja, men det var vel på klokken at den viste 185, så har du måske
kørt 170-175 stykker.

> Jeg er nu ret sikker på den kan nå 190 = redline i 6. gear :) men
> det skal nu nok være i medvind.

Jeg har lige chekket med en gammel test jeg havde liggende af RD'eren
der målte de den til 182km/t liggende. Det var så på modellen med styrkåbe.
Men det er sgu da også flot af en 350'er.

/Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-08-03 09:56

Pwh wrote:
> Ja, men det var vel på klokken at den viste 185, så har du måske
> kørt 170-175 stykker.

Jah .. cykelcomputeren viste så 165 eller deromkring... :)

> Men det er sgu da også flot af en 350'er.

Det må da ihvertfald siges at være okay...
Jeg har iøvrigt trukket fra en ældre gsx-f 600 i en lyskryds-fight
for en måneds tid siden.. ;) det var noget der kunne få humøret op..
for mig i det mindste.
(da vi begge startede op med hylende bagdæk tror jeg han var
forberedt;)

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Pwh

Dato : 30-08-03 11:03

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> for mig i det mindste.
> (da vi begge startede op med hylende bagdæk tror jeg han var

Jeg hyggede mig også ganske gevaldigt da jeg for nylig trak fra
en SV650'er i en 0-120 fight. Skal det gå stærkt, så skal det værer en stroker ;)

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 30-08-03 09:19

Hekto wrote:
> In article <3f4fa413$0$97275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Pwh
> says...
>>
> Jo, sikkert nok; men det tager lidt længere at nå det!
> Jeg havde den oppe på 190.

Jo, men nu er den jo gearet 2 tænder ned i forhold til standart,
så mon ikke 180-190 ægte km/t er mere realistisk.
Men jeg er tilfreds så længe at den trækker rent op til 160km/t, og det gør den uden probs.

/Jens

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-08-03 19:59

> [...]
> 9.600, er på vej med en 250 ccm. Hvis det er til samme
> pris/kvalitetsforhold, så får 250'erne måske en mindre renæssance...

Så vil jeg håbe de opgraderer bremser og dæk fra standard ... Min
erfaring er kun en enkelt prøvetur på en geely boss ... Det var ikke en
maskine jeg ville turde bruge til "nærkamp" (læs tæt bytrafik) da
nedbremsninger helst skulle planlægges hjemmefra....

/A

Fra : A.-C.AA

Dato : 29-08-03 19:34

Wow!!
Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at der er så mange der
har interesse og (fornuftige) synspunkter omkring de mindre (små)
motorcykler. Det er rart at vide at der er mc-ister der kan deltage i en
fornuftig saglig debat om emnet.
Tak fordi i gav jer tid til at læse og komentere mine strøtanker.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 29-08-03 20:05

A.-C.AA wrote:
> [...]
> deltage i en fornuftig saglig debat om emnet.
> Tak fordi i gav jer tid til at læse og komentere mine strøtanker.

Selv tak, alle skribenterne her er simpelthen bare fornuftige
og næsten altid saglige ;)

/Jens Kwak KR-1

Fra : Richard

Dato : 29-08-03 21:46

Pwh wrote:

> Selv tak, alle skribenterne her er simpelthen bare fornuftige
> og næsten altid saglige ;)

Hm, normalt ville man jo sige: Tal for dig selv

Fra : Pwh

Dato : 30-08-03 09:26

Richard wrote:

> Hm, normalt ville man jo sige: Tal for dig selv

Ok, jeg retter det til at JEG er fornuftig, var det ikke det du mente

/Jens

Fra : Richard

Dato : 30-08-03 13:19

Pwh wrote:

> Ok, jeg retter det til at JEG er fornuftig, var det ikke det du mente

Netop

Fra : Richard

Dato : 29-08-03 21:44

A.-C.AA wrote:
> [...]
> har interesse og (fornuftige) synspunkter omkring de mindre (små)
> motorcykler. Det er rart at vide at der er mc-ister der kan deltage i en

Jamen "ude af øje, ude af sind" - det er såmænd nok med små mc'er, som
med så meget andet. Og der skal altså ikke så meget til at vække
følelserne til live

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-08-03 23:04

A.-C.AA wrote:

> Gælder det virkelig om at være først og størst?

For nogen gør det da, men der er langt bedre grunde til at køre på en 'stor'
mc.

> Er det størrelsen, ikke "gørelsen" det handler om?

'Gørelsen'... Gørelsen på min Fazer 600'er er på mange måder temmeligt meget
højere end f.eks. en GZ250'er. Pålideligheden, komforten, effekten og alt
det andet, som ikke er en selvfølge på mindre cykler, resulterer i en noget
nær perfekt kombination til mit behov. Jeg vil ikke undvære en eneste, af
dens dejlige egenskaber

Næste cykel? Sikkert en YZF1000R, som kan erhverves for 25k kr ekstra.
Hvorfor? Samme gode egenskaber som Fazeren, men endnu mere motorkomfort

Blærerøvseffekt? Not an issue, det der tæller er en tilfredsstillende kører-
og ejerskabsoplevelse. (se hvor min glorie skinner!

Folk er, sjovt nok, heller ikke mindre interesserede i min 125'er offroader,
end Fazeren.

> Der burde være plads til forskellighed og mangfoldighed indenfor
> mc-verdenen.

Det er der da i allerhøjestegrad også
--
mvh Jes Vestervang - med en 125cc offroader og en 600cc gadecykel, som hver
især plejer deres formål ganske godt - hvis man da lige ser bort fra at