HJÆLP! Den gider ikke starte
Fra : Tue

Dato : 28-08-03 12:20

Min GS500E gider ikke starte. Lyset virker fint men når jeg trykker på start
knappen sker der intet(ikke en lyd). Dødmandsknappen har jeg tjekket.

Det begyndte i går da jeg havde vasket min mc. Lige efter jeg var færdig med
at vaske den startede den fint, 2 timer senere da jeg ville starte den gad
den ikke noget, men lige pludseligt så kunne den godt starte. Da jeg så har
i dag ville starte den vil den ikke starte. Hvad er der galt??

--

Mvh. Tue - som er træt af at have en mc stående i nørresundby der ikke gider
at starte.

Fra : Janner

Dato : 28-08-03 12:34

"Tue" <Mail_me@SPAMstofanet.dk> wrote in message
> [...]
har
> i dag ville starte den vil den ikke starte. Hvad er der galt??

Kunne lyde som kontakten til stytte benet ... prøv tjekke den ... Eller giv
lige dine sikringer et kig

Hygge

Onkel Jan
www.gugmc.dk
Cbr929 RR

Fra : Bjørn S

Dato : 28-08-03 12:40

Tue wrote:

> [...]

> Det begyndte i går da jeg havde vasket min mc. Lige efter jeg var færdig med

Stadigvæk kan der jo være vand tilbage i knappen som medfører
kontaktvansker. Tjeck tillige switchen i koblingsgrebet (hvis nogen), og
kontakten i støttebenet. Et pift de nævnte steder med WD 40 eller CRC565
fjærner vandet.

--
/Bjørn

Fra : Tue

Dato : 28-08-03 14:17

Den vil stadig ingen ting. Jeg har kigget på koblingskontakten,
støttefodskontakten og jeg har prøvet at skifte sikringen. Jeg er ét stort
spørgsmåls tegn?!?! af steder hvor der ikke må være vand, hvor kan der være
kommet vand ind?

Jeg har læst mig frem til at starter relæet skal sige en lyd når man
forsøger at starte. Det gør det ikke så det må være før det stadie at det
går galt.

--

Mvh. Tue - http://www.DFMC.dk/?id=389

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 28-08-03 15:00

"Tue" <Mail_me@SPAMstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har læst mig frem til at starter relæet skal sige en lyd når man
> forsøger at starte. Det gør det ikke så det må være før det stadie at det

Det kunne være en løs stelforbindelse? Så et måleinstrument og igang fra en
ende af.

mvh

Hans

Fra : Tue

Dato : 28-08-03 15:12

> Det kunne være en løs stelforbindelse? Så et måleinstrument og igang
> fra en ende af.

Jeg har et multimeter, men har ingen forstand på at bruge det. Jeg kan måle
spændingen på et batteri. Kan du evt uddybe hvor og hvordan jeg skal måle?
Skal jeg bare tænde for strømmen skille et stik af og se om jeg kan få
multimeteret til at vise lidt spænding?

--

Mvh. Tue - http://www.DFMC.dk/?id=389

Fra : Anders Thorup

Dato : 28-08-03 16:09

Tue wrote:

> [...]
> jeg skal måle? Skal jeg bare tænde for strømmen skille et stik af og
> se om jeg kan få multimeteret til at vise lidt spænding?

nix,,, du skal have dit multimeter til at måle modstand(ohm), mange
multimetre har tilige en hyle-funktion (oftest markeret med et
højtaler-ikon), som gør af multimeteret afgiver en hyle-tone hvis der er
gennemgang (dette gør det en hel del nemmere at tjekke forbindelser, da man
ikke skal kigge på displayet hele tiden, og derfor kan sidde med hovedet
dybt inde i den fuglerede af ledninger man skal tjekke).

Det første jeg vil gøre er at tjekke om starter-kontakten virker som den
skal. Hvad der mere skal ske vil jeg lade andre om at fortælle dig,, da jeg
ikke er så stærk på det område.
--
MVH/ Best Regards
Anders Thorup

Fra : Armand

Dato : 28-08-03 20:56

Anders Thorup <Nospam@it.dk> skrev i en

> Det første jeg vil gøre er at tjekke om starter-kontakten virker som den
> skal.

Er der overhovedet strøm på uover til lyset? d.v.s. tænding og
instrumentering!?

Som det første ville jeg forsøge at løbe dyret igang, for derved at
konstantere om det er starter-kredsløbet alene!!

Der siges at koblings og støttebens -kontakterne er checket! Hvordan??
Hvis ikke ligefrem at de er gennem målt (á Ohm!), så er det enklere at
kortslutte ledningerne ved nærmeste stikforbindelse for derved at udelukke
disse fejlmuligheder!
Til startsikrings-symbiosen hører tillige frigearslampen - Lyser den?
I benægtende fald er det sikkert dér at problemer ligger (stikket er faldet
af kontakten, som sidder i nræheden af forreste tandhjul!?)

Ryg på!

--
Armand.

Fra : Tue

Dato : 28-08-03 22:09

Armand wrote:
> Anders Thorup <Nospam@it.dk> skrev i en

Har været ved at kigge på den. Det eneste jeg fandt ud var at selve
kontakten er ok.

> Er der overhovedet strøm på uover til lyset? d.v.s. tænding og
> instrumentering!?

Der er strøm på alt, instumenter, blinklys, olielampe m.m. Det eneste jeg
har lidt problemer med er forlygterne. Efter lidt roden lyser nærlyset
ikke(det ved jeg ikke om det skal kunne når mc'en ikke køre) og fjernlyset
lyser heller ikke når det slåes til. Men kontakten til fjernlys virker.

> Som det første ville jeg forsøge at løbe dyret igang, for derved at
> konstantere om det er starter-kredsløbet alene!!

Jeg har haft mc én måned og tør af økonomiske årsager ikke løbe den igang.

> [...]
> Hvis ikke ligefrem at de er gennem målt (á Ohm!), så er det enklere at
> kortslutte ledningerne ved nærmeste stikforbindelse for derved at

Koblingskontakten er tjekket med multimeter(Ohm), støttebens-kontakten er
ikke tjekket med multimeter da jeg ikke kunne finde hoved og hale i den. Men
så vidt jeg husker skal støttebenet ikke vær oppe for at starte den i
frigear.

> Til startsikrings-symbiosen hører tillige frigearslampen - Lyser den?
> I benægtende fald er det sikkert dér at problemer ligger (stikket er
> faldet af kontakten, som sidder i nræheden af forreste tandhjul!?)
Frigearslampen lyser.

I morgen kommer der forhåbentligt assistance og jeg håber på at finde fejlen
og udbedre den.

--

Mvh. Tue - http://www.DFMC.dk/?id=389

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-03 17:50

> Jeg har læst mig frem til at starter relæet skal sige en lyd når man
> forsøger at starte. Det gør det ikke så det må være før det stadie at det
> går galt.

Eller også er det simpelt hen starter-relæet der er brændt af. Det skete på
min næsten nye GS500 - pludselig en dag var det bare sket. Fik skiftet den
på garantien.

/Fastrup

Fra : Tue

Dato : 28-08-03 17:52

Michael F. Larsen wrote:

> Eller også er det simpelt hen starter-relæet der er brændt af. Det
> skete på min næsten nye GS500 - pludselig en dag var det bare sket.
> Fik skiftet den på garantien.
>
> /Fastrup
OK, starter relæet har jeg styr på hvor sidder, men hvordan finder jeg ud af
om den er futtet af? Sikringen har er ikke gået.

--

Mvh. Tue - http://www.DFMC.dk/?id=389

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-03 17:59

> OK, starter relæet har jeg styr på hvor sidder, men hvordan finder jeg ud
af
> om den er futtet af? Sikringen har er ikke gået.

Ja, der er jeg så på bar bund - jeg citerer bare mekanikeren

/Fastrup

Fra : Anders Houmark

Dato : 28-08-03 20:43

Tue wrote:

> OK, starter relæet har jeg styr på hvor sidder, men hvordan finder
> jeg ud af om den er futtet af? Sikringen har er ikke gået.

Hvis der går strøm til relæet når du drejer nøglen, men strømmen ikke kommer
videre til starteren, så er der noget galt med starterrelæet :).. Det siger
min "sunde" fornuft mig ihvertfald.. (nu håber jeg ikke der kommer en og
retter mig )

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 28-08-03 22:36

> OK, starter relæet har jeg styr på hvor sidder, men hvordan finder jeg ud
af
> om den er futtet af? Sikringen har er ikke gået.

1-del: Kommer der et klik fra den, når du trykker på startknappen?

Hvis Ja:
Afkobl starterledningen og mål med et ohmmeter mellem dér på relæet, hvor
starterledning sad og batteriets plus-pol. Hvis et tryk på start-knappen
ikke giver gennemgang er relæet sandsynligvis defekt.

Hvis Nej: Mål spændingen med et voltmeter på relæets tynde ledning, hvis et
tryk på start-knappen giver ca. 13V, så er relæet måske defekt, hvis ingen
spænding kan måles, så er der sikkert tale om en fejl længere inde i MC'en
(f.eks. diverse løse forbindelser og irede kontakter).

Hilsen
Lars

Fra : RacerNiels

Dato : 29-08-03 00:05

"Tue" <Mail_me@SPAMstofanet.dk> wrote in message
> Jeg er ét stort spørgsmåls tegn?!?! af steder hvor der ikke må være vand,
hvor kan der være
> kommet vand ind?

Heh... stik den her:
I sommers var jeg i Løkken i uge 29 da det var supervarmt. Madam Blå havde
stået i solen mens jeg jagede tømmermænd og fulde nordmænd væk, så da jeg
skulle køre var den godt varm alle andre steder end i motoren.
"Selvfølgelig" gad den ikke starte... jeg lurede lidt, trykkede og hev i
diverse kontakter og tænkte at den sikkert havde det varmt, så jeg hældte
lidt vand ud over startknap og dødsmandsknap. *wåbti* den startede med det
samme.... øøøhh... fedt, ikke!?!?

Sikke en fantastisk godnathistorie!!

Niels
S FAU himmelblau

Fra : Tue

Dato : 29-08-03 13:34

Tue wrote:
> [...]
> ville starte den gad den ikke noget, men lige pludseligt så kunne den
> godt starte. Da jeg så har i dag ville starte den vil den ikke

Men det vil den godt nu! Fejlen var at kablet der gik op til
koblingskontakten var knækket. Men det er ordnet nu.

--

Mvh. Tue - http://www.DFMC.dk/?id=389