Timepris?
Fra : Ken Schultz

Dato : 06-04-01 18:01

Hej

Jeg har netop sagt mit job op for at starte som selvstændig. Som lønmodtager
arbejder jeg med regnskab/rapportering, hvor jeg "holder" nogle systemer i
luften og har en del specialviden.

Min arbejdsgiver vil gerne benytte min assistance i x antal timer. Betaling
skal ske via faktura.

Jeg har forestillet mig noget i retning af et beløb pr. påbegyndt kvarter,
da jeg sandsynligvis også vil skulle yde noget support via mail/telefon.

Men hvilken pris skal jeg tage? Hvad med 100 kr. pr. påbegyndt kvarter eller
er det helt ved siden af? Er der nogen der kan hjælpe med forslag?

Hilsen Ken

Fra : Knud Berggreen

Dato : 06-04-01 21:46

In <9aksl0$2eb$1@sunsite.dk>, on 04/06/2001
at 07:01 PM, "Ken Schultz" <kschultz@dkconcepts.dk> said:

> [...]
>luften og har en del specialviden.

>Min arbejdsgiver vil gerne benytte min assistance i x antal timer. Betaling

Bemærk at du skal have flere kunder da det ellers betragtes som en ansættelse.

>Jeg har forestillet mig noget i retning af et beløb pr. påbegyndt kvarter, da
>jeg sandsynligvis også vil skulle yde noget support via mail/telefon.

Det lyder meget fair. Nogle tager pr. påbegyndt ½ time eller endda pr. påbegyndt
time.

>Men hvilken pris skal jeg tage? Hvad med 100 kr. pr. påbegyndt kvarter eller er
>det helt ved siden af? Er der nogen der kan hjælpe med forslag?

Konsulenttjenester honoreres med meget forskellige beløb. Det billigste jeg har
set var 250 i tmine mens det dyreste jeg har betalt har været 1200 i timen. Og
jeg ved at der er konsulenter der tager langt mere. Spørgsmålet er kort og godt
hvilken pris du kan få. Det har noget at gøre med udbud (hvor mange kan det du
kan) og efterspørgsel (er der nogen som har brug for at få det lavet). Et
udgangspunkt kunne være at undersøge hvad et vikarbureau tager i timen for en
vikar der kan udføre det arbejde du laver.

/Knud

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 07-04-01 16:49

"Knud Berggreen" <kub@mobilixnet.dk> wrote in message

[klip]

> Bemærk at du skal have flere kunder da det ellers betragtes som en
ansættelse.

Enig. Skattefar vil næppe acceptere dit trick.

/Peter

--
http://peter.grauslund.com/

Fra : Ken Schultz

Dato : 07-04-01 18:14

OK, der var jeg ikke tydelig nok. Det er naturligvis kun nogle få timer
(under 15 om ugen) ved siden af en hovedbeskætigelse med almindelige kunder
i mit firma. Så det er ikke et trick.

Mht. timeprisen, så ville det være en stor hjælp, hvis nogen kunne fortælle
om de synes at 400 kr. ex. moms i timen er OK. En alm. vikar vil ikke (før
efter en periode) kunne overtage mine opgaver direkte.

Hilsen Ken

Peter Grauslund Christensen <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cFGz6.1312$mj.65499@news101.telia.com...

Fra : alexbo

Dato : 07-04-01 18:58

Ken Schultz <kschultz@dkconcepts.dk> skrev

> Mht. timeprisen, så ville det være en stor hjælp, hvis nogen kunne
fortælle
> om de synes at 400 kr. ex. moms i timen er OK.

Det er umuligt at svare på, kan du sælge dig til den pris?
For at komme ind på markedet skal din pris være attraktiv over for
potentielle kunder,
men du skulle jo også gerne kunne leve af det,
Umiddelbart lyder det OK, men jeg ville ikke fakturere under en time,
du må hellere give et par gratis telefon konsultationer, og så tage
lidt ekstra når kunden har en større ting., for på den måde opnå en
status af at kunden tænker, " jeg ringer lige til Ken", men hvis han
bliver bonnet med det samme, tænker han du er smålig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 07-04-01 19:44

"Ken" == Ken Schultz <kschultz@dkconcepts.dk> writes:

> [...]

> om de synes at 400 kr. ex. moms i timen er OK. En alm. vikar vil ikke (før
> efter en periode) kunne overtage mine opgaver direkte.

Normalt regner man med et ansættelsesmæssigt overhead på 2,5 til 3,
dvs. at det koster en arbejdsgiver 250 til 300 kr pr. time at have
folk gående til en timeløn på 100,- kr. En del af dette overhead er
selvfølgelig investeringer i inventar og lokaler, men du skal som
minimum tage det dobbelte af din tidligere timeløn. Tænk på at du selv
skal have til feriepenge og løn under sygdom, for slet ikke at tale om
arbejdsskadeforsikring osv.

I mit gamle firma regnede vi med 875,- pr. påbegyndt time når vi
lavede arbejde til timebetaling, så jeg synes ikke at 400,- pr time er
voldsomt højt. Det afhænger selvfølgelig af hvad arbejdet drejer sig
om - som pølsemand kan du nok næppe holde den timepris

--
/Wegge

Fra : spamej@kolle.com

Dato : 07-04-01 22:07

Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk> wrote:

> [...]
M.h.t. timepriser så var denne lettere tilpasset opstilling på bagsiden af
Ingeniøren for krot tid siden.

Den siger vel egentlig ganske godt hvad prisen på konsulenttimerne skal være:

"Om betaling af konsulentydelser :
Timesatsen xxx kr. er excl. moms, men incl. 12,5 pct. feriepenge og 10 pct.
pension. I beløbet er også indregnet alle de udgifter, der i større
virksomheder er et så naturligt tillæg til en funktionærløn, at de ofte
glemmes, nemlig:
Betaling af husleje, lys, varme, rengøring, telefon, papir og porto samt ind-
og udvendig bygningsvedligehold, foruden:
Reparation og afskrivning på pc med softwareprogrammer, telefon,
telefonsvarer, mobiltelefon, fax, printer, AV-udstyr, kopimaskine, firmabil,
kontormøbler samt:
Indkøb af tidsskrifter og aviser, blomster, kaffe, dyre håndbøger,
opslagsværker og faglitteratur, samt ikke at forglemme:
Udgifter til kurser, intern og ekstern efteruddannelse - foruden naturligvis:
Betaling af løn under disse kurser samt under sygedage, børns sygedage, egen
eller ægtefælles barselsorlov og evt. i opsigelsesperioden. Til disse udgifter
kommer yderligere:
Betaling af løn i den del af den ufakturerede arbejdstid, som bruges til
nødvendig avislæsning, eks- og interne møder, udstillinger, konferencer,
kaffepauser, socialt samvær og tandlægebesøg, foruden naturligvis:
Betaling af generel overhead såsom personaleadministration, kantineudgifter,
diverse statistikker, bogholderi, bank-, revisions- og advokatservice,
edb-brugerservice, imageannoncering, PR-arbejde m.v."

Blot for at anlægge en lidt humoristisk vinkel på dette eveindelige problem -
hvad er man værd.

Men tag hvad du synes du er værd for virksomhederne tillagt ovennøvnte.

mvh

Klaus Kolle
Selvstændig IT-Konsulent mmm.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-04-01 22:39

<spamej@kolle.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men tag hvad du synes du er værd for virksomhederne tillagt ovennøvnte.

Kompliment - Glimrende opremsning.

mvh
Bjørn
(selvstændig)

Fra : alexbo

Dato : 07-04-01 22:52

Bjørn Jørvad <ursusmajor@post3.tele.dk>

ovennøvnte.

Hvis du tager mere end du er værd, så mister du hurtigt kunder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-04-01 01:08

> Bjørn Jørvad <ursusmajor@post3.tele.dk>

> ovennøvnte.
>
> Hvis du tager mere end du er værd, så mister du hurtigt kunder.

Det kan jeg kun give dig ret i.

Jeg har dog snart i et utal af gange mødt lønmodtagere som er af den fulde
overbevisning at selvstændige kan beholde *hele* fakturabeløbet (incl.
moms), for en selvstændig har da "ingen" omkostninger (se tidligere nævnte
af Klaus Kolle) og leverandørerne samt T&S skal der da heller ikke afregnes
med

Så disse lønmodtageres klare indstilling er at *alt* over deres egen
"timepris" er *åger*.

Et stort antal lønmodtagere*aner* overhovedet ikke, hvad det koster at have
dem ansat, eller for den sags skyld hvilke omkostninger en selvstændig har.

mvh
Bjørn