Brug af udenlandsk MC i DK
Fra : Rene Seindal

Dato : 24-08-03 19:53

Hej,

Jeg håber at I rødder kan hjælpe mig. Min situation er følgende: Jeg
er dansk statsborger, men italiensk gift, og vi har begge bopæl her i DK.
Min kone har en motorcykel i Italien, en Yamaha TDM 850, som vi bruger i
ferien i Italien.

Vores problem er, at vi gerne ville kunne bruge den i ferien her i Danmark
også, så vi kunne tage rundt og se på landet. Vi er ikke interesserede
i at importere den, heller ikke i at have den her i landet mere en en-to
måneder ad gangen. Det er kun til feriebrug. Vi ville tage ned og hente
den, og få en tur ud af at køre den herop, have den heroppe sommeren
over, for så at køre den tilbage til Italien igen ad en anden rute. Det
er mest mig der kører.

Man hører så mange skrækhistorier om monster-bøder mm. hvis personer
med dansk bopæl kører på udenlandsk indregistrerede køretøjer her i
DK, og jeg har ikke lyst til at få en bøde på 50-60.000 dkr som
indregistreringsafgiften vist ville være på en sådan maskine.

Er der nogen måde vi kan bruge vores italiensk indregistrerede MC til
ferien her i DK? Kan vi have den på prøveplader og køre rundt to
personer med oppakning? Skal vi bare affinde os med at holde vores ferier
udenlands? Kan vi bare bruge den, da min kone er italiener og den er
hendes? Vi kunne selvfølgelig begge to afmelde os i folkeregisteret, og
kommer herop som turister, for så at tilmelde os igen efter ferien
men det virker lidt drastisk.

Jeg er mildt sagt forvirret, da jeg har fået alle mulige forskellige svar
når jeg har spurgt omkring. Nogen siger vi kan køre på prøveplader, andre
at vi skal holde os væk.

--
René Seindal (rene@seindal.dk)         http://sights.seindal.dk/

Fra : Henrik

Dato : 24-08-03 19:59

"Rene Seindal" <rene@seindal.dk> wrote in message
> [...]
> Min kone har en motorcykel i Italien, en Yamaha TDM 850, som vi bruger i

SNIP> --
> René Seindal (rene@seindal.dk) http://sights.seindal.dk/>

Såvidt jeg husker må en dansk statsborger være fører af en udenlansk
indregistreret MC i Danmark hvis ejeren (som skal være IKKE dansk
statsborger) sidder bagpå.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Per Overarm

Dato : 24-08-03 20:02

Prøveplader kan du da ihvertfald ikke køre på, bliver man snuppet som turist
med sådan nogen, er bøden dælme osse ond... For et par år siden hyggede Told
og Skat sig med at gå rundt til træf på toppen, og der blev skrevet
monsterbøder ud deroppe...

Prøveplader er beregnet på kørsel i forb. med indregistrering, prøveture
osv... ikke feriekørsel.

Hvordan man ellers kan klare den ved jeg ikke... Hvad med at leje en cykel
heroppe? Der er da ikke meget ferie over at drøne ad autobahn til danmark
fra Italien...

Fra : Morten dahl

Dato : 24-08-03 20:13

> [...]
> Min kone har en motorcykel i Italien, en Yamaha TDM 850, som vi bruger i

hmm. hvad med grænseplader? eller de er nu vist kun for udeboende danskere
der kommer på ferie.

Jeg ville sku nok bare hente den og så køre på de italienske plader. Er selv
blevet taget 1 gang på tyske plader (havde hentet den og var på vej hjem fra
grænsen)

Og der var det rimeligt nemt at snakke sig fra den.

-
Morten Dahl

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 24-08-03 20:30

> Jeg håber at I rødder kan hjælpe mig. Min situation er følgende: Jeg
> er dansk statsborger, men italiensk gift, og vi har begge bopæl her i

Hej René

Hvis din kone er Italiener, og det lovmæssigt er hendes cykel,
indregistreret i italien, men forskifringen dernede i orden, så må du gerne
føre køretøjet, så længe den udenlanndske ejer (konen) sidder bag på.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : wheeler

Dato : 24-08-03 21:23

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
gerne
> føre køretøjet, så længe den udenlanndske ejer (konen) sidder bag på.

Nej Jens - Det er, som Henrik korrekt skriver - desværre ikke passets
farve - der er afgørende her

Men derimod hvor Rene og/eller konen har bopæl. Og da det er i dejlige, men
afgiftsplagede DK duer den ikke

--
Wheeler
Fjern "[remove this]" i mailadresse ved direkte svar

Fra : Armand

Dato : 24-08-03 23:32

wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> farve - der er afgørende her
>
> Men derimod hvor Rene og/eller konen har bopæl. Og da det er i dejlige,

Men på stedet (= i vejsiden undervejs, i samtale med en betjent) er det jo
svært at gennnemskue hvor i verden at ejeren af den italienske model, der
tillige
fremdrager et italienskt pas, bor :-/

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 25-08-03 09:12

Armand wrote:
> [...]
> svært at gennnemskue hvor i verden at ejeren af den italienske model, der

Jo, men ved den mindste mistanke, et par danske gloser, eller hvad vet
jeg, tror jeg godt betjenten hurtig kan fremskaffe de korrekte data hvis
han vil.
Noget andet kunne være naboer som så sig sur på vedkommende, eller fik
ondt et visst sted af at se en udenlandskregistreret MC i lengere tid,
endda undersøge via politi om den er stjålet...
Motorkontoret/CRM burde kunne give et klart svar, eller henvise til den
rette, man kan jo altids få nogen anden til at ringe, og sige det gælder
en spansk...

--
/Bjørn

Fra : Soren Lindholt

Dato : 25-08-03 14:20

Bjørn S <bjosko@yahoo.com> wrote in article
<bicgcv$rou$1@abbeden.bunk.cc>...

> [...]
> Motorkontoret/CRM burde kunne give et klart svar, eller henvise til den
> rette, man kan jo altids få nogen anden til at ringe, og sige det gælder

Og forsikringen. Hvad med den?
--
Soren
http://motortosse.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-08-03 15:06

> Og forsikringen. Hvad med den?

Hvorfor skulle der være problemer i at en italiensk indregistreret og
forsikret mc opholder sig i dk i nogle måneder ?

Vore egne forsikringer dækker da også i udlandet

/A

Fra : Soren Lindholt

Dato : 26-08-03 12:14

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in article <bidd0k$2rf$1@sunsite.dk>...

> Hvorfor skulle der være problemer i at en italiensk indregistreret og
> forsikret mc opholder sig i dk i nogle måneder ?
>
> Vore egne forsikringer dækker da også i udlandet

Hvis den føres ulovligt er der jo ingen der ved hvad forsikringsselskabet
finder på. Og de må kun føres af ejer/person der har bopæl i udlandet,
eller med personen ombord.

Man kan ligeså godt regne med at alle mulige ideer til at spare afgift på
moptorkøretøj i DK ikke er mulig. Der er millioner af mennesker der
spekulerer i det, og lovgivningen lapper så godt de kan for at lukke et
evt. smuthul. Og sådan er det at bo i Danmark...

--
Soren
http://motortosse.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-08-03 09:02

> Hvis den føres ulovligt er der jo ingen der ved hvad
> forsikringsselskabet finder på. Og de må kun føres af ejer/person der
> har bopæl i udlandet, eller med personen ombord.

Her skal skelnes mellem lovligt i forhold til dansk lov og i forhold til
forsikringsen.

Jeg har aldrig hørt om en forsikring med betingelser der forhindrer en
"udlænding" i at føre køretøjet.

Og netop untagelsen med at en dansker må føre et udenlandsk køretøj så
længe ejeren er med at da bestemt relevandt for Rene - Da ideen jo netop
var at de sammen kunne/måtte køre på tur i Danmark.

/A