Olieskift - Suzuki 400 Bandit
Fra : Dennis Riis

Dato : 24-08-03 13:23

Hej,

Nu er det vist ved at være tid at få skiftet olien på min Bandit. Da jeg
mangler servicebogen til den, håber jeg der er nogle flinke mc'ister, der
kan hjælpe mig med disse spørgsmål i den forbindelse:

- Hvor stor oliemængde skal der på ?
- Hvilken olie kan anbefales ?
- Hvordan afmonteres oliefilteret, hvor sidder det ?
- Når jeg skruer bundproppen af, sidder der så en pakning, der skal skiftes
i samme ombæring ?
- Hvor i Århus kan man få olie og filter billigt til sådan én ? Eller kan
det betale sig at bestille over nettet ?

Og så lige et sidespørgsmål: Kan det lade sig gøre at rense kæden, mens den
sidder på, eller skal den afmonteres ? Jeg overvejer at tage en
opvaskebørste og noget motorrens at rense den med - er det en god idé eller
kan det gøres bedre ?

Mvh Dennis Riis
Suzuki Bandit 400

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 24-08-03 14:53

"Dennis Riis" <driis@mobilixnet.dk> wrote in

> [...]
> mens den sidder på, eller skal den afmonteres ? Jeg overvejer at tage
> en opvaskebørste og noget motorrens at rense den med - er det en god

Jeg plejer at bruge lugtfri petroleum og en god svamp. Svampen vædes
godt med petroleum og du får en hjælper til at dreje baghjulet rundt
mens du krammer svampen godt rundt om kæden. Kom med jævne mellemrum
mere petroleum på kæden indtil det værste skidt er fjernet. Herefter kan
du skrubbe lidt mere med svampen mens kæden flyttes med mellemrum.

Bare min fremgangsmåde, men det virker og kæden bliver godt ren.

--
Mvh. Simon Pedersen
Suzuki GSX 600 F

Fra : Ninja Rider

Dato : 24-08-03 16:49

Hejsa

> [...]
>mangler servicebogen til den, håber jeg der er nogle flinke mc'ister, der
>kan hjælpe mig med disse spørgsmål i den forbindelse:

Det står på motoren ved siden af olie propen. jeg mener at det er 4.2L
hvis du har fjernet filteret.

>- Hvilken olie kan anbefales ?

15w50 mener jeg jeg brugte på min. Det virkede fint!

>- Hvordan afmonteres oliefilteret, hvor sidder det ?

Det sider inde bag forrørene. Det sider bag et dæksel der sider med 3
bolte. PAS PÅ. Udstødning og olie/oliefilter kan være varme!

>- Når jeg skruer bundproppen af, sidder der så en pakning, der skal skiftes
>i samme ombæring ?

Det er ikke sikkert at det er nødvendigt at skifte den, men der sider en
lille metalskive/pakning.

>- Hvor i Århus kan man få olie og filter billigt til sådan én ? Eller kan
>det betale sig at bestille over nettet ?

En hver MC forretning plejer at have det,

Petrolium og Motorvask!

Mvh Emil
Tideligere ejer af Bandit 300

--
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
Scream if you wanna go faster....

Fra : Ninja Rider

Dato : 24-08-03 16:50

> Tideligere ejer af Bandit 300

Arr.... 398~400ccm

Mvh Emil

Fra : Dennis Riis

Dato : 24-08-03 17:06

> Arr.... 398~400ccm

Ja, jeg synes også det lød som om den var krympet Men tak for svaret,
det er rart med noget know-how fra en der selv har haft sådan noget legetøj

Mvh Dennis Riis
Suzuki Bandit 400

Fra : Dennis Riis

Dato : 24-08-03 17:35

> Det står på motoren ved siden af olie propen. jeg mener at det er 4.2L
> hvis du har fjernet filteret.

Okay, der står godt nok 2300 ml. Jeg går så ud fra at det er den mængde, der
skal på når jeg også skifter filter.

> 15w50 mener jeg jeg brugte på min. Det virkede fint!

Nu står der 10W-40 på oliepinden, kan jeg se. Men hvor meget har det at
sige, hvilken olie, der kommer på, (og hvad betyder tallene 15W-50) ?

Skal olien være syntetisk, delsyntetisk eller hvad ?

Kan jeg bruge f.eks. denne olie, 10W40 delsyntetisk:
http://www.louis.de/_3252ec40ff4e534f77eeae6a18cb03f8e3/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=450&wgr=432&total=21&anzeige=0&page=1&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D450%252526wgr%25253D432%252526page%25253D1&artnr_gr=10038926

.... eller vinder man noget ved at komme en lidt dyrere olie på, f.eks.
10W50 fuldsyntetisk:
http://www.louis.de/_3252ec40ff4e534f77eeae6a18cb03f8e3/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=450&wgr=432&total=21&anzeige=0&page=2&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D450%252526wgr%25253D432%252526page%25253D2&artnr_gr=10038906

På forhånd tak,
mvh Dennis Riis

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 24-08-03 20:14

> Okay, der står godt nok 2300 ml.

Den mængde der står ved siden af oliepinden er som regel uden filter. Der
skal et par dl. mere på hvis du også skifter filteret.

Der er mange penge at spare ved at købe olie via nettet. www.louis.de er et
fedt sted at handle. Jeg vil klart anbefale den fuldsyntetiske Delo 10W50.
Den kører jeg samt halvdelen af klubben på, og vi er meget tilfredse. Kan
vil ikke anbefale at genbruge en pundprospkakning, pånær hvis det er en
gennemglødet kobberpakning. 5 stik nye koster 10kr hos Louis. En Suzuki
bruger M14 bundpropsgevind, så skal bruge Bestell nr: 10002916.

Du skal ikke pille kæden af når den skal renses. Lad den sidde på og brug
petroleum eller parrafin. Motorrens er nok lige at overdrive.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Armand

Dato : 24-08-03 23:31

Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en

> Den mængde der står ved siden af oliepinden er som regel uden filter. Der
> skal et par dl. mere på hvis du også skifter filteret.

- - - - og det er ikke værre end at dét opdager men når man foretager en
elementær eftermåling af oliestanden efter at motoren har været startet op!

> ........Motorrens er nok lige at overdrive.

Jup!
Eneste forskel, som tillige gør motorrens dyr, er at den emulgerer (=
opløses) med vand!

"lampeolie" fra supermarkedet er fin petroleum! Og husk endelig at selvom
diesel kan virke lettere tilgængelig og måske endda billigere, så er det
absolut utilrådeligt da diesel får gummi (= kædens O-ringe!) til at svulme
op =

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-08-03 07:35

> - - - - og det er ikke værre end at dét opdager men når man foretager
> en elementær eftermåling af oliestanden efter at motoren har været
> startet op!

Jeg kander mange eksempler på at hjemmefuskere har tappet olie af cyklen, og
"bevistløst" hældt den foreskrevne mængde olie på igen. Uden at vide om det
er lykkedes dem at få alt olie ud af motoren, eller om mængden er med eller
uden filter.

Specielt en fra klubben bøvlede i meget lang tid med glindende kobling på
sin TL 1000, flere forskellige typer olie og nye plader blev forsøgt. Da den
rigtige mængde olie blev påfyldt. gled koblngen ikke mere. Hr Buus har
også oplevet noget lignende. Her blev problemet dog fundet noget hurtiere.

Fra : Armand

Dato : 25-08-03 15:27

> [...]
det
> er lykkedes dem at få alt olie ud af motoren, eller om mængden er med

Jup!
Eftermåling ér elementært!

--
Armand.

Fra : Dennis Riis

Dato : 25-08-03 15:53

> Jup!
> Eneste forskel, som tillige gør motorrens dyr, er at den emulgerer (=
> opløses) med vand!

At motorrensen er opløses med vand, er det et problem ? Man renser vel
kæden, lader den tørre, og smører den ind i igen med kædespray ? Grunden til
jeg spørger er at jeg har adgang til et traktorværksted, hvor jeg kan bruge
motorrens ad libitum. (Om det lige er det samme motorrens som man kan få på
spraydåser ved jeg ikke, men det er i hvert fald noget skrapt stads som kan
tage stort set alt) -- men det kan selvfølgelig være at O ringene i kæden
ikke kan tåle det ?

Mvh Dennis Riis

Fra : Armand

Dato : 25-08-03 22:32

Dennis Riis <driis@mobilixnet.dk> skrev i en

> At motorrensen er opløses med vand, er det et problem ?

Det var også mest "som tillige gør den dyr" at der skulle lægges vægt på!

> .............. jeg har adgang til et traktorværksted, hvor jeg kan bruge
> motorrens ad libitum.

Så er dét jo en anden sag

> ....... men det kan selvfølgelig være at O ringene i kæden ikke kan tåle
> det ?

Jup!
Og hvis dét ikke er udtrykkeligt beskrevet et sted, så la' hellere vær' :-|
1liter tændvædske/petroleum koster en 10'er hos Rema 1000 på den anden side
af gaden her hos mig!

--
Armand.